en zo krijgen
@KnightOfCydonia ,
@TNTim en
@Multiboxer , maar velen anderen die hier
niet gelikt hebben ook een verhaal te lezen dat langs geen kanten klopte maar waar racistische veronderstellingen gemaakt werden door mensen die zelf geen enkele link met die school lijken te hebben.
Dus nu krijg ik een terechtwijzing omdat ik op een dag dat ik een familielid ben gaan helpen verhuizen van half acht 's morgens tot negen uur 's avonds een terechtwijzing omdat ik een post
NIET geliket heb? Wow... Beetje hoog PC-police gehalte.
Nota bene in een discussie rond die ene specifieke basisschool (Sint-Maria) waarin ik bewust niet gereageerd had, omdat ik het hele verhaal niet kon lezen achter een paywall en genoeg weet van hoe het er in sommige scholen aantoe gaat om te weten wat voor sh*tshow van machtspelletjes dat achter de schermen kan zijn.
Maar bij deze een reactie op rest van je verhaal aangezien ik getagged werd:
1) Ik heb op zich géén probleem met roetpieten.
2) In die school zijn dus duidelijk wél ouders die een probleem hebben met zwarte pieten...
3) ... én mensen die inderdaad vasthouden aan de "volledige" traditie.
Dus als dit een terechtwijzing is omdat ik hier
toen ik niet met verhuisdozen of meubels aan het slepen was (oftewel maandag tijdens een werkpauze wrs.) een vorige post heb geliket waarin stond:
2tal jaar terug was de discussie nog over 'kersmarkt' vs 'wintermarkt'. En dat het maar een benaming is en er niet toe doet enz... Sommige zagen daar geen problemen mee , integendeel. De maatschappij evolueert.
Toen werd er ook aangehaald (en weggelachen bij momenten) dat zo'n veranderingen een negatief precedent of slippery slope zijn.
Wel , de volgende stap is ingezet. Zwarte piet -> roetpiet -> geen sinterklaas meer.
@JPV: die "pieten"-logica gaat hier nog steeds op, weliswaar via een omweg.
Zwarte Piet -> Mensen die "roetpiet" eisen -> Mensen die geen toegeving willen doen -> geen compromis = afschaffing van het feest.
Dus uw tag/terechtwijzing was nergens voor nodig.
Persoonlijk vind ik een mengeling van échte zwarte pieten en roetpieten ook maar een pover compromis dat het punt voorbij schiet.
Maar anderzijds mag je ook wel erkennen dat (lichte) roetpieten een stevig compromis zijn (zeker wanneer je verhalen hebt zoals ik 2 weken geleden hoorde, waarin een kleuter gewoon herkende dat de roetpiet het vriendje van een andere kleuterjuf was) in de richting van degenen die zwarte piet willen afschaffen. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor méér pikzwart geverfde pieten zonder voor racisme vatbare kenmerken zoals rode lippen of kroeshaar, cfr. de tradities waar
@Avondland naar verwees.