Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Het is omwille van die plotse schakeling dat ik toch enigszins geloof hecht aan degenen die zeggen dat het een schijnvertoning was. Ze zochten bij de VLD gewoon een excuus om hun donkerblauwe vleugel tevreden te stellen en met N-VA te besturen. Geen voorakkoorden, zover reikt het niet, maar wel een valstrikje om Groen buiten te sjotten. Maar de sossen die precies oprecht verbaasd zijn over de hele gang van zaken lijken toch te indiceren dat Groen zijn hand ook serieus overspeeld heeft.
Dus je gelooft de sossen niet als ze zeggen dat ze oprechte onderhandelingen gevoerd hebben maar wél als ze zeggen verbaasd te zijn over het staken van de onderhandelingen met Groen. Is dat niet een beetje cherry picking? :)

De vraag is in hoeverre de partijleden van Vooruit echt oprecht verbaasd zijn en niet gewoon die verbazing veinzen, zij hebben er namelijk alle belang bij van hun achterban te doen geloven dat ze er álles aan gedaan hebben om Groen, als progressieve partner, mee aan boord te hijsen.
Het beste scenario voor Vooruit in deze is dat, los van de realiteit, de situatie zodanig geframed kan worden dat het vooral de Groenen zijn die stokken in eigen wielen hebben gestoken en dat Vooruit dus beslist heeft "de constructieve partij" te zijn in het verhaal.

Ik blijf toch benieuwd. Stel je voor dat Voor Gent & N-VA er niet uitkomen. De Groenen volgende week aan zet komen en er, plot twist!, in slagen van de 11? :unsure: sossen los te weken uit het kartel en een coalitie vormen met CD&V. Ik lach mij dood :laugh:
Als de sossen echt niet content zijn met de gang van zaken is er namelijk niemand die hen tegenhoud van alsnog uit het kartel te stappen...

Je verwart even de huidige situatie met die van zes jaar geleden denk ik.
Toen heeft De Clercq zeer veel geslikt van het grotere kartel, vooral van Groen, om toch maar de sjerp te kunnen pakken.
En dat is dan wat hem nu verweten wordt niet te doen, omwille van zijn ego.

Ik blijf toch benieuwd. Stel je voor dat Voor Gent & N-VA er niet uitkomen. De Groenen volgende week aan zet komen en er, plot twist!, in slagen van de 11? :unsure: sossen los te weken uit het kartel en een coalitie vormen met CD&V. Ik lach mij dood :laugh:
Als de sossen echt niet content zijn met de gang van zaken is er namelijk niemand die hen tegenhoud van alsnog uit het kartel te stappen...
Ik vraag me af hoe zoiets er uitziet:
- Die sossen moeten dan als 'onafhankelijke' zetelen? Want ze zijn onder naam van het kartel opgekomen.
- Wat zegt het decreet dan in dit geval? Stemmenkampioen van Groen verplicht burgemeester of is het vrij kiezen omdat het de grootste lijst mislukt is om een burgemeester te leveren?

Stiekem hoop ik toch nog op een klein beetje suspens en zo'n plot twist :oi22: Als je er over nadenkt is die twee weken wel een korte termijn om alles rond te krijgen, vanwaar die haast als het om een legislatuur van 6 jaar gaat?

Ik vraag me af hoe zoiets er uitziet:
- Die sossen moeten dan als 'onafhankelijke' zetelen? Want ze zijn onder naam van het kartel opgekomen.
- Wat zegt het decreet dan in dit geval? Stemmenkampioen van Groen verplicht burgemeester of is het vrij kiezen omdat het de grootste lijst mislukt is om een burgemeester te leveren?

