Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Story of their life :unsure:

Neen, De Clercq heeft hier waanzinnig gezichtsverlies geleden en zijn leden hebben quasi unaniem het akkoord met N-VA goedgekeurd. Die ga je echt niet snel gemasseerd krijgen om alsnog met Groen in bad te gaan. Daarvoor gaat er nog veel water door de Leie moeten stromen, en Groen heeft maar 2 weken de tijd. De Clercq gaat mijn inziens het gewoon uitzweten tot N-VA terug aan zet is, en hopen dat Vooruit het toch gemasseerd krijgt bij haar leden. Al lijkt me dat een utopie op dit moment.
Ik weet ondertussen al hoe het zal uitdraaien hoor, met een berg volk dat zijn geloof in de politiek nog meer verloren zal hebben. Ik snap eigenlijk nog altijd niet dat Vooruit dus voor de verkiezingen Groen dumpt om dan na de verkiezingen zich de facto vast te klinken aan Groen. Misschien wel door de achterban maar het geeft toch aan dat ge dan als partij gewoon niet weet wat er leeft bij uw achterban. En dan trek je maar de rest mee in uw modderbad. Ik zou toch durven stellen dat niet enkel MDC het probleem is.

Ik weet ondertussen al hoe het zal uitdraaien hoor, met een berg volk dat zijn geloof in de politiek nog meer verloren zal hebben. Ik snap eigenlijk nog altijd niet dat Vooruit dus voor de verkiezingen Groen dumpt om dan na de verkiezingen zich de facto vast te klinken aan Groen. Misschien wel door de achterban maar het geeft toch aan dat ge dan als partij gewoon niet weet wat er leeft bij uw achterban. En dan trek je maar de rest mee in uw modderbad. Ik zou toch durven stellen dat niet enkel MDC het probleem is.
Bij Vooruit hebben ze voor dat kartel met Open VLD gekozen met het idee dat ze zo sterker zouden staan in de coalitie met Groen. Die hebben nooit concreet met het idee gespeeld om Groen uit de coalitie te duwen, Open VLD wel. En zo zijn ze bij Vooruit Gent voor de tweede verkiezing op rij er in geslaagd om desastreus uit zo'n kartel te komen.

Ik weet ondertussen al hoe het zal uitdraaien hoor, met een berg volk dat zijn geloof in de politiek nog meer verloren zal hebben. Ik snap eigenlijk nog altijd niet dat Vooruit dus voor de verkiezingen Groen dumpt om dan na de verkiezingen zich de facto vast te klinken aan Groen.

ik snap dat ook niet, maar de eerlijkheid gebied wel te erkennen dat het politieke deel van Vooruit (als deel van Voor Gent) wel een overeenkomst had met NVA.

Bij Vooruit hebben ze voor dat kartel met Open VLD gekozen met het idee dat ze zo sterker zouden staan in de coalitie met Groen. Die hebben nooit concreet met het idee gespeeld om Groen uit de coalitie te duwen, Open VLD wel. En zo zijn ze bij Vooruit Gent voor de tweede verkiezing op rij er in geslaagd om desastreus uit zo'n kartel te komen.
Wel dus gewoon politiek opportunisme. Er zijn gewoon geen andere woorden voor.

Neen, De Clercq heeft hier waanzinnig gezichtsverlies geleden en zijn leden hebben quasi unaniem het akkoord met N-VA goedgekeurd. Die ga je echt niet snel gemasseerd krijgen om alsnog met Groen in bad te gaan. Daarvoor gaat er nog veel water door de Leie moeten stromen, en Groen heeft maar 2 weken de tijd. De Clercq gaat mijn inziens het gewoon uitzweten tot N-VA terug aan zet is, en hopen dat Vooruit het toch gemasseerd krijgt bij haar leden. Al lijkt me dat een utopie op dit moment.
Bwa... Ik denk dat de kans groter is dat Vooruit een coalitie tussen Voor Gent en n-va goedkeurt dan dat OpenVLD in zee gaat met groen. Dit om de reden dat je zegt, maar volgende cijfers tonen toch aan dat er meer rek zit op de beslissing van Vooruit dan van OpenVLD.

