Waar ben jij nostalgisch naar?

Postbus x, Interflix, Shark tales, Biker mice from mars, etc...

Zaterdagochtenden altijd vroeg wakker en voor tv reeksen zien. Nadien afspreken van 14u tot 17u met vriendjes uit de buurt.
Kampen bouwen, boomhutten, tunnels graven. Bmx, bolletjesgeweer, vuurwerk....

Wat een tijd, no Phone in sight!

Verse pistolets (als in: recht uit de oven) om 16h30 de zondagmiddag. Met de teloorgang van de warme bakker, en de opkomst van bakkerijketens waar men (at best) afbakt is dit Vlaemsch Instituut komen te verdwijnen.

Ik ben nostalgisch naar de ouderwetse speeltuinen van vroeger. In de zomer als het goed weer was gingen we daar elk weekend wel naartoe, met de hele familie. Op die speeltoestellen van toen kon ook echt de hele familie zich amuseren:
* Je had van die grote schommeltoestellen waar je met meerdere personen in een "cabine" kon stappen en dan schommelen (5-6m hoog?)
* Je had ook een schommelbalk, waar je met de hele familie op die balk kon gaan en dan schommelen
* Grote hoge glijbanen
* Stalen klimrekken
* Een manueel bediende kettingdraaimolen. Wij dus in die stoeltjes zitten en de ouders zo hard als het kon draaien.
* en nog zoveel meer.
Geen enkele van die toestellen zou nu in de verste verte nog toegestaan zijn, wegens veel te onveilig, maar het was wel superleuk. De speeltuinen van nu zijn daarmee vergeleken supersaaie boel. Mijn kinderen hebben zich dan ook nooit kunnen amuseren op een speeltuin zoals ik dat gedaan heb.
Voorbeelden van zo'n speeltuinen was die in Lommel. Die is er nu nog, maar lijkt in niets nog op die van vroeger. Een andere was de speeltuin van Hengelhoef. Daar reed ook een treintje rond en was er een waterbaan. Die bestaat al lang niet meer....
Mijn nonkel had een resto met een speeltuin met verschillende van die speeltuigen. Heel cool als kind, maar uiteindelijk heeft die begin de jaren 2000 quasi alles laten afbreken, nadat de hand van een 3-jarig kind geplet geraakt is tussen zo'n schommelbank. De schommel zelf was nochtans recent gekeurd en perfect veilig bevonden, en was op het moment van het ongeval zelfs niet officieel open (stond een hek van +-70cm rond) + er stond overal duidelijk aangegeven dat het enkel onder toezicht van ouders was en verboden onder de 10 (?) jaar

Toch mocht hij het met een advocaat voor de rechter gaan uitleggen, en heeft hij toen veel geluk gehad dat er voldoende getuigen waren die bevestigden dat de ouders binnen zaten te pintelieren op een familiefeest terwijl de kinderen zonder toezicht naar de speeltuin waren gegaan.

Kortom: tenzij je zoals in een pretpark constant voor supervisie kunt zorgen, dan is de limiterende veiligheidslimiet eerder het gebrek aan verantwoordelijkheidszin bij ouders ipv de effectieve veiligheid van de speeltuigen.

Een mens zou nostalgisch worden naar regen. Wat een droge wekenserie zeg, en het ziet de er komende weken opnieuw zo uit.

Naar aanleiding van bovenstaand artikel ontdekt dat er een website is waar men verschillende soorten limonade/bierblikjes verzamelt. Zonder in te loggen kan je niet gesorteerd op land zoeken, maar aan de hand van kernwoorden kom je toch een eind ver. Is echt wel eens leuk om er eens door te snuisteren en die oude logo's en stijlen (oude stijl van Ice Tea was toch zó veel beter, om nog te zwijgen van de smaak) van merken, supermarkten terug te zien. Om nog maar te zwijgen van niet meer bestaande smaken en merken; Fanta Pomelo, Sapaya, Dorango World,... Parasol, Chaudfontaine Lim'oh, Ice Tea Fruit Punch, de oude River Cola,...

Blast from the past. :love:

Naar aanleiding van bovenstaand artikel ontdekt dat er een website is waar men verschillende soorten limonade/bierblikjes verzamelt. Zonder in te loggen kan je niet gesorteerd op land zoeken, maar aan de hand van kernwoorden kom je toch een eind ver. Is echt wel eens leuk om er eens door te snuisteren en die oude logo's en stijlen (oude stijl van Ice Tea was toch zó veel beter, om nog te zwijgen van de smaak) van merken, supermarkten terug te zien. Om nog maar te zwijgen van niet meer bestaande smaken en merken; Fanta Pomelo, Sapaya, Dorango World,... Parasol, Chaudfontaine Lim'oh, Ice Tea Fruit Punch, de oude River Cola,...

