Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Ik kan me in roetpieten nog enigszins vinden omdat je kinderen héél moeilijk complexe verhalen kan uitleggen, die zien wat ze zien, zelfs al is er tegenwoordig een mooier verhaal over dat het zwart niet de huidskleur is maar door roet komt...
Zo tegenwoordig is dat niet hoor. Ik heb nooit anders geweten dat zwarte piet zwart ziet van het roet.

Jij weet dat omdat Bart Peeters u dat heeft uitgelegd, maar ik ben eigenlijk niet zeker of ze dat in de andere taalhelft ook zo uitleggen
Dus omdat in een andere regio mensen daar een andere beeld bij hebben moeten wij ook meedoen met de commotie?
Om een wijs man te quoten:
Ik geef er allemaal gene fuck om.

Maar de groep / mensen die een kinderoptocht komen verpesten - zowel door te demonstreren, maar helemaal door vuurwerk en eieren te gooien - hebben de facto de discussie verloren. Dan zijt ge toch echt wel het laagste soort idioot dat er is.
Het is verdomme een kinderfeest, We zitten met onze mond vol van of hij nu zwart is omdat het een zwarte is of omdat het van het roet is maar vergeten wel dat het hier gaat over een kinderfeest. Hoe lang geloven kinderen bewust in sinterklaas? Van hun 4 jaar tot ze 7 a 8 jaar zijn? Noem het zoals je het wil maar laat de kinderen toch in hun waan, alsof het feit of het nu roetpiet, zwarte piet, grote piet of jacky is zoveel hun wereldbeeld zal beïnvloeden.

Dus omdat in een andere regio mensen daar een andere beeld bij hebben moeten wij ook meedoen met de commotie?
Om een wijs man te quoten:

Het is verdomme een kinderfeest, We zitten met onze mond vol van of hij nu zwart is omdat het een zwarte is of omdat het van het roet is maar vergeten wel dat het hier gaat over een kinderfeest. Hoe lang geloven kinderen bewust in sinterklaas? Van hun 4 jaar tot ze 7 a 8 jaar zijn? Noem het zoals je het wil maar laat de kinderen toch in hun waan, alsof het feit of het nu roetpiet, zwarte piet, grote piet of jacky is zoveel hun wereldbeeld zal beïnvloeden.
Zouden we beter de wikipedia niet aanpassen?
"Sinterklaas is een jaarlijks terugkerend kinderfeest waarbij volwassen mannen zich voor een bepaalde periode kinderachtig gedragen."

Zouden we beter de wikipedia niet aanpassen?
"Sinterklaas is een jaarlijks terugkerend kinderfeest waarbij volwassen mannen zich voor een bepaalde periode kinderachtig gedragen."
Wel ik denk dat dat inderdaad misschien het beste zou zijn, misschien gewoon mannen nog aanpassen naar de bevolking.

Moet een traditie niet op zijn minst lokaal breed gedragen worden?

Dat is hetzelfde als Halloween dat door sommigen gevierd wordt (ik vermoed sinds de jaren '90), maar nog geen traditie geworden is omdat veel mensen het niet vieren.
Op zich stamt Halloween dan weer af van oeroude Europese tradities. Dus ik vind het niet zo gek, noch erg, dat dit hier stilaan voet aan de grond krijgt. Ook al is het dan nu een veramerikaniseerde versie. Waar ik woon groeit het Halloween gebeuren jaar na jaar dus zou best naar een soort van traditie kunnen evolueren.

Jij weet dat omdat Bart Peeters u dat heeft uitgelegd, maar ik ben eigenlijk niet zeker of ze dat in de andere taalhelft ook zo uitleggen
In de kindertijd van mijn ouders (eind jaren 40 / begin jaren 50) zagen de Zwarte Pieten er heel anders uit. Waren meer een soort van monsterfiguren: zwarte maskers waaruit lange rode tongen bengelden. Behoorlijk schrikwekkend. Blijkbaar is dat dan nadien gewijzigd naar figuren die eerder Afrikaans aan doen. Vreemd eigenlijk, zou "de Congo" daar iets mee te maken hebben?

