Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Op een carriere van 45j is dat maar pas begonnen he

Ik vind het een hoog loon voor maar 6j ervaring

...
Ik heb zo mijn twijfels over totale verloning. Verantwoordelijkheden zijn best groot (zeer operationeel kritische en complexe omgeving), maar absoluut geen extraatjes (geen bonus). Kenissen met gelijkaardig profiel (afgestudeerd in zelfde jaar) zitten eerder al richting 4500-4600 bruto. Jullie mening?

Ik zou me niet blindstaren op 6% verschil in brutoloon maar meer kijken (niet dat je jezelf "in 't zak moet laten zetten") naar hoeveel leer je bij, wat zijn de doorgroeimogelijkheden op korte en langere termijn. Nog los van het feit dat bv. groepsverzekering ook wel enkele procenten kan schelen op je jaarloon.

Jaarlijkse update
Jaarlijkse update:

1. PERSONALIA

Leeftijd: 30

Opleiding: Master rechten + LLM

Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar

Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:

Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: zelfstandige

Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur

Huidige functie: advocaat

Anciënniteit:

Officiële aantal uren tewerkstelling: /

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-55 uur p/w

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)

Maand salaris (bruto): ongeveer 12000 EUR

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): facturatie via managementvennootschap, ongeveer de helft?

Nettovergoedingen:

13e maand (volledig/gedeeltelijk):

BedrijfsGSM/laptop:

Maaltijdcheques:

Ecocheques:

Groepsverzekering (deel werkgever%):

Hospitalisatieverzekering:

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage en wat diverse voordelen

4. MOBILITEIT

Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen/Brussel

Afstand woon/werk in km's:

Afstand woon/werk in tijd:

Eigen auto nodig voor het werk: ja

Verplaatsingsvergoedingen:

Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Aantal wettelijke vakantiedagen: 30-35 dagen per jaar

Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):

Vakantiedagen (andere extra):

Vrijheid om verlof te nemen: groot

Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:

Glijdende werkuren: ja

Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja

Hoe vaak overuren te presteren: nvt

Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja

Telewerk (buiten corona-periode): ja

Verantwoordelijkheid over personeel: ja

Maar 6K bruto/maand is nog altijd stevig eh. Ik heb al vanalles van bedragen zien passeren in dit topic. Maar zo gigantisch veel zijn 't er niet die boven de 6K uitkomen.
Zeker niet als er nog allerhande extralegale voordelen bij zitten, zoals bv. een wagen of iets dergelijks.
Moet je dat ook niet bekijken richting het einde van uw carrierre? Ie, als je een hele carriere elk jaar wat voordelen uit uw cafetariaplan haalt en daardoor elk jaar wat euro's pensioen zou verliezen.
Maar op het einde van uw carriere (pakt de laatste 10j ofzo) zit je boven die 6K. Dan heb je toch gewoon het max pensioen en boeit het toch niet dat je eerder van die voordelen gebruik hebt gemaakt?
Voor een master en de meeste bachelors lijkt zo'n prognose me niet eens zo onmogelijk, toch?

Alleen vrees ik dat het voor mensen die niet aan dat maximum komen wel is een vergiftigd geschenk zou kunnen worden.
Stel dat je elk jaar ~3k€ in uw caferatieplan te spenderen hebt. Dus verdergaan op de logica dat je per 1k€ gespendeerd ongeveer 1€ pensioen verliest.
3€ per jaar x 45j werken = ~135€/m minder.
Op zich gezien inflatie mogelijk ook niet overdramatiseren. Maar op een pensioen van 1800€ 130€ moeten afgeven is toch geen kleintje lijkt me.

Moet je dat ook niet bekijken richting het einde van uw carrierre? Ie, als je een hele carriere elk jaar wat voordelen uit uw cafetariaplan haalt en daardoor elk jaar wat euro's pensioen zou verliezen.
Maar op het einde van uw carriere (pakt de laatste 10j ofzo) zit je boven die 6K. Dan heb je toch gewoon het max pensioen en boeit het toch niet dat je eerder van die voordelen gebruik hebt gemaakt?
Dat is toch alleen in de ambtenarij dat enkel uw laatste 10 jaar tellen voor de berekening van pensioen? Als dat al niet afgeschaft is tegenwoordig.

Dat terzijde, ik vind pensioen toch redelijk overrated. Ik spendeer dat geld liever zelf aan de beurs voor m'n eigen potje op te bouwen.

Dat is toch alleen in de ambtenarij dat enkel uw laatste 10 jaar tellen voor de berekening van pensioen? Als dat al niet afgeschaft is tegenwoordig.