Blast from the past. :love:

Geen probleem mee om op land te zoeken zonder in te loggen 🤷‍♂️

6445.jpg
Ziet er wel beter uit dan
145928.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben nostalgisch naar de ouderwetse speeltuinen van vroeger. In de zomer als het goed weer was gingen we daar elk weekend wel naartoe, met de hele familie. Op die speeltoestellen van toen kon ook echt de hele familie zich amuseren:
* Je had van die grote schommeltoestellen waar je met meerdere personen in een "cabine" kon stappen en dan schommelen (5-6m hoog?)
* Je had ook een schommelbalk, waar je met de hele familie op die balk kon gaan en dan schommelen
* Grote hoge glijbanen
* Stalen klimrekken
* Een manueel bediende kettingdraaimolen. Wij dus in die stoeltjes zitten en de ouders zo hard als het kon draaien.
* en nog zoveel meer.
Geen enkele van die toestellen zou nu in de verste verte nog toegestaan zijn, wegens veel te onveilig, maar het was wel superleuk. De speeltuinen van nu zijn daarmee vergeleken supersaaie boel. Mijn kinderen hebben zich dan ook nooit kunnen amuseren op een speeltuin zoals ik dat gedaan heb.
Voorbeelden van zo'n speeltuinen was die in Lommel. Die is er nu nog, maar lijkt in niets nog op die van vroeger. Een andere was de speeltuin van Hengelhoef. Daar reed ook een treintje rond en was er een waterbaan. Die bestaat al lang niet meer....
Voor mezelf mogen die terugkomen, voor mijn kinderen...no way :D

Hier in de buurt was er ook zo een bekende speeltuin waar zowat alles uit metaal was gemaakt. Heel fijn, ook heel gevaarlijk...

Voor mezelf mogen die terugkomen, voor mijn kinderen...no way :D

Hier in de buurt was er ook zo een bekende speeltuin waar zowat alles uit metaal was gemaakt. Heel fijn, ook heel gevaarlijk...
Je hebt gelijk hé, die speeltuinen zouden nu compleet ondenkbaar zijn, de mindset is nu hélemaal anders. Daar gebeurden ook effectief wel ongevallen, maar ik vermoed dat de slinger toch te ver is doorgeslagen.
Kinderen van nu spelen veel minder buiten dan vroeger, en daar is in elk geval consensus over dat dit geen goede zaak is (een gigantische toename aan bijziendheid is een gevolg, obesitas,...). De vraag die blijft is in hoeverre dit veroorzaakt wordt doordat de maatschappij te veel is gaan focussen op veiligheid, ik weet niet of dit al onderzocht is.
Vroeger mochten kinderen véél verder van huis gaan om te spelen dan tegenwoordig, dat is onderzocht.
Ook "voor den donkeren thuis" is iets van het verleden...

Laatst bewerkt:
Doet me denken aan Dadipark van vroeger. Anno 2025 zou dat nooit meer toegelaten worden. Daar zijn ook verschillende ongevallen gebeurd.

Ik heb daar nog ingebroken toen dat al jaren leeg en vervallen stond. Met de boksauto's van de glijbaan.

Doet me denken aan Dadipark van vroeger. Anno 2025 zou dat nooit meer toegelaten worden. Daar zijn ook verschillende ongevallen gebeurd.

Ik heb daar nog ingebroken toen dat al jaren leeg en vervallen stond. Met de boksauto's van de glijbaan.

Die hangbrug was blijkbaar 800m lang. LEVENSGEVAARLIJK! Ik was geen benauwde maar de laatste jaren was dat spelen met je leven als je daar op liep 🤣

Toen ik klein was, gingen we met mijn moeder en de kinderen altijd naar het Nachtegalenpark in Wilrijk waar er een hele grote speeltuin was, we namen ook een bal mee om daar in de buurt te voetballen. Good times.
Ah, en in diezelfde periodes gingen we ook heel vaak tijdens de zomervakantie naar de speelpleinen in het Peerdsbos in Antwerpen. Was toch altijd hopen dat je in de groep zat met iemand van je school zodat je niet helemaal alleen was die eerste paar uurtjes met nieuwe kinderen.

Die hangbrug was blijkbaar 800m lang. LEVENSGEVAARLIJK! Ik was geen benauwde maar de laatste jaren was dat spelen met je leven als je daar op liep 🤣

Zot é.

Leuk dat je er foto's van gevonden hebt. De blauw-gele glijbaan is die waarover ik het had met de boksauto.
Er stonden daar ook zo'n grote houten tonnen die horizontaal op een rollement gemonteerd zijn. Val je, pech, die blijven gaan.

