Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Er is nu blijkbaar een akkkoord tussen groen en voor gent. Gewoon het oorspronkelijke akkoord dat werd afgekeurd met hier en daar wat aanpassingen. Waarom waren ze er de vorige keer dan noet uitgeraakt?

Maandag wordt het gestemd door de achterban. Ik heb zo een klein vermoeden dat ovld tegen deze coalitie zal stemmen.

Er is nu blijkbaar een akkkoord tussen groen en voor gent. Gewoon het oorspronkelijke akkoord dat werd afgekeurd met hier en daar wat aanpassingen. Waarom waren ze er de vorige keer dan noet uitgeraakt?

Maandag wordt het gestemd door de achterban. Ik heb zo een klein vermoeden dat ovld tegen deze coalitie zal stemmen.

Als Open VLD nog aan enig zelbehoud wil doen, moeten ze dit inderdaad afkeuren. MDC is eigenlijk afgestraft geweest na 6 jaar bestuur met groen. Dat scenario nogmaals en Open VLD gaat helemaal opgepeuzeld worden (door N-VA)?

dus...

Voor Gent legt plan voor.
Groen wijst plan af.
Groen neemt initiatief over.
Groen left quasi identiek plan voor.

en dus volgens u is het OVLD die dat moet afwijzen om zichzelf niet belachelijk te maken?

dat Groen nu een quasi identiek plan voorlegt, is teken dat ze dat 3 weken geleden ook al kunnen aanvaard hebben om over verder te onderhandelen eh. da's gewoon politieke spelletjes spelen.

wat er in deze stad gebeurd is, is een politieke clusterfuck van jewelste he.
we hadden 1 week na de verkiezingen een stadsbestuur kunnen hebben, op basis van het plan van MDC, maar de groenen en de rooi hebben onnozel gedaan, en nu hebben we hetzelfde stadsbestuur, met quasi hetzelfde plan, als als de groenen na die eerste week "ja" hadden gezegd.

en dat wordt dan in de schoenen van MDC geschoven, omdat hij na die njet van Groen naar een andere partij durven kijken heeft?

Laatst bewerkt:
dus...

Voor Gent legt plan voor.
Groen wijst plan af.
Groen neemt initiatief over.
Groen left quasi identiek plan voor.

en dus volgens u is het OVLD die dat moet afwijzen om zichzelf niet belachelijk te maken?
Je vergeet enkele stappen. Tussen jouw stap 2 en 3 volgt nog het volgende:

Voor Gent legt plan voor aan nv-a
n-va keurt goed
Achterban OpenVLD keurt (met 97% stemming) goed
Achterban Vooruit stemde tegen (56% van de stemmen)

Vooruit was hier evengoed het politieke spel aan't spelen hé, dan nog tegen kun kartelpartner. Bestuursplan goedkeuren, publiekelijk het een goed plan noemen en dan op de stemming oproepen om tegen te stemmen enkel en alleen omdat het met n-va was.

Dus ja, ik deel de mening eigenlijk wel dat OVLD gewoon met de billen bloot gaat als het nu ermee akkoord gaat.

Tja, ja dan doet VLD toch hetzelfde waar Vooruit werd van verweten? Inhoudelijk is er buiten die parking geen wezenlijk verschil tussen beide akkoorden.

Je vergeet enkele stappen. Tussen jouw stap 2 en 3 volgt nog het volgende:

Voor Gent legt plan voor aan nv-a en aan groen
n-va keurt goed terwijl groen het afwijst
Achterban OpenVLD keurt (met 97% stemming) goed
Achterban Vooruit stemde tegen (56% van de stemmen)
sorry, maar als je mij verwijt "stappen te vergeten", moet je zelf ook wel volledig zijn he.
het komt erop neer dat Groen quasi hetzelfde plan heeft afgewezen als wat ze nu voorstellen.
en dat enkel dààrom Voor Gent voor NVA heeft gekozen, die het plan wel aanvaardden.
Vooruit was hier evengoed het politieke spel aan't spelen hé, dan nog tegen kun kartelpartner. Bestuursplan goedkeuren, publiekelijk het een goed plan noemen en dan op de stemming oproepen om tegen te stemmen enkel en alleen omdat het met n-va was.
dat klopt, maar dat kan je OVLD niet verwijten, imo.
Dus ja, ik deel de mening eigenlijk wel dat OVLD gewoon met de billen bloot gaat als het nu ermee akkoord gaat.
ben ik het enkel mee eens in de zin dat OVLD nu weer gewoon koest gehouden wordt door de burgemeester te mogen leveren als een snoepje voor de hond.

maar om dit politieke fiasco in de schoenen van OVLD te schuiven, daar ga ik niet in mee.

Beter lezen, die stappen komen tussen jouw stap 2 & 3; dus na het plan al voorgelegd was door groen en afgeschoten.
En ik schuif niets in de schoenen van ovld, het is puur groen & vooruit die politieke spelletjes spelen hier.

Tja, ja dan doet VLD toch hetzelfde waar Vooruit werd van verweten? Inhoudelijk is er buiten die parking geen wezenlijk verschil tussen beide akkoorden.
In mijn ogen hebben de leden niet echt een keuze. De situatie is ook anders net omdat er al een kiezing geweest is en dat OVLD 97% voor wwas maar Vooruit tegenstemde, en dit niet voor het programma maar de coalitiepartner. Voor mij is het simpel: Gent is (voor OpenVLD) de huidige verkiezingen al verloren en een klucht, ze gaan toch verliezen op één of andere manier. De vraag is dus nu welk signaal de leden sturen. Een signaal dat in mijn ogen belangrijk is voor de volgende verkiezingen in Gent maar ook voor de gewestelijke, nationale en zelfs andere regionale werking van OVLD.