Je kan wel tegen zijn maar tradities veranderen toch. Sommigen vinden de gemiddelde mens normaal, anderen niet. Ik denk niet dat er veel mensen die dit lezen met kerstmis nog stil staan bij de christelijke betekenis achter kerstmis maar voor de meeste mensen is het wel een gezellig familiefeest en lekker eten. En dit komt van iemand die niet eens gedoopt is.

Er is wel een grens aan de snelheid waarmee tradities wijzigen. Natuurlijk is er veel kritiek als je opeens besluit dat zwarte piet racistisch is en daarom de intrede van sinterklaas met uw droevig clubje wilt verpesten. Zolang de rede zegeviert vind ik dat tradities gaandeweg mogen wijzigen.

In de kindertijd van mijn ouders (eind jaren 40 / begin jaren 50) zagen de Zwarte Pieten er heel anders uit. Waren meer een soort van monsterfiguren: zwarte maskers waaruit lange rode tongen bengelden. Behoorlijk schrikwekkend. Blijkbaar is dat dan nadien gewijzigd naar figuren die eerder Afrikaans aan doen. Vreemd eigenlijk, zou "de Congo" daar iets mee te maken hebben?
Hoogstwaarschijnlijk wel. Tradities komen en gaan , en veranderen soms , alleen het verhaal en de manier waarom is in deze niet zo aanvaardbaar voor iedereen. Ze zijn er niet in geslaagd om er een positief verhaal rond te breien , plots is het racistisch en moet het maar veranderen, lang niet iedereen is mee in die draai(nog steeds), en vandaar dus wel wat tegenkanting.

Die Piet en Sint zijn sowieso geëvolueerd. Van figuren die letterlijk een stok achter de deur hadden voor stoute kinderen naar een soort kinderlijke fantasiefiguur. Dus de traditie zal blijven bestaan maar krijgt een invulling volgens de tijdsgeest.

Krampus? De perchten zijn eerder een Alpentraditie, maar wel veel interessanter dan die hedendaagse Ketnetpieten.

De "Afrikaanse" Piet is een negentiende eeuwse uitvinding, maar het concept achter Piet en Sint is veel ouder en eigenlijk in heel Europa te vinden in een of andere variant.

Een echt zwarte zwarte piet heeft het voordeel dat je hem ook niet zo gemakkelijk herkent.
Die zwarte piet discussie is niet iets dat hier in de streek echt leeft, dat is meer iets van Nederland of mss de kanten van Antwerpen heb ik de indruk. Die is altijd al zwart geweest van door de schouw te kruipen. Niemand die daar ooit een probleem van gemaakt heeft, tot de media die discussie van Nederland naar hier gehaald heeft.
Tegenwoordig staat het ook meer los van het religieuze, denk ik. Zoals dat kerstmis door bijna iedereen wel gevierd wordt, zonder dat men nog stilstaat bij het religeuze.

Lees de hoofding zou ik zeggen, duidelijk genoeg:

Vanwege groot aantal nationaliteiten op een 'katholieke' school is de sint niet meer welkom..

Korte samenvatting voor SirK:
Zelfs met een roetpiet, de traditie wordt volledig afgeschaft omwille van de diversiteit.

Lees de hoofding zou ik zeggen, duidelijk genoeg:

Vanwege groot aantal nationaliteiten op een 'katholieke' school is de sint niet meer welkom..
De ervaring leert dat titels en hoofdingen, zeker bij HLN, niet voldoende zijn om een gefundeerde mening te vormen.

Korte samenvatting voor SirK:
Zelfs met een roetpiet, de traditie wordt volledig afgeschaft omwille van de diversiteit.
En dit is een samenvatting die al niet helemaal de hoofding reflecteert, dus graag toch wat meer info.

De ervaring leert dat titels en hoofdingen, zeker bij HLN, niet voldoende zijn om een gefundeerde mening te vormen.

En dit is een samenvatting die al niet helemaal de hoofding reflecteert, dus graag toch wat meer info.

In a nutshell: Basisschool Sint-Maria in Antwerpen zal dit jaar geen sinterklaasfeest meer organiseren omdat er na rondvraag bij de ouders geen eensgezindheid bestond over de invulling ervan.

Terug
Bovenaan