Stiekem hoop ik toch nog op een klein beetje suspens en zo'n plot twist :oi22: Als je er over nadenkt is die twee weken wel een korte termijn om alles rond te krijgen, vanwaar die haast als het om een legislatuur van 6 jaar gaat?
* Dat eerste punt weet ik niet goed. Maar er zijn precedenten genoeg waar mensen (soms zéér snel) na verkiezingen uit hun partij stappen om x aantal jaar als onafhankelijke te zetelen.
* Volgens mij is de huidige regelgeving dat de burgemeester uit de grootste partij uit de bestuurscoalitie moet komen (diegene met de meeste voorkeursstemmen). Aangezien Groen in dat hypothetische scenario met Groen-Vooruit/Onafhankelijken-CD&V de grootste partij zou zijn zouden zij dan idd de burgemeester leveren.

Vanwaar die 2 weken exact komen weet ik niet zeker. Ik denk eigenlijk dat het vooral een soort embargo is tegen shady voorakkoorden zoals bv Francesco Vanderjeugd 12 jaar geleden waar de grootste partij eigenlijk compleet omzeild werd en nooit de kans kreeg van zelfs maar onderhandelingen te starten. Die voorakkoorden op zich, daar kan je weinig aan doen. Maar je krijgt als grootste partij wel 2 weken de kans om minstens te bekijken of je iets op poten kan zetten of eventueel de partijen uit zo'n voorakkoord uit elkaar te spelen.

Ik denk ook niet dat als er tegen zondagavond geen akkoord is het sowieso kans verkeken is en dat de andere partijen dan 2 weken moeten wachten terwijl Groen op zijn beurt rond snuffelt. Niet dat het veel uit maakt, tenzij Groen effectief Vooruit kan losweken hangt het toch vast aan Voor Gent en elke coalitie met Voor Gent zal dus toch MDC als burgemeester hebben, los van wie het initiatief heeft.

Vanwaar die 2 weken exact komen weet ik niet zeker. Ik denk eigenlijk dat het vooral een soort embargo is tegen shady voorakkoorden zoals bv Francesco Vanderjeugd 12 jaar geleden waar de grootste partij eigenlijk compleet omzeild werd en nooit de kans kreeg van zelfs maar onderhandelingen te starten. Die voorakkoorden op zich, daar kan je weinig aan doen. Maar je krijgt als grootste partij wel 2 weken de kans om minstens te bekijken of je iets op poten kan zetten of eventueel de partijen uit zo'n voorakkoord uit elkaar te spelen.
je zou denken dat die kortere termijn voorakkoorden net in de hand werkt. als je maar 14 dagen hebt, moet het zo snel mogelijk gaan, en kan je er beter zo snel mogelijk aan beginnen he.

De basisnota staat nu op HLN. Op het eerste zicht vind ik het ook op vlak van mobiliteit nog meevallen voor Groen maar ik vermoed dat het in sommige passages te vaag is en de groenen wat meer garanties willen.

Mobiliteit is geen doel op zich, maar een onderdeel van een breder verhaal van leefbaarheid en veiligheid. Mobiliteitsingrepen die een groter gebied bestrijken worden altijd ingebed in een breder plan voor de wijk, dat wordt opgesteld in een participatief traject, onder meer via gelote wijkpanels en open ontwerpateliers.
Goed om het in een breder plan voor te stellen aan de buurt, voor meer draagvlak. Dat ontbrak nu een beetje en dat beseft Groen intussen ook wel. Die participatietrajecten en ateliers bestaan al, de vraag is moet je enkel daar naar luisteren want mensen zijn in nature tegen elke vorm van verandering.

De ingevoerde wijkmobiliteitsplannen worden grondig geëvalueerd en waar nodig taboeloos bijgestuurd. We wachten deze evaluatie niet af om onmiddellijk over te gaan tot de afschaffing van de maatregelen ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ in kader van WMP Dampoort/GB en de definitieve verwijdering van de knip in de Joachim Schayckstraat in Zwijnaarde.
Dit vind ik zeer goed meevallen voor Groen, verschillende 'controversiële' punten zoals Gentbruggebrug worden hier niet vermeld. Circulatieplan in de binnenstad staat niet meer ter discussie.