Ze kunnen er akkoord mee gaan om het inhoudelijke, maar dan zeggen de leden tegen de partij uiteindelijk dat men mag doen wat men wilt en we slikken het toch. En dan gaan andere partijen, die wel het politieke spelletje spelen, eens goed in hun vuistje lachen.

Ik mis in dat akkoord toch vooral een stuk over schuldafbouw, de stad die per inwoner het meeste geld incasseert uit het Gemeentefonds, een veelvoud van kleine steden en gemeenten, en desondanks een grote schuldenlast meetorst, gaat nu met dezelfde coalitie verder, waarbij duidelijk een aantal kostelijke keuzes gemaakt worden waar ik uit principe niet eens tegen ben (bv. gratis menstruatiemateriaal op scholen of geen zorginstellingen privatiseren, ik ben voor eigenlijk!) maar tegelijkertijd denk: de eindafrekening moet ook wel kloppen.

Grappig ook hoe de schuld hier gelijk gespreid wordt tussen Groen en Rood, dat de lokale Vooruit-leden tegen het akkoord met N-VA gestemd hebben, tja... ze doen maar, maar Groen/Rood Gent heeft tegelijkertijd met die betogingen vooral getoond hoe ze allesbehalve progressief/openminded zijn, integendeel.

OpenVLD zal wel voor stemmen, want er is dan tenminste nog één liberaal die een burgemeesterssjerp kan krijgen in een Vlaamse provinciehoofdstad. Een Vlaams liberaal politicus, zeker ééntje met stamboom, die principes voor een postje plaatst, dat zou mij gegeven de recente geschiedenis van die partij stérk verbazen.

OpenVLD zal wel voor stemmen, want er is dan tenminste nog één liberaal die een burgemeesterssjerp kan krijgen in een Vlaamse provinciehoofdstad. Een Vlaams liberaal politicus, zeker ééntje met stamboom, die principes voor een postje plaatst, dat zou mij gegeven de recente geschiedenis van die partij stérk verbazen.
Waarom zou VLD voor stemmen gewoon omdat ze hier de burgemeester leveren?
Er bestaat geen enkele realistische piste waar MDC géén burgemeester wordt...

Zelfs in een zeer vergezocht Groen-rood-CD&V scenario is MDC burgemeester omdat Vooruit vast hangt aan het kartel met MDC als stemmenkampioen.

Waarom zou VLD voor stemmen gewoon omdat ze hier de burgemeester leveren?
Er bestaat geen enkele realistische piste waar MDC géén burgemeester wordt...

Zelfs in een zeer vergezocht Groen-rood-CD&V scenario is MDC burgemeester omdat Vooruit vast hangt aan het kartel met MDC als stemmenkampioen.

Fair enough, maar dat zijn scenario's waarin je niet veel macht meer hebt ondanks de sjerp natuurlijk. Een machteloos postje is toch wel wat minder interessant.

Het ziet er naar uit dat het Voor Gent met Groen word. Blijkbaar heeft elke partij dit keer akkoord gegaan al moet het wel gezegd worden dat het bij de open vld heel erg nipt was, daar was er maar 53% die voor stemden.

Kan mij eerlijk gezegd niet van het gedacht ontdoen dat groen zijn ziel verkocht heeft om toch maar ergens te zetelen en te kunnen “besturen” .
Denk dat ze wakker geworden zijn toen ze merkten dat het ook ging zonder hen .

Soit , woon niet en Gent dus ga er ook niet van wakker liggen want echt veel in Gent kom ik ook niet dus .

Logisch voor OpenVLD.
Zij hadden niets te winnen met moeilijk te doen.

Vooruit heeft N-VA wel geflikt en dat gaan ze moeten betalen op een bepaalt moment. Gent was een zeer grote trofee voor de N-VA.
Lokaal zie ik binnen 6 jaar Groen en N-VA groeien ten koste van Vooruit. Tenzij ze samen gaan met Groen, verwacht ik ook wel als de peilingen slecht blijken.
Federaal waarschijnlijk de doodsteek voor Arizona.

op zich belachelijk dat je het resultaat van 1 stad de federale regeringsvorming zo laat beinvloeden.
een regeringsvorming die eigenlijk al rond had moeten zijn op het moment van de lokale verkiezingen he.

Het scheelde maar 5 stemmen o_O
Idd, en wanneer je dan dit leest:

"We hebben een heel serene, constructieve meeting gehad waar iedereen oprecht zijn zorgen, kritische bedenkingen en positieve punten op tafel heeft kunnen leggen. Het was respectvol. Heel intens, ook vol emotie. Maar de ratio heeft finaal gezegevierd en dat is wat Gent nodig heeft", zegt De Clercq bij afloop."

Zijn achterban keurde nochtans het akkoord met NVA met groot overwicht goed (97.5%), terwijl nu slechts een heel nipte meerderheid van zijn achterban achter het akkoord staat.

Het zijn hier imo helemaal niet de Groenen die "hun ziel verkocht hebben", maar net De Clercq. Volgens hem heeft de ratio gezegevierd, maar dan toch niet de ratio van zowat de helft van zijn partij en achterban.

Ik vrees toch dat deze coalitie heel moeilijk werkbaar gaat zijn en opnieuw heel wat spanningen gaat opleveren, iets wat de voorbije 6 jaar ook al duidelijk zichtbaar was.

Terug
Bovenaan