Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Fair enough - maar moet OVLD dan ook de vraag niet stellen aan zijn leden of ze dat zien zitten om met Groen een akkoord te sluiten? Hebben zij dan ook veto -recht of hoe gaan we dat afwegen? Ook al is dat de keuze van de partij om dat al dan niet te doen.

Ik vind het een rare kronkel, maar mss is dat persoonlijk - je geeft je stem aan een partij en zijn leden, dat zijn tenslotte de politici die geacht worden de belangen van hun kiezers te verdedigen.
Indien Voor Gent een regeerakkoord met Groen sluit, zal dat ook bij de leden van Open VLD gestemd moeten worden ja.

Bwa, dat vind ik niet.
Ik kan me goed voorstellen dat er leden waren die het eens waren met zij als grootste en de VLD als kleine broertje erbij dat accenten mag leggen, maar verder toch moet inbinden. Dat heb je met 4-3. Maar niet met dit specifieke vervolg, dat er dan een derde bijkomt met 3 die de kleinste vaak naar rechts kan trekken, en dan is het plots 4-6 voor een rechtser beleid. Plots kun je dan als grote broertje bij elke stemming opnieuw de kans lopen het onderspit te delven.
Maar er is geen grootste en kleinste. Men heeft hun lot aan elkaar verbonden en samen naar de kiezer getrokken. Hoe in godsnaam kan vooruit nu zeggen dat zij x aantal zetels hebben en open vld y. Door 1 lijst te maken gaat dat gewoon niet meer op. Misschien heeft 90 procent van hun stemmers door de liberale accenten wel gekozen om toch voor die lijst te stemmen. Ik zeg zomaar iets, voor hetzelfde geld halen ze hun meerderheid van de stemmen bij liberale kiezers die de sociale accenten wel noodzakelijk vonden. Het punt is, dat wanneer je een kartellijst maakt op voorhand zegt, wij, beide partners staan voor dit en dat. En ik vind het eigenlijk ronduit weerzinwekkend en getuigen van plat opportunisme dat men nu opeens gelooft dat die personen van openvld oorsprong opeens rechts zouden zijn. Als dat nu een probleem is dan was dit voor de verkiezingen ook een probleem en is het toch klaar en duidelijk dat ge geen kartel aangegaan zijt omwille van de raakpunten maar omwille van het initiatiefrecht van de grootste. En dan begrijpt men niet dat mensen hun geloof in de politiek verliezen.

Iets dat je niet op voorhand zag aankomen.

Ik stel me toch echt vragen bij hoe de dingen daar op voorhand gelopen zijn. Een coalitie met Groen zien ze niet zitten. En een coalitie met NVA ook niet. Hadden ze dan gepland om met PVDA en Belang in een coalitie te stappen ?

Die twee hebben gewoon hun eigen tactiek doorgeduwd zonder te checken met hun eigen achterban :p. En het is in hun gezicht gesprongen.

Maar er is geen grootste en kleinste. Men heeft hun lot aan elkaar verbonden en samen naar de kiezer getrokken. Hoe in godsnaam kan vooruit nu zeggen dat zij x aantal zetels hebben en open vld y. Door 1 lijst te maken gaat dat gewoon niet meer op. Misschien heeft 90 procent van hun stemmers door de liberale accenten wel gekozen om toch voor die lijst te stemmen. Ik zeg zomaar iets, voor hetzelfde geld halen ze hun meerderheid van de stemmen bij liberale kiezers die de sociale accenten wel noodzakelijk vonden. Het punt is, dat wanneer je een kartellijst maakt op voorhand zegt, wij, beide partners staan voor dit en dat. En ik vind het eigenlijk ronduit weerzinwekkend en getuigen van plat opportunisme dat men nu opeens gelooft dat die personen van openvld oorsprong opeens rechts zouden zijn. Als dat nu een probleem is dan was dit voor de verkiezingen ook een probleem en is het toch klaar en duidelijk dat ge geen kartel aangegaan zijt omwille van de raakpunten maar omwille van het initiatiefrecht van de grootste. En dan begrijpt men niet dat mensen hun geloof in de politiek verliezen.
Officieel kan je dat niet zeggen maar ik ben er zeker van dat binnenin het kartel die officieuze waardeverhoudingen wel een rol spelen.

