"Kerstmarkten in België bestaan nog maar 30 jaar." -> Nope.
"Jamaarja, dat deel van België telt niet mee!"
"Kerstmarkten zijn in origine wintermarkten. Oh ironie!" -> Nope.
In jouw en andere bronnen is het vooral een hoop 'misschien', 'mogelijks' én in de verordening van de koning bij de eerste wintermarkt/kerstmarkt staat er letterlijk 'tot Kerstmis' + het wordt georganiseerd telkens pal naast een kerk.
"Ah nee hé, 'Kerstmis' is hier niet het religieuze feest, maar een datum. "
" 'Naast een kerk' is gewoon een locatie als een andere hoor."
"Ter info: mijn mening is gaandeweg veranderd van 'religieus aspect' naar 'religieus geïnspireerd', want dat valt moeilijker te weerleggen."
Je hebt mij nog altijd geen bron gegeven voor die kerstmarkt uit Eupen die ouder zou zijn. Ik heb aangegeven dat het aannemelijk lijkt, gezien de roots van Eupen, maar zonder bron zegt dat niet veel. En maakt het op zich ook niet zo veel uit, want 50 of 30 jaar ... die 20 jaar meer maakt het nog altijd geen eeuwenoude traditie.
We kunnen niet met 100% zekerheid zeggen dat die eerste markten waarvan sprake geen kerstmarkten waren, maar het historisch onderzoek toont aan dat het onwaarschijnlijk is. We kunnen wel met redelijke zekerheid zeggen wanneer de kerstmarkten zoals we die nu kennen zijn ontstaan. En dat was niet in de middeleeuwen.
Maar meneer TNTim, die kan op basis van de info die hij gelezen heeft op de website van de toeristische dienst van Dresden en eens cursief door een artikel over de geschiedenis van de kerstmarkten scrollen wél sluitend concluderen dat jawel, die eerste markten absoluut kerstmarkten waren. Wat je doet zou in de statistiek neerkomen als correlatie met causaliteit verwarren. Je ziet een datum en een locatie, en gaat zonder enige andere achtergrondkennis en context van de toenmalige gebruiken en gewoonten, en voortgestuwd door een verlangen om het verleden te doen conformeren aan jouw visie, concluderen: dit moet wel een christelijke markt met thema kerstmis zijn! De eerste kerstmarkt is dus 800 jaar oud!
Zo werkt het niet. Zoals ik al zei, bewijst die verwijzing van Kerstmis niet dat de markt zelfs iets te maken had met Kerst. Tegenwoordig zegt de liturgische kalender ons nog weinig, maar in de middeleeuwen dicteerde de kerk nog het ritme van het leven. En die kalender stond vol hoogdagen, feesten en verplichte en vrije gedachtenissen. Moeilijk om een markt te organiseren die niet samenviel met of eindige vlak voor of startte vlak na zo'n dag. Ga je dan nu concluderen dat elke andere vis-, vlees-, groente-, ...-markt opgehangen was aan de viering waar ze ongeveer mee samenviel? En zoals ook al gezegd, de vorst kan de tijdslimiet van "tegen Kerst moet het gedaan zijn" ook opgelegd hebben omdat Kerst een hoogdag is, waarop in principe geen werk of vrijetijdsbesteding toegelaten is. Ik zeg maar iets. Het kan ook zijn omdat hij misschien een concessie aan een kaasmarkt op dezelfde plek heeft gegund. Op basis van 1 lijntje tekst kan je echt niet de conclusie trekken die jij doet. Integendeel. Daarvoor moet je verder kijken. En dan vindt het historisch onderzoek voorlopig niet de bronnen die jouw interpretatie steunen.
Ook die locatie bewijst nougabollen. Zoals ook al gezegd. Markten werden nu eenmaal heel erg vaak in de buurt van kerken gehouden, gezien kerken de grote hotspots waren in de middeleeuwen. Soms werd er zelfs markt
in de kerk gehouden. Naar de kerk ging je niet alleen voor je religieuze noden, de kerk was ook de plek om zaken te doen, om mensen te ontmoeten, de kathedraal van Antwerpen werd heel lang gebruikt als sluipweg naar de Grote Markt, ... Markten ontstaan op plekken waar veel passage is. Havens, kruispunten, ... en dus ook kerken.
Nog een geluk dat we op dit forum iemand hebben die voor ons de enige juiste synthese kan maken uit al de academische bronnen die eerder twijfelen omtrent de oorsprong.
Je zit gewoon fout,
suck it up in plaats van op de boodschapper te schieten.