Dit was de beste speelgoedwinkel van Hasselt. Het ganse bovenverdiep was dan ook nog vol modelbouw, treintjes, telegeleide auto’s ….
Broux... waar is den tijd!

Dat waren toen toch ook echt de hoogdagen van de Hasseltse winkelstraten hé. Als je daar tegenwoordig komt, dan staat de helft van de handelspanden gewoon leeg...
Ik heb daar als kind veel tijd doorgebracht helemaal vanachter bij de treinen...

Lekker wegdromen bij de vitrinekasten die volstonden met (vooral) Marklin, ROCO en Trix treintjes. De typische zwart-rode Duitse stoomlocomotieven en voor die tijd heel herkenbare
Belgische diesellocomotieven vond ik altijd zo fascinerend.
En dan in het midden een kleine layout Marklin H0 spoor, waar ze heel soms een Marklin-trein lieten rijden.
Links van de vitrinekasten stonden dan de starter sets van Marklin en de andere merken. Ze hadden daar ook alle gangbare schalen: spoor 1 (grootste), H0, N (enkel Trix dacht ik) en Z (enkel Marklin).
Tegenover de vitrinekasten aan de andere kant van de kamer had je dan een muur die vol stond met accessoires: extra sporen, stoplichtjes, overgangen, tunnels, boompjes en vooral veel dingen van KIBRI: huisjes, tankstations, treinstations, kermisattracties, autootjes, ... allemaal als extra invulling voor een modelspoorbaan.
Ik heb daar als kind wel nooit een treinset gekregen van mijn ouders. De goedkoopste startset H0 startte al bij iets van een 6000 BEF, terwijl mijn zus en ik voor Sinterklaas altijd voor max 3000 BEF elk mochten kiezen.

Na mijn eerste vakantiejob op mijn 14 jaar heb ik daar bij Broux dan uiteindelijk een
Marklin startset gekocht voor ~200 euro met 2 uitbreidingspakketten sporen C3 en C4. Thuis werd mijn Lego-tafel dan een tafel voor het modelspoor.
In diezelfde periode was er in de grenslandhallen van Hasselt ook jaarlijks een modelbouwbeurs die Broux mee organiseerde geloof ik. Daar ben ik ooit 2 of 3 keer naartoe geweest.
Ik kon als schoolgaande tiener zo een (dure) hobby uiteraard wel niet goed financieren.

Ik heb de layout nog geautomatiseerd met stoplichtjes en wissels, maar een tweede trein is er nooit van gekomen. Dus is alles terug in dozen beland en de droom opgeborgen "voor later"... Maar uiteindelijk toch gekozen om al mijn Marklin-stuff te verkopen toen ik het ouderlijk huis verlaatte. Heb gekozen voor Lego-treinen als hobby, maar misschien wil ik nog wel eens een kleine spoor Z layout bouwen ooit...
Sorry voor de wall of text / boring story...

Maar dat vind ik juist zo zalig aan dit topic: je kan hier soms iets simpel zien of lezen wat in enkele seconden tijd zoveel leuke herinneringen terug oproept...