Vraag dat aan De Clercq?N-VA tegen het Gents DNA ingaan.
Kan je daar iets meer over vertellen, over dat Gents DNA?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vraag dat aan De Clercq?N-VA tegen het Gents DNA ingaan.
Kan je daar iets meer over vertellen, over dat Gents DNA?
Wat een onderbouwd statement.En wat erin staat is echt niet zulke grote kul, noch onhaalbaar. Dat het niet overeenkomt met hoe groen de stad ziet is iets anders. Bereikbaarheid is belangrijk voor N-VA, voor groen is onbereikbaarheid belangrijk.
Man, waar blijft die nonsens van komen -_-...Bereikbaarheid is belangrijk voor N-VA, voor groen is onbereikbaarheid belangrijk.
I know, ik laat me soms teveel gaan en wind mij op in deze dingen.Klopt, maar misschien dat je dan zelf ook niet mee moet gaan in zulk taalgebruik.
Het probleem is dat de manier van bereikbaarheid die Groen voor ogen heeft, niet compatibel is met het beleid van OV-monopolie. En dat het stadsbestuur daar niks aan kan veranderen.Ge kunt de bereikbaarheid waar Groen naar streeft niet als uw voorkeur zien, maar het als onbereikbaarheid noemen is toch pure nonsens. Ze zetten in op andere vervoersmiddelen, niet geen vervoersmiddelen -_-
ge zijt me kwijt, de mobiliteitsplannen van een partij als Groen zijn niet compatibel met de realiteit, maar ge raadt vrienden de P&R aan (ik neem aan omdat ze werken), wat toch is waar partijen als Groen op inzetten?Het probleem is dat de manier van bereikbaarheid die Groen voor ogen heeft, niet compatibel is met het beleid van OV-monopolie. En dat het stadsbestuur daar niks aan kan veranderen.
Het openbaar vervoer is er echt op achteruit gegaan in Gent he, met dat nieuwe plan. Als je daar dan op inzet als stadsbestuur voor je mobiliteitsplannen, dan maak je je stad feitelijk minder mobiel. Je moet daar beseffen dat je het niet kan garanderen, en dus flexibel in zijn.
Voor mij hoef ik niet met mijn auto in het centrum staan (maar wel graag in mijn buurt), en ik raad vrienden van buiten Gent p&r Expo of Lübeck aan. Dus die moeten dat ook niet.
Het is niet dat de mobiliteitsingrepen van de voorbije 6 jaar zo fantastisch zijn.Wat een onderbouwd statement.
De N-VA Gent moet vooral eens met concrete voorstellen komen op het vlak van mobiliteit. Ze blijven roepen dat ze absoluut voor meer verkeersveiligheid en minder sluipverkeer zijn maar ze schieten elke maatregel die genomen wordt af. Ze gaan het met 'slimme oplossingen gedragen door de buurt' doen maar ik heb er nog geen enkel gehoord. Als je in bepaalde wijken de status quo (duizenden auto's en zwaar verkeer door woonstraten waar je nog amper kan buitenkomen, laat staan veilig fietsen of oversteken) wil behouden omdat autobereikbaarheid uw prioriteit is, goed voor mij, het is een democratisch standpunt als een ander. Maar blijf dan niet roepen dat verkeersveiligheid uw prioriteit is.
En waar pleit Groen Gent daar voor? In hun programma, hebben ze gans hoofdstuk 13 over Mobiliteit. Enige dat gezegd wordt over OV, is artikel 42. Daar pleiten ze voor:Groen pleit voor meer bereikbaarheid via openbaar vervoer, en park & rides en zo, dat niet iedereen pal tot het centrum moet rijden als't Gentse feesten is, dus ze zijn "voor onbereikbaarheid"....
Letterlijk in hun programma:Man, waar blijft die nonsens van komen -_-...
Groen pleit voor meer bereikbaarheid via openbaar vervoer, en park & rides en zo, dat niet iedereen pal tot het centrum moet rijden als't Gentse feesten is, dus ze zijn "voor onbereikbaarheid"....
