Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95
Waar kan je deze ISIN codes terugvinden? Of een lijst hiervan opzoeken?
Googelen op zero coupon goverment bonds, of op "0%" government bonds en dan zelf de prijzen updaten.
Er is nergens een tool/website die deze obligaties bijhoudt, toch niet dat ik gevonden heb.
Des te langer de looptijd, des te hoger de ROI (yield curve is niet meer geïnverteerd).

Gisteren gelezen dat Revolut intresten op dagbasis zal uitkeren, in hun "duurste" formule is de basisrente 2,50% bruto (sowieso 30% roerende voorheffing gezien niet-gereglementeerd spaarboekje) als je een Ulta abonnement hebt. Ultra kost blijkbaar 50 EUR per maand, waardoor je ca. 35K op de spaarrekening moet hebben om de kost eruit te halen.

Iemand die op Revolut z'n spaarcentjes heeft staan of zal zetten de komende weken? Bankgarantie is wel Litouws ipv Belgisch...

Ben nu wat de voordelen aan het bekijken en lijken met een combinatie van klassieke kredietkaartvoordelen (annulatieverzekering) en AmEx voordelen (punten, luchthavenlounges, lidmaatschappen)...

Gisteren gelezen dat Revolut intresten op dagbasis zal uitkeren, in hun "duurste" formule is de basisrente 2,50% bruto (sowieso 30% roerende voorheffing gezien niet-gereglementeerd spaarboekje) als je een Ulta abonnement hebt. Ultra kost blijkbaar 50 EUR per maand, waardoor je ca. 35K op de spaarrekening moet hebben om de kost eruit te halen.

Iemand die op Revolut z'n spaarcentjes heeft staan of zal zetten de komende weken? Bankgarantie is wel Litouws ipv Belgisch...

Ben nu wat de voordelen aan het bekijken en lijken met een combinatie van klassieke kredietkaartvoordelen (annulatieverzekering) en AmEx voordelen (punten, luchthavenlounges, lidmaatschappen)...
Call me risico-avers, maar alvorens ik significante bedragen bij een neobank zoals revolut ga plaatsen, moeten ze zich nog wel wat meer bewijzen.
Lijkt me wel interessant i.f.v. travel door aantrekkelijke wisselkoersen en geen fees.

Call me risico-avers, maar alvorens ik significante bedragen bij een neobank zoals revolut ga plaatsen, moeten ze zich nog wel wat meer bewijzen.
Lijkt me wel interessant i.f.v. travel door aantrekkelijke wisselkoersen en geen fees.
Revolut had begin 2025 wereldwijd meer dan 52,5 miljoen klanten
Wat is dan "meer bewijzen"?

Maar ja, Vega, was hetzelfde artikel tegengekomen. Dacht ook direct "dat is goede reclame, slim gezien". Moet voor mezelf eens bekijken of het interessant om zo'n kaart te nemen, gezien er wel andere voordelen zijn. In de "Beste kredietkaart, met verzekering" topic zijn wel enkele mensen met een revolut kaart.

Best wel wat verhalen te vinden over:
  • Fraude & customer support issues, waarbij slachtoffers niet of te weinig vergoed werden
  • Accounts die zomaar bevroeren werden
  • Moeilijkere tax compliance naar Belgisch recht ivm investeringen (waarom zou je anders grote bedragen parkeren?)
  • ...
Ik zeg helemaal niet dat dergelijke problemen niet kunnen voorvallen bij een Belgische grootbank, maar mijn vertrouwen ligt (voorlopig) hoger dat dat sneller opgelost zou zijn.

Revolut had begin 2025 wereldwijd meer dan 52,5 miljoen klanten
Wat is dan "meer bewijzen"?

Maar ja, Vega, was hetzelfde artikel tegengekomen. Dacht ook direct "dat is goede reclame, slim gezien". Moet voor mezelf eens bekijken of het interessant om zo'n kaart te nemen, gezien er wel andere voordelen zijn. In de "Beste kredietkaart, met verzekering" topic zijn wel enkele mensen met een revolut kaart.
En hoeveel mensen hebben enkel een prepaid kredietkaart, wat jarenlang hun enige product was?
Want dat is natuurlijk een compleet ander product dan een spaarrekening.

