Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Ik val hier precies in herhaling. Als je met 4 linkse schepenen tussen 7 (centrum-)rechtse schepenen gaat gaan besturen, kunnen die het bestuursakkoord gelijk wanneer herleiden tot een betekenisloos vodje papier.
Waarom dan nog moeite doen om een akkoord te sluiten?
Dan kunnen ze heel die poppenkast beter stoppen en case by case een meerderheid gaan zoeken.

Het is ook niet zo dat VLD zomaar even ongestraft kan doen wat ze willen, dan worden ze over 6 jaar op gecanibaliseert door N-VA op rechts en Vooruit op links....

Ik val hier precies in herhaling. Als je met 4 linkse schepenen tussen 7 (centrum-)rechtse schepenen gaat gaan besturen, kunnen die het bestuursakkoord gelijk wanneer herleiden tot een betekenisloos vodje papier.
Goch, ik weet niet of het alternatief zoveel beter gaat zijn om te besturen. Gezien het wantrouwen ga je daar met 2 linke blokken zitten die elkaar bitter weinig gunnen. En VLD is de hond die met het been zal weglopen.

Dat 2/3e van de leden het bestuursakkoord gingen moeten goedkeuren was al geweten van voor de verkiezingen. En muv de 2 onderhandelaars hebben de meeste verkozenen die aan het woord kwamen massaal opgeroepen om tegen te stemmen.

Als democratie betekent dat 2 onderhandelaars een vrijgeleide krijgen om te doen wat een groot deel van de partij had beloofd niet te doen, en tegen hun partij in zomaar bindende akkoorden mogen goedkeuren, dan hebben wij een enorm verschillend beeld van democratie.

Hoezo, tegen de partij. De stemming is 44/56 split op basis van 350 stemmen uit een poel van 1400 leden? Het is niet omdat er luide roepers tussen zitten dat ze de meerderheid vertegenwoordigen. Daarvoor dienen die verkiezing net.

Hoezo, tegen de partij. De stemming is 44/56 split op basis van 350 stemmen uit een poel van 1400 leden? Het is niet omdat er luide roepers tussen zitten dat ze de meerderheid vertegenwoordigen. Daarvoor dienen die verkiezing net.
Lijkt mij dat je een meerderheid van een partij maar kan vaststellen door het te vragen en dat 44% dan geen meerderheid is.

Freya van de Bossche heeft eerst de bevoegdheden voorgesteld maar als een van de laatsten van de avond gevraagd niet in zee te gaan met N-VA. Frederik Sioen, Sven Taeldeman, Bruno Matthys, … allemaal voor de inhoud maar riepen op om tegen te stemmen wegens N-VA, linkse minderheid in een rechts bestuur met linkse oppositie, etc . …
Dus je hebt het over aan het woord komen op de AV van Vooruit, wat achter gesloten deuren was en dus niemand kan bevestigen? En waar men dus (volgens jou) compleet anders uit de hoek kwam dan wat ze publiek verkondigden?

Kan goed zijn, ik geef je het voordeel van de twijfel want het zou me niet verbazen, maar het is geen bewijs ;)

Dus je hebt het over aan het woord komen op de AV van Vooruit, wat achter gesloten deuren was en dus niemand kan bevestigen? En waar men dus (volgens jou) compleet anders uit de hoek kwam dan wat ze publiek verkondigden?

Kan goed zijn, ik geef je het voordeel van de twijfel want het zou me niet verbazen, maar het is geen bewijs ;)
Ze waren akkoord met de inhoud, hebben dat publiekelijk gezegd, gewoon niet met de partner, dat hebben ze gehouden voor de vergadering. Het zijn niet toevallig die mensen die de dag ervoor het partijbestuur vroegtijdig hebben verlaten. Daar was ik niet bij maar dat zal niet vanuit contentement geweest zijn.

Lijkt mij dat je een meerderheid van een partij maar kan vaststellen door het te vragen en dat 44% dan geen meerderheid is.

Vind je dat niet selectief dan?

Ik probeer te verstaan waarom dit gebeuren gerechtvaardigd is tegenover de mensen die voor Vooruit gestemd hebben (Voor Gent in principe). Want je stemt blijkbaar niet alleen voor de partij of de kandidaten maar ook voor een soort van schaduwkorps van leden wat een akkoord, onderhandeld door mensen met een democratisch mandaat, kan kelderen.

Misschien heb ik dan inderdaad een ander beeld van democratie maar bij mij gaat dat er niet goed in.