We behouden de R40 als volwaardige binnenring en investeren in de leefbaarheid en oversteekbaarheid voor omwonenden. Samen met Vlaanderen realiseren we het volledige programma van Gentspoort inclusief de ondertunneling van de Heuvelpoort. We vragen aan de Werkvennootschap om de tunnel te hertekenen ter bevordering van de leefbaarheid.
Dit vind ik zeer vaag. Op sommige plaatsen van de R40 is de plaats beperkt, en dan is het kiezen tussen 2x2 stroken behouden en de leefbaarheid/oversteekbaarheid. Beide kan niet, dat is de mensen blaasjes wijsmaken.

Straten en pleinen moeten kwalitatief heraangelegd worden tot levende straten of tuinstraten met meer plek voor o.a. groen en beleving. 30% ontharding is daarbij de ambitie
Is zeer ambitieus en moet Groen zeker kunnen smaken.

Daarbij zijn we niet blind voor de huidige parkeernood. Daarom investeren we in nabije buurtparkings, P+R’s en de uitbreiding parking Zuid tot maximaal 3000 plaatsen, toegankelijk vanaf de snelwegen en als ‘eindpunt’ voor bezoekers. Zo ontstaat meer ruimte voor kortparkeerders, bewoners, abonnees, handelaars en ook fietsers in de centrumparkings.
Dit is ook zeer vaag. In de media stellen ze de uitbreiding van Zuid voor als een 'groene' maatregel want zo zou er minder volk tot in de binnenstad rijden. Als je dan in de binnenstad pakweg 250 plaatsen afschaft voor wat fietsenrekken en aan de Zuid er 2000 bijmaakt, dan is het gewoon een uitbreiding die autoverkeer aantrekt. Als Groen zou ik hier zeker meer garanties willen dat er per extra plaats aan de Zuid een plaats in de binnenstad verdwijnt, zij het ondergronds of bovengronds.

De eerste bewonerskaart blijft gratis. Bovengrondse parkeerplaatsen worden maximaal voorbehouden voor bewoners.
Is een duidelijk statement tov Groen, maar dat moeten ze volgens mij wel kunnen slikken. De tweede zin opent een mogelijkheid a la Antwerpen, waarbij straatparkeren voor bezoekers in de kern verdwijnt.

Er komt een aannemerskaart voor aannemers en werklui. Wanneer ze voor interventies of werken in het centrum moeten zijn, kunnen ze dankzij die kaart hun voertuig dicht bij hun klanten parkeren.
Goede maatregel, dit is iets waar Groen naar mijn mening wat te koppig over deed.

Laatst bewerkt:
ik dacht dat Groen 30% ontharding te weinig vond. ik kan mij vergissen.

dat van parking Zuid lijkt mij een oplossing voor de parkeerssituatie over heel het centrum (niet alleen de "binnenstad" dan). de extra verkeersstroom zou er in de huidige situatie niet zijn he, want je komt van de flyover quasi recht op de ingang van die parking uit.
alleen is er in de nota blijkbaar ook sprake van die situatie te veranderen (het zit achter een paywall bij hln, dus ik kan't niet lezen).

als daar 2.000 plaatsen zouden bijkomen, zou dat heel wat toerist-parkeerders uit de woonwijken kunnen houden. wat een goeie zaak is.
maar Groen heeft daar wel een punt dat andere parkings niet vullen (die in Ledeberg lijkt mij tegenwoordig wel goed te vullen, als ik er passeer.)
het is wel een thema in Gent he, bvb voor mij persoonlijk ook: als ik in het weekend met de auto weg moet, dan weet ik dat het moeilijk gaat zijn om een parkeerplaats te vinden. zeker als het wat mooier weer is.
ik zie niet hoe dat een statement naar Groen is, dat je de parkeerplaatsen in de wijken gratis wilt houden voor de bewoners, en de toeristen naar de betalende parkings wilt duwen.

