Tradities: ruimte voor verandering of onaantastbaar?

Hier zitten we volledig in de Sinterklaassfeer, met elke dacht Sinterklaasliedjes die afgespeeld of gezongen worden. Vandaag vielen mij deze lyrics van "Daar wordt aan de deur geklopt" op:

Wees niet bevreesd mijn kind
Ik ben een goede vrind
Want al ben ik zwart als roet
‘k Meen het toch goed

Hier zitten we volledig in de Sinterklaassfeer, met elke dacht Sinterklaasliedjes die afgespeeld of gezongen worden. Vandaag vielen mij deze lyrics van "Daar wordt aan de deur geklopt" op:

Dat liedje gaat al een heel poosje zo ja.
Maar deel gerust wat uw concrete gedachte daarover is, en wat juist het opvallende is.

Dat die wel heel erg duidelijk racistisch zijn natuurlijk. "Al zie ik zwart, ik bedoel het goed". Dat mag wel (h)erkend worden.

En dat zo'n zaken gemoderniseerd worden, lijkt me dan ook niet meer dan normaal. In Nederland hebben ze die tekst al aangepast zie ik.

Tuurlijk ben je niet zeker dat die ouders de waarheid spreken. Maar als je moet kiezen tussen enkele forummers die geen enkele band hebben met die school en enkele mensen die claimen een band te hebben en gelijkaardige post schrijven (en een geschiedenis hebben van posts), welke zou je nét iets eerder geloven?
Of iemand op internet al dan niet een klein beetje geloofwaardiger is dan iemand anders op internet, lijkt me niet echt iets nuttig om na te gaan...

Een kinderfeest gaat niet door omdat er discussie is over Zwarte Piet/Roetpiet of omdat het een christelijke insteek heeft.
Dat vind ik triest.

En voor alle duidelijkheid: bij ons zijn er op school zwarte pieten en worden zelfs de kinderen van het zesde nog zwart geschminkt (als ze dat willen). De directie is een leerkracht met een zwart adoptiekind, dus er is zelfs bij de directie nog een persoonlijke link. Dat kan allemaal, in een dan nog eerder qua ouders "woke' school (freinetschool). Gewoon omdat we niet in een kramp schieten is noch de ene noch de andere richting. Verdraagzaamheid, in beide richtingen, het helpt.
+1

Laatst bewerkt:
En dan krijg je, van vermoedelijk toch ouders, het verhaal te lezen (gezien 2 mensen met een normale postgeschiedenis ruwweg hetzelfde zeggen en niet tegengesproken worden is de kans wel groot genoeg om van die feiten uit te gaan en niet van wat TooChé en co hier zeggen):

Maw: de sint en zijn crew (incl. directie?) wilden enkel optreden als er echte zwarte pieten tussen de pieten zaten, een aantal luidroepende (quasi volledig "witte"!) ouders gingen hun kinderen thuishouden als er zwarte pieten waren. "Compromis" van de directie was ofwel een combinatie van zwarte/roetpieten ofwel helemaal niks.

Maar het ligt aan het grote aantal nationaliteiten, hoor!
Die percentages die je quote is dat 0.22% of 22%? Want 0,22% en meer dan 60 nationaliteiten lijkt mij nu wel erg vreemd :)

En als het 22% is, is het nog altijd zo dat het feest dit jaar geschrapt is omdat er bepaalde ouders geen zwarte pieten wouden toch?

Dat die wel heel erg duidelijk racistisch zijn natuurlijk. "Al zie ik zwart, ik bedoel het goed". Dat mag wel (h)erkend worden.

En dat zo'n zaken gemoderniseerd worden, lijkt me dan ook niet meer dan normaal. In Nederland hebben ze die tekst al aangepast zie ik.
Maar betekent zwart dan dat die uit Afrika komt? Van mijn part mag Piet gedekoloniseerd worden: geen kroeshaar meer, geen dikke lippen, geen ringen en geen Moors pagepakje. Het blackfacegegeven dus. De essentie is dat Zwarte Piet geen knijt te maken heeft met Afrika. Nada.

Het is een oereuropees onderwereldfiguur. Piet is het broertje van Krampus, de perchten, Père Fetouard en heel wat andere zwartgeschminkte figuren. Een traditie die meer dan duizend jaar oud is en gelinkt is aan midwinterommetochten.

Ik denk dat dat er in deze, voor dat liedje, eigenlijk niet toe doet. En eigenlijk makkelijk op te lossen door "zwart als roet" aan te passen naar "zwart van't roet".

Ik vind het opvallend dat niemand een probleem heeft met een tv-programma dat heel de uitleg rond roetpieten doet (en al zeker sinds mijn kindertijd zo), maar vanaf het uiterlijk dan wordt aangepast zodat kinderen die dat programma niet gezien hebben ook hetzelfde verhaal krijgen, plots iedereen op zijn achterste poten staat.

en zo krijgen @KnightOfCydonia , @TNTim en @Multiboxer , maar velen anderen die hier niet gelikt hebben ook een verhaal te lezen dat langs geen kanten klopte maar waar racistische veronderstellingen gemaakt werden door mensen die zelf geen enkele link met die school lijken te hebben.

