Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95
koers is: 98,39; hoe geraak je aan die 2.93%?
Toen ik keek was de koers 98.37€ -> dus een rente van 1.63€ op een resterende looptijd van 206 dagen.
ROI -> 1.63€/98.37€ = 1.657%. Dit moet je annualiseren omdat je de bond maar 206 dagen moet aanhouden om dit rendement te verkrijgen.
Geannualiseerd geeft dit -> [ 1,01657% ^ (360/207) ] - 1 = 2.91%.

Laatst bewerkt:
Iemand die ervaring heeft met, of een visie heeft op CKV om wat geld te parkeren? Ze bieden nu een termijnrekening van 4 jaar, met een vastgestelde rente van 3.65% bruto en zelfs 3.90 bruto/2.73 netto vanaf 100k. Gezien mijn vermoeden dat op korte en middellange termijn de rente's naar beneden gaan, lijkt mij dat een redelijk goed voorstel van CKV. Commentaren of suggesties ?

Iemand die ervaring heeft met, of een visie heeft op CKV om wat geld te parkeren? Ze bieden nu een termijnrekening van 4 jaar, met een vastgestelde rente van 3.65% bruto en zelfs 3.90 bruto/2.73 netto vanaf 100k. Gezien mijn vermoeden dat op korte en middellange termijn de rente's naar beneden gaan, lijkt mij dat een redelijk goed voorstel van CKV. Commentaren of suggesties ?
Ik twijfel eraan dat de rentes de komende jaren gaan dalen. Nu tijdelijk ja, maar dan volgens mij weer omhoog.

Zit hier met een groot bedrag op de spaarrekening omdat ik bezig ben met een bouwproject. Het project zou deze maand van start gaan (architect aanstellen, opmeten, plannen, bouwaanvraag, etc etc etc) dus het geld heb ik niet nu nu nu nodig, maar wel binnen enkele maanden / klein jaar.

Is termijnrekening voor bv. 6 maanden mijn beste optie? Ik wil 0 risico en geld moet redelijk flexibel beschikbaar zijn. En natuurlijk wil ik er wel iéts op verdienen.

Zit hier met een groot bedrag op de spaarrekening omdat ik bezig ben met een bouwproject. Het project zou deze maand van start gaan (architect aanstellen, opmeten, plannen, bouwaanvraag, etc etc etc) dus het geld heb ik niet nu nu nu nodig, maar wel binnen enkele maanden / klein jaar.

Is termijnrekening voor bv. 6 maanden mijn beste optie? Ik wil 0 risico en geld moet redelijk flexibel beschikbaar zijn. En natuurlijk wil ik er wel iéts op verdienen.

Bij een termijnrekening zit je geld vast; je kan er niets afhalen of bijstortingen. Je kan wel aan je bank vragen om deze op te zeggen, maar dan moet je bank akkoord gaan en zal je waarschijnlijk een vergoeding moeten betalen die het uitstappen oninteressant maakt.

Zo heb ik in elk geval de Belfius voorwaarden begrepen. :p

Maak een mix van termijnrekeningen, deel op 1 maand, 3 maand, 6 maand en 12 maand - afhankelijk wanneer je de cash nodig hebt (+ buffer).

Als het om een groot bedrag gaat gewoon in een money market fund. Elke beursdag opvraagbaar en elke dag interest. Geen gedoe met getrouwheidsrente, brengt op tot je het opvraagt. Afhankelijk van bedrag, duur, broker fees etc. kan je de optimale uitkiezen. Ticker CSH2, XEON, etc. Opgelet afhankelijk van samenstelling wel nog Renyderstax aftrekken, CSH2 is full stock (met swap contract voor de guaranteed return) dus enkel 0.12% TOB en broker fees.

@Lifen nog even nuanceren, voor korte termijn <3-4 maand door de TOB niet interessant want je verliest 0.24%, dat deel plaats je beter op termijnrekening.

De financiële geletterdheid van de Belg is weinig veranderd. Als de overheid het handje niet vasthoudt dan keert de Belg terug naar de gekende waarden. De banken wrijven zich in de handen.