Straten en pleinen moeten kwalitatief heraangelegd worden tot levende straten of tuinstraten met meer plek voor o.a. groen en beleving. 30% ontharding is daarbij de ambitie

Bweik, 'levende straten'. Als je groen wilt in een straat ga dan niet in een stad wonen echt.

dat van parking Zuid lijkt mij een oplossing voor de parkeerssituatie over heel het centrum (niet alleen de "binnenstad" dan). de extra verkeersstroom zou er in de huidige situatie niet zijn he, want je komt van de flyover quasi recht op de ingang van die parking uit.
alleen is er in de nota blijkbaar ook sprake van die situatie te veranderen (het zit achter een paywall bij hln, dus ik kan't niet lezen).

als daar 2.000 plaatsen zouden bijkomen, zou dat heel wat toerist-parkeerders uit de woonwijken kunnen houden. wat een goeie zaak is.
maar Groen heeft daar wel een punt dat andere parkings niet vullen (die in Ledeberg lijkt mij tegenwoordig wel goed te vullen, als ik er passeer.)
het is wel een thema in Gent he, bvb voor mij persoonlijk ook: als ik in het weekend met de auto weg moet, dan weet ik dat het moeilijk gaat zijn om een parkeerplaats te vinden. zeker als het wat mooier weer is.
ik zie niet hoe dat een statement naar Groen is, dat je de parkeerplaatsen in de wijken gratis wilt houden voor de bewoners, en de toeristen naar de betalende parkings wilt duwen.

Als je parking Zuid wil uitbreiden, door parkings dieper in het stad te schrappen (om ze te vervangen door iets anders.) Dan snap ik het idee.
Maar nu parkeren de meesten in de Reep, Vrijdagsmarkt, Kouter, Sint-Pieters en veel buitenlandse wagens staan gewoonweg op de voorziene bewonersparking :p. Zoveel bovengrondse vrije plekken zijn er toch niet meer in centrum Gent? Een paar op Sint-Jacobs of François Laurentplein en dat is het? Ik zou eigenlijk één van die pleinen een volledige handicap parking van maken zodat mensen met een handicap altijd dicht kunnen parkeren.

Als men de LEZ zou verstrengen, snap ik het ook. Dan zou Zuid dan de centraalste niet-LEZ parkeerplaats zijn die de dieselstoven opvangt. Maar tegelijkertijd spreekt men over een voorwaardelijke afschaffing van de LEZ? Dus waarom dan Zuid uitbreiden?

Daarnaast wil men van de viaduct vanaf op (heel) lange termijn. Waarom dan extra auto's aanzuigen door Zuid uit te breiden?

En waarom je eigen gemeentelijk parkingbedrijf beconcurreren door Zuid uit te breiden? Ik vertrouw die liberalen voor geen haar. :p

Ik heb goedkopere alternatieven.
Schrap de helft van de haltes van de tram van Flanders Expo naar de Korenmarkt zodat mensen sneller van de expo naar het centrum kunnen. Daarmee maak je de Expo een stuk aantrekkelijker om te parkeren voor bezoekers en moeten auto's helemaal het centrum niet in. :p

tram rijdt al efkes niet meer van Flanders Expo naar de Korenmarkt he :p
en t zal nog efkes duren ook

en bovengrondse parkeerplaatsen is meer dan die parkings he. in't straat parkeren is ook bovengronds.

maar klopt wel: als ge alle plannen rond de Zuid bijeen legt, dan zijn er idd veel vragen.

Wat ik niet echt snap... het is al jaren een punt om de flyover af te breken? Die zuidparking wordt dan plots een pak minder interessant?

Wat ik niet echt snap... het is al jaren een punt om de flyover af te breken? Die zuidparking wordt dan plots een pak minder interessant?
Dat gaat er de eerstkomende 30 jaar gewoon niet van komen... Dat is onrealistisch om te denken. Ze willen eerst de Heuvelpoort ondertunneling, laat staan dat ze dit er ook even bijnemen.

Dat gaat er de eerstkomende 30 jaar gewoon niet van komen... Dat is onrealistisch om te denken. Ze willen eerst de Heuvelpoort ondertunneling, laat staan dat ze dit er ook even bijnemen.
En ook al gebeurt het, dat zou maximum 5 minuten extra rijden betekenen richting die parking, maakt niet veel uit.