Dus nu krijg ik een terechtwijzing omdat ik op een dag dat ik een familielid ben gaan helpen verhuizen van half acht 's morgens tot negen uur 's avonds een terechtwijzing omdat ik een post NIET geliket heb? Wow... Beetje hoog PC-police gehalte.

Nota bene in een discussie rond die ene specifieke basisschool (Sint-Maria) waarin ik bewust niet gereageerd had, omdat ik het hele verhaal niet kon lezen achter een paywall en genoeg weet van hoe het er in sommige scholen aantoe gaat om te weten wat voor sh*tshow van machtspelletjes dat achter de schermen kan zijn.

Maar bij deze een reactie op rest van je verhaal aangezien ik getagged werd:
1) Ik heb op zich géén probleem met roetpieten.
2) In die school zijn dus duidelijk wél ouders die een probleem hebben met zwarte pieten...
3) ... én mensen die inderdaad vasthouden aan de "volledige" traditie.

Dus als dit een terechtwijzing is omdat ik hier toen ik niet met verhuisdozen of meubels aan het slepen was (oftewel maandag tijdens een werkpauze wrs.) een vorige post heb geliket waarin stond:

2tal jaar terug was de discussie nog over 'kersmarkt' vs 'wintermarkt'. En dat het maar een benaming is en er niet toe doet enz... Sommige zagen daar geen problemen mee , integendeel. De maatschappij evolueert.
Toen werd er ook aangehaald (en weggelachen bij momenten) dat zo'n veranderingen een negatief precedent of slippery slope zijn.
Wel , de volgende stap is ingezet. Zwarte piet -> roetpiet -> geen sinterklaas meer.

@JPV: die "pieten"-logica gaat hier nog steeds op, weliswaar via een omweg.
Zwarte Piet -> Mensen die "roetpiet" eisen -> Mensen die geen toegeving willen doen -> geen compromis = afschaffing van het feest.

Dus uw tag/terechtwijzing was nergens voor nodig.

Persoonlijk vind ik een mengeling van échte zwarte pieten en roetpieten ook maar een pover compromis dat het punt voorbij schiet.
Maar anderzijds mag je ook wel erkennen dat (lichte) roetpieten een stevig compromis zijn (zeker wanneer je verhalen hebt zoals ik 2 weken geleden hoorde, waarin een kleuter gewoon herkende dat de roetpiet het vriendje van een andere kleuterjuf was) in de richting van degenen die zwarte piet willen afschaffen. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor méér pikzwart geverfde pieten zonder voor racisme vatbare kenmerken zoals rode lippen of kroeshaar, cfr. de tradities waar @Avondland naar verwees.

Die percentages die je quote is dat 0.22% of 22%? Want 0,22% en meer dan 60 nationaliteiten lijkt mij nu wel erg vreemd :)

En als het 22% is, is het nog altijd zo dat het feest dit jaar geschrapt is omdat er bepaalde ouders geen zwarte pieten wouden toch?
Het gaat me ook niet over zwarte pieten of niet, het gaat me erover dat direct naar andere nationaliteiten verwezen werd en dat (althans volgens 1 iemand het toch niet kon dat dat een relatief witte school was). Terwijl de kans nu eerder héél groot is dat het een conflict betrof tussen een groep die sterk voor de traditie van zwartepieten-sinterklaas was en waar zwarte pieten noodzakelijk waren, terwijl langs de andere kant het over "witte" ouders ging die net iets te hard in de andere richting ging en enkel roetpieten verdroeg. Dus meer dan waarschijnlijk niks met andere nationaliteiten te maken, het zou zelfs eerder kunnen dat de zwarte-pietengroep oude mensen uit de vlakbijgelegen seefhoek die ooit nog op Panorama kwamen en de ouders "nieuwe" bakfietsouders die langs de andere kant te extreem zijn en vond er een verbaal gevecht in het plat Antwerps plaats (voor alle duidelijk: ook dat verhaal heeft geen basis).

(t was voor alle duidelijkheid 22% :))
Dus nu krijg ik een terechtwijzing omdat ik op een dag dat ik een familielid ben gaan helpen verhuizen van half acht 's morgens tot negen uur 's avonds een terechtwijzing omdat ik een post NIET geliket heb? Wow... Beetje hoog PC-police gehalte.
Niet zo hoog op je paard zitten, jij had wél een van die posts hier in de discussie geliket en daardoor was ik zeker dat je de topic gelezen had en dus te lezen gekregen had dat het door andere nationaliteiten kwam. Niet meer, niet minder. Over zwart/piet/whatever maak ik me persoonlijk niet druk, zoals ik ook in mijn reactie probeer duidelijk te maken. Mijn zoon zal volgend jaar meer dan waarschijnlijk als hulppiet in het zwart geschminkt zijn en ik hun het hem van harte.

