Waar ben jij nostalgisch naar?

Nostalgisch naar de tijd dat ik nog tijd wou en kon vrijmaken om naar de winkel(s) te gaan als ik iets nodig had.
Oei nee, ik ben de laatste jaren geen winkel meer binnengegaan nu alles online te vinden is en wat een complete zegen is dat zeg. Zeker voor kledij: niet langer in een veel te drukke en warme winkel zaken in een rek zoeken en dan passen.

Oei nee, ik ben de laatste jaren geen winkel meer binnengegaan nu alles online te vinden is en wat een complete zegen is dat zeg. Zeker voor kledij: niet langer in een veel te drukke en warme winkel zaken in een rek zoeken en dan passen.
Dat was inderdaad ook mijn favoriete bezigheid niet. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen om zelfs nog maar naar de doe-het-zelf te gaan om een doos vijzen bij wijze van spreken. Geen zin om daar te lopen zoeken in die rekken of om mij te verplaatsen in het drukke verkeer.

Dat was inderdaad ook mijn favoriete bezigheid niet. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen om zelfs nog maar naar de doe-het-zelf te gaan om een doos vijzen bij wijze van spreken. Geen zin om daar te lopen zoeken in die rekken of om mij te verplaatsen in het drukke verkeer.
Hehe inderdaad, en vaak hebben ze dan nog niet op voorraad wat je komt zoeken.
"Ja we kunnen dat wel bestellen, zal ongeveer een week duren"
- Ah ja en kan dat dan naar mij thuis opgestuurd worden?
"Nee je moet dat hier in de winkel komen halen"

:unsure: nvm, dan bestel ik wel ergens anders, dan ligt het morgenvroeg in de brievenbus.

Ik kan precies ook echt gwn geen kledij meer kopen in een fysieke winkel, ik kan het niet opbrengen om door al die rekken te moeten hooien ofzo :D

Er was ook geen alternatief natuurlijk. Al vind ik die "next day delivery" wel iets heel pervers eigenlijk, we zijn dat zo gewoon gemaakt maar daar ik volgens mij geen noodzaak voor.
Gho waarom is dat pervers? Het doet je soms brol kopen omdat het zo eenvoudig is en je je zetel niet uit hoeft te komen. Langs de andere kant als je in de winkel bent koop je dikwijls meer dan dat je nodig hebt. Niet voor niets dat ze de rekken naast de kassas vol met snoep en goedkope brol leggen.

'Next day' hoeft inderdaad meestal niet, maarja je hebt vaak geen keuze hierin. Dikwijls al gehad dat ik een bestelling van meerdere dingen had en dat Amazon of whatever zegt 'item 1 zal woensdag geleverd worden, item 2 donderdag, item 3 vrijdag, ...' en dan wil je ergens aangeven dat dat gerust niet zo snel moet en ze even goed allemaal vrijdag mogen aankomen maar dat gaat gewoonlijk niet.
En dan nog, wat maakt het uit? Die jongens van Amazon rijden bij wijze van spreken toch elke dag door jouw straat of jij nu iets besteld hebt of niet.
Beter dat 1 pakjeskoerier de hele dag op de baan is dan dat er 50 man zijn auto in kruipt om naar de winkel te rijden. Vooral als die 50 man dat allemaal tegelijk willen doen na 17u of op zaterdag tesamen met de bejaarden.

Vandaag nog eens de mediamarkt binnen gewandeld om tussen de LP's en cd's te kijken. Amai, waar is de tijd dat ge 10 - 15 rekken had met op het uiteinde (half uiteenhangende) koptelefoons. Toch ook maar een triestig hoekje geworden. Ik heb er vroeger zo veel namiddagen versleten met cd's beluisteren. Met 10cd's aan de koptelefoon en ze 1 voor 1 inscannen om te horen of het uw goesting was... En ge zag er echt mensen buitengaan met soms pakken cd's als het solden was. Nu hadden ze 1 box met solden en that's it. Ze kunnen er evengoed helemaal mee stoppen, want dit werkt toch ook niet uitnodigend.
Maar ik ben er mee schuldig aan. Op een bepaald moment ook te weinig tijd om dat nog te doen en dan koopt ge uw cd's bij Amazon... (en natuurlijk dat tijden veranderd zijn en veel mensen gewoon Spotify gebruiken ipv cd's te kopen..) Ach ja, we hebben de ervaring toch gehad, dat kennen al die jonge gastjes toch niet meer.
Vroeger cassetekes opnemen van de radio en vloeken als de presentator door de intro/outro babbelde . De walkman die van elke zangeres ne bariton maakte als de batterij begon op te geraken. mijn rugzak deels gevuld met cassetjes want zat meer dan een uur op de bus naar school. dan later de cd-walkman. Cd's gaan huren in de bib en dan rippen naar de pc... ah, dat waren de tijden.

Klinkt raar of zo, maar ik mis precies de magie van de zomer als kind zijnde.
Uitslapen, met mam en pap "gewoon" Westenwind meekijken en een of ander VTM-programma Levensgevaar en natuurlijk Slisse en Cesar. We gingen bijna altijd wel naar een buitenspeeltuin waar er in de omtrek van 10 km er 4 waren met zaken die ondertussen levensgevaarlijk worden beschouwd (zo'n draaiton), zwemmen in het buitenzwembad vooraleer er in dit stuk de couleur locale de sfeer kwam verzieken waardoor het sloot.

Toen ik kind was gingen we nooit naar het buitenland op vakantie maar naar het Zilvermeer. Ik vond als klein manneke dat andere kinderen en mensen raar praten en dacht dat dat het buitenland was 😆

Voor mijn goed rapport kregen ik en m'n broer een PS1 met Tekken 3, Spiderman, Rayman, Toy Story en Crash Team Racing...