En sinds ze richting meer bankzaken gegaan zijn (in 2022 dachtek?) i.p.v. enkel hun prepaid kredietkaarten, stapelen de klachten zich op. Neem bv dit, wat enkel op UK focused (waar ze begonnen zijn en waar 1/5 van hun klanten zitten):

Googelen op zero coupon goverment bonds, of op "0%" government bonds en dan zelf de prijzen updaten.
Er is nergens een tool/website die deze obligaties bijhoudt, toch niet dat ik gevonden heb.
Des te langer de looptijd, des te hoger de ROI (yield curve is niet meer geïnverteerd).
Maar een zekerheid is het toch ook niet he.

Bijvoorbeeld deze 0% bond doet het toch niet zo goed of mis ik iets?
Zelfs heel even negatieve rente

En hoeveel mensen hebben enkel een prepaid kredietkaart, wat jarenlang hun enige product was?
Want dat is natuurlijk een compleet ander product dan een spaarrekening.

En sinds ze richting meer bankzaken gegaan zijn (in 2022 dachtek?) i.p.v. enkel hun prepaid kredietkaarten, stapelen de klachten zich op. Neem bv dit, wat enkel op UK focused (waar ze begonnen zijn en waar 1/5 van hun klanten zitten):
Het artikel waar je naar verwijst spreekt puur over het aantal klachten over Revolut-klanten dewelke geld afhandig werd gemaakt via Revolut doordat ze gescamd werden door derden... Maw, dat de beveiliging van Revolut niet top zou zijn (maar uiteindelijk de "fout" nog steeds bij de eindklant zit).

Lijkt me ook niet volledig onlogisch bij een puur online bank, waar je kan inloggen simpelweg door het ontbreken van 2FA en een wachtwoord à la "SexyBunny69"...

Zijn er ook concrete bronnen van effectief frauduleuze zaken/wanpraktijken door Revolut zelf?

Zijn er ook concrete bronnen van effectief frauduleuze zaken/wanpraktijken door Revolut zelf?
Waarom zou ik bronnen moeten geven voor iets dat ik niet beweer? Ik geef bronnen voor een vlak waar, voor mij, Revolut zich meer moet bewijzen.

En ja, beperkte security en klantenservice (waar het artikel over spreekt) zijn zaken die ik liever beter zou zien. 23min met de klantendienst in contact zijn eer je nog maar bij de juiste dienst geraakt om kaart/rekening te blokkeren noem ik op zijn minst een punt voor verbetering.

Waarom zou ik bronnen moeten geven voor iets dat ik niet beweer? Ik geef bronnen voor een vlak waar, voor mij, Revolut zich meer moet bewijzen.

En ja, beperkte security en klantenservice (waar het artikel over spreekt) zijn zaken die ik liever beter zou zien. 23min met de klantendienst in contact zijn eer je nog maar bij de juiste dienst geraakt om kaart/rekening te blokkeren noem ik op zijn minst een punt voor verbetering.
Ik neem aan dat je bij Revolut 2FA kan gebruiken, ik maak me dus geen zorgen over de verhalen van mensen die "gehackt worden".

De 23 minuten, is dat iets concreets waar je naar verwijst dat je gemiddeld 23 minuten moet wachten vooraleer je iemand aan de lijn krijgt of is dat een random getal dat je erop plakt? Kan je een kaart/rekening dan niet online blokkeren?

Niet sarcastisch bedoeld maar heb je zelf ook persoonlijk ervaringen met Revolut bankzaken?

Ik neem aan dat je bij Revolut 2FA kan gebruiken, ik maak me dus geen zorgen over de verhalen van mensen die "gehackt worden".

De 23 minuten, is dat iets concreets waar je naar verwijst dat je gemiddeld 23 minuten moet wachten vooraleer je iemand aan de lijn krijgt of is dat een random getal dat je erop plakt? Kan je een kaart/rekening dan niet online blokkeren?

Niet sarcastisch bedoeld maar heb je zelf ook persoonlijk ervaringen met Revolut bankzaken?
Ik heb ervaring met de prepaid creditcard. En ook met de klantendienst voor die prepaid creditcard. Voor een product waar ik een beperkt bedrag opzet voor specifieke doeleinden is dat geen probleem, voor een spaarrekening heb ik er niet genoeg vertrouwen in met de persoonlijke ervaring die ik heb + ervaringen van anderen die ik al gehoord/gelezen heb.

