Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Die journalist best ook ontslagen dan, die vergelijkt Lukaku ook met een beest!

En de trainer van de cats best ook ineens zijn C4 geven, die heeft ook een grote fout gemaakt tegen de jappen op einde door inworp niet vanaf de middenlijn te laten plaatsvinden en die wordt ook met overheidsgeld betaald!

its-time-to-stop-posting-1482243-png.1522317

Los van het feit dat die discussie hier niet thuishoort..
Uw eigen commentaar op uw collega('s) hier al eens gelezen?
Als ik mij ooit seksistisch, racistisch, homofoob of whatever uitlaat over collega's mag je mij er altijd op wijzen.

Mijn punt is gewoon dat je niet kunt zeggen dat uitspraak-x is niet homofoob als je zelf geen deel uit maakt van de groep.
Ik kan ook mijn mening hebben dat uitspraak-y niet racistisch is maar als een POC zich daardoor oprecht gediscrimeerd voelt, wie ben ik dan om te zeggen dat hij zich zo niet mag voelen?

Er is geen enkel art. X nodig om te weten dat zo'n gedrag niet gepast is. Zowel juridisch als menselijk.

Dan verschillen we daar van mening.

Vraag jezelf eens af of hij nog veel interviews zal kunnen doen met topsportvrouwen ongeacht de sport? En vraag je af of hij daar met zijn gedrag voor verantwoordelijk is? Dan weet je of hij nog kan aanblijven.
Dat heb ik hierboven al gezegd: dat dit minstens tijdelijk niet meer mogelijk is, vind ik normaal.

Het is niet de "woke" gemeenschap die zijn gedrag erg vindt, het zijn de spelers van verschillende sporten zelf.
Nu eventjes los van de beroepsfout van Eddy Demarez maar puur maatschappelijk: Ik vind heel dat "woke" gedoe toch een enorm gevaarlijke evolutie, met veel potentieel om een sneeuwbaleffect te gaan creëren. Als blanke heteroman heb ik misschien soms makkelijk praten, dus ik probeer mezelf dan situaties voor de geest te halen waarbij ik veralgemeend wordt of wanneer er cliché's over mij de revue passeren.
- Ik ben afkomstig uit een West-Vlaamse boerengemeenschap en woon in Gent. Zal ik ook eens "woke" beginnen doen over hoe vaak ik al weggezet ben als gestampte boer terwijl ik wellicht galanter ben dan de gemiddelde stadsmens?
- Ik ken iemand met diabetes type I (dat is het type die genetisch aangeboren is en dus niet veroorzaakt door een slechte levenswijze, ongezond eten, te weinig bewegen, etc.). Zal hij ook eens "woke" beginnen doen over hoe vaak hij al tegen de cliché's heeft moeten vechten alsof hij lui en dik zou zijn, alsof hij niet gezond zou leven, ...
- Nederlanders in België die weggezet worden als gierig maar die meer trakteren dan alle andere Belgen in dat groepje samen.
- Enzovoort.

Dus ja, los van de beroepsfout laat Eddy Demarez zich op maatschappelijk vlak ook leiden door de geldende cliché's: "Haha, alle vrouwelijke voetballers zijn lesbiennes, haha". Dat is enerzijds misschien bekrompen en kortzichtig, maar dat spanningsveld is ook al eeuwenlang een bron van humor. Dus in welke mate is daar daadwerkelijk een disrespect en in welke mate is het een beetje lollig doen over cliché's? Denk je nu werkelijk dat Eddy Demarez nu plots ook fundamentele problemen zou hebben met het feit dat morgen één van deze vrouwen in het huwelijksbootje zou stappen met een andere vrouw? Dat geloof ik absoluut niet.
Dat soort praat moet toch nog mogelijk zijn zonder scheef bekeken te worden op café?

Kunnen we onszelf niet allemaal wat minder serieus nemen? Wanneer ik weggezet word als gestampte boer lach ik daarmee. Of ik doe er nog een schepje bovenop of omgekeerd, ik ga over-galant zijn. Maar schiet toch niet steeds zo in een krampachtige verdedigingsreflex.

