Waar ben jij nostalgisch naar?

Heel lang geleden ook eens geweest. Dat moet ondertussen toch al zeker 30+ jaar terug zijn. Nostalgie uit diezelfde regio. Het openluchtbad van Brasschaat.
Ben daar ook maar een keer of twee geweest. Toen ik de leeftijd had om ernaar toe te gaan was het vet daar stilaan van de soep. Eind jaren '90 hoorde je elke zomerperiode steeds vaker verhalen van relletjes en crapuul dat de boel daar kwam verzieken. Best jammer, want daar stond wel een toffe glijbaan. Begin 2000 is het dan gesloten en gesloopt omdat het onderhoud te duur werd, al is dat maar de halve waarheid. Een paar jaar later volgde het zwembad van Schoten. Daar ook enorm veel woensdag- en zaterdagmiddagen versleten (om van het tweewekelijkse schoolzwemmen niet te spreken). Je kon daar goedkoop gaan zwemmen. Het zwembad was niks spectaculairs, maar het voldeed prima aan de behoefte. Nu kan dat dus helaas niet meer en hebben we samen met Brasschaat één dure Sportoase die veel te ver van het centrum van Schoten af ligt. Doodzonde.

Voor mezelf mogen die terugkomen, voor mijn kinderen...no way :D

Hier in de buurt was er ook zo een bekende speeltuin waar zowat alles uit metaal was gemaakt. Heel fijn, ook heel gevaarlijk...

De vliegende hollander:

vliegende-hollanders-verboden-op-speelterreinen

De ton:

ton-1200x800-1-400x250.png

Bij ons in Schoten hadden we ook een buitenspeeltuin: Iepenburg, waar achteraf gezien toch wel een paar niet al te koosjere speeltuigen stonden: gammele hangbruggen over water, een soort van zachte mat waar je van vijf meter hoog gewoon naar beneden kon springen, een katrol over een waterplas die meer wel dan niet halverwege de rit -en dus in het midden van het water- bleef hangen. Dan had je de keuze om eraf te springen en een nat pak te riskeren of -als het warm weer was- heel hard om hulp te roepen en met wat geluk kwam er dan een ouder u uit de penarie halen. :laugh:
Enorm veel dagen versleten daar. Was op fietsafstand van ons thuis en -op één keer na- altijd leuke tijden meegemaakt; minigolf, roeibootjes, een groot speeldomein, in het midden van de speeltuin een barak waar je dan ijsjes, frisdrank en snacks kon kopen. Toen kreeg je nog statiegeld als je je flesje terugbracht. Gingen we zo heel het domein rond op zoek naar flesjes en met de opbrengst kochten we dan frieten. Heb op die manier zelfs mijn eerste curryworst gegeten. De tafeltjes waren maar wat bric à brac. De vuilbakken -met dat oud Olà (Over Olà gesproken. Vroeger hadden zij van die mooie ijskaarten. Die hadden toch veel meer karakter dan nu. Allez, zeg nu zelf; dit of dit vs tegenwoordig.) logo- werden weinig geledigd en krioelden van de wespen. Er was ook een modernere binnenspeeltuin die meer dicht dan open was. In het weekend kon je in het hotel tegenover de speeltuin gaan brunchen en zat altijd goed vol. Ik heb daar zelfs mijn

Begin 2000 begon de boel uit elkaar te vallen en is het domein verkocht aan een projectontwikkelaar. Doodzonde. Ik kan van de speeltuin alleen maar foto's vinden van toen het al gesloten en vervallen was, maar dit geeft toch een indruk hoe het was. Man wat heb ik mij daar toch geamuseerd. Al doet het wel pijn om het zo te zien.

Ook als kind regelmatig naartoe geweest, zowel met familie als met school.
Maar heb meer fijne herinneringen aan het buitenzwembad van Brasschaat. Zoveel gezeten. Jammer dat het weg is.
De uitleg dat hier werd gegeven is dat er teveel overlast begon te komen. Ga nog regelmatig zwemmen in de Sportoase daar nu maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Wij kwamen wel eens in het Zoetwaterpark in Oud-Heverlee.

Op wandelafstand van daar was er een plek waar je vers bronwater kon krijgen.

hah, ik moet denken aan de Kosmos in Kemmel. Daar ook regelmatig geweest. meer dan in dadipark.

Bijlagen

• Westouter_-_Kosmos_2.jpg
    Westouter_-_Kosmos_2.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 21
Wij kwamen wel eens in het Zoetwaterpark in Oud-Heverlee.

Op wandelafstand van daar was er een plek waar je vers bronwater kon krijgen.
Ook paar keer geweest.

Vorig jaar reden we daar in de buurt en eens gestopt.
Blijft amper iets van over. De minigolf ligt er verlaten bij.
Het kart gedeelte hebben ze nu een soort bmx parcours van gemaakt.

En dan is er nog een mini speeltuintje (wel vernieuwd) waar kleine kinderen met water kunnen spelen.

Terug
Bovenaan