Dat is echt al jaar en dag dat partijen in een kartel gewoon hun eigen eindrekening maken . Opmerkelijk dat er hier nu zoveel opmerkingen over zijn.

Officieel kan je dat niet zeggen maar ik ben er zeker van dat binnenin het kartel die officieuze waardeverhoudingen wel een rol spelen.
Dan nog moet je die niet laten blijken. Men werkt in zo'n kartel een beleidsplan uit en trekt men daarmee naar de kiezer. Dat Freddy van dat kartel een rechtsere kijk heeft is niet van tel wanneer dat kartel verkozen is. Moest het zo belangrijk zijn moet ge maar in uw verkiezingsvoorstel zetten: pas op van freddy, das nen rechtsen. Ik vind het eigenlijk erg gekomen dat het water nu opeens zo diep zou zijn tussen openvld en vooruit daar in gent dat men elkaar al op voorhand gaat wantrouwen maar voor de verkiezingen het daarover muisstil blijft.

Dan nog moet je die niet laten blijken. Men werkt in zo'n kartel een beleidsplan uit en trekt men daarmee naar de kiezer. Dat Freddy van dat kartel een rechtsere kijk heeft is niet van tel wanneer dat kartel verkozen is. Moest het zo belangrijk zijn moet ge maar in uw verkiezingsvoorstel zetten: pas op van freddy, das nen rechtsen. Ik vind het eigenlijk erg gekomen dat het water nu opeens zo diep zou zijn tussen openvld en vooruit daar in gent dat men elkaar al op voorhand gaat wantrouwen maar voor de verkiezingen het daarover muisstil blijft.
We weten allemaal hoe een kartel in de ideale wereld zou moeten werken. We spreken nu over de echte wereld waar de partijen in een kartel echt wel de rekening maken met hoeveel elk is, en dat in elke beslissing gaat meetellen. Maar als ge dat tot in't oneindige wilt debatteren, kunt ge daar mss een aparte thread over maken, want dat is gewoon irrelevant in deze discussie.

Maar niemand zegt toch dat die verkozenen van de VLD plots rechts zouden zijn? Maar het is toch duidelijk dat VLD en Vooruit op bepaalde economische punten het niet eens gaan zijn met elkaar, waar VLD en N-VA het wél eens gaan zijn. En op voorhand is binnen zo'n kartel ook al een waardeverhouding afgesproken. Als het kartel nu 70% van de stemmen had gehaald en alleen had mogen regeren, ging het heus niet 50/50 zijn qua schepenen. En dan geldt dus wat ik zei: Dan kan ik me goed voorstellen dat je het eens bent met een kartel met de VLD, waarbij je weet dat je op je belangrijkste punten toch de bovenhand haalt, maar niét eens met een bestuur met de N-VA, waar je die bovenhand verliest.

Als nu achteraf zou worden gezegd dat ze gaan zonder de OVLD, dàn zou ik je gelijk geven. Dan ben je inderdaad onder valse voorwendselen naar de kiezer gegaan. Maar dat is niet, hè? Ze gaan nog altijd met de VLD in zee. En de kaarten worden niet herverdeeld, iedereen heeft nog altijd evenveel als vorige week.

Dit moet de eerste bestuursonderhandeling zijn waar ik weet van heb, waarvan zo veel mensen eisen dat ze bij hun eerste bespreking blijven.

Wat gebeurt er als het nieuwe regeerakkoord tussen 'Groen' & 'Voor Gent' door de achterban niet wordt goedgekeurd?
Dat is koffiedik kijken natuurlijk.