De splash was toch ook iets speciaal. :biglaugh:

Bij ons in Schoten hadden we ook een buitenspeeltuin: Iepenburg, waar achteraf gezien toch wel een paar niet al te koosjere speeltuigen stonden: gammele hangbruggen over water, een soort van zachte mat waar je van vijf meter hoog gewoon naar beneden kon springen, een katrol over een waterplas die meer wel dan niet halverwege de rit -en dus in het midden van het water- bleef hangen. Dan had je de keuze om eraf te springen en een nat pak te riskeren of -als het warm weer was- heel hard om hulp te roepen en met wat geluk kwam er dan een ouder u uit de penarie halen. :laugh:
Enorm veel dagen versleten daar. Was op fietsafstand van ons thuis en -op één keer na- altijd leuke tijden meegemaakt; minigolf, roeibootjes, een groot speeldomein, in het midden van de speeltuin een barak waar je dan ijsjes, frisdrank en snacks kon kopen. Toen kreeg je nog statiegeld als je je flesje terugbracht. Gingen we zo heel het domein rond op zoek naar flesjes en met de opbrengst kochten we dan frieten. Heb op die manier zelfs mijn eerste curryworst gegeten. De tafeltjes waren maar wat bric à brac. De vuilbakken -met dat oud Olà (Over Olà gesproken. Vroeger hadden zij van die mooie ijskaarten. Die hadden toch veel meer karakter dan nu. Allez, zeg nu zelf; dit of dit vs tegenwoordig.) logo- werden weinig geledigd en krioelden van de wespen. Er was ook een modernere binnenspeeltuin die meer dicht dan open was. In het weekend kon je in het hotel tegenover de speeltuin gaan brunchen en zat altijd goed vol. Ik heb daar zelfs mijn

Begin 2000 begon de boel uit elkaar te vallen en is het domein verkocht aan een projectontwikkelaar. Doodzonde. Ik kan van de speeltuin alleen maar foto's vinden van toen het al gesloten en vervallen was, maar dit geeft toch een indruk hoe het was. Man wat heb ik mij daar toch geamuseerd. Al doet het wel pijn om het zo te zien.

Bij ons in Schoten hadden we ook een buitenspeeltuin: Iepenburg, waar achteraf gezien toch wel een paar niet al te koosjere speeltuigen stonden: gammele hangbruggen over water, een soort van zachte mat waar je van vijf meter hoog gewoon naar beneden kon springen, een katrol over een waterplas die meer wel dan niet halverwege de rit -en dus in het midden van het water- bleef hangen. Dan had je de keuze om eraf te springen en een nat pak te riskeren of -als het warm weer was- heel hard om hulp te roepen en met wat geluk kwam er dan een ouder u uit de penarie halen. :laugh:
Enorm veel dagen versleten daar. Was op fietsafstand van ons thuis en -op één keer na- altijd leuke tijden meegemaakt; minigolf, roeibootjes, een groot speeldomein, in het midden van de speeltuin een barak waar je dan ijsjes, frisdrank en snacks kon kopen. Toen kreeg je nog statiegeld als je je flesje terugbracht. Gingen we zo heel het domein rond op zoek naar flesjes en met de opbrengst kochten we dan frieten. Heb op die manier zelfs mijn eerste curryworst gegeten. De tafeltjes waren maar wat bric à brac. De vuilbakken -met dat oud Olà (Over Olà gesproken. Vroeger hadden zij van die mooie ijskaarten. Die hadden toch veel meer karakter dan nu. Allez, zeg nu zelf; dit of dit vs tegenwoordig.) logo- werden weinig geledigd en krioelden van de wespen. Er was ook een modernere binnenspeeltuin die meer dicht dan open was. In het weekend kon je in het hotel tegenover de speeltuin gaan brunchen en zat altijd goed vol. Ik heb daar zelfs mijn

Begin 2000 begon de boel uit elkaar te vallen en is het domein verkocht aan een projectontwikkelaar. Doodzonde. Ik kan van de speeltuin alleen maar foto's vinden van toen het al gesloten en vervallen was, maar dit geeft toch een indruk hoe het was. Man wat heb ik mij daar toch geamuseerd. Al doet het wel pijn om het zo te zien.

Heel lang geleden ook eens geweest. Dat moet ondertussen toch al zeker 30+ jaar terug zijn. Nostalgie uit diezelfde regio. Het openluchtbad van Brasschaat.

490810083_3777868395767277_2086124946201117490_n.jpg

491404386_3777868592433924_7313123640180147762_n.jpg

De%20duiktoren%20van%20Brasschaat.

490798019_3777868629100587_612454604549840345_n.jpg

491228258_3777868652433918_1530486045882289319_n.jpg

Terug
Bovenaan