Vooruit: ~350 van de 1400 leden van Vooruit Gent (dus 25%) hebben gestemd, waarvan 56% tegen het bestuursakkoord en 44% ervoor.
OpenVLD: Ik vind geen cijfers van hoeveel leden aan de stemming meegedaan hebben, maar 97.5% heeft voor gestemd... Dat lijkt mij toch een veel duidelijker een éénduidiger beeld dan 56-44.

Daarom is er geen zekerheid maar wel meer mogelijkheid bij Vooruit om een andere uitkomst te bekomen.

Bwa... Ik denk dat de kans groter is dat Vooruit een coalitie tussen Voor Gent en n-va goedkeurt dan dat OpenVLD in zee gaat met groen. Dit om de reden dat je zegt, maar volgende cijfers tonen toch aan dat er meer rek zit op de beslissing van Vooruit dan van OpenVLD.

Vooruit: ~350 van de 1400 leden van Vooruit Gent (dus 25%) hebben gestemd, waarvan 56% tegen het bestuursakkoord en 44% ervoor.
OpenVLD: Ik vind geen cijfers van hoeveel leden aan de stemming meegedaan hebben, maar 97.5% heeft voor gestemd... Dat lijkt mij toch een veel duidelijker een éénduidiger beeld dan 56-44.

Daarom is er geen zekerheid maar wel meer mogelijkheid bij Vooruit om een andere uitkomst te bekomen.
Mja, maar bij de volgende stemming gaan dat niet plots andere leden zijn die komen opdagen. Je hebt bij die leden heel wat mensen die nooit opdagen voor zo'n dingen. Bij de stemming voor het kartel was er maar de helft van het volk dan bij de stemming van gisteren.

Ben ik trouwens de enige die bij interviews van Hafsa El-Bazioui stevige vibes krijg van iemand die u met de lach op het gezicht een mes in de rug zal steken?

Helemaal nergens op gebaseerd voor de duidelijkheid :unsure:

ik snap dat ook niet, maar de eerlijkheid gebied wel te erkennen dat het politieke deel van Vooruit (als deel van Voor Gent) wel een overeenkomst had met NVA.
Er waren 2 onderhandelaars. Niet enkel de achterban, ook verkozen gemeenteraadsleden en toplui van Vooruit Gent waren grotendeels tegen. Dat is niet hetzelfde als een overeenkomst hebben met N-VA.

Imo toch vooral Vooruit dat hier met billen bloot gaat, veel meer dan MDC? Zowel voor- als tegenstanders bij Vooruit vonden het een goed akkoord, gewoon de kleur van de coalitie was verkeerd. Il faut le faire.

Die tussenkomst van Rousseau op VRT daarnet... hij moet eerst en duidelijk dik tegen zijn goesting zijn Gentse achterban uit de wind zetten. Om dan vervolgens te moeten verkondigen: "Het moet terug over de problemen van mensen gaan niet over politieke spelletjes". :unsure: Goh, dat deed pijn aan ogen en oren. Kon bijna wedijveren met zijn "Roma excuses".

We zijn er alleszins nog niet in Gent. Bart Verhulst zei daarnet blijkbaar nog dat verschillende Liberale kopstukken niet Groen zouden willen EN de Vooruit verkozenen effectief vast hangen aan hun fractie zélfs als ze als onafhankelijke zouden gaan zetelen. Waardoor Voor Gent nog steeds "de grootste fractie" zou blijven in een Groen-rood-oranje coalitie en zo'n bestuur nog steeds vast hangt aan MDC als burgemeester.

Tl;dr: er is eigenlijk geen enkel scenario waarin MDC geen burgemeester wordt :rofl:

Dit scenario lijkt mij wel plausibel. En Vooruit verkoopt het aan hun leden dat het met NVA of onbestuurbaarheid zal zijn.

Imo toch vooral Vooruit dat hier met billen bloot gaat, veel meer dan MDC? Zowel voor- als tegenstanders bij Vooruit vonden het een goed akkoord, gewoon de kleur van de coalitie was verkeerd. Il faut le faire.
Da's zeker zo, maar De Clercq is wel de lijsttrekker van Voor Gent en heeft net een grote middelvinger gekregen van Vooruit. Het is ook van hem dat de uitspraak komt (als ik me niet vergis) dat N-VA tegen het Gents DNA ingaat. Hij heeft tijdens de campagne herhaaldelijk gezegd dat N-VA voor hem eigenlijk geen optie is. Hij heeft zelf er mee voor gezorgd dat het buitenwerken van Groen niet geslikt kon worden door Vooruit.

