Waar ben jij nostalgisch naar?

Ik had voornamelijk GIJOE, He-man en lego.
Van He-man en gijoe alles van verkocht vorig jaar.
Dat heeft me meer dan €2000 opgebracht 😅
In wat voor staat was dat nog?

Ik had ook massa's GIJoe: Hoovercraft, SkyStryker, General waren de drie grootste stukken. Daarnaast nog een boel kleinere voertuigen en mannetjes. Twee jaar geleden van de zolder bij m'n ouders: en tot de conclusie gekomen dat alles kapot gespeeld was.
Kanonnen, raketten, alles wat los of niet te vast zat was weg of kapot. Veel mannetjes waarvan de elastiekjes verduurd waren of waarvan de duimen ontbraken. Uiteindelijk besloten alles weg te gooien.

Mijn MASK speelgoed daarentegen heeft de tand des tijds beter door staan. Daar speelt mijn zoon nu mee :)

Ook een leuke om de huidige prijzen eens van op te zoeken: G.I. Joe figuren en toestellen uit eind jaren tachtig. Daar hadden we net zoals een aantal vrienden ook een aardige collectie van: -> allemaal vuilbak.
Heb ook nog een vage herinnering aan een reeks met actiefiguren die vooral monsters betrof. Op de foto linksonder staat er daar eentje van, maar geen idee meer uit welke collectie die kwam. Die hadden van die armen die je kon bewegen met een hendeltje op de rug.

oo3fxon1vtja1.jpg
Ook fan geweest van MOTU? 😊

Bij ons is volgens mij letterlijk alles weg gedaan of gegooid. Enkel de Lego, daarvan wist ik dat we ze nog hadden. Mijn broer is die een tijd geleden gaan halen voor zijn kinderen.

Wij hadden vooral TNMT speelgoed. Ik had een ding dat pizza's schoot. Veel mee gespeeld :)
Ah ja idd, had ik ook een paar dingskes van. Zo een Rhino poppeke waarvan ge kon wisselen tussen neushoorn en gewoon hoofd door er verticaal mee te draaien :)

En wat te denken van de matchbox autootjes?
Hoe ‘cool’ waren die waarvan bvb de deur of snuit kon omdraaien zodat er een deuk zichtbaar was.

Ook fan geweest van MOTU? 😊
Ik heb dat even opgezocht maar dat lijken ze niet te zijn. Vind het nu verdomd spijtig dat mijn geheugen stevige gaten laat vallen over mijn jonge jeugd, maar zal subiet eens grondig zoeken om te zien over welke collectie het ging.
PS: had er trouwens volledig over gelezen dat je G.I.Joe al vermeld had. Mooi bedrag dat het je opgeleverd heeft, en te denken dat het in mijn beperkte vriendenkring destijds razend populair was.

En wat te denken van de matchbox autootjes?
Hoe ‘cool’ waren die waarvan bvb de deur of snuit kon omdraaien zodat er een deuk zichtbaar was.
Als kind mij daar jaren mee bezig gehouden, mijn moeder heeft dat allemaal bijgehouden en nu speelt mijn zoon er mee. Soms wel echt leuk als hij dan een specifieke auto pakt en afkomt om te vertellen over die auto, terwijl dat ook net een van de eigen lievelingsautootjes was. :love:

Ik heb dat even opgezocht maar dat lijken ze niet te zijn. Vind het nu verdomd spijtig dat mijn geheugen stevige gaten laat vallen over mijn jonge jeugd, maar zal subiet eens grondig zoeken om te zien over welke collectie het ging.
PS: had er trouwens volledig over gelezen dat je G.I.Joe al vermeld had. Mooi bedrag dat het je opgeleverd heeft, en te denken dat het in mijn beperkte vriendenkring destijds razend populair was.
Alle figuurtjes behalve die links onderaan zijn thans van MOTU

Bij mij eigenlijk nog in goede staat.
Ik was als kind altijd zeer voorzichtig met die spullen.
Het grootste stuk van Gijoe was mijn mobile command center. Alles nog intact en verkocht aan 350€
Dayum son, dat was de shit. Ik weet nog dat de Sint was langsgeweest en dat ik echt flabbergasted was, veel uren mee versleten, maar weet niet waar deze terecht is gekomen, ik vond dat zon graaf ding destijds...

Dayum son, dat was de shit. Ik weet nog dat de Sint was langsgeweest en dat ik echt flabbergasted was, veel uren mee versleten, maar weet niet waar deze terecht is gekomen, ik vond dat zon graaf ding destijds...
De ‘holy grail’ voor gijoe fans is toch dat vliegdekschip.
Ooit één keer gezien in de vitrine van Christiaensen winkel. Dat was toen mijn eerste bewuste erectie denk ik 😅

Over Sinterklaas gesproken, dit was voor mij een topjaar:

Heb hem wel betrapt toen hij het in mekaar aan het steken was. En hij had sommige stickers omgekeerd eropgeplakt.

Helaas al mijn Barbie spullen (had superveel) gewoon weggeven aan een vriendin van mijn moeder voor haar kleinkinderen. Die dan een paar maanden later niet meer tegen ons sprak.

Dit was de beste speelgoedwinkel van Hasselt. Het ganse bovenverdiep was dan ook nog vol modelbouw, treintjes, telegeleide auto’s ….

Kon_Albertstraat_40_Doss_Vergunn_1996.jpg
Broux... waar is den tijd! :love2: Dat waren toen toch ook echt de hoogdagen van de Hasseltse winkelstraten hé. Als je daar tegenwoordig komt, dan staat de helft van de handelspanden gewoon leeg...