Mja, die flyover, ik snap dat die natuurlijk niet mooi of leuk is voor de mensen die er rond wonen of er op zitten te kijken. En ik kan het weten, mijn grootouders woonden in Ledeberg en keken vanuit hun stadstuin los op die brug. En ze woonden daar al van lang voor de bouw ervan.

Alleen, haal die weg en ik vrees dat je daar een gigantisch verkeersinfarct gaat creëren. Nu zorgt die brug toch voor een redelijk goede instroom én in combinatie met parking Zuid imo ideaal voor een bezoek aan het centrum zonder diep in het centrum te moeten rijden.

Ik vermoed dat het vooral Groen is die die weg willen?

Mja, die flyover, ik snap dat die natuurlijk niet mooi of leuk is voor de mensen die er rond wonen of er op zitten te kijken. En ik kan het weten, mijn grootouders woonden in Ledeberg en keken vanuit hun stadstuin los op die brug. En ze woonden daar al van lang voor de bouw ervan.

Alleen, haal die weg en ik vrees dat je daar een gigantisch verkeersinfarct gaat creëren. Nu zorgt die brug toch voor een redelijk goede instroom én in combinatie met parking Zuid imo ideaal voor een bezoek aan het centrum zonder diep in het centrum te moeten rijden.

Ik vermoed dat het vooral Groen is die die weg willen?
Je kan het bekijken als de drop off zone in Zaventem. Efficiënt dus.

Het zijn niet per sé enkel de groenen die dit willen. De Clercq ziet het ook zo in zijn dromen. Het is volgens mij vooral een prestigeproject om van het Zuidpark het Central park van Gent te maken en dat door te trekken tot aan de kleine ring.

Het zal meer file creëren maar kan me niet voorstellen dat die zo dramatisch zou zijn. Je krijgt dan veel extra gelijkgronds verkeer op het kruispunt met de R40, maar de ring zelf zit in een tunnel.

tram rijdt al efkes niet meer van Flanders Expo naar de Korenmarkt he :p
en t zal nog efkes duren ook

en bovengrondse parkeerplaatsen is meer dan die parkings he. in't straat parkeren is ook bovengronds.

maar klopt wel: als ge alle plannen rond de Zuid bijeen legt, dan zijn er idd veel vragen.

Nu rijdt die naar de Kouter. Van de Kouter naar de Korenmarkt is 500meter ofzo. Enfin, die tramritten duren wel te lang naar mijn goesting. Voor mij kan de helft van die haltes weggehaald worden.

Zijn 12 haltes van Expo naar Kouter. Je zou dat makkelijk kunnen minderen naar 6 zonder veel impact.

Hoeveel bovengrondse niet-bewonersparkings zijn er nog in centrum Gent? Dat gaan er echt niet veel meer zijn. Ik heb van die kaartjes gekregen van het stad om zogenaamd iemand gratis voor een avond te laten parkeren als je vrienden of familie over de vloer krijgt. Maar alles is bewonersparking dus ze zijn nutteloos :p.

Laatst bewerkt:
Nu rijdt die naar de Kouter. Van de Kouter naar de Korenmarkt is 500meter ofzo. Enfin, die tramritten duren wel te lang naar mijn goesting. Voor mij kan de helft weggehaald worden.

Zijn 12 haltes van Expo naar Kouter. Je zou dat makkelijk kunnen minderen naar 6 zonder veel impact.

Hoeveel bovengrondse niet-bewonersparkings zijn er nog in centrum Gent? Dat gaan er echt niet veel meer zijn. Ik heb van die kaartjes gekregen van het stad om zogenaamd iemand gratis voor een avond te laten parkeren als je vrienden of familie over de vloer krijgt. Maar alles is bewonersparking dus ze zijn nutteloos :p.
Er zijn weinig echte bovengrondse parkings (zoals bijvoorbeeld Sint-Jacobs) maar er is nog zeer veel mogelijkheid tot straatparkeren voor bezoekers hoor.

Terug
Bovenaan