En heel de wereld gaat Kumbaya zingen? Sommige moeten gewoon wa dikker vel kweken.
Het heeft natuurlijk niks meer met LGBTQ te maken , maar moest iemand publiekelijk met haar gestalte lachen (en ik weet dat dat haar kwetst) , dan zal die toch wat muilperen ontvangen .

Maar dat wil niet zeggen dat die persoon dan zijn ontslag moet krijgen op z'n werk (al is het nu wel moeilijker gezien zijn publieke functie en job als sportcommentator waar je toch neutraliteit verwacht, nuja we blijven mensen ook nog )

Belgian Cats zijn serieus hun handen aan het overspelen met de eis om ontslag.
Volledig van het paadje die dames.

Eddy mag dan wel uit de bocht gegaan zijn maar overlaad hem nu niet met alle zonden van Israël.
Ook vrij degoutant dat de VRT hem nu volledig de wind laat opvangen, waarom nu wel en waarom blijven de naaktfoto's van Ruben Van Gucht & Aster Nzeyimana in de doofpot???

Het is natuurlijk wel waar hé, héél véél mannen hebben al wel eens zo'n praat verkocht.
Wat ik wél hatelijk vind, is als ik op café, homo en lesbienne grapjes maak en een verkeerde persoon hoort dit, dan ben ik plots ne homo en lesbienne hater.

Echter ik maak evenzeer vettige seksmopjes over hetro's. (Yes I DO!) Dat wil dan meteen zeggen dat ik ook hetro hater ben? Welk type mens haat ik dan niet? :unsure:

Maar goed, daar gaat deze discussie natuurlijk niet over ..

Roepen naar ontslag vind ik wel extreem. Daarmee verkloot je potentieel iemand zijn leven.
Staat imo niet in verhouding tot de misstap.
Het is nu niet dat we spreken over een laag opgeleide vijftiger met grote gaten in zijn cv en weinig connecties hé...

Uiteraard zou je van een sportjournalist bij de VRT verwachten dat hij doordringt is door de inclusiviteitswaarden , helaas niets is minder waar , het is allemaal een façade .

Uiteraard. Eddy werkt daar al langer dan dat er inclusiviteitswaarden gestipuleerd staan.

Mensen moeten ook eens leren om dit als een evolutie beschouwen en stoppen met eisen dat van vandaag op morgen alle boomers plots doordrongen moeten zijn van alles wat met LGBT-enzovoort te maken heeft.

Het is toch logisch dat uw opa van 85 jaar niet plots een transgender compleet normaal vindt? So be it. Wees blij dat het nu wel normaal begint te worden en wacht geduldig de evolutie af.
Hetzelfde met quota voor vrouwen in raden van bestuur etc. Vrouwen gaan steeds vaker studeren en zijn zelfs nu al gemiddeld hoger opgeleid dan mannen. Dat zal automatisch doorvloeien naar de maatschappij. Stop met dat te forceren, dat wekt alleen weerstand op. Time is on your side.

"Op wijzen" of bellen naar uw werk en vragen voor uw ontslag? Aleja consistent zijn he Sheldonneke :)

Nee, dat is niet consistent zijn. Niet doen alsof praten onder collega's over collega's hetzelfde is als wat hier is gebeurd, hè.

Belgian Cats zijn serieus hun handen aan het overspelen met de eis om ontslag.
Volledig van het paadje die dames.

Eddy mag dan wel uit de bocht gegaan zijn maar overlaad hem nu niet met alle zonden van Israël.
Ook vrij degoutant dat de VRT hem nu volledig de wind laat opvangen, waarom nu wel en waarom blijven de naaktfoto's van Ruben Van Gucht & Aster Nzeyimana in de doofpot???
Eh, omdat hun naaktfoto's geen oneerbiedige uitspraken tijdens een liveuitzending op hun werk waren?

Waarom worden hier voortdurend vergelijkingen gemaakt die amper hout snijden? In plaats van die rare vergelijkingen is het misschien goed om het over de zaak zelf te hebben?

Wat ik wél hatelijk vind, is als ik op café, homo en lesbienne grapjes maak en een verkeerde persoon hoort dit, dan ben ik plots ne homo en lesbienne hater.