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat de leden dit bestuursakkoord nog moesten goedkeuren. Waar ik wél een probleem mee heb, is dat het akkoord is afgeschoten omwille van het feit dat NV-A is de coalitie zat. Ik heb precies nog altijd geen inhoudelijk argument tegen dat akkoord gehoord?
Dat is inderdaad een mooie democratie, een bestuursakkoord afschieten waar inhoudelijk niks mis mee is puur omwille van NV-A. Da's in praktijk eigenlijk een cordon rond NV-A. En waarom? Omdat ze in de hoofden van sommige gentenaars de duivel zijn? Op nationale tv werd impliciet gezegd dat het een racistische partij is. Ik vind dat persoonlijk allemaal wel zware uitspraken.

Ben ik eigenlijk de enige die het hypocriet vindt dat Vooruit en NVA verweten wordt dat ze achter de schermen gestuurd werden door het nationale partijbestuur, maar dat Groen nu de onderhandelingen laat doen door Vera Dua?

Ben ik eigenlijk de enige die het hypocriet vindt dat Vooruit en NVA verweten wordt dat ze achter de schermen gestuurd werden door het nationale partijbestuur, maar dat Groen nu de onderhandelingen laat doen door Vera Dua?
Vera Dua is wel van Gent natuurlijk... toch wel een belangrijke nuance. Maar los van dit alles vind ik dit toch een gigantisch zwaktebod van Groen. Dit is eigenlijk nu al zeggen "we vertrouwen El-Bazioui en Watteeuw niet of onvoldoende".
Succes als daar een coalitie uit voort komt hoor... wat gaan ze doen? Elke keer dat er een scheef woord valt tussen Voor Gent en Groen (en die zullen er zeker vallen) Vera Dua het veld insturen om de coalitie overeind te houden?

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat de leden dit bestuursakkoord nog moesten goedkeuren. Waar ik wél een probleem mee heb, is dat het akkoord is afgeschoten omwille van het feit dat NV-A is de coalitie zat. Ik heb precies nog altijd geen inhoudelijk argument tegen dat akkoord gehoord?
Dat is inderdaad een mooie democratie, een bestuursakkoord afschieten waar inhoudelijk niks mis mee is puur omwille van NV-A. Da's in praktijk eigenlijk een cordon rond NV-A. En waarom? Omdat ze in de hoofden van sommige gentenaars de duivel zijn? Op nationale tv werd impliciet gezegd dat het een racistische partij is. Ik vind dat persoonlijk allemaal wel zware uitspraken.
Bestuursakkoord is ook maar een richtlijn (maar een heel belangrijke).

Ik zei het hier eerder al, het zwaartepunt komt bij beslissingen in het college te liggen waar links een pak minder sterk staat door de bevoegdheidverdeling. Dat is waar veel partijleden over vielen, niet zozeer over nva als partij maar over het kunnen doorwegen op het beleid.

Ge kunt het zo bekijken, ge kunt ook de vraag stellen als de huidige coalitie in stemmen beloond wordt, waarom dan 2 partijen uit die coalitie die een fusie partij hebben gevormd plots met het NVA willen samengaan ipv de coalitie die duidelijk door de kiezers bevestigd is. Dat de mensen van vooruit zoiets hebben van "wtf, waarom gaan we plots het NVA er bij betrekken als het signaal van de kiezer duidelijk is" is toch niet zo verwonderlijk?

Wie verwijdt NV-A dat?
Vera Dua zit toch niet in het nationaal partijbestuur? de lijst is hier : https://www.groen.be/de_mensen_van_groen
Vera Dua is van Gent?

De enigste die je kan verwijten dat ze gestuurd worden nationaal, is overduidelijk Vooruit.

Als VLD (centrum rechts liberaal) met links groen en rood gaat is het wel goed zeker, maar o wee omgekeerd. Wat moet OVLD dan zeggen, niets en meedoen met links als ik zie hoe rechts of liberaal MDC zijn beleid nog was (zo ver de liberalen nog liberaal zijn vantegenwoordig) ... Politieke machtsspelletjes gewoon, progressief of niet. Die nota was absoluut niet te rechts. Ja, MDC kocht zijn sjerp wat af. Door akkoorden!
Maar ja ze gaan de afspraken veranderen achteraf, alweer BULLSHIT. Of zijn we hier amateurs of kleine kinderen of de maffia? Wie zegt dat, je glazen bol? Waarom akkoorden sluiten? "Veur den hond z'n kluten dan" om het in het Gents te zeggen? Of "veur de shjow"?

