Verkiezingen in Nederland: Wilders stapt uit regering

Wilders staat ondertussen op 37 zetels ipv de 35 van de exitpolls.

Denk dat er hier in België al een aantal met de billen dichtgeknepen naar de verkiezingen van volgend kaar gaan. Als Wilders mee mag regeren in NL en ze doen dat daar goed dan vrees ik voor een extreem zwarte zondag in juni 2024.

Op een half jaar kun je toch onmogelijk al een correcte balans opmaken, lijkt me.

Met wat geluk zitten ze nog 500 dagen in discussie om een regering te vormen. Maar als ze onmiddelijk overeenkomen, geen ruzie maken intern en een aantal populaire maatregelen nemen die onmiddelijk zichtbaar resultaat geven dan gaan ze extreemrechts in Europa vleugels geven imho.

Mensen gaan ook te veel verwachten. Een Wilders die meeregeert gaat ook geen gigantische veranderingen invoeren. En dan kan het 2 kanten opgaan. Of hij speelt het spelletje dat niet naar hem wordt geluisterd of de kiezer gaat teleurgesteld zijn en hij wordt afgestraft bij de volgende verkiezingen. Hoe dan ook, het is tijd dat de PVV zijn kans gaat krijgen.

Als ze hier gaan zien dat hij mag mee regeren dan gaan er een pak kiezers zien dat een stem voor VB mogelijks geen op voorhand verloren stem is.

Met wat geluk zitten ze nog 500 dagen in discussie om een regering te vormen. Maar als ze onmiddelijk overeenkomen, geen ruzie maken intern en een aantal populaire maatregelen nemen die onmiddelijk zichtbaar resultaat geven dan gaan ze extreemrechts in Europa vleugels geven imho.
De kans dat er én een onmiddelijke overeenkomst is én er geen ruzie intern is (dus die onmiddellijke overeenkomst zou dan ook nog eentje zijn met weinig lastig te slikken compromissen) én ze kunnen populaire maatregelen nemen (populair is vaan niet in overeenstemming met verschillende andere wetten, dus bestrijdbaar) én dan nog vlug resultaat hebben... hmm...

Als ze hier gaan zien dat hij mag mee regeren dan gaan er een pak kiezers zien dat een stem voor VB mogelijks geen op voorhand verloren stem is.
Dat is waar, maar het zal toch eens moeten gebeuren he. De waan dat extreme partijen wel even alles in orde gaan maken en waarmaken wat ze ons beloven duurt ook al veel te lang. Zolang die waan er blijft, is de kans alleen maar groter dat ze nog sterker worden.

Hoewel ik zelf nooit zou stemmen voor extreme partijen aan eender welke kant van het spectrum zag je dit van mijlenver aankomen in Nederland. Ik heb links gezinde familie in Nederland wonen en daar was de pronostiek 40 zetels voor de PVV. Ze zaten er niet ver naast. De frustratie bij de gemiddelde Nederlander is enorm groot. Of een PVV stem dat oplost heb ik niet gezegd, maar die hoop leeft wel bij de Nederlanders.

We gaan in België hetzelfde krijgen volgend jaar in juni: de centrumpartijen gaan kletsen krijgen ten voordele van de extreme partijen. Er zullen er enkelen met een bang hartje de actualiteiten in Nederland volgen.

Vreemde verkiezingen eigenlijk. Rechts verliest aan extreem-rechts, maar samen blijven ze gelijk.
Centrum verliest wat aan links? en aan BBB (die laatste kon ik niet echt plaatsen bij een links-rechts verhouding of een specifieke groep), waarschijnlijk verliest diep christelijk ook wel aan BBB.
Intern bij Centrum is er wel een héle grote verschuiving.
Extreem-Links verliest aan Links

Bekijk bijlage 24898
Die labels links rechts,... Ik geraak er soms toch de weg van kwijt hoor.
Ik denk dat je verder moet lijken dan gewoon die labels. BBB, NSC en PVV vertegenwoordigden duidelijk een zeker onbehagen in de samenleving. Een onderstroom die onvoldoende gecapteerd werd door de "traditionele partijen". Het is dan ook een overwinning van die onderstroom.

De onmogelijkheid om NSC of BBB echt te labelen/categoriseren maakt het lastig om gewoon te stellen dat rechts wel/niet gewonnen heeft. Ze weten in de hoofdkwartieren zelf nog niet wat ze echt willen zijn, anders dan de vertegenwoordiger van een onderstroom.