Echter ik maak evenzeer vettige seksmopjes over hetro's. (Yes I DO!) Dat wil dan meteen zeggen dat ik ook hetro hater ben? Welk type mens haat ik dan niet? :unsure:

Maar goed, daar gaat deze discussie natuurlijk niet over ..
Maar makila, u ga ik niet cancellen hé, maak u geen zorgen. Tenzij jij ook in een functie zit waarin je geacht wordt neutraliteit en respect te hebben voor de partij waar uw moppen over gaan.

Veel hangt af van context. 2 homopoppen en 2 seksistische tussen de 10-20 die je op een avond vertelt is iets anders dan heel de avond moppen tappen over "choco's" en "zwetten" inderdaad. Dat is ook waarom mensen niet op hun achterste poten (zouden moeten) gaan staan wanneer een commedian in een show van 2u eens 5 minuten met minderheid X lacht.

"Op wijzen" of bellen naar uw werk en vragen voor uw ontslag? Aleja consistent zijn he Sheldonneke :)
Omdat ik praat over hoe mijn collega zijn werk doet? Oke dan :rofl:

Beter mijn account hier laten deactiveren. Hoe ver mensen gaan om een platte seksistische kwal zijn marginaal gedrag goed te praten.
Ook meegelopen in de mars voor Jurgen Conings zeker? Arm België.

Toch gek hoe veel mensen hier de lijn niet zien tussen eens een grap maken over x en gewoon platte vulgaire en kwetsende opmerkingen maken.

Je kan de Cats dan ook echt niets verwijten dat ze nu om dat ontslag vragen. Die zijn terecht zeer kwaad. Maar het is niet omdat zij dat ontslag nu vragen, dat dat de beste oplossing is.
Ik geloof niet echt, dat de Cats echt willen dat hij ontslagen wordt sé (want inderdaad dat lost niks op). MAAR ze moeten op deze manier reageren. Als de Cats zouden zeggen: Ach t'is niks, zand erover, of .. excuses zijn aanvaard .. dan geef je een slecht signaal naar de holibi omgeving.

Ze MOETEN nu een sterk signaal geven hé.

Het is nu niet dat we spreken over een laag opgeleide vijftiger met grote gaten in zijn cv en weinig connecties hé...
Succes om nog een job in die branche te vinden denk ik dan.
Roepen om ontslag van eender wie, is willen dat die persoon tijdelijk in de shit zit.

Daarmee wil ik niet zeggen dat VRT de man niet kan ontslaan, als hij door dit accident zijn job niet meer kan uitvoeren is het aan de VRT om dit te beslissen. Niet aan een 3de persoon uit wraak.

De uitspraken van Eddy Demarez zijn absoluut af te keuren, dat hij ze off micro gedaan heeft maakt niet meer uit nadat ze uitgezonden zijn.
Zo grotesk als de mediastorm die ze nu ontketend hebben vind ik ze nu ook weer niet, maar je moet al ver gaan met humor om mij te shockeren.

Dat de "slachtoffers" meteen het ontslag eisen, samen met de Twitterati, tja, ergens ook erover. Of ontslag nodig is... daar moet de VRT over oordelen. Anderzijds zelfs al geeft de VRT Eddy Demarez een tweede kans, zijn geloofwaardigheid is natuurlijk nu wel om zeep voor vrouwensport, dus best case scenario kan die nog een job krijgen in de kelder van de VRT.

Overigens moet je de ironie wel appreciëren dat een basketbalspeelsters deze morgen op de VRT een interview geeft over hoe de maatschappij een beeld oplegt waar grote vrouwen niet in passen... Doe de gemiddelde datingapp/site open en véél grote vrouwen eisen praktisch dat je als man liefst 10 cm groter bent dan hun, alsof ze een pretparkattractie zijn. Grote vrouwen zijn evenzeer hokjesdenkers (en ik heb dan nog geluk op dat vlak, ik ben 1m81). Nu ja, het moet wel zijn dat lesbische grote vrouwen daar wél anders tegen aan kijken, je kan moeilijk een koppel vormen tussen 2 vrouwen die allebei een grotere partner willen.

Also, als we aan zelfkastijding moeten doen: ik heb tegen een kameraad ook al eens gezegd dat ik het jammer vond dat een collega van mij een lesbienne is, want dat is echt een knappe en toffe vrouw. (Zou dat wel nooit op het werk zeggen, moest maar eens rondgaan) Is dat ook homofoob? Of is het pas homofoob als je ze onaantrekkelijk vindt? Hetero's beoordelen elkaar ook continu op elkaars uiterlijk, ik vind dat als je dat doet met homo's toch niet bepaald homofobie. Oppervlakkig dat wel, maar dat is des mensen.