Vooruit blijkt nu gewoon een onbetrouwbare partner met hun kartel bokkensprongen, dat doet groen tenminste niet, of niet zo opzichtelijk.

Gents DNA MOET blijkbaar links zijn. Vergeet progressief, anders waren ze zo enggeestig niet. Dat woord 'progressief' is ook al ferm uitgehold in de politiek vandaag.

Een groot deel van dat Gents DNA is het feit dat het een unief en studentenstad is zoals Leuven. Daar zie je wat meer progressieve (3x! :) ) en jonge stemmers. NVA zijn zwakte zou in Gent de anti woke zijn volgens HLN, kuh bullshit. Regenboog toestanden genoeg in andere steden en zelfs dorpen nu met NVA of ander partijen dan rood en groen. Rood en groen die geen 'patent' hebben op gelijke kansen creëren voor iedereen, maar dat graag laten uitschijnen.

Bovenstaande zie ik los van dat verkeersplan hé, dat dit er komt als de bevolking en het verkeer zwaar toeneemt is te begrijpen. Ik woonde in 22 jaar Gent nooit in drukke straten bij keuze, ook na invoer verkeersplan, welk mijn straten zelfs niet zo veel wijzigden, of minimaal. Bv éénrichting aan de rosse buurt wijk aan het Zuid, lang voor het verkeersplan van 2016.
Afijn ik haalde dat keer op keer aan om te tonen hoe het kan komen dat er verdeeldheid is betreft de persoon F Watteeuw. Zie je hier evengoed over oa hoe sommige anders denken over de auto in de stad (maar zonder schelden gelukkig). Zijn wat autoritaire manier waarop, heeft veel stof doen opwaaien bij veel burgers en dus ook medebestuurders, tot zelfs de burgemeester van Destelbergen ivm de knip Gentbrugge brug.

Laatst bewerkt:
Als VLD (centrum rechts liberaal) met links groen en rood gaat is het wel goed zeker, maar o wee omgekeerd. Wat moet OVLD dan zeggen, niets en meedoen met links als ik zie hoe rechts of liberaal MDC zijn beleid nog was (zo ver de liberalen nog liberaal zijn vantegenwoordig) ... Politieke machtsspelletjes gewoon, progressief of niet. Die nota was absoluut niet te rechts.
Maar ja ze gaan de afspraken veranderen achteraf, alweer BULLSHIT. Of zijn we hier amateurs of kleine kinderen of de maffia? Wie zegt dat, je glazen bol? Waarom akkoorden sluiten? "Veur den hond z'n kluten dan" om het in het Gents te zeggen? Of "veur de shjow"?

Vooruit blijkt nu gewoon een onbetrouwbare partner met hun kartel bokkensprongen, dat doet groen tenminste niet, of niet zo opzichtelijk. Groen moet hun naam misschien (terug) wijzigen in Agalev (ja flauwe grap). Vera Dua (Agalev), was scherp in de oppositie blijkbaar in een decennia oud Gents verleden en zei de politiek vaarwel .... of toch niet blijkbaar.

Gents DNA MOET blijkbaar links zijn. Vergeet progressief, anders waren ze zo enggeestig niet. Dat woord 'progressief' is ook al ferm uitgehold in de politiek vandaag.

Een groot deel van dat Gents DNA is het feit dat het een unief en studentenstad is zoals Leuven. Daar zie je wat meer progressieve (3x! :) ) en jonge stemmers. NVA zijn zwakte zou de anti woke zijn volgens HLN, kuh bulsshit. Regenboog toestanden genoeg in andere steden en zelfs dorpen nu.

Bovenstaande zie ik los van dat verkeersplan hé, dat dit er komt als de bevolking en het verkeer zwaar toeneemt is te begrijpen. Ik woonde in 22 jaar Gent nooit in drukke straten bij keuze, ook na invoer verkeersplan, welk mijn straten zelfs niet zo veel wijzigden, of minimaal. Bv eenrichting aan rosse buurt wijken aan Zuid, lang voor verkeersplan 2016.
Afijn ik haalde dat keer op keer aan om te tonen hoe het kan komen dat er verdeeldheid is betreft de persoon F Watteeuw. Zie je hier evengoed over oa hoe sommige anders denken over de auto in de stad. Zijn wat autoritaire manier waarop heeft veel stof doen opwaaien bij burgers en dus ook medebestuurders, tot zelfs de burgemeester van Destelbergen ivm de knip Gentbrugge brug.
Zo veel zeggen om de simpele vraag te ontwijken: waarom moet Groen uit de coalitie als de huidige coalitie een nagenoeg identiek resultaat heeft als vorige keer, en dus bevestigd wordt door de stemmers? (in 2018 had de huidige coalitie 58%, en dit jaar 57%). Volgens jullie is het met dir resultaten dus ook een democratische conclusie is dat de meest populaire partij in Gent (Groen) er uit gesmeten moet worden, en er een coalitie moet komen die maar net de 50% van de stemmen haalt, en dan is iedereen verbaasd dat de mensen die links zijn iets hebben van "wtf???" en dat afwijzen?