Serieus... geloven jullie dat nu echt? Dat er maar 1 manier is om ergens te geraken: met de auto tot in't centrum en dan veel betalen voor een parkeergarage of een kwartier rond te rijden omdat er mss ergens nog een parkeerplaats is -_-....
Ge kunt de bereikbaarheid waar Groen naar streeft niet als uw voorkeur zien, maar het als onbereikbaarheid noemen is toch pure nonsens. Ze zetten in op andere vervoersmiddelen, niet geen vervoersmiddelen -_-
Auto-onafhankelijkheid is de basis van het Gentse mobiliteitsbeleid. Mensen moeten zonder eigen auto overal kunnen geraken. Als we dat realiseren, voldoen we al voor een belangrijk deel aan de vervoersarmoedetoets.
Niks op tegen. Maar wel dat dit klauwen met geld gaat kosten die er nu al niet is.Bedrijventerreinen horen op verschillende manieren bereikbaar te zijn, dus niet enkel met de auto. Een goede verankering in de fietsnetwerken is belangrijk, ook voor het havengebied. We zoeken samen met bedrijven naar oplossingen voor collectief woon-werkverkeer, zoals Max Mobiel verzorgde in de haven.
Bakfietsdelen, altijd al grote nood aan gehad.We breiden het systeem van deelfietsen en bakfietsdelen uit met extra aandacht voor de deelgemeenten.
We voorzien een mobiliteitsbudget voor elke Gentenaar onder een bepaalde inkomensgrens. De Gentenaar kiest vervolgens zelf hoe ze dit budget besteedt: voor het gebruik van openbaar vervoer, voor het leasen of kopen van een fiets, of voor het betalen van een parkeervergunning (die niet meer gratis zal zijn).
Het enige wat ik daar op kan antwoorden is dat ik meerdere vrienden hier in Gent heb die buiten Gent werken en die geen eigen auto meer bezitten (en omgekeerd collegas buiten Gent zonder auto die in Gent werken). Dat dit op deze moment niet voor iedereen kan werken is zeker een feit, kleine stappen zetten naar dit te stimuleren, waarom niet?Letterlijk in hun programma:
Dat is leuk als je inderdaad binnen de stad blijft. Maar als je moet gaan werken?
Overal moet je geraken zonder wagen, een utopie en totaal onrealistisch vanuit Gent.
Niks op tegen. Maar wel dat dit klauwen met geld gaat kosten die er nu al niet is.
Resultaat is nog altijd geen matige fietspaden, nog altijd moeilijke bereikbaarheid, max mobiel met een matige dienstverlening en de arbeider die niet op zijn werk geraakt omdat hij autoloos moet zijn.
Bakfietsdelen, altijd al grote nood aan gehad.
Wacht dus opnieuw strooien met geld voor lage inkomens. En tegelijk ook meedelen dat je de bezitters van auto’s gaat pesten door hun betalende parkeervergunningen aan te smeren.
Uw wagen dan maar op P&R Gentbrugge zetten? Met 233 capaciteit gaat dat echt magnifiek zijn!
Groen is de ideale partij als je binnen de stad werkt, of niet werkt, en eigenaar bent van een bakfiets. Eigenaar zijn van een bakfiets is een recht, net zoals elke dag op een degelijke manier van en naar uw werk kunnen geraken.
... 'k weet niet echt wat ge verwacht dat ik zeg als ge "ik vind dit onmogelijk" beschouwt als "ze pleiten er niet voor".En waar pleit Groen Gent daar voor? In hun programma, hebben ze gans hoofdstuk 13 over Mobiliteit. Enige dat gezegd wordt over OV, is artikel 42. Daar pleiten ze voor:
Al bij al zie ik ze niet pleiten voor een betere bereikbaarheid via OV dus...
- "een eigen vervoersbedrijf voor Gent en rand", wat ik budgetair niet zie lukken. Zij duidelijk ook niet, als je het volgende punt bekijkt.
