Dus als de Gentenaars kiezen voor een coalitie met de volgende 15 speerpunten hadden ze eigl door moeten hebben dat ze voor een centrum rechts bestuur gingen kiezen? Ge kunt altijd deels de schuld op de kiezer steken, i get it, maar Voor Gent profileerde zich toch heel duidelijk als links, en dat ontkennen, en ontkennen dat een centrum rechtse coalitie rechstreeks tegen de wil van de kiezer in gaat lijkt me het toch heel ver zoeken....
Onze speerpunten
15 redenen om VOOR GENT te kiezen:
- Voor meer betaalbaar wonen
- Voor gratis gezonde schoolmaaltijden voor kleuters
- Voor minder regels en meer vertrouwen in de Gentenaars
- Voor propere lucht zonder uitbreiding of verstrenging van de LEZ
- Voor betere voetpaden en toegankelijkheid
- Voor meer groen en natuur in onze stad
- Voor 100 nieuwe wooneenheden voor dak- en thuislozen
- Voor nabije zorg en dienstverlening
- Voor een nieuwe invulling van Shopping Gent Zuid
- Voor een sterke economie en meer Gentenaars aan de slag
- Voor een diverse stad waar iedereen welkom is
- Voor een bruisende stad waar we meer mogelijk maken
- Voor kordate aanpak sluikstorten en overlast
- Voor meer inbreng van de Gentenaars via gelote wijkpanels
- Voor een veilige stad waar iedereen zichzelf kan zijn
Ik weet niet wat er wel en niet in het bestuursakkoord met N-VA stond maar kan jij misschien even voor mij kaderen hoeveel en welke van die 15 punten daar niet in voor kwamen? Misschien geraak ik dan toch nog overtuigd van het feit dat dit een keuze is die vooral op beleid en bestuurbaarheid aankomt en niet gewoon op een dogma zijnde "NIET met N-VA".
Er staat in die 15 punten niks in waarvan ik denk dat het onbespreekbaar is voor N-VA of dat er geen compromissen mogelijk zijn met wat give or take. N-VA heeft hier ook "maar" 17% en geen 25%. Hun gewicht op het finale akkoord is dus bijgevolg ook véél kleiner dan Vlaams/Federaal. En het is ook niet zo dat Groen hier zomaar een free pass gaat geven op die 15 punten van Voor Gent.
* propere lucht
zonder uitbreiding of verstrenging van de LEZ.
Ik weet niet of Groen hier blij mee is, I highly doubt it?
N-VA is zeker pro, De Wever heeft gezegd dat er in Antwerpen alsvast geen uitbreiding komt omdat er sowieso al een snelle en sterke shift is ingezet de laatste jaren met alle bedrijfs-EV's.
* sterke economie en meer Gentenaars aan de slag
Ook niet bepaald een programmapunt waar Groen gaat voor staan springen. Voor Groen is elke vorm van activeringsmaatregel toch vooral pestbeleid.
* Meer inbreng via wijpanels
Groen is tégen het versterken van de wijkpanels als ik de berichtgeving van vorige week mag geloven.
* Nieuwe invulling Shopping Gent Zuid
Hier valt de nieuwe Zuid parking onder? Zal met Groen ook wel anders ingevuld moeten worden...
Dat zijn dus 4 punten waar ik al kanttekeningen bij zet. En dan heb je er nog nen hoop van nutteloze nietszeggende filler zoals "een bruisende stad waar we meer mogelijk maken" en "een veilige stad waar iedereen zichzelf kan zijn"... ja, wat daar zijn alle andere partijen niet voor dan?
Ik ben zéér benieuwd naar wat er gaat gebeuren nu. Bovenal hoop ik dat als het nu toch paars-groen wordt dat we dan achteraf van de media (VRT, looking at you) wel een objectieve vergelijking krijgen tussen het "N-VA akkoord" en het "Groen akkoord" die dan ook doorgelinkt wordt naar het partijprogramma van Voor Gent zodat we objectief kunnen vaststellen of Voor Gent met Groen erbij een groter deel van zijn programma uitgevoerd krijgt ivm N-VA. Wat in tegenstelling tot alle BS die verkocht wordt is DAT waar politiek over zou moeten gaan, zoveel mogelijk van je eigen programma uitvoeren.