Die labels links rechts,... Ik geraak er soms toch de weg van kwijt hoor.
Ik denk dat je verder moet lijken dan gewoon die labels. BBB, NSC en PVV vertegenwoordigden duidelijk een zeker onbehagen in de samenleving. Een onderstroom die onvoldoende gecapteerd werd door de "traditionele partijen". Het is dan ook een overwinning van die onderstroom.

De onmogelijkheid om NSC of BBB echt te labelen/categoriseren maakt het lastig om gewoon te stellen dat rechts wel/niet gewonnen heeft. Ze weten in de hoofdkwartieren zelf nog niet wat ze echt willen zijn, anders dan de vertegenwoordiger van een onderstroom.
rechts/links is zeker niet meer absoluut, daar ben ik het mee eens. Het is dan ook een eenvoudige voorstelling (beter zou zo'n XY links/rechts as zijn, economisch en cultureel).

Maar wat is onbehagen? Is dat niet akkoord zijn met de regering? BBB is duidelijk een one-issue partij die mss nog zal vervellen tot een soort van plattelandspartij, maar verder hebben ze weinig gemeen met PVV/NSC, lijkt me. En PVV en NSC hebben ook weinig gemeen, tenzij je het extreem-rechtse van de PVV enkel ziet als een soort van schil rond 'het moet anders', zonder een expliciet richting. Maar vereng je dan de PVV niet te sterk tot een protestpartij? (pas op: zeker een deel van de kiezers stemt uit protest op PVV, daar ben ik het mee eens, maar verre van de meeste).

NSC is overigens wat mij betreft toch duidelijk te labelen als de morele opvolger van CDA, zoveel verschillen die imho niet van ideeën.

Zo'n veralgemening mogen aangetoond worden met bronmateriaal ofwel hebben die hier geen plaats
Timmermans stond al na 2 uur te toeteren over democratie dit en democratie dat en democratie beschermen… die heeft het duidelijk nog niet begrepen dat de mensen de huidige richting beu zijn, en op democratische wijze toch voor een meer uitgesproken rechtse koers hebben gevraagd.

Veeg teken aan de wand, half juni 24 zal hier exact hetzelfde gebeuren, met dit verschil dan dat de Waalse politieke goegemeente Vlaanderen en alle Vlamingen zal afschilderen als nazaten van nazi’s en uitgesproken fascisten.

… die heeft het duidelijk nog niet begrepen dat de mensen de huidige richting beu zijn, en op democratische wijze toch voor een meer uitgesproken rechtse koers hebben gevraagd.
opnieuw: kan je dat even aanduiden met het aantal zetels voor alle rechtse partijen samen, dat er heel duidelijk voor een meer uitgesproken rechtse koers is gestemd?

Veeg teken aan de wand, half juni 24 zal hier exact hetzelfde gebeuren, met dit verschil dan dat de Waalse politieke goegemeente Vlaanderen en alle Vlamingen zal afschilderen als nazaten van nazi’s en uitgesproken fascisten.
Als ge dat soort polariserende versies van de realiteit gaat schetsen, vergeet dan ook niet te vermelden dat de Vlaming de Waal dan weer gaat afschilderen als een profiterende luie communist die er op uit is om zo veel mogelijk Vlaams geld op te souperen.

Mag ik aub iets meer verwachten van P&A?

opnieuw: kan je dat even aanduiden met het aantal zetels voor alle rechtse partijen samen, dat er heel duidelijk voor een meer uitgesproken rechtse koers is gestemd?
Uitgesproken rechts van PVV is toch iets anders dan 'gewoon' rechts van VVD? Dan klopt het statement toch?

Op dat vlak is het wat moelijker in NL dan in België - de PVV heeft namelijk ook gewoon concurrentie waardoor het steeds een risico zal zijn om bvb. lastig te slikken compromissen te sluiten - echter heeft de PVV vooraf duidelijk aangegeven te willen meebesturen indien mogelijk en daar ook aan gekoppeld een aantal van hun uitgesproken punten te laten vallen of minstens af te zwakken.

Dezelfde situatie in ons land is eigenlijk super simpel voor VB: die hebben véél meer speelruimte vermits er gewoon geen rechts alternatief is - maar tot op heden heeft VB nog nooit echt ambitie getoond om te willen meebesturen- als ze echt willen scoren volgend jaar wordt het tijd om die bocht in te zetten. Best mogelijk dat een deel van de kiezers dat ziet als het verloochenen van de principes etc. maar dat is nu eenmaal ook deel van een democratie natuurlijk.