Niet zo hoog op je paard zitten, jij had wél een van die posts hier in de discussie geliket en daardoor was ik zeker dat je de topic gelezen had en dus te lezen gekregen had dat het door andere nationaliteiten kwam. Niet meer, niet minder. Over zwart/piet/whatever maak ik me persoonlijk niet druk, zoals ik ook in mijn reactie probeer duidelijk te maken. Mijn zoon zal volgend jaar meer dan waarschijnlijk als hulppiet in het zwart geschminkt zijn en ik hun het hem van harte.

Verontwaardigd zijn over kritiek op een post niet liken binnen een timeframe van 12h-24h nadat je een andere post maandag (waar het evengoed ging over winter- vs. kerstmarkten) wél geliket hebt, dat is géén hoog paard om op te kruipen, dat is niet eens de hoogte van een dwergpony.

Verontwaardigd zijn over kritiek op een post niet liken binnen een timeframe van 12h-24h nadat je een andere post maandag (waar het evengoed ging over winter- vs. kerstmarkten) wél geliket hebt, dat is géén hoog paard om op te kruipen, dat is niet eens de hoogte van een dwergpony.
Nogmaals: het gaat er net over dat je WEL een post gelikte hebt, niet dat je ergens een of andere post niet geliket hebt. Of je nu honderden andere post niet geliket had, doet daar niet toe. Ik heb iedereen die een post geliket had getagd. Gewoon omdat ik zo wist dat je de discussie gelezen had.

Nogmaals: het gaat er net over dat je WEL een post gelikte hebt, niet dat je ergens een of andere post niet geliket hebt. Of je nu honderden andere post niet geliket had, doet daar niet toe. Ik heb iedereen die een post geliket had getagd. Gewoon omdat ik zo wist dat je de discussie gelezen had.
en zo krijgen @KnightOfCydonia , @TNTim en @Multiboxer , maar velen anderen die hier niet gelikt hebben ook een verhaal te lezen dat langs geen kanten klopte maar waar racistische veronderstellingen gemaakt werden door mensen die zelf geen enkele link met die school lijken te hebben.

Je kan een post liken om meerdere redenen zonder per se iemands volledige mening in dat debat over te nemen.
Over de basisschool had ik bewust niet gereageerd, maar prima, ik heb hier een paar dagen eerder mij mening gegeven, dus tag mij gerust als je vindt dat ik mijn nochtans vrij "brave" mening in dit debat alsnog moe(s)t bijsturen.

Maar bespaar me de preek over op paarden kruipen want ik lees nog met de nodige goodwill over de waarschijnlijk overijverige Nederlandse spellingscontrole heen die van liken likken maakt, maar de betekenis van de woorden 'WEL' of "niet" lijkt mij vrij éénduidig.

Je kan een post liken om meerdere redenen zonder per se iemands volledige mening in dat debat over te nemen.
En ik zeg al vanaf het begin dat ik jullie 3 gequote heb omdat ik door die links zeker weet dat je de posts hier las. Niet meer niet minder. Wat ik duidelijk zei: "krijgen ... een verhaal te lezen "

Wat is hier de bedoeling van? :D
Blijkbaar ook een initiatief van Groen, niet doorgesproken met de andere coalitiepartners ...

Schoolvoorbeeld van hoe men aanpassingen aan Sinterklaas door de strot probeert te rammen.

N-VA not amused. Amai, van een verrassing gesproken.

Triestig dat mensen geen andere invulling meer mogen geven aan bepaalde gebeurtenissen.
Ipv blij te zijn dat ze gewoon een alternatief creeeren ipv te zeiken en zagen dat Sint Niklaas met zwarte pieten verboden moet worden, neen lekker ook zeiken.

Doen ze daar iemand pijn mee? Awel dan.

N-VA not amused. Amai, van een verrassing gesproken.

Triestig dat mensen geen andere invulling meer mogen geven aan bepaalde gebeurtenissen.
Ipv blij te zijn dat ze gewoon een alternatief creeeren ipv te zeiken en zagen dat Sint Niklaas met zwarte pieten verboden moet worden, neen lekker ook zeiken.

Doen ze daar iemand pijn mee? Awel dan.
Het zijn niet gewoon "mensen" natuurlijk, het is het Gents stadsbestuur, dat er hier net zowel voor kiest om dit politiek te gebruiken ipv gewoon leuk te laten zijn.

Het zijn niet gewoon "mensen" natuurlijk, het is het Gents stadsbestuur, dat er hier net zowel voor kiest om dit politiek te gebruiken ipv gewoon leuk te laten zijn.

Ik snap het nog niet. Mag het Gents stadsbestuur geen verscheidene cultuuracties ondersteunen? Ze verschaffen een podium aan een kleine beweging, mag toch?

Terug
Bovenaan