Wat er tot nu gebeurd is, is dat Voor Gent geen akkoord met andere partijen tot een meerderheid heeft kunnen bereiken binnen de 14 dagen van het initiatiefrecht.
Dus nu gaat het initiatiefrecht over naar Groen. Geen idee of die tot een akkoord gaan kunnen komen met Voor Gent (niet dat ze veel keuze hebben, ze moeten met ofwel Voor Gent of n-va samengaan om een meerderheid te bekomen en n-va zal er niet inzitten :p ). Ze kunnen proberen.

Als het niet lukt: Ofwel gooit Groen de handdoek in de ring (ofwel geen regeerakkoord overeen gekomen ofwel de achterban van Voor Gent die het afwijst) ofwel blijven ze proberen voor 14dagen. Resultaat zou hetzelfde zijn, initiatiefrecht naar de volgende (n-va):
Het initiatiefrecht gaat over naar de stemmenkampioen van de volgende lijst in afnemende volgorde van lijstgrootte als:
  • de houder van het recht binnen de voorziene termijn van 14 dagen geen gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen heeft ingediend
  • de houder van het initiatiefrecht via een verklaring van afstand aangeeft dat hij afziet van zijn recht.
Als het initiatiefrecht overgaat, start de volgende periode van 14 dagen de dag nadat de handeling die het initiatiefrecht doet overgaan, zich voordoet.

Wat gebeurt er als het nieuwe regeerakkoord tussen 'Groen' & 'Voor Gent' door de achterban niet wordt goedgekeurd?

Ze hebben tot 5 december om er uit te komen. Wanneer ze dat niet doen zou het schepencollege samengesteld worden door middel van een geheime stemming.

Ik zie het wel nog aanslepen tot dat punt.

Ze hebben tot 5 december om er uit te komen. Wanneer ze dat niet doen zou het schepencollege samengesteld worden door middel van een geheime stemming.

Ik zie het wel nog aanslepen tot dat punt.
Wait what? Dus als er geen bestuursploeg op de been gebracht kan worden voor 5 december dan gaan we @ random een bestuursploeg samenstellen? En dan? Dan moet iedereen die iets wil uitgevoerd zien dan maar case by case medestanders gaan vinden om een meerderheid te halen voor hun voorstellen? Dat gaat schoon zijn... :lol:

niet ad random he.
dan wordt er gestemd welke verkozenen een schepenstoel krijgen.
maar het gaat idd moeilijk zijn

Ik vraag mij echt af hoe dat zou lopen. Als ik het goed begrijp moet je jezelf kandidaat stellen voor een schepenpost en met een 50 procent meerderheid zou je dan verkozen zijn. Geen idee hoe de volgorde van het stemmen er dan zou uitzien en of er dan ook op die manier een burgemeester wordt verkozen.

Ik vraag mij ook af hoe dit exact in zijn werk zou gaan want ik vind er geen wettekst van terug. Heb dit enkel gelezen in het Nieuwsblad. Heeft er iemand meer informatie?

Ik vraag mij ook af hoe dit exact in zijn werk zou gaan want ik vind er geen wettekst van terug. Heb dit enkel gelezen in het Nieuwsblad. Heeft er iemand meer informatie?
Decreet lokaal bestuur - artikel 43 zegt het volgende (zie vette voor relevante stukken):
§3. Als er geen ontvankelijke gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen aan de voorzitter van de installatievergadering wordt bezorgd, beslist de gemeenteraad op de installatievergadering over het aantal te verkiezen schepenen en wordt binnen veertien dagen overgegaan tot afzonderlijke verkiezing van de schepenen onder de gemeenteraadsleden. De gemeenteraadsleden kunnen voor de voormelde verkiezing kandidaat-schepenen voordragen via een individuele akte van voordracht die voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in het tweede lid. De Vlaamse Regering stelt het model van de individuele akte van voordracht vast en de wijze waarop dat model ter beschikking wordt gesteld. De Vlaamse Regering kan de wijze bepalen waarop de individuele akte van voordracht wordt ingediend bij de algemeen directeur.