Ik denk dat het moeilijk is om conclusies te trekken voor Vlaanderen door naar deze uitslag te kijken die een momentopname is van een zeer zwevend Nederlands kiespubliek. De laatste paar maanden ging het van BBB over stikstof en boeren als thema naar NSC van ander en beter bestuur tot PVV voor een echt alternatief.

Er heerst al sinds Pim Fortuyn een ongenoegen bij een deel van het kiespubliek dat bij verschillende partijen terecht komt en soms maar met korte piek (FVD had ook een korte stijging).

Het valt dus nog te zien of PVV deze stemmen kan behouden of dat het even snel weer leeg loopt.

Niettemin was Tom Van Grieken juist op Radio 1 en die probeert toch duidelijk het aura uit Nederland te kapitaliseren in Vlaanderen maar de campagne duurt nog ruim een half jaar waar veel in kan gebeuren.

De winnaar van de verkiezingen is de coalitie die 50%+1 haalt.
De wil van de kiezer is zo flou als je maar kan denken. Als 10 partijen samen 40% van de zetels haalt, hebben die véél meer dan de PVV en is hun wil democratisch gezien dus véél belangrijker, zelfs al zijn ze allemaal partijtjes die maar 4% hebben.

De grootste zijn is goed voor je ego, en ik kan verstaan dat die het initiatief mag nemen omdat regeren met slechts enkele partijen véél gemakkelijker/logischer is dan met een bonte allegaartje van partijen, maar verder zegt het niks. En zeker niet over de wil van de kiezer, daarvoor moet je het totaalplaatje bekijken. En dat totaalplaatje is, zie de post van gisterenavond van mezelf, héél divers. Extreem-rechts wint, maar er is geen grote "ruk naar rechts" gebeurd (pas op: de post van gisteren was op de eerste exitpoll, ondertussen is het voorlopige resultaat wel iets rechtser dan gisteren).

Wat in Nederland gebeurd is, is héél duidelijk een afstraffing van de laatste coalitie:
VVD: 34=>24
D66: 24 => 9
CDA: 15 => 5
ChristenUnie: 5 => 3

Samen hebben ze 37 van hun 78 zetels kwijtgeraakt.

Wil dat zeggen dat ze niet meer aan de volgende regering mogen deelnemen? Absoluut niet. Ze verdedigen nog altijd 41 zetels en elk apart zijn ze even goed de wil van (een deel van ) het volk. Maar ze zullen wel oppassen om zomaar in een regering te stappen.
Als je 10 partijen nodig hebt van 4% dan is de kans toch heel groot dat je minder en minder raakpunten hebt. Dan verloochen je je eigen principes en standpunten om toch maar te kunnen regeren en "de ander" niet aan de macht te laten. Ik weet niet of een kiezer voor VVD ervoor kiest om hen een aantal standpunten te laten vallen om toch maar met Groenlinks-pvda te regeren?

Rechts in totaliteit wint niet maar extreem rechts groeit, dat toont toch aan dat de Nederlander een rechtser parcours wil opgaan?

Als je 10 partijen nodig hebt van 4% dan is de kans toch heel groot dat je minder en minder raakpunten hebt. Dan verloochen je je eigen principes en standpunten om toch maar te kunnen regeren en "de ander" niet aan de macht te laten. Ik weet niet of een kiezer voor VVD ervoor kiest om hen een aantal standpunten te laten vallen om toch maar met Groenlinks-pvda te regeren?

Rechts in totaliteit wint niet maar extreem rechts groeit, dat toont toch aan dat de Nederlander een rechtser parcours wil opgaan?
Nee dat wil zeggen dat de rechtse stemmers extremer worden. Niet dat de Nederlander een rechtser parcours wilt want dan zou alles moeten opschuiven naar rechts en dat is niet het geval in deze

Polarisatie gewoon ... Zijn toch nog voorbeelden genoeg waar de uitersten groeien ?
Eigen aan de huidige (globale zelfs) trend.

Heerlijk wel : "We hadden het niet zien aankomen", "we gaan er lessen uit trekken" ... Blablabla
IEDEREEN had het zien aankomen

Terug
Bovenaan