De financiële geletterdheid van de Belg is weinig veranderd. Als de overheid het handje niet vasthoudt dan keert de Belg terug naar de gekende waarden. De banken wrijven zich in de handen.
Zelfs al had de overheid opnieuw de roerende voorheffing op de staatsbon verlaagd naar 15%, dan nog waren die termijnrekeningen aan 3,80% van de banken interessanter dan de staatsbon van september aan 2,75% bruto.
Ik zie dus niet in waaorm dat financiële ongeletterdheid zou zijn.

Zelfs al had de overheid opnieuw de roerende voorheffing op de staatsbon verlaagd naar 15%, dan nog waren die termijnrekeningen aan 3,80% van de banken interessanter dan de staatsbon van september aan 2,75% bruto.
Ik zie dus niet in waaorm dat financiële ongeletterdheid zou zijn.
Bedankt om mijn stelling kracht bij te zetten.

De Belgische staatsbon is niet het enige product in zijn klasse. Begin september waren de 1Y staatsobligaties opbrengsten nog rond de 3% netto voor nulcoupons van België/landen met een kredietwaardigheid gelijk aan die van België, ruimschoots meer dus dan de 2.66% netto van de hoogste termijnrekeningen met een rente van 3.80% bruto. Ik klaag niet, los van de banken is het goed voor de schatkist en dus onrechtstreeks voor mijn portemonnee dat men massaal intekende op termijnrekeningen met 30% roerende voorheffing (250 miljoen euro roerende voorheffing, dankjewel).

Verder vind ik er geen cijfers van maar ik ben er vrij gerust in dat heel wat Belgen ook teruggekeerd zijn naar hun "huisbank" die niet allemaal 3.80% termijnrekeningen in het aanbod hadden (Argenta bv.). Laat staan dat dat die banken in september '25 een nog even concurrentieel aanbod zullen doen. Cfr. ook de trucen van de foor met het aanbieden van termijnrekeningen van 13 maanden om zo de concurrentie sept '25 te omzeilen.

Bedankt om mijn stelling kracht bij te zetten.

De Belgische staatsbon is niet het enige product in zijn klasse. Begin september waren de 1Y staatsobligaties opbrengsten nog rond de 3% netto voor nulcoupons van België/landen met een kredietwaardigheid gelijk aan die van België, ruimschoots meer dus dan de 2.66% netto van de hoogste termijnrekeningen met een rente van 3.80% bruto. Ik klaag niet, los van de banken is het goed voor de schatkist en dus onrechtstreeks voor mijn portemonnee dat men massaal intekende op termijnrekeningen met 30% roerende voorheffing (250 miljoen euro roerende voorheffing, dankjewel).

Verder vind ik er geen cijfers van maar ik ben er vrij gerust in dat heel wat Belgen ook teruggekeerd zijn naar hun "huisbank" die niet allemaal 3.80% termijnrekeningen in het aanbod hadden (Argenta bv.). Laat staan dat dat die banken in september '25 een nog even concurrentieel aanbod zullen doen. Cfr. ook de trucen van de foor met het aanbieden van termijnrekeningen van 13 maanden om zo de concurrentie sept '25 te omzeilen.
Het getuigt in mijn ogen niet van ongeletterheid dat je niet weet dat de Belgische fiscus enkel roerende voorheffing heft op de coupon en het pariverschil bij uitgifte van een obligatie. Die regel is ook nog eens niet logisch. Daarnaast moet je ook gaan zoeken welke obligaties er nu juist aan voldoen. Dat is echt al geen basiskennis meer.
Met die termijnrekeneningen van banken in september had je nu eenmaal al een behoorlijke deal. Daarom inderdaad niet de beste, maar dat maakt het nog geen ongeletterheid.