Ik heb daar als kind veel tijd doorgebracht helemaal vanachter bij de treinen... :) Lekker wegdromen bij de vitrinekasten die volstonden met (vooral) Marklin, ROCO en Trix treintjes. De typische zwart-rode Duitse stoomlocomotieven en voor die tijd heel herkenbare Belgische diesellocomotieven vond ik altijd zo fascinerend.

En dan in het midden een kleine layout Marklin H0 spoor, waar ze heel soms een Marklin-trein lieten rijden.

Links van de vitrinekasten stonden dan de starter sets van Marklin en de andere merken. Ze hadden daar ook alle gangbare schalen: spoor 1 (grootste), H0, N (enkel Trix dacht ik) en Z (enkel Marklin).

Tegenover de vitrinekasten aan de andere kant van de kamer had je dan een muur die vol stond met accessoires: extra sporen, stoplichtjes, overgangen, tunnels, boompjes en vooral veel dingen van KIBRI: huisjes, tankstations, treinstations, kermisattracties, autootjes, ... allemaal als extra invulling voor een modelspoorbaan. :)

Ik heb daar als kind wel nooit een treinset gekregen van mijn ouders. De goedkoopste startset H0 startte al bij iets van een 6000 BEF, terwijl mijn zus en ik voor Sinterklaas altijd voor max 3000 BEF elk mochten kiezen. 😁 Na mijn eerste vakantiejob op mijn 14 jaar heb ik daar bij Broux dan uiteindelijk een Marklin startset gekocht voor ~200 euro met 2 uitbreidingspakketten sporen C3 en C4. Thuis werd mijn Lego-tafel dan een tafel voor het modelspoor.

In diezelfde periode was er in de grenslandhallen van Hasselt ook jaarlijks een modelbouwbeurs die Broux mee organiseerde geloof ik. Daar ben ik ooit 2 of 3 keer naartoe geweest.

Ik kon als schoolgaande tiener zo een (dure) hobby uiteraard wel niet goed financieren. :) Ik heb de layout nog geautomatiseerd met stoplichtjes en wissels, maar een tweede trein is er nooit van gekomen. Dus is alles terug in dozen beland en de droom opgeborgen "voor later"... Maar uiteindelijk toch gekozen om al mijn Marklin-stuff te verkopen toen ik het ouderlijk huis verlaatte. Heb gekozen voor Lego-treinen als hobby, maar misschien wil ik nog wel eens een kleine spoor Z layout bouwen ooit...

Sorry voor de wall of text / boring story... 😁
Maar dat vind ik juist zo zalig aan dit topic: je kan hier soms iets simpel zien of lezen wat in enkele seconden tijd zoveel leuke herinneringen terug oproept...

Broux... waar is den tijd! :love2: Dat waren toen toch ook echt de hoogdagen van de Hasseltse winkelstraten hé. Als je daar tegenwoordig komt, dan staat de helft van de handelspanden gewoon leeg...

Ik heb daar als kind veel tijd doorgebracht helemaal vanachter bij de treinen... :) Lekker wegdromen bij de vitrinekasten die volstonden met (vooral) Marklin, ROCO en Trix treintjes. De typische zwart-rode Duitse stoomlocomotieven en voor die tijd heel herkenbare Belgische diesellocomotieven vond ik altijd zo fascinerend.

En dan in het midden een kleine layout Marklin H0 spoor, waar ze heel soms een Marklin-trein lieten rijden.

Links van de vitrinekasten stonden dan de starter sets van Marklin en de andere merken. Ze hadden daar ook alle gangbare schalen: spoor 1 (grootste), H0, N (enkel Trix dacht ik) en Z (enkel Marklin).

Tegenover de vitrinekasten aan de andere kant van de kamer had je dan een muur die vol stond met accessoires: extra sporen, stoplichtjes, overgangen, tunnels, boompjes en vooral veel dingen van KIBRI: huisjes, tankstations, treinstations, kermisattracties, autootjes, ... allemaal als extra invulling voor een modelspoorbaan. :)
Jawadde. Je had daar je domicilie staan of wat? 😝
Maar inderdaad, ik heb toch ook wel uren versleten tijdens de hoogdagen van Hasselt.
Broux, Christiaensen, funtronic, go-sport, en dan erna naar de Trioscoop

Ieder week was er wel bijna iets nieuw
Club system-extreme-cherrymoon-illusion-dance opera- serious beats- xxl dance-xtc- extreme-la rocca solid sounds-zillion -Bonzai-atmoz-la bush ..... en dit waren dan nog maar de verzamelcds.

Haha ja.
Solid sounds volume 48494 en zo van die dingen.

De ene compilatie na de andere.

De ‘holy grail’ voor gijoe fans is toch dat vliegdekschip.
Ooit één keer gezien in de vitrine van Christiaensen winkel. Dat was toen mijn eerste bewuste erectie denk ik 😅
Dat vliegdekschip ken ik niet (meer) maar dit stond hier in Unicamp in Aarschot opgesteld:
g-i-joe-catalog-ad-1987.jpg

In mijn herinnering was het nog veel groter dan dit. Was mijn heilige graal maar heb het nooit gekregen wegens veel te duur, een 8000 frank of zo?

Thuis staat dat mobile command center nog in de kast. Was leuk om te showen als je vrienden over de vloer had maar eigenlijk te groot en onhandig om mee te spelen. Mijn hovercraft en Tomahawk hebben veel meer actie gezien.

Terug
Bovenaan