Het antwoord op de rest van je vragen staat in mijn vorige posts.

Het enigste rond die 2FA die ik al gehoord heb dat ook riskant is, is dat de 2FA ook op het toestel zit dat kan gestolen worden.
Gelezen op Reddit enkele jaren geleden, man op reis in Barcelona waarvan zijn smartphone gestolen werd en ze gezien hadden, met welke code die werd 'unlocked'. Zijn 2FA was via e-mail of via SMS (doet er op zich niet toe), maar daar hadden ze ook natuurlijk toegang tot en konden zo wel de bedragen overschrijven naar geldezels die doorstorten naar andere accounts.

Het enigste rond die 2FA die ik al gehoord heb dat ook riskant is, is dat de 2FA ook op het toestel zit dat kan gestolen worden.
Gelezen op Reddit enkele jaren geleden, man op reis in Barcelona waarvan zijn smartphone gestolen werd en ze gezien hadden, met welke code die werd 'unlocked'. Zijn 2FA was via e-mail of via SMS (doet er op zich niet toe), maar daar hadden ze ook natuurlijk toegang tot en konden zo wel de bedragen overschrijven naar geldezels die doorstorten naar andere accounts.
Het kan zelfs nog erger hé
Sim-swapping: wat is het en hoe kun je het voorkomen?
Je kan dus plots toegang verliezen tot je telefoon vanop afstand.

Daarom dat ik ook keepass gebruik en microsoft auth (google auth gebruik ik ook wel maar dat is minder veilig, omdat daar geen extra wachtwoord op zit).

Om bijvoorbeeld mijn PP account te hacken is toegang tot mijn telefoon niet voldoende. Ze moeten dan ook inloggen via keepass (wat op mijn telefoon staat) om mijn 20+ char wachtwoord van PP te hacken, maar daarvoor moeten ze ook mijn wachtwoord weten van keepass. ;) (En neen je kan dat wachtwoord niet hacken vanuit de telefoon)

Ironisch genoeg is de bankrekening minder sterk beveiligd. Hiervoor hebben ze naast mijn telefoon alleen nog de 4 cijferige PIN code nodig. Ik vind een bankapp eigenlijk niet zo veilig.

Tip: Veel mensen hun telefoon PINcode is identiek aan hun itsme en tevens identiek aan hun bankapp PINcode (met een extra 0 ervoor of erachter hé). That is asking for problems. Als iemand mee kijkt en uw PINcode van uw telefoon kan aflezen en daarna uw telefoon steelt dan ben je aldus bescheten. Bij SIM-swapping weten ze uw PINcode niet dus dan heb je dat probleem niet.

Laatst bewerkt:
Hier komt ook wat geld vrij. We hebben een deel niet onmiddellijk nodig. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld 50k te beleggen bij ing op 20 jaar, gemiddeld risico? Een ander deel dan op 5 jaar, groot risico? Ik neem aan dat die banken kennis van zaken hebben? Zou het wederom op een spaarboekje kunnen zetten, maar denk dat het beter kan dan 2%.

Hier komt ook weer wat vrij op 11 september en ik vraag me echt af wat ik ermee moet deze keer.
Het is geen geweldig hoog bedrag en mijn bank (Crelan) geeft het advies om in een bepaald obligatiefonds te stappen (1 van Amundi).
Ik zit bij hun met een vast maandbedrag al in 2 aandelenfondsen (ook van Amundi) maar buh, ik heb de indruk dat obligatiefondsen niet zo geweldig zijn en dat er hoge kosten aan zijn. Mijn agent wist me te zeggen dat ze nu een lage instap hebben en dat de hoofdreden is waarom ze deze voorstelde.
Ik twijfel ook om zelf een broker te nemen en in ETF wat te zetten maar dat is misschien dan weer risicovoller.
Het is vooral met spaargeld dat we voor de kinderen al bij elkaar hebben gespaard de voorbije 14 jaar, binnen 4 jaar zou dus kunnen dat 1 vna de 2 kinderen zijn deel zou kunnen krijgen, al wil ik het alleen maar bekend maken als er sprake is dat ze een huis gaan kopen en dus niet helpen voor een auto aan te kopen.