Dat terzijde, ik vind pensioen toch redelijk overrated. Ik spendeer dat geld liever zelf aan de beurs voor m'n eigen potje op te bouwen.
Ik ga er vanuit dat er niet meer te veel zal zijn wanneer ik langs start passeer :) .
Maar ik zou graag toch de gevolgen begrijpen wanneer ik nu bepaalde beslissingen neem.

Als ik me niet vergis is het idee om de relevante periode voor ambtenaren stelselmatig te verlengen elk jaar tot ergens in 2060 die ook een volledige loopbaan wordt.

Dus tenzij ik iets mis is die "max bijdrage" nog altijd best zoveel jaar als mogelijk voor niet-ambtenaren.

Je kan warrants lang bijhouden en dan moet je de belastingen zelf regelen. Dat gaat niet meer via de werkgever dan. Ik hou warrants nooit bij, verkoop die en steek die zelf ergens bij.
Dat zal sterk werkgever (en systeem) gebonden zijn... hier wordt dat wel allemaal gewoon door werkgever geregeld.
De warrants die wij krijgen als eindejaarspremie zijn een zuiver fiscaal instrument en worden automatisch verkocht als ze 101% bereiken (met unlimited downside) dus die verkoop je sowieso ASAP. Die belasting wordt ook direct ingehouden, ik denk op het loon van november.
De warrants die we krijgen als bonus in maart zijn 10 year call warrants op de STOXX 50 en kunnen we dus perfect bijhouden als we dat willen. Als je die niet meteen verkoopt wordt de belasting op die warrants automatisch ingehouden van het loon van juni en indien nodig een stukje van het loon van juli (vooral voor de wat hogere hay levels die een hoger percentage krijgen).

Update na recente functiewijziging. Puur pro forma om mij anders in te kunnen schalen, werk blijft gewoon hetzelfde. Over 2 jaar gaat mijn N+1 in pensioen en erf ik in principe die functie maar ook dan zal het werk min of meer hetzelfde blijven:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: TSO Elektrische Installatietechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 15 jaar relevante ervaring
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Installatiebedrijf
Huidige functie: Project Tender Engineer
Anciënniteit: ruim 9 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4850 -> €5100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€2980 -> waarschijnlijk ~€3100 (zou zonder fietslease ~€80/maand meer zijn)
Nettovergoedingen: €165 onkosten (incl. in netto) + €60 internet via derdebetalersysteem (naast netto)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: €8/dag. Gaat in principe nog dit jaar naar €10/dag. Moeilijke discussies op bedrijfsniveau na afspringen sectoronderhandelingen.
Ecocheques: €250/jaar blijven voorlopig behouden :unsure:
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (geen flauw benul van de details)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus 5% -> 7% jaarloon, CAO90 (~€1000 netto), benefits@work

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent Zeehaven
Afstand woon/werk in km's: 32km met de auto | 22km met de fiets (na verhuis later dit jaar ~25km met wagen en fiets)
Afstand woon/werk in tijd: 25-45min met de wagen | ~45min met de fiets (na verhuis 20-25min met de wagen, 50-55min met de fiets)
Eigen auto nodig voor het werk: N/A
Verplaatsingsvergoedingen: N/A
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja. BMW X1 met tankkaart/laadpas. VAA ~€1700/jaar. TCO was €735/maand maar systeem is intussen blijkbaar veranderd (lees: minder transparant geworden)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: in golven maar al bij al zéér beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: ik kan eigenlijk geen overuren doen. Als er wat deadlines samen komen doe ik soms wel eens lange dagen maar dan 'recupereer' ik die gewoon de weken nadien met kortere dagen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja. Technisch gezien max 1 dag per week maar ik doe er 2, niemand cared eigenlijk.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Jaarlijkse update:

1. PERSONALIA

Leeftijd: 30

Opleiding: Master rechten + LLM

Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar

Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:

Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: zelfstandige

Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur

Huidige functie: advocaat
Mooi loon! Werk je binnen een firma, of eigen zaak opgericht?

Welk vakgebied / expertise?

