Heel veel van wat hier wordt verteld, is ook wel van toepassing op mij. Voor mij zijn weinig zaken vanzelfsprekend die dat wel voor anderen terwijl zijn. Daar staat dan misschien tegenover dat zaken die voor anderen niet vanzelfsprekend dat dan wel weer zijn voor mij. Maar goed, het is enorm ergerlijk omdat mensen er wel vanuit gaan dat het wel vanzelfsprekend is, omdat het vanzelfsprekend is voor hun. Dat ergert dan hun, en verlaagt uw eigen zelfvertrouwen nog een stuk meer.
Kortgezegd, ik kan niet met stress, druk en drukte omgaan. En ik begrijp niet waarom dat alles competitief moet zijn, waarom dat je in alles moet proberen de beste te zijn of succesvol te zijn. Relaties en intieme interacties zijn ook niet vanzelfsprekend van mij. Zelfs geen idee hoe eraan te beginnen.
Daar staat dan weer tegenover dat er natuurlijk ook dingen zullen zijn die vanzelfsprekend zullen zijn voor mij en dat dan weer niet voor anderen.
Prietpraat maken bij de slager/bakker/supermarkt.
Ook al kom ik zelfs vrienden tegen he, ik ben dan ongemakkelijk en ik weet dus niet waarom. Terwijl ik echt wel een sociaal leven heb he. In zo een setting kan ik dus geen gesprek gaande houden.
Nu, ze weten dat en maken het dan natuurlijk nog extra awkward als ze me tegenkomen.
Daar erger ik mij ook aan, maar ik begrijp wel waarom, want doen ze dat niet, dan verliezen ze misschien klanten omdat ze niet beleefd zijn tegen de mensen. Bepaalde mensen hebben dat graag, en zeker ouderen. Maar ik wil gewoon mijn brood kopen, niets meer, niets minder. Ik wil elke situatie zo weinig mogelijk awkward maken, en ik ben gewoon veel te paranoia om dan te gaan denken dat alles awkward wordt. Ook al zal het misschien niet awkward zijn, maar het zit dan wel in u hoofd.
Ik weet dat ik gewoon eens +-3-4 jaar lang ofzo geen brood meer heb gegeten, omdat de bakker gewoon te veel lastige vragen stelde, en ik maar iets verzinde om er vanaf te zijn of niet te laten moeten uitschijnen dat ik een failure ben of de vraag niet kon ontwijken. Dan vraagt die daarop door, en ja oké ik verzin wel iets.
Ik ga weg, en ik vergeet wat ik gezegd heb, en ik heb gewoon nooit meer gegaan, en het was de enige bakker in het dorp, dus ik ga niet openbaar vervoer nemen om naar een andere bakker te gaan ofzo. Maar omdat die dan een idee hebt van wie ik ben dat dan helemaal fout is, heb ik gewoon nooit meer brood gegeten. Ook omdat ik in een supermarkt niet wist van hoe je een brood moest snijden (die machine moest gebruiken?), en dat niet durfde te vragen aan de mensen. En zo minuten aan een stuk het zelf eens proberen, is te eng voor het geval je zou moeten falen of als mensen u zouden zien strugglen als het niet direct zou gaan. Ik heb gewoon jaren aan een stuk geen brood meer gegeten omwille van die reden. Ongeveer van mid/eind 2014 tot begin 2019 zeker niet. En zelfs vandaag eet ik het niet veel. Ik heb ook wel vreemde eetgewoontes omdat ik me echt moest behelpen waar ik me comfortabel bij voelde. Misschien dat mijn ondergewicht vandaar kwam die ik toen had, want in de supermarkt durfde ik ook niet te veel ongezond eten meenemen omdat ik dacht dat mensen me daar op zouden beoordelen aan de kassa, en raar zouden kijken.