@mac-bc hij doet zijn uitspraken niet alleen op het werk, maar ook in bijzijn van een externe gastcommentator. Dat is gewoon deontologisch een grote fout. Had het gebleven bij de niet gepoept opmerking, tot daar. De blijvende denigrerende persoonlijke uitspraken zijn gewoon echt niet oké in een professionele setting (daarbuiten ook niet, imo, maar bon).

VRT is bovendien een bedrijf met een paar duizend personeelsleden, daar lopen wel wat lgbtq's rond ook. Fijn voor de (lesbische) vrouwen die op de sportdienst (willen) rondlopen, wetende wat een boegbeeld/je baas over je denkt. Gezien Demarez zo vrijlijk sprak, zal het ook niet de eerste keer geweest zijn en zal dat soort 'toogpraat' daar redelijk courant zijn. Fijne cultuur om in te werken. Daar zou natuurlijk al veel langer tegen moeten opgetreden zijn, vandaar dat de reactie van zo'n Karl behoorlijk hypocriet is. Nu het volledig in de openbaarheid is ozgekomen, kan je wel echt niet anders dan een duidelijk signaal geven.

Dat vind ik wel een belangrijke nuance. Dat is inderdaad de toon zetten alsof dat bij Sporza de standaard manier is hoe er over vrouwensport gepraat wordt, waarbij je een bepaalde cultuur gaat installeren. Dat is uiteraard zeer schadelijk en niet goed te praten.

Ik zag het in de context van twee vaste medewerkers bij Sporza, die elkaar al jarenlang kennen en die op het einde van hun shift "op weg naar de cafetaria" (bij manier van spreken) wat lopen lullen tegen elkaar.

derlijke uitspraken vindt ik eigenlijk meer denigrerend.... dus iemand zonder diploma is een margiaal die rapper domme uitspraken mag maken/maakt ?

idem heel dat beerput van internet topic hier op het forum , daar lachen jullie met mensen hun berichten noemen ze marginalen etc ..... dan zou dat topic ook beter verwijderd worden... en de posters geband worden om consistent te blijven.

Nee, dat is niet consistent zijn. Niet doen alsof praten onder collega's over collega's hetzelfde is als wat hier is gebeurd, hè.
Dus ge moogt racistische, homofobe,... commentaren geven over uw collega's op een forum maar zolang ze het zelf niet horen?

Omdat ik praat over hoe mijn collega zijn werk doet? Oke dan :rofl:

Beter mijn account hier laten deactiveren. Hoe ver mensen gaan om een platte seksistische kwal zijn marginaal gedrag goed te praten.
Ook meegelopen in de mars voor Jurgen Conings zeker? Arm België.
Nee, stél dat uw uitspraken homofoob waren. Dan mogen we er u enkel op wijzen, maar den andere zou direct zijn ontslag moeten krijgen?

Trouwens, hoe hypocriet zijt ge dat ge hier zijn ontslag zit te eisen om dan uw commentaar te beëindigen met een bevooroordeelde opmerking :rofl: Of is het enkel als het gaat om lgbt?

Also, als we aan zelfkastijding moeten doen: ik heb tegen een kameraad ook al eens gezegd dat ik het jammer vond dat een collega van mij een lesbienne is, want dat is echt een knappe en toffe vrouw. (Zou dat wel nooit op het werk zeggen, moest maar eens rondgaan) Is dat ook homofoob? Of is het pas homofoob als je ze onaantrekkelijk vindt? Hetero's beoordelen elkaar ook continu op elkaars uiterlijk, ik vind dat als je dat doet met homo's toch niet bepaald homofobie. Oppervlakkig dat wel, maar dat is des mensen.
Er is gewoon een grens en vooroordelen en clichés en als je dat al 100 keer naar uw kop gekregen hebt, ben je dat beu. Termen als kolos, mannenwijf, etc. Wat jij nu zegt is niet homofoob of whatever.

Gaat bij Demarez ook gewoon vooral om zijn functie als journalist.

Terug
Bovenaan