Dat is geen loon, dat is een vergoeding om te werk gesteld te worden en moeten dus nog veel kosten af.
Het is wel een mooie vergoeding dat een mooi loon kan worden.

edit: Is ook eigenlijk in de foute thread gepost.

dat spreek ik niet tegen maar je kan hem niet meer onder de noemer schoolverlater plaatsen. Dat is iemand met 6 jaar ervaring gewoon niet
Ik denk dat dat zeker niet slecht is voor nog geen 30 te zijn & nog 'maar' 6j aan de slag te zijn. Maar dat is zeker geen schoolverlater meer te noemen.
Na 6 jaar mag je ook wel van het absolute junior label al vanaf zijn normaal gezien. En I know, jaren ervaring != skills, but still.
Daarbij nog een hoop ADV dagen en een wagen, etc.

Die 4,5K van zijn vrienden scheelt nu niet zo gigantisch veel. Wie weet compenseert die wagen of hogere maaltijdcheques of iets anders dat.
Uiteraard kan het altijd zijn dat die vriend een WG gevonden heeft die een paar 100 EUR meer betaald en ook alle zelfde (of meer) extralegals heeft. It happens.
Op 6 jaar kan het eventueel zijn dat hij meer lucratieve job hops kon doen of meer merit increases kon bemachtigen, etc.

Bottom line, 't lijkt mij niet noodzakelijk 'onderbetaald' te zijn. Maar als je gaat shoppen kan je altijd wel eens chance hebben dat er een 100 EUR meer geeft of whatever. Dan is het maar of je voor 100 of 200 EUR bruto uw 6j opgebouwd krediet wil weggooien.

Dat zal sterk werkgever (en systeem) gebonden zijn... hier wordt dat wel allemaal gewoon door werkgever geregeld.
De warrants die wij krijgen als eindejaarspremie zijn een zuiver fiscaal instrument en worden automatisch verkocht als ze 101% bereiken (met unlimited downside) dus die verkoop je sowieso ASAP. Die belasting wordt ook direct ingehouden, ik denk op het loon van november.
De warrants die we krijgen als bonus in maart zijn 10 year call warrants op de STOXX 50 en kunnen we dus perfect bijhouden als we dat willen. Als je die niet meteen verkoopt wordt de belasting op die warrants automatisch ingehouden van het loon van juni en indien nodig een stukje van het loon van juli (vooral voor de wat hogere hay levels die een hoger percentage krijgen).
Tot op heden is het bij ons telkens rechtstreeks via een bank geweest. Dus op een site van die bank aanbod aanvaarden binnen de toegelaten tijdsspanne, dan verkooporder indienen en dus verkopen wanneer het u uit komt.

Indien je die dan wou bijhouden na ze te aanvaarden, up to you.
---------
In de toekomst hebben ze zo een of ander bedrijfke gevonden die daar een soort 'dienst' boven gelegd heeft of zoiets. Heb ze nog niet gebezigd, dus TBD. Weer een of andere website om account op te maken, die dan het proces zal abstraheren wss.

Ze hebben iets van info al doorgestuurd & ik merkte vooral op dat er nog extra 'transactiekosten' bij komen. Aja, die gasten willen ook betaald worden voor hun website'je natuurlijk. Dus wss zijn we in de toekomst nog eens een paar % slechter af (bank hield enkel BV af & verder kwam die kost niet bij mij).

Dat zou dan min of meer zichtbaar moeten worden in die website die we al hebben voor dat cafetariaplan.

Op een carriere van 45j is dat maar pas begonnen he

Ik vind het een hoog loon voor maar 6j ervaring
Je gaat er van uit dat salaris in elke job blijft stijgen volgens een barema. Dat is niet zo. Daarbovenop zijn de eerste 10 jaar van je carrière de jaren waar je net van groen achter de oren naar doordreven professional gaat.

+-4500 is een goed salaris na 6 jaar ervaring voor die persoon. Niet te laag, niet te hoog.

Fiscaal recht.

Ik werk gewoon bij een kantoor, geen eigen zaak dus. Kosten zijn daarom ook beperkt (boekhouder, auto en wat diverse). Advocaten zijn bij wet verplicht zelfstandige te zijn, maar eigenlijk ben ik gewoon een soort werknemer (ik word betaald of ik nu werk of niet, bij ziekte, vakantie, enz.).

Fiscaal recht.

Ik werk gewoon bij een kantoor, geen eigen zaak dus. Kosten zijn daarom ook beperkt (boekhouder, auto en wat diverse). Advocaten zijn bij wet verplicht zelfstandige te zijn, maar eigenlijk ben ik gewoon een soort werknemer (ik word betaald of ik nu werk of niet, bij ziekte, vakantie, enz.).
Is al even veranderd hoor, advocaat kan ook als bediende :) (zou ik in uw geval nu wel niet aanraden).

Terug
Bovenaan