Bwa... Ik denk dat de kans groter is dat Vooruit een coalitie tussen Voor Gent en n-va goedkeurt dan dat OpenVLD in zee gaat met groen. Dit om de reden dat je zegt, maar volgende cijfers tonen toch

Je kan die stemmingen toch totaal niet met elkaar vergelijken. Natuurlijk is er een eenduidig beeld bij open VLD, het was hun ideale coalitie. Maar dat wil ook niet zeggen dat er 97 procent tegen een coalitie met Groen zal stemmen hè. Zoveel kansen gaan er ook niet meer komen tot 5 december. En neen, hier wil ik ook niet mee zeggen dat open VLD een akkoord met Groen zal goedkeuren.

Laatst bewerkt:

Ik vind dat MDC toch nog altijd in een zetel zit.
Vooruit wil Groen erbij. Groen heeft na een potje hard-to-get het deksel op de neus gekregen en wil nu zeker besturen.
2 partijen die van alles willen en MDC die maar de prijs moet bepalen.
MDC moet niks éh. Ik geloof voor geen moment dat die maar enige interesse heeft in wie zijn partner is.
Die wil gewoon burgemeester zijn en zijn puntjes doordrijven. Wie? Don't care.
Enige punt voor hem is het mobiliteitsplan wat temporiseren. Dat was duidelijk belangrijk voor zijn kiezers.

Die tussenkomst van Rousseau op VRT daarnet... hij moet eerst en duidelijk dik tegen zijn goesting zijn Gentse achterban uit de wind zetten. Om dan vervolgens te moeten verkondigen: "Het moet terug over de problemen van mensen gaan niet over politieke spelletjes". :unsure: Goh, dat deed pijn aan ogen en oren. Kon bijna wedijveren met zijn "Roma excuses".
De pijnlijkste was voor mij dat hij tot drie keer toe herhaalde dat het terug over de inhoud moest gaan, wat voorafging aan benadrukken dat inhoudelijk het akkoord dat op tafel lag eigenlijk breed gedragen werd :unsure: Wel een moeilijke situatie voor hem, je kan inderdaad moeilijk verwachten dat hij zijn eigen achterban gaat afvallen, ook al was het duidelijk dat hij wou dat dit akkoord er door kwam.

Da's zeker zo, maar De Clercq is wel de lijsttrekker van Voor Gent en heeft net een grote middelvinger gekregen van Vooruit. Het is ook van hem dat de uitspraak komt (als ik me niet vergis) dat N-VA tegen het Gents DNA ingaat. Hij heeft tijdens de campagne herhaaldelijk gezegd dat N-VA voor hem eigenlijk geen optie is. Hij heeft zelf er mee voor gezorgd dat het buitenwerken van Groen niet geslikt kon worden door Vooruit.
N-VA tegen het Gents DNA ingaan.
Kan je daar iets meer over vertellen, over dat Gents DNA?

Laten we vooral nva niet heilig maken, het feit dat ze meegingen met zo een akkoord lijkt mij ook meer postjes pakkerij ipv te gaan waar de partij voor staat.

Laten we vooral nva niet heilig maken, het feit dat ze meegingen met zo een akkoord lijkt mij ook meer postjes pakkerij ipv te gaan waar de partij voor staat.

Ze zijn niet eens bijna de grootste partij.
Dan kan je de keuze maken tussen in de oppositie gaan en niks van uw punten erdoor krijgen, ofwel een compromis sluiten en toch nog iets van gewicht op het beleid hebben.

Waar de partij voor staat. Heb je het programma van N-VA Gent gelezen? Dat is niet het federaal of Vlaams programma.
En wat erin staat is echt niet zulke grote kul, noch onhaalbaar. Dat het niet overeenkomt met hoe groen de stad ziet is iets anders. Bereikbaarheid is belangrijk voor N-VA, voor groen is onbereikbaarheid belangrijk.

Terug
Bovenaan