Schone tijd.

@Googke:
Heeft dat vooral niet met de perceptie van tijd te maken als je kind bent en de afwezigheid van taakjes? Als kind moet je normaal gewoon met veel minder rekening houden omdat je ouders het gezin draaiende houden, terwijl eenmaal je een huishouden hebt, zeker met kinderen, er altijd wel taakjes zijn of dingen om rekening mee te houden. (Misschien een tip: tijdens het weekend en vakantie je gsm 's ochtends opzij leggen tot 's avonds, kan wel al een deel van dat gevoel terugbrengen.)

Waar is de tijd van boeken zoals Neckermann of 3suises waarheen je moest bellen en betalen alvorens het naar je thuis kwam? Had je iets direct nodig, ging je naar de winkel.

Voila, we zijn er. Iets artificieel geïntroduceerd zonder veel meerwaarde. Dat al die koeriers uitgebuit worden via stelsels met onderaannemers kan dan ook niet anders.
Net zoals dat terugsturen.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de vrijgekomen tijd door niet meer naar de winkel te moeten nuttig gebruikt wordt, en niet opgaat naar (nutteloos) schermgebruik.

Net zoals dat terugsturen.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de vrijgekomen tijd door niet meer naar de winkel te moeten nuttig gebruikt wordt, en niet opgaat naar (nutteloos) schermgebruik.
dit zeker

Terwijl vroeger voor mij kleren kopen op zich een heel gebeuren was. Naar de stad gaan, waar ik als klein manneke zelden kwam. Natuurlijk zeuren dat het niet fijn is om verschillende kleren te passen winkel in en winkel uit. Discussies met de moeder dat ge een schreeuwlelijke tshirt wilt hebben met een coole print terwijl zij u in een pokke saai, en groot risico tot uitlachen te worden door de vrienden, polo. Om dan te eindigen in een brasserie voor een pannenkoek

@pardal sowieso, en dan sprongen wij vaak ook nog eens binnen in winkels zoals Blokker of Casa (beiden RIP) en bracht je en passant nog iets leuks mee. Dat was gewoon een uitstap zo eens naar 't stad of de winkel gaan. Mijn grootouders kenden ook veel winkeliers persoonlijk, en daar werd altijd eens een klapke gedaan. Er hing daar een heel sociaal gebeuren aan vast, iets dat nu compleet teloor aan het gaan is.

@pardal sowieso, en dan sprongen wij vaak ook nog eens binnen in winkels zoals Blokker of Casa (beiden RIP) en bracht je en passant nog iets leuks mee. Dat was gewoon een uitstap zo eens naar 't stad of de winkel gaan. Mijn grootouders kenden ook veel winkeliers persoonlijk, en daar werd altijd eens een klapke gedaan. Er hing daar een heel sociaal gebeuren aan vast, iets dat nu compleet teloor aan het gaan is.
dat is inderdaad verdwenen door ook het verdwijnen van die winkels (speelgoedwinkel Christiaansen of zo iets was nog zo ene)

Een 10-tal jaar gelden deden de vriendin en ik dit nog wel een regelmatig, vooral dan naar steden waar we nooit kwamen, dagje shoppen iets gaan eten, met de trein gaan enz.. Dat was dan een hele daginvulling.

Nu met de kinderen komt het er gewoon niet van, door hobby's van de kinderen in het weekend, nog uitgestelde klusjes in het weekend enz En dan heb ik inderdaad nog niet over het verdwijnen van de plezante winkels voor de kinderen, alhoewel daar de discussie eerder is dat ik een geek shop geen plezante winkel vind, alsook een snoepwinkel met buitenlands snoep. De dingen veel te duur te geworden enz...

Allez, bestellen hier zo veel kleren online? Ik pas toch graag op het moment én doe het altijd met m'n zus of moeder ter advienne, gevolgd door een koffie of iets fris.

Een mooi sociaal gebeuren eigenlijk :).

Allez, bestellen hier zo veel kleren online? Ik pas toch graag op het moment én doe het altijd met m'n zus of moeder ter advienne, gevolgd door een koffie of iets fris.

Een mooi sociaal gebeuren eigenlijk :).
Passen in de winkel. Bestellen online. Hangt een beetje van de mood af en of ik goesting heb om met ne zak kleding rond te sleuren.

Wij proberen af en toe toch nog wel eens richting Leuven ofzo te trekken. Ik ben absoluut geen shopper, maar ik vind het dan wel leuk om bv. bij de boekenvoordeel eens binnen te gaan of toch nog eens in de Fnac rond te lopen. Mijn dochter slaagt er dan wel altijd in om mij iets te ontfutselen :ROFLMAO: .

Ohnee passen in de winkel, echt hatelijk. Eerst al kledij vinden in een winkel is moeilijk geworden. Alles hangt door elkaar op een kapstok. Online kan je sorteren op tshirts, truien,.... op kleur. Je ziet dan op het prentje iemand die het kledingstuk aanheeft zodat je al een idee hebt hoe het eruit ziet. Zo al dingen gekocht die ik moest ik ze in de winkel aan een kapstok zien hangen gewoon laat liggen.

Ohnee passen in de winkel, echt hatelijk. Eerst al kledij vinden in een winkel is moeilijk geworden. Alles hangt door elkaar op een kapstok. Online kan je sorteren op tshirts, truien,.... op kleur. Je ziet dan op het prentje iemand die het kledingstuk aanheeft zodat je al een idee hebt hoe het eruit ziet. Zo al dingen gekocht die ik moest ik ze in de winkel aan een kapstok zien hangen gewoon laat liggen.
En binnenkort, enfin binnenkort, dat kan nu al ergens, kun je het in de AI gooien met een foto van jezelf en zien of het je goed zou staan.

Terug
Bovenaan