Vlaamse overheid stopt met vaste benoemingen

Renegadexxripxx

Well-known member

auch... afschaffing van statutaire functie bij de Vlaamse Overheid in de nabije toekomst (2024ish). Ik zie geen enkele objectieve reden waarom je als technisch geschoolde dan nog geïnteresseerd zou zijn om bij hen te gaan werken.

Dit is toch al lang zo?
Dat is toch niet hetzelfde? Dat zijn ambtenaren bij de stad Gent, geen personeel van de Vlaamse overheid.

Laatst bewerkt:

auch... afschaffing van statutaire functie bij de Vlaamse Overheid in de nabije toekomst (2024ish). Ik zie geen enkele objectieve reden waarom je als technisch geschoolde dan nog geïnteresseerd zou zijn om bij hen te gaan werken.

Ik zou dat toch niet te snel als conclusie trekken hoor, ik heb het al eerder gepost - er zijn best wat functies, ook technische, waar je bij de overheid een heel mooi loon kan hebben, equivalent of beter dan in de privé. Kijk naar instructeur bij VDAB bijvoorbeeld. Hoeveel metsers hebben als werknemer een loon van 5000 € aangevuld met een reeks voordelen - ik ken er alvast 1 die dat heeft bij de overheid.

En dat is dan nog zonder het optrekken van de lonen zoals gesteld wordt, en ook vaak gehoorde pro argumenten als werkdruk, makkelijk en veel verlof, vaste loonsopslag, ... zullen wellicht blijven. En wat als men het pensioen zal compenseren door een deftige groepsverzekering van 5% ofzo?

Akkoord dat bepaalde profielen beter in de privé zullen verdienen - maar er is zeker en vast een groep die beter af is bij de overheid. Startlonen bij onze overheden behoren tot de hoogste in het land, die gaan dus nog hoger worden - het enige argument dat meestal een spelbreker kan zijn is een wagen, maar de overheden zijn stelselmatig toch best aardige extralegale voordelen aan het implementeren zoals thuiswerk, MC, EcoC, groepsverzekeringen, vergoeding internet, laptop, gsm, fietsvergoeding, gratis openbaar vervoer, km -vergoeding, ....

Laatst bewerkt:

Simpel, ze smijten die in de hogere schalen. Dat gebeurt nu al. :p

Bart Somers, organisator van de Olympische Spelen in Vlaanderen in 2016 en politieke peetvader van Sihame El Kaouakibi, belooft huidige Vlaamse contractuele ambtenaren dat hun statuut en loon in de toekomst fors zullen verbeteren. Dat komt dus zeker en vast in orde!

Ze praten daar al jaren over. Ondertussen bleven ze gretig vaste benoemingen uitdelen.

Zo ook iemand uit onze nabije omgeving. Kreeg eind vorig jaar haar vaste benoeming. Was zwanger. Had ze plots wel niet extreem veel last van "bekkeninstabiliteit" zeker? Hintte al eerder op "hopelijk krijg ik thuisgeschreven van de dokter", want uiteraard kon ze haar bureaujob niet meer uitoefenen...
Twee weken later: thuisgeschreven voor de rest van de zwangerschap.
Eén dag later: heel de dag op zwier naar de Ikea om de kinderkamer in te richten. 🤡

Georganiseerd profitariaat, volledig betaald door de mensen in de privé-sector.

Ze praten daar al jaren over. Ondertussen bleven ze gretig vaste benoemingen uitdelen.

Zo ook iemand uit onze nabije omgeving. Kreeg eind vorig jaar haar vaste benoeming. Was zwanger. Had ze plots wel niet extreem veel last van "bekkeninstabiliteit" zeker? Hintte al eerder op "hopelijk krijg ik thuisgeschreven van de dokter", want uiteraard kon ze haar bureaujob niet meer uitoefenen...
Eén dag later: heel de dag op zwier naar de Ikea om de kinderkamer in te richten. 🤡

En wat heeft uw anekdote over bekkeninstabiliteit (dan nog tussen aanhalingstekens) met vaste benoemingen te maken? Als de dokter dat voorschrijft, heeft ze een ziektebriefje dat bij gelijk welke werkgever geldig is...

Hoe zou dat verschillend zijn moest ze in de prive werken?

Ik kan me toch niet voorstellen dat je in België in de prive iemand kan buitenkegelen omdat ze thuis geschreven worden tijdens een zwangerschap.

Los van wat hierboven al beschreven is: bekkeninstabiliteit levert net het meeste klachten op voor wie een zittend beroep heeft. Afwisseling én in beweging blijven is net wat je moet doen.

Dus naar de ikea gaan is zeker geen slecht idee, zolang je maar af en toe rust inboekt.

En wat heeft uw anekdote over bekkeninstabiliteit (dan nog tussen aanhalingstekens) met vaste benoemingen te maken? Als de dokter dat voorschrijft, heeft ze een ziektebriefje dat bij gelijk welke werkgever geldig is...