En al dat gekap hier op filip watteeuw terwijl het wel zijn partij is in werkelijkheid de grootste is en het meest beloond is deze verkiezingen (vorige verkiezingen had het kartel spa groen 21 verkozenen, nu heft groen er 14, en zijn in de fusielijst Voor Gent 11 van de verkozenen van Vooruit)....

Hebt ge een punt dat democratisch de coalitie met de NVA mogelijk is, uiteraard, maar dan doen alsof links hier iets aan't kapen is en onredelijk is is het toch ook wel héél ver zoeken.

Ik blijf bij de theorie dat vooruit & openvld merken dat Groen met alle pluimen gaat lopen van wat er in Gent gebeurt, en Groen dus buiten spel willen zetten omdat nog eens 6 jaar met hen het risico loopt dat Groen nog groter wordt ten koste van hen, gezien veel van wat zichtbaar is, meer groen in de stad is en verbeteringen voor fietsers/voetgangers en de auto wat terugdringen is, wat mensen associeren met een partij als Groen.

Laatst bewerkt:
Ik blijf bij de theorie dat vooruit & openvld merken dat Groen met alle pluimen gaat lopen van wat er in Gent gebeurt, en Groen dus buiten spel willen zetten omdat nog eens 6 jaar met hen het risico loopt dat Groen nog groter wordt ten koste van hen, gezien veel van wat zichtbaar is, meer groen in de stad is en verbeteringen voor fietsers/voetgangers en de auto wat terugdringen is, wat mensen associeren met een partij als Groen.

Ik denk het niet aangezien vooruit het heeft weggestemd.
Volgens mij dacht groen bij de onderhandelingen "het kan hier toch niet zonder ons" gezien de uitslag, en hebben ze hun hand overspeeld. Zie ook de vooruit onderhandelaars die zeiden dat ze niet snapten dat groen niet akkoord ging met het bestuursakkoord. Toen bleek dat er wel een akkoord kon gevonden worden met NV-A zijn ze bij groen een beetje in paniek geschoten en op straat beginnen komen. Waarop vooruit leden zich hebben laten beinvloeden om het akkoord toch af te schieten. Maar qua inhoud heb ik niks gehoord over waarom het een slecht akkoord zou zijn.

Volgens mij dacht groen bij de onderhandelingen "het kan hier toch niet zonder ons" gezien de uitslag, en hebben ze hun hand overspeeld. Zie ook de vooruit onderhandelaars die zeiden dat ze niet snapten dat groen niet akkoord ging met het bestuursakkoord. Toen bleek dat er wel een akkoord kon gevonden worden met NV-A zijn ze bij groen een beetje in paniek geschoten en op straat beginnen komen. Waarop vooruit leden zich hebben laten beinvloeden om het akkoord toch af te schieten. Maar qua inhoud heb ik niks gehoord over waarom het een slecht akkoord zou zijn.
Wel, Groen lijkt nu in de praktijk gelijk te hebben... dus lijkt me eerder dat Voor Gent hun hand overspeeld hebben en dachten dat ze Groen eens een lesje gingen leren.... Maar is wel heel makkelijk van de andere partijen om de partij die het meest gegroeid is plots "onmogelijk om mee te onderhandelen" te vinden. Als gij dat ook niet op z'n minst een beetje verdacht vindt....

Neem nu dat gedoe van die parking waar Groen tegen was en dat een breekpunt bleek te zijn.... Heb eens het programma van Voor Gent bekeken, staat er idd ergens op, maar geen mens die dat programma leest en vermoedt dat dat een breekpunt zou zijn, is een klein item onderaan het programma nadat elk ander vervoersmiddel al uitgebreid aan bod gekomen is, en dat is dan plots genoeg om een coalitiepartner en grootste partij "onmogelijk" te noemen....

Wel, Groen lijkt nu in de praktijk gelijk te hebben...