- meer budget voor De Lijn. Mooi idee, niet iets waar een gemeenteraad beslissingsrecht over heeft. Dat is een Vlaamse bevoegdheid.
- Puntje 3 kunnen ze wel uitwerken, de haltes op Gents grondgebied toegankelijk & comfortabel. Maar doet niets aan de bereikbaarheid.
- Punt 4 is weer iets dat De Lijn moet beslissen, niet op stadsniveau dus.
- Gent-Sint-Pieters sneller afwerken. Sure, als ze er stadsgeld tegenaan smijten. Maar gaat niets aan de bereikbaarheid doen.
- Project Gentspoort is een mooi project, doet echter weinig aan de bereikbaarheid. Zou op termijn wel betere verbinding binnen Gent moeten geven via OV.
- Weer iets dat ze aan De Lijn gaan vragen. Sure, maar niet echt een programmapunt.
ge kunt idd overal geraken met de auto, ge kunt gewoon niet dwars door het centrum rijden, dat is alles.Veel mensen blijven er van overtuigd dat koning auto het epicentrum van een stad moet zijn. Groen heeft sterk de perceptie tegen in Gent. Het lijkt wel alsof ze de auto willen verbannen... wat helemaal niet klopt.
Ze willen gewoon meer ruimte geven aan andere weggebruikers en de leefbaarheid verhogen door de auto terug te dwingen naar de hoofdassen ipv door woonstraten / woonwijken te rijden.
Je kan volgens mij nog overal geraken met de auto in Gent, je moet gewoon de juiste route volgen. Het misbruik van alternatieve routes die voor overlast zorgen in woonwijken hoort gewoon niet. Ook de stadsbewoner heeft recht op rust, ruimte, veiligheid, levenskwaliteit en groen. En dat is ook terecht als je ziet dat meer dan 50% van de gentenaars geen auto heeft..
Mensen gaan buiten de stad wonen en klagen dan dat het OV niet goed is... dat er overal file is ...
Ik heb om de 3 minuten een tram en om de 5 minuten een bus in Gent. Lijkt me sterk om dat nog te verbeteren.
Het enige waar ge in deze lange post op geantwoord hebt, is 1 zin van mij als antwoord op 1 van hun punten. Maar je negeert wel de vraag die ik je direct stel + alle andere programmapunten van Groen i.k.v. OV die ik bekijk.... 'k weet niet echt wat ge verwacht dat ik zeg als ge "ik vind dit onmogelijk" beschouwt als "ze pleiten er niet voor".
Ze pleiten er duidelijk wel voor, maar gij acht wat ze willen onmogelijk, maar dat zijn 2 compleet verschillende dingen. Woorden hebben betekenis you know... "ze pleiten niet voor betere bereikbaarheid via OV" combineren met citeren dat ze een eigen openbaar vervoersmaatschappij willen zodat de nood aan beter OV ingevuld kan worden zonder van vlaanderen af te hangen.... is letterlijk doen wat gij zegt wat ze niet doen.
Wat is dat hier met mensen die altijd maar van die taal gebruiken die gewoon knal het tegengestelde is van er staat? Ge zijt het er niet mee eens hoe ze er voor pleiten, zeg dat dan ook zo. Zeg "ik vind niet dat hun plannen haalbaar zijn", niet "ze pleiten niet voor betere bereikbaarheid via OV".
Dat daar veel grote dingen tussen staan die heel moeilijk gaan zijn.... zeker en vast... maar wat ambitie hebben om de OV status quo te doorbreken mag toch. En daarnaast staat er ook in hun programma dat ze voor autobestuurders een goed park & ride systeem willen hebben, dus 't is niet dat ze voor de rest helemaal niks doen. Gewoon de auto verder uit het centrum weren, maar niet mobiliteit onmogelijk maken.