1) Omdat je als statutair ambtenaar niets te vrezen hebt om veelvuldig ziek te zijn. In de privé zullen ze je na verloop van tijd buitenwerken.
2) Omdat je als statutair ambtenaar voltijds doorbetaald wordt, terwijl je in de privé na verloop van tijd terugvalt op ziekte-uitkering.

Ik stoor me vooral aan de benoemingen in het onderwijs. Normaal ga ik in september mijn 3e jaar in als (praktijk)lector. Rond deze periode wordt de puzzel gemaakt en de percentages verdeeld. Nu zijn er collega's die momenteel meer dan 100% staan hebben voor volgend jaar (110-130), belachelijk want ze betalen maar 100%. Hoewel uitdrukkelijk in maart gevraagd om alles door te geven, vinden die vastbenoemden er niks beter op dan te talmen. Ze willen eerst alles vergelijken en geraken in een soort keuzestress waar hun,door oogkleppen afgesloten, onderwijsbrein niet mee omkan. Ze zijn dan nog kwaad ook dat ze moeten kiezen en zo veel % bij hun naam hebben staan. Ze willen vak A niet meer geven, maar eigenlijk willen ze het wel houden omdat het gemakkelijk is. Ze willen B houden, maar daar hebben ze meer werk aan. Hoe kan het zo moeilijk zijn om beslissingen te nemen? Veel vastbenoemden zitten volgens mij l

Resultaat: we zijn nu een maand verder en ik als niet-benoemde zit nog met een onzekerheid voor volgend academiejaar. Ik heb al een bommetje gedropt door te zeggen dat ik voort ben als ik niet aan mijn 4/5 tewerkstelling geraak.

Los van wat hierboven al beschreven is: bekkeninstabiliteit levert net het meeste klachten op voor wie een zittend beroep heeft. Afwisseling én in beweging blijven is net wat je moet doen.

Dus naar de ikea gaan is zeker geen slecht idee, zolang je maar af en toe rust inboekt.

Tips voor bekkeninstabiliteit:​

...
  • Loop geen lange afstanden en maak kleine pasjes.
...

Ik stoor me vooral aan de benoemingen in het onderwijs. Normaal ga ik in september mijn 3e jaar in als (praktijk)lector. Rond deze periode wordt de puzzel gemaakt en de percentages verdeeld. Nu zijn er collega's die momenteel meer dan 100% staan hebben voor volgend jaar (110-130), belachelijk want ze betalen maar 100%. Hoewel uitdrukkelijk in maart gevraagd om alles door te geven, vinden die vastbenoemden er niks beter op dan te talmen. Ze willen eerst alles vergelijken en geraken in een soort keuzestress waar hun,door oogkleppen afgesloten, onderwijsbrein niet mee omkan. Ze zijn dan nog kwaad ook dat ze moeten kiezen en zo veel % bij hun naam hebben staan. Ze willen vak A niet meer geven, maar eigenlijk willen ze het wel houden omdat het gemakkelijk is. Ze willen B houden, maar daar hebben ze meer werk aan. Hoe kan het zo moeilijk zijn om beslissingen te nemen? Veel vastbenoemden zitten volgens mij l

Resultaat: we zijn nu een maand verder en ik als niet-benoemde zit nog met een onzekerheid voor volgend academiejaar. Ik heb al een bommetje gedropt door te zeggen dat ik voort ben als ik niet aan mijn 4/5 tewerkstelling geraak.
Hier is het pas eind augustus duidelijk vaak hoe de puzzel valt voor niet vastbenoemden. +/- na 10 jaar zit er pas benoeming aan te komen.

Tips voor bekkeninstabiliteit:​

...
  • Loop geen lange afstanden en maak kleine pasjes.
...
Ik weet niet hoeveel mensen jij ziet lopen in de ikea tijdens het winkelen?

Als het effectief iemand is die lange afstanden loopt in de ikea, dan hoop ik dat ze haar tegenhouden en in een instelling steken. Voor de rest zou ik het verschil tussen lopen en wandelen leren.

Ik vind het serieus met de haren getrokken dat vast benoemd worden (iets dat je lang op voorhand weet) en bekkeninstabiliteit (een acuut probleem tijdens de zwangerschap) hier gelinkt zouden zijn. Anders zat ze gewoon thuis op ziekenkas als contractueel hoor.

Echt man, sommigen zouden hier elke scheet toewijzen aan profitariaat.

Ik weet niet hoeveel mensen jij ziet lopen in de ikea tijdens het winkelen?

Als het effectief iemand is die lange afstanden loopt in de ikea, dan hoop ik dat ze haar tegenhouden en in een instelling steken. Voor de rest zou ik het verschil tussen lopen en wandelen leren.

lopen

je te voet voortbewegen door stappen te nemen vb: er lopen twee mannen voorbij

Terug
Bovenaan