Het getuigt in mijn ogen niet van ongeletterheid dat je niet weet dat de Belgische fiscus enkel roerende voorheffing heft op de coupon en het pariverschil bij uitgifte van een obligatie. Die regel is ook nog eens niet logisch. Daarnaast moet je ook gaan zoeken welke obligaties er nu juist aan voldoen. Dat is echt al geen basiskennis meer.
Met die termijnrekeneningen van banken in september had je nu eenmaal al een behoorlijke deal. Daarom inderdaad niet de beste, maar dat maakt het nog geen ongeletterheid.
Daar verschillen we dan van mening. Ik begrijp je standpunt wel, daar niet van.

Op de semantiek wil ik nog toegeven. Als het geen ongeletterdheid is dan is het desinteresse of luiheid, angst of iets dergelijks. Bij het gros van mijn kringen is het èèn van die dingen.

Klagen en zagen over de levensduurte en een euro in twee bijten kan men als de beste, maar een uurtje moeite doen om gemiddeld een dagloon te ontvangen? Nee bedankt.

De nulcoupons als alternatief hebben in vele zo niet alle grote kranten gestaan. HLN, De Standaard, De Morgen, De Tijd. De rest lees ik niet maar het zou me niet verbazen dat het ook in GVA, HBVL etc. stond. Wie zich wou informeren had de uitleg voor het grijpen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de voorbije 2y op 2 obligaties ingetekend via bolero. Telkens 5y lopend. De madam wil niet dat "alles in de beurs zit". Bij deze voldoe ik aan de requirement :laugh:

Worxinvest en vandemoortele. 5.1 en 5.6% respectievelijk. Waarom iedereen zo wild loopt van staatsbonnen op 1y is mij een mysterie.

Moet ook zeggen dat er een stukje in de kbc termijnrekening op 6mnd zit momenteel (3% bruto). Het laatste stukje van de euros die DCA in IWDA vliegen na de verkoop van het vorige huis. Beter wat opbrengen dan op een spaarrekening te schimmelen waar we nooit getrouwheidspremie gaan krijgen.

Zijn die obligaties fixed of kan dat ook negatief draaien? Kan je na 1 of 2 jaar al cashen of zijn daar voorwaarden aan verbonden?

@Horse Staatsbons kunnen schommelen in de tijd.Dit hangt af van de rente of die stijgt of daalt.Als je die nulcoupons had gekocht als de rente op zijn hoogst stond kon je die nu al verkopen aan een mooie winst.
Maar hou je ze bij tot vervaldag zul je zien dat de obligatie stilaan naar 100 percent gaat en kan je winst zelfs verdriedubbelen.Die winst is eigenlijk de rente die je krijgt op vervaldag.
Afhankelijk of je het geld nodig hebt.

ING zegt dat ik geen beleggingsrekening mag openen omdat ik een legaal addres heb in een niet geauthoriseerd land.
Sinds wanneer is België een niet geauthoriseerd land? Want in een ander land buiten België heb ik nog nooit gewoond.

Niet dat ik interesse heb in hun diensten maar deze blokkering is vreemd.

Laatst bewerkt:
Worxinvest en vandemoortele. 5.1 en 5.6% respectievelijk. Waarom iedereen zo wild loopt van staatsbonnen op 1y is mij een mysterie.
Dat zijn geen zero coupon obligaties, dus je begint zit daar al 30% RV te betalen op die coupons, dat roomt je rendementen al af naar 3.5% en 3.9%. Bij de staatsobligaties die ik hier eerder vermelde gaat het om zero coupon olo's, dus geen RV.

Die 5.6% bij Vandemoortele moet je nog eens corrigeren met de uitgifteprijs van 101.875% op het moment van de uitgave (https://belegger.tijd.be/rente-valu...bligatie-uitgifte-vandemoortele/10397506.html). Vandaag geeft die bond trouwens nog een goede 1.71% YTM als ik het goed bereken, dat is niet slecht als vast rendement tot 2029, maar nu ook niets om wild van te worden. Ik steek nu mijn excess cash in die Duitse en Franse staatsbons tegen 2.53%, maar idd maar tot midden 2025.
Er zijn hogere rendementen te krijgen met put/call-write ETF's, maar ook meer risico. Ik ga me daar meer op richten anno 2025.

Terug
Bovenaan