(ik vraag me ook af hoe onmogelijk die vervoersmaatschappij zou zijn. Vuilophaling is een intercommunale die dat regelt, met een grootte die me vrij gelijkaardig lijkt. Ivago spreekt over 190 voertuigen, even googlen leert me dat er in gent 85 trams zijn, we moeten er dan ook nog bussen bijtellen, maar gaat geen ordegrootte verschil zijn van bv een Ivago, wat hier en nu bestaat en werkt.)
En waar pleit Groen Gent daar voor? In hun programma, hebben ze gans hoofdstuk 13 over Mobiliteit. Enige dat gezegd wordt over OV, is artikel 42. Daar pleiten ze voor:
Al bij al zie ik ze niet pleiten voor een betere bereikbaarheid via OV dus...
- "een eigen vervoersbedrijf voor Gent en rand", wat ik budgetair niet zie lukken. Zij duidelijk ook niet, als je het volgende punt bekijkt.
- meer budget voor De Lijn. Mooi idee, niet iets waar een gemeenteraad beslissingsrecht over heeft. Dat is een Vlaamse bevoegdheid.
- Puntje 3 kunnen ze wel uitwerken, de haltes op Gents grondgebied toegankelijk & comfortabel. Maar doet niets aan de bereikbaarheid.
- Punt 4 is weer iets dat De Lijn moet beslissen, niet op stadsniveau dus.
- Gent-Sint-Pieters sneller afwerken. Sure, als ze er stadsgeld tegenaan smijten. Maar gaat niets aan de bereikbaarheid doen.
- Project Gentspoort is een mooi project, doet echter weinig aan de bereikbaarheid. Zou op termijn wel betere verbinding binnen Gent moeten geven via OV.
- Weer iets dat ze aan De Lijn gaan vragen. Sure, maar niet echt een programmapunt.

.)
.Ah, ge neemt aan dat die bussen niet buiten Gent gaan? voor mij is het vanzelfsprekend dat die bussen ook de nood aan connectie met naburige gemeentes doen, maar is idd iets dat verhelderd kan worden.Het enige waar ge in deze lange post op geantwoord hebt, is 1 zin van mij als antwoord op 1 van hun punten. Maar je negeert wel de vraag die ik je direct stel + alle andere programmapunten van Groen i.k.v. OV die ik bekijk.
Wederom sinds je er toch zo van overtuigd zijt (zie vetter stuk) maar nergens staaft: waar pleiten ze voor betere bereikbaarheid van Gent met OV?
Een autonome gentse vervoermaatschappij (waar je blijkbaar een probleem hebt dat ik het niet budgetair haalbaar vind) gaat dit toch niet oplossen? Gaat misschien het aanbod binnen Gent verbeteren, maar bereikbaarheid van Gent niet hé...
Proficiat, u heeft het fietssnelwegennetwerk ontdekt, een netwerk dat wordt beheerd en uitgebouwd met Vlaams overheidsgeld. Je weet wel, datzelfde Vlaanderen waar de baarlijke duivel met zijn middeleeuws mobiliteitsbeleid ondertussen al 10 jaar met ijzeren vuist regeert. Nochtans zijn de budgetten voor die fietsnelwegen stevig gestegen de afgelopen jaren met op veel plaatsen schitterende resultaten....(was recent nog onder de indruk toen ik naar een van de naburige gemeentses ging met de fiets, en ik gewoon een rechte fietsweg had met bruggen over grote wegen, schelde, ... en gewoon in een rechte lijn, met grote stukken enkel fietspad zonder autoweg, naar ginder kon rijden langs mooie landschappen)
Not sure if serious... een parkingbedrijf is nauwelijks meer dan een vastgoedbedrijf. Je smijt er nen berg geld tegenaan en buiten wat onderhoud en minimale bewaking heb je daar weinig lopende/operationele kosten aan nadien volgens mij.1. Waarom zou een eigen vervoersbedrijf niet lukken terwijl je al een eigen parkingbedrijf hebt.