Er is tot op heden nog geen nieuwe coalitie, dus het is volgens mij wat vroeg om dit te zeggen. Er zijn in ieder geval enkel verliezers in dit schaamtelijk schouwspel. Hoe stabiel zal een toekomstige coalitie met voor gent en groen nog zijn gezien de voorgeschiedenis? Mooie basis voor een toekomstige samenwerking.

Ge kunt het zo bekijken, ge kunt ook de vraag stellen als de huidige coalitie in stemmen beloond wordt, waarom dan 2 partijen uit die coalitie die een fusie partij hebben gevormd plots met het NVA willen samengaan ipv de coalitie die duidelijk door de kiezers bevestigd is. Dat de mensen van vooruit zoiets hebben van "wtf, waarom gaan we plots het NVA er bij betrekken als het signaal van de kiezer duidelijk is" is toch niet zo verwonderlijk?
Omdat dat kartel nogal op ramkoers lag met zijn coalitie partner? :unsure:
Dit is trouwens ook weer een mooi staaltje framing. De huidige coalitie houdt stand (58% in 2018 naar 57% nu), dat is zeker. Maar je gaat dan wel even straal voorbij aan het feit dat de N-VA hier maar liefst ~47% meer stemmen haalt dan in 2018. Ook dat is een duidelijk signaal van een met 17,8% intussen toch zéér significant deel van de kiezers, niet?
Als Voor Gent denkt dat het met een andere partij dan Groen méér van zijn programma uitgevoerd krijgt dan is het toch niet onlogisch dat ze een andere piste testen? Het is niet dat ze hier een samenraapsel van nog 3 andere partijen samenschrapen om toch maar niet met Groen te moeten.
Het ging zelfs niet eens om een bestuursakkoord maar om een simpele startnota. Vanaf dat die startnota in de buurt komt van waar je naartoe wil, wat toch bijna niet anders kan, dan begin je toch gewoon te onderhandelen? Als later dan blijkt dat Voor Gent die startnota eigenlijk als niet onderhandelbaar akkoord ziet dan kan je er alsnog uitstappen. Maar dit was al te absurd.

Wel, Groen lijkt nu in de praktijk gelijk te hebben... dus lijkt me eerder dat Voor Gent hun hand overspeeld hebben en dachten dat ze Groen eens een lesje gingen leren.... Maar is wel heel makkelijk van de andere partijen om de partij die het meest gegroeid is plots "onmogelijk om mee te onderhandelen" te vinden. Als gij dat ook niet op z'n minst een beetje verdacht vindt....
In welke realiteit leef jij eigenlijk? Groen had 14 zetels in 2018, Groen heeft 14 zetels nu. Welke groei? :unsure: Het kartel is van 22 naar 19 zetels gegaan. N-VA heeft er 4 gewonnen en gaat van 6 naar 10. De partij die het meest gegroeid is, is gewoon N-VA hoor. Maak jezelf niks wijs.

Ik zie overigens niet in hoe Voor Gent zijn hand overspeeld heeft... ze hebben een goed akkoord gesloten met N-VA. VLD was 97,5% voor en Voor Gent was met 44% voorstanders en nog 56% andere die het akkoord wel zeer goed vonden maar toch maar tegengestemd hebben.

Het is aan Groen om de brokken te lijmen en ondanks het feit dat ik Groen nu wel een lichte edge geef om het uiteindelijk tóch tot in het bestuur te schoppen is dit alles behalve gewonnen spel. Gaan die 56% tegenstemmers zomaar klakkeloos voor stemmen als er straks een minder gunstig programma klaar ligt? En misschien vooral: wat gaat VLD doen? Zich vastklampen aan de macht of toch hun voet zetten?

Laatst bewerkt:
Er is nog geen akkoord, dus wie zegt dat Groen in praktijk gelijk gaat hebben?

En n-va was de meest gegroeide partij en die vindt niemand onmogelijk om mee te onderhandelen, blijkbaar wel onmogelijk om mee in een coalitie te zitten...
Groen komt uit een kartel vorige verkiezingen dus je kan onmogelijk weten hoeveel ze gegroeid zijn. Zelfs als je weer met oogkleppen naar de zetelverdeling van de gemeenteraad gaat kijken (wat niet de enige manier is om er naar te kijken), is het n-va want Groen heeft 1 zetel gewonnen en n-va 4.
Vooruit past ook niet in je stelling sinds die nu in een kartel zitten, dus die onderhandelen niet alleen; het is het kartel dat onderhandelt.

Terug
Bovenaan