Een ontvankelijke individuele akte van voordracht voldoet aan al de volgende voorwaarden:
1° ze is gedaan op de modelakte die de Vlaamse Regering krachtens het eerste lid vaststelt en die op de dag van de verkiezingen door een door de Vlaamse Regering aan te wijzen entiteit van de Vlaamse overheid met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld;
2° ze is ondertekend door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen;
3° ze is uiterlijk drie dagen voor de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad na de installatievergadering aan de algemeen directeur bezorgd.

De individuele akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van de kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de individuele akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de individuele akte van voordracht als opvolger is vermeld. Als het mandaat eindigt voor de einddatum, vermeld in de individuele akte van voordracht, of als de persoon die in de individuele akte van voordracht is vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan conform artikel 49. Als de voordracht geen einddatum vermeldt, wordt, in voorkomend geval, de vermelding van een of meer opvolgers als onbestaand beschouwd.

Met behoud van de toepassing van paragraaf 1 kan elk gemeenteraadslid maar één akte van voordracht ondertekenen per schepenmandaat. Overtreding van het voormelde verbod wordt bestraft conform artikel 7, §2. Als de schriftelijk voorgedragen kandidaten niet volstaan om het college volledig samen te stellen, kunnen onder de gemeenteraadsleden kandidaten mondeling op de zitting worden voorgedragen. Voor een kandidaat die op de zitting wordt voorgedragen, blijkt tijdens de zitting en vóór de stemming dat een meerderheid van de gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaat, de voordracht van die kandidaat steunt. Als de voormelde steun niet wordt aangetoond, wordt de voordracht van deze kandidaat niet in aanmerking genomen.

De voorzitter van de vergadering gaat na of de individuele akte van voordracht of, in voorkomend geval, de kandidaat die met toepassing van het vierde lid mondeling wordt voorgedragen, aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.

De verkiezing vindt plaats bij geheime stemming door evenveel afzonderlijke stemmingen als er schepenen te kiezen zijn.

De kandidaat die de volstrekte meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot schepen. Als geen enkele kandidaat de volstrekte meerderheid van de stemmen heeft behaald en als verschillende kandidaten zijn voorgedragen voor het vacante schepenmandaat, vindt een tweede stemronde plaats. In de voormelde tweede stemronde wordt gestemd op de twee kandidaten die in de eerste stemronde de meeste stemmen hebben behaald. Bij staking van stemmen in de eerste stemronde komt de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, in aanmerking voor de tweede stemronde. De kandidaat die in de tweede stem- ronde de meerderheid van de stemmen heeft behaald, is verkozen tot schepen. Bij staking van stemmen in de tweede stemronde is de kandidaat die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste naamstemmen heeft behaald, verkozen tot schepen.

Als de naamstemmen bepalend zijn en de kandidaten een gelijk aantal naamstemmen hebben behaald, is de voorgedragen kandidaat van de lijst die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald, verkozen.
Burgemeester weet ik niet, zal denk ik hoogste voorkeurstemmen zijn sinds alle partijen in de "coalitie" zitten dan. Maar dat ben ik niet zeker.

Ik begrijp niet waarom het zo moeilijk te begrijpen is waarom vooruit voor een akkoord was maar tegen een partij. Je hebt als partij toch een visie en een aanpak. De problematiek blijft hetzelfde, maar de aanpak anders. En daarin liggen Nva gent en Vooruit gent te ver uit elkaar. Wat ook meespeelde is het gewicht in schepenmandaten tussen rechts en links, waarbij links te weinig gewicht kreeg. Was ik partijlid geweest van vooruit. Ik had het ook weggestemd.

stereotypes en veralgemeningen zorgen net voor polarisatie
De politiek correcte bakfietsers zijn tegen het akkoord: nochtans een zeer sociaal akkoord. Waarom zijn ze tegen? Omdat de NVA mee in de coalitie komt: de grote boeman. De politiek correcte bakfietsers vinden zichzelf moreel superieur en vinden iedereen die voor de NVA stemt dus inferieur en niet geschikt voor een coalitie. Polariseren, juist zoals in de VS.

Terug
Bovenaan