Toch geen waar wat jij zegt
1. Waarom zou een eigen vervoersbedrijf niet lukken terwijl je al een eigen parkingbedrijf hebt.
2. Dat is inderdaad Vlaamse bevoegdheid maar sommige lijnen kunnen wel gesubsidieerd worden vanuit Gent aan de Lijn? Die nachtbussen of gratis shopping ritten op zondag is een manier om meer budget te geven aan De Lijn voor Gents openbaarvervoer
3. Doet inderdaad niks aan bereikbaarheid.
4. Tuurlijk kan Gent dat beslissen om een gratis abonnement te geven aan -14jarigen of aan jongeren tussen -15 en 24. Studenten in Leuven hadden ook zo goed als gratis OV (5euro voor een jaar herinner ik mij.) in Leuven?
5. Doet inderdaad niets aan bereikbaarheid om Sint-Pieters sneller af te werken. Dampoort kan wel helpen bij bereikbaarheid. (Ze hebben al een soort halfbakken internationaal busstation gezet aan Dampoort.)
6. Die tramlijn doortrekken samen met de nieuwe brug gaat juist P+R aan Weba Gent veel aantrekkelijker maken, denk ik. Nu ik snap niet waarom dat dat een strijdpunt is in hun programma want dat is toch al in kannen en kruiken. Weer vreemd dat politieke partijen al geplande zaken in hun programma steken.
7. Dat is nu wel iets waar ik eigenlijk tegen Groen ben. Ik vind dat er veel te veel haltes zijn in heel Gent wat juist snel openbaar vervoer verhindert van punt A naar punt B.
Ik zou 1/3de van de haltes schrappen in heel Gent zodat je snellere lijnen hebt om vanuit de deelgemeentes naar het centrum/stations/belangrijke punten kan gaan. Ik vind wel dat sommige deelgemeentes mogen klagen dat het te traag is om vanuit hun kern naar centrum-Gent of Gent-Sint-Pieters/Dampoort te gaan.
True, niet alles wat ik zeg is van Gent zelf, maar maakt dat zoveel uit in al dat drama hier over hoe onbereikbaar Gent wel niet zou zijn en hoe de auto het summum van transport moet blijven? En al die nieuwe bruggen in Gent, geen idee of't nu Vlaanderen is of Gent die al die bruggen bekostigt, maar er zijn hier aan de lopende band nieuwe bruggen & tunnels voor fietsers om vlot rond te geraken.Proficiat, u heeft het fietssnelwegennetwerk ontdekt een netwerk dat wordt beheerd en uitgebouwd met Vlaams overheidsgeld. Je weet wel, datzelfde Vlaanderen waar de baarlijke duivel met zijn middeleeuws mobiliteitsbeleid ondertussen al 10 jaar met ijzeren vuist regeert. Nochtans zijn de budgetten voor die fietsnelwegen stevig gestegen de afgelopen jaren met op veel plaatsen schitterende resultaten.
Begrijp mij niet verkeerd, ook binnen Gent zijn de afgelopen jaren verschillende mooie projecten gerealiseerd maar men gaat die projecten ook (beter) moeten onderhouden. Er zijn een hele hoop plaatsen waar de fietspaden naast het water mee onder een brug doorlopen, op meerdere van die fly-unders zal ik ze noemen is de afwerkingslaag in erbarmelijke staat. Die dingen zijn vaak ook al wel wat jaren oud intussen en kwa breedte niet aangepast op de huidige capaciteit en vooral op de formaten van fietsen die daar passeren met oa bakfietsen en sommige speed pedelecs die denken te moeten wedijveren met een Hummer.
. Kunt ge voorbeelden geven waar we Vlaanderen de "baarlijke duivel met zijn middeleeuws mobiliteitsbeleid ondertussen al 10 jaar met ijzeren vuist regeert" noemen? I mean, de tegenstanders van het beleid van Groen zitten hier zelf te zeggen dat Gent toch niet bereikbaarder gaat worden met OV gezien dat Vlaamse bevoegdheid is (en dus met de implicatie dat Vlaanderen degelijk openbaar vervoer tegenwerkt).