Er is geen enkel art. X nodig om te weten dat zo'n gedrag niet gepast is. Zowel juridisch als menselijk.
Dan verschillen we daar van mening.
Vraag jezelf eens af of hij nog veel interviews zal kunnen doen met topsportvrouwen ongeacht de sport? En vraag je af of hij daar met zijn gedrag voor verantwoordelijk is? Dan weet je of hij nog kan aanblijven.
Dat heb ik hierboven al gezegd: dat dit minstens tijdelijk niet meer mogelijk is, vind ik normaal.
Het is niet de "woke" gemeenschap die zijn gedrag erg vindt, het zijn de spelers van verschillende sporten zelf.
Nu eventjes los van de beroepsfout van Eddy Demarez maar puur maatschappelijk: Ik vind heel dat "woke" gedoe toch een enorm gevaarlijke evolutie, met veel potentieel om een sneeuwbaleffect te gaan creëren. Als blanke heteroman heb ik misschien soms makkelijk praten, dus ik probeer mezelf dan situaties voor de geest te halen waarbij ik veralgemeend wordt of wanneer er cliché's over mij de revue passeren.
- Ik ben afkomstig uit een West-Vlaamse boerengemeenschap en woon in Gent. Zal ik ook eens "woke" beginnen doen over hoe vaak ik al weggezet ben als gestampte boer terwijl ik wellicht galanter ben dan de gemiddelde stadsmens?
- Ik ken iemand met diabetes type I (dat is het type die genetisch aangeboren is en dus
niet veroorzaakt door een slechte levenswijze, ongezond eten, te weinig bewegen, etc.). Zal hij ook eens "woke" beginnen doen over hoe vaak hij al tegen de cliché's heeft moeten vechten alsof hij lui en dik zou zijn, alsof hij niet gezond zou leven, ...
- Nederlanders in België die weggezet worden als gierig maar die meer trakteren dan alle andere Belgen in dat groepje samen.
- Enzovoort.
Dus ja, los van de beroepsfout laat Eddy Demarez zich op maatschappelijk vlak ook leiden door de geldende cliché's: "Haha, alle vrouwelijke voetballers zijn lesbiennes, haha". Dat is enerzijds misschien bekrompen en kortzichtig, maar dat spanningsveld is ook al eeuwenlang een bron van humor. Dus in welke mate is daar daadwerkelijk een disrespect en in welke mate is het een beetje lollig doen over cliché's? Denk je nu werkelijk dat Eddy Demarez nu plots ook fundamentele problemen zou hebben met het feit dat morgen één van deze vrouwen in het huwelijksbootje zou stappen met een andere vrouw? Dat geloof ik absoluut niet.
Dat soort praat moet toch nog mogelijk zijn zonder scheef bekeken te worden op café?
Kunnen we onszelf niet allemaal wat minder serieus nemen? Wanneer ik weggezet word als gestampte boer lach ik daarmee. Of ik doe er nog een schepje bovenop of omgekeerd, ik ga over-galant zijn. Maar schiet toch niet steeds zo in een krampachtige verdedigingsreflex.