koers is: 98,39; hoe geraak je aan die 2.93%?https://www.boerse-frankfurt.de/anleihe/de0001141810-deutschland-bundesrepublik-0-000-20-25
2.93% op nog ongeveer 7 maanden.
Kost 3€ bij Degiro.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
koers is: 98,39; hoe geraak je aan die 2.93%?https://www.boerse-frankfurt.de/anleihe/de0001141810-deutschland-bundesrepublik-0-000-20-25
2.93% op nog ongeveer 7 maanden.
Kost 3€ bij Degiro.
Ongeveer ((100-98,39)/7)x12?koers is: 98,39; hoe geraak je aan die 2.93%?
Toen ik keek was de koers 98.37€ -> dus een rente van 1.63€ op een resterende looptijd van 206 dagen.koers is: 98,39; hoe geraak je aan die 2.93%?
Ik twijfel eraan dat de rentes de komende jaren gaan dalen. Nu tijdelijk ja, maar dan volgens mij weer omhoog.Iemand die ervaring heeft met, of een visie heeft op CKV om wat geld te parkeren? Ze bieden nu een termijnrekening van 4 jaar, met een vastgestelde rente van 3.65% bruto en zelfs 3.90 bruto/2.73 netto vanaf 100k. Gezien mijn vermoeden dat op korte en middellange termijn de rente's naar beneden gaan, lijkt mij dat een redelijk goed voorstel van CKV. Commentaren of suggesties ?
Zit hier met een groot bedrag op de spaarrekening omdat ik bezig ben met een bouwproject. Het project zou deze maand van start gaan (architect aanstellen, opmeten, plannen, bouwaanvraag, etc etc etc) dus het geld heb ik niet nu nu nu nodig, maar wel binnen enkele maanden / klein jaar.
Is termijnrekening voor bv. 6 maanden mijn beste optie? Ik wil 0 risico en geld moet redelijk flexibel beschikbaar zijn. En natuurlijk wil ik er wel iéts op verdienen.

Maak een mix van termijnrekeningen, deel op 1 maand, 3 maand, 6 maand en 12 maand - afhankelijk wanneer je de cash nodig hebt (+ buffer).Zit hier met een groot bedrag op de spaarrekening omdat ik bezig ben met een bouwproject. Het project zou deze maand van start gaan (architect aanstellen, opmeten, plannen, bouwaanvraag, etc etc etc) dus het geld heb ik niet nu nu nu nodig, maar wel binnen enkele maanden / klein jaar.
Is termijnrekening voor bv. 6 maanden mijn beste optie? Ik wil 0 risico en geld moet redelijk flexibel beschikbaar zijn. En natuurlijk wil ik er wel iéts op verdienen.
Zit hier met een groot bedrag op de spaarrekening omdat ik bezig ben met een bouwproject. Het project zou deze maand van start gaan (architect aanstellen, opmeten, plannen, bouwaanvraag, etc etc etc) dus het geld heb ik niet nu nu nu nodig, maar wel binnen enkele maanden / klein jaar.
Zelfs al had de overheid opnieuw de roerende voorheffing op de staatsbon verlaagd naar 15%, dan nog waren die termijnrekeningen aan 3,80% van de banken interessanter dan de staatsbon van september aan 2,75% bruto.![]()
Miljarden euro's van populaire staatsbon vloeiden grotendeels terug naar banken | VRT NWS Nieuws
De 21,9 miljard euro die werd belegd in de populaire eenjarige staatsbon van september 2023, is voor een groot deel teruggevloeid naar de banken. Zo stegen de deposito's op termijnrekeningen in een maand tijd met 18,2 miljard euro en de kasbons met 5 miljard, al kwam een deel van die...www.vrt.be
De financiële geletterdheid van de Belg is weinig veranderd. Als de overheid het handje niet vasthoudt dan keert de Belg terug naar de gekende waarden. De banken wrijven zich in de handen.
Bedankt om mijn stelling kracht bij te zetten.Zelfs al had de overheid opnieuw de roerende voorheffing op de staatsbon verlaagd naar 15%, dan nog waren die termijnrekeningen aan 3,80% van de banken interessanter dan de staatsbon van september aan 2,75% bruto.
Ik zie dus niet in waaorm dat financiële ongeletterdheid zou zijn.
Het getuigt in mijn ogen niet van ongeletterheid dat je niet weet dat de Belgische fiscus enkel roerende voorheffing heft op de coupon en het pariverschil bij uitgifte van een obligatie. Die regel is ook nog eens niet logisch. Daarnaast moet je ook gaan zoeken welke obligaties er nu juist aan voldoen. Dat is echt al geen basiskennis meer.Bedankt om mijn stelling kracht bij te zetten.
De Belgische staatsbon is niet het enige product in zijn klasse. Begin september waren de 1Y staatsobligaties opbrengsten nog rond de 3% netto voor nulcoupons van België/landen met een kredietwaardigheid gelijk aan die van België, ruimschoots meer dus dan de 2.66% netto van de hoogste termijnrekeningen met een rente van 3.80% bruto. Ik klaag niet, los van de banken is het goed voor de schatkist en dus onrechtstreeks voor mijn portemonnee dat men massaal intekende op termijnrekeningen met 30% roerende voorheffing (250 miljoen euro roerende voorheffing, dankjewel).
Verder vind ik er geen cijfers van maar ik ben er vrij gerust in dat heel wat Belgen ook teruggekeerd zijn naar hun "huisbank" die niet allemaal 3.80% termijnrekeningen in het aanbod hadden (Argenta bv.). Laat staan dat dat die banken in september '25 een nog even concurrentieel aanbod zullen doen. Cfr. ook de trucen van de foor met het aanbieden van termijnrekeningen van 13 maanden om zo de concurrentie sept '25 te omzeilen.
Daar verschillen we dan van mening. Ik begrijp je standpunt wel, daar niet van.Het getuigt in mijn ogen niet van ongeletterheid dat je niet weet dat de Belgische fiscus enkel roerende voorheffing heft op de coupon en het pariverschil bij uitgifte van een obligatie. Die regel is ook nog eens niet logisch. Daarnaast moet je ook gaan zoeken welke obligaties er nu juist aan voldoen. Dat is echt al geen basiskennis meer.
Met die termijnrekeneningen van banken in september had je nu eenmaal al een behoorlijke deal. Daarom inderdaad niet de beste, maar dat maakt het nog geen ongeletterheid.

Dat zijn geen zero coupon obligaties, dus je begint zit daar al 30% RV te betalen op die coupons, dat roomt je rendementen al af naar 3.5% en 3.9%. Bij de staatsobligaties die ik hier eerder vermelde gaat het om zero coupon olo's, dus geen RV.Worxinvest en vandemoortele. 5.1 en 5.6% respectievelijk. Waarom iedereen zo wild loopt van staatsbonnen op 1y is mij een mysterie.