In De Standaard dit weekend worden de Tak-21’s aangehaald als alternatief voor spaarboekje.
Ethias geeft bijvoorbeeld 2,75% (2,55 vanaf 2.500 euro) zonder instap- en beheerskosten. Is natuurlijk wel 8 jaar vast.

Maar misschien een alternatief voor zij die niet alles willen beleggen?

Als ik nu exact 1 jaar terug kijk deed ik 12.30% winst met m'n primaire accumulerende ETF. Zonder verder bij te kopen gedurende dat jaar.

Just sayin'.

Laten we zeggen dat de banken met ons spaargeld op een klassieke spaarrekening weglopen met 10-11% in hun zakken en dus een schamele 0,75-1% Aan hun klanten laten.

Als de bank voorstellen doet voor fondsen, tik die zeker eens in op morningstar waar je ze kan vergelijken met de bijhorende ETF, vergelijk dan ook eens de instap en beheerskosten VS kosten voor ETF.

Verder zijn er de veilige instrumenten waar banken toch nog een zeker nut hebben voor een bepaalde doelgroep. Nog een verdienste van banken: veel mensen gaan niet spontaan beleggen of effectenrekeningen openen - is het optimaal via banken, neen, maar zo een +/- equivalent fonds aan IWDA met wat kosten is nog steeds LT een pak beter dan niet beleggen - met geld dat je niet direct nodig hebt wel te verstaan.

Als ik nu exact 1 jaar terug kijk deed ik 12.30% winst met m'n primaire accumulerende ETF. Zonder verder bij te kopen gedurende dat jaar.

Just sayin'.

Laten we zeggen dat de banken met ons spaargeld op een klassieke spaarrekening weglopen met 10-11% in hun zakken en dus een schamele 0,75-1% Aan hun klanten laten.
Yup en als er toch een ferme crash is waardoor ze verlies maken en ze komen in de problemen dan lost vadertje staat het wel op (zie vorige bankencrisis).

Hier komt ook weer wat vrij op 11 september en ik vraag me echt af wat ik ermee moet deze keer.
Het is geen geweldig hoog bedrag en mijn bank (Crelan) geeft het advies om in een bepaald obligatiefonds te stappen (1 van Amundi).
Ik zit bij hun met een vast maandbedrag al in 2 aandelenfondsen (ook van Amundi) maar buh, ik heb de indruk dat obligatiefondsen niet zo geweldig zijn en dat er hoge kosten aan zijn. Mijn agent wist me te zeggen dat ze nu een lage instap hebben en dat de hoofdreden is waarom ze deze voorstelde.
Ik twijfel ook om zelf een broker te nemen en in ETF wat te zetten maar dat is misschien dan weer risicovoller.
Het is vooral met spaargeld dat we voor de kinderen al bij elkaar hebben gespaard de voorbije 14 jaar, binnen 4 jaar zou dus kunnen dat 1 vna de 2 kinderen zijn deel zou kunnen krijgen, al wil ik het alleen maar bekend maken als er sprake is dat ze een huis gaan kopen en dus niet helpen voor een auto aan te kopen.
Deze mail heeft mij eens doen kijken naar een gelijkaardige (kleine) investering een 5-tal jaren terug. Ik heb mij toen ook eens laten overtuigen door mijn Crelan contactpersoon voor zo'n Amundi obligatiefonds. Dat had een gemiddeld rendement tussen 2015 en 2019 van net geen 5% per jaar. We zijn nu 5 jaar verder, en ik sta voor dat fonds op een fenomenale winst van 2%... niet per jaar, hé, maar over die 5 jaar. Dat fonds kost 4.5% instapkosten, en per jaar 1.05% lopende kosten, 1% conversie kosten, en 20% prestatievergoeding. Het was gelukkig dat maar voor een heel klein bedrag. Zelfs een spaarboekje had mij meer opgebracht. Maandag vliegt dat buiten.

Conclusie: stay away van dergelijke "aanbevelingen" van Crelan (of banken in het algemeen)... zij zorgen in de eerste plaats voor zichzelf: een gegarandeerde inkomst voor hen.

Terug
Bovenaan