Ik ben een jaar of 10 geleden weggelopen uit Gent wegens hun mobiliteitsgedoe. Ik woonde niet ver van Dampoort, dichtbij een knip die ging ingevoerd worden
Allemaal leuk en wel met de fiets en zo, maar eens je geen tijd op overschot hebt of kinderen hebt, is dat gewoon niet realistisch. Ik ga graag naar de Colruyt met de fiets, maar 24 dozen melk of 6 dozen melkpoeder of 3 dozen Corn Flakes en 2 kinderen mee? Good luck. Ik sta dan liever 10 min in de file en dan shoppen ipv 17x te mogen over en weer rijden. Ik heb nog andere dingen te doen op een zaterdag.
Ik moest deze week in Gent zijn. Om 9h moest ik in Zwijndaarde zijn. Om 10h moest ik rond Dok Noord zijn. Om 12h aan UZ. Om 13h in centrum. Om 16h op kantoor. Dat is niet echt realistisch met fiets of openbaar vervoer. Ik kan ook dat over 5d spreiden in het licht van efficientie, of ik kan af en toe eens 10min in file staan en het gedaan krijgen.
Toen ik nog in Gent woonde, woonde ik aan Coupure en werkte ik daar in de buurt - 5 min te voet. Ik moest 2-3x per week naar UZ voor vergaderingen. Ik heb alles geprobeerd. Fiets, tram, auto, bus, combi. Het enige dat consistent me van A naar B bracht, was de auto. Ja, ik stond 30 min in de file, maar ik kwam er op tijd. Ik moest gewoon 30 min voor en na extra blokkeren. Met de fiets was langer onderweg en helft van de keer doorregend. Met de tram hopen op aansluiting niet missen @ st Pieters. Soms ben je er op 30 min, soms op een uur. Met de bus stond je gewoon in dezelfde file als de auto.
Soms lijkt het alsof die mobiliteitprogramma's gemaakt worden door 20 jarigen zonder kinderen, werk achter de hoek en de flexibiliteit om alles te plannen wanneer het het algemene goed uitkomt. Dat is voor veel gezinnen gewoon niet realistisch. Ik ga mijn vrijheid niet gratis opofferen voor het algemene goed. Net zoals ik geen onrendabele thuisbatterij zal hangen als die zwaar verlieslatend is. Als ik moet kiezen tussen 7% spaarboek en 7% thuisbatterij investering, dan ga ik wel voor de thuisbatterij. Maar 7% vs -3%, I am sorry. Ik doe zaterdag ochtend de kinderen naar de turnles, ik rij 10min naar Colruyt, prop alles in de auto en kom getimed toe om ze van de turnles op te halen. Ondertussen zit de madam thuis met nr 3. Als we dat zouden moeten doen met openbaar vervoer (lol) of bakfiets (we hebben een bakfiets), dan starten we zaterdag om 8h en zijn we klaar om 17h s avonds. Neen, dank u.
Ik ben ook jong en single geweest. Ik ging de zaterdag met de fiets een doos melk halen, 2 saucissen en 1kg patatten. Smijt in mijn fietszak. Herhaal dinsdag, passeer donderdag langs de carrefour market om 23h na een after work zodat ik vrijdag eten heb. Maar jammergenoeg is de beschikbare tijd nu ietsje minder.
Het is zelfs zo dat we met slechts 1 auto gepoept zouden zijn. 1 van ons 2 doet de 3 kinderen naar school en creche - vertrek om 7.45. De andere vertrekt rechtstreeks naar het werk. S avonds is de duty omgekeerd. We zijn beide voor 8h weg en rond 17.00-18.00 thuis. We hebben dus 2 auto's met 3 kinder stoelen. Als iemand mij alternatieven kan voorstellen met fiets of openbaar vervoer dat sneller is, be my guest. Ik heb ze nog niet gevonden. Tenzij we 'vrouwen aan de haard', 'degrowth', andere linkse nonsense als oplossing voorstellen. Last time I checked zitten we met een sociale zekerheid en schuldenput die nogal groot is. Met dergelijke recepten gaan we er niet komen...