Ik mis in dat akkoord toch vooral een stuk over schuldafbouw, de stad die per inwoner het meeste geld incasseert uit het Gemeentefonds, een veelvoud van kleine steden en gemeenten, en desondanks een grote schuldenlast meetorst, gaat nu met dezelfde coalitie verder, waarbij duidelijk een aantal kostelijke keuzes gemaakt worden waar ik uit principe niet eens tegen ben (bv. gratis menstruatiemateriaal op scholen of geen zorginstellingen privatiseren, ik ben voor eigenlijk!) maar tegelijkertijd denk: de eindafrekening moet ook wel kloppen.
Grappig ook hoe de schuld hier gelijk gespreid wordt tussen Groen en Rood, dat de lokale Vooruit-leden tegen het akkoord met N-VA gestemd hebben, tja... ze doen maar, maar Groen/Rood Gent heeft tegelijkertijd met die betogingen vooral getoond hoe ze allesbehalve progressief/openminded zijn, integendeel.
OpenVLD zal wel voor stemmen, want er is dan tenminste nog één liberaal die een burgemeesterssjerp kan krijgen in een Vlaamse provinciehoofdstad. Een Vlaams liberaal politicus, zeker ééntje met stamboom, die principes voor een postje plaatst, dat zou mij gegeven de recente geschiedenis van die partij stérk verbazen.