Ironie: de kerstmarkten in Duitsland zijn begonnen als ... wintermarkten. Pas later hebben ze een religieus aspect gekregen. Niet vergeten dat kerst pas vrij laat in de geschiedenis van het christendom aan belang en populariteit won. Daarvoor moeten we eigenlijk wachten op Luther. In het begin van de 20ste eeuw waren de kerstmarkten trouwens op sterven na dood, het was de NSDAP die ze nieuw leven heeft in geblazen. Elke keer je een kerstmarkt bezoekt, mag je dus Hitler bedanken

.
Na de oorlog werden de kerstmarkten basically een commercieel exportproduct van de Duitsers, een evenement dat sfeer en commercie mengde en waar het religieuze karakter vaak op de derde plaats stond. Ik vind niet meteen een bron terug voor Eupen, ik zie het maar teruggaan tot Luik in 1987, maar het klinkt aannemelijk dat Eupen vroeger was. Nu, 50 of 30 jaar, een diepgewortelde traditie is dat echt niet hé. Zeker in Vlaanderen zijn veel markten zelfs nog stukken jonger. Dus ja, ik vind de verontwaardiging over de naamswijziging van een heel recente, uit het buitenland geïmporteerde hoofdzakelijk commerciële traditie nogal onnozel.