Ik heb als kleuter wat dingen mee gemaakt die me eigenlijk heel mijn leven in een "depressie" gestoken hebben, zwaardere momenten en subtielere momenten. Op latere leeftijd dan ook naar een psycholoog, psychiater etc kunnen gaan. Echter moet ik zeggen dat het me enorm stoorde hoe deze me altijd probeerde duwen op het nut van het leven. Omdat in mijn hoofd dit gewoon niet opwoog tegen de negatieve kanten.
De reden dat ik het zo aanhaal is omdat ik dit ook in mijn omgeving merk als iemand het moeilijk heeft, vrienden etc willen de persoon vaak "overtuigen" van hun manier van denken. Echter helpt dit niet. Mijn "strategie" voor naasten die in zo een situatie belanden is dan ook gewoon akkoord gaan.
Ja het leven is kut, ja er zijn super veel rotte momenten, zware dingen waar je door moet. En nee, als we het objectief bekijken dan is die balans van leuke vs slechte momenten het voor veel mensen eigenlijk niet waard.
Nee het gaat niet beter worden, op latere leeftijd komen andere problemen, andere dingen die je dwars zitten, ... maar je gaat wel leren er veel beter mee om te gaan.
Stiekem heeft de persoon die je aanhaalt ergens wel een heel ruw idee, hoe klein het ook is van wat hij graag doet of zou doen, en er zijn manieren om dit te achterhalen, en zelfs al moest hij het echt echt niet weten, dan kan dit een leuke zoektocht worden naar een hobby.
Mijn vader zei vaak tegen me dat ik met die gevoelens zat omdat ik "gewoon te veel vrije tijd had", nu werk ik non-stop en moet ik aanhoren dat ze zich zorgen maken omdat ik te veel zou werken.
Ik kan zeggen dat na +-18 jaar te sukkelen met depressie, ik er uit ben gestapt. Dit door 2 dingen:
- Met vrienden tijdens covid in Spanje zijn, gewoon met 3 in een huisje. Niet doens want door covid konden we niks. Maar wakker worden met zon deed me echt goed en doorbrak de cyclus die elk jaar leek te komen
- Tijdens covid hebben 8 mensen in mijn omgeving zelfmoord gepleegd. Sommige zijn zeer publiekelijk in de media gekomen en dit maakte het alleen maar confronterender. Dit heeft me echt heel diep gestoken, maar heeft me ook doen beseffen "Ge gaat geen zelfmoord plegen, want ge hebt het al geprobeerd en ge durft gewoon niet uit schrik dat het niet lukt. Geef het op. Ge blijft leven, ge maakt morgen mee, wat gisteren was boeit nu geen klote meer, ge gaat er morgen zijn dus zorg dat morgen een dag is waar ge goed op terug kijkt".
Heb ik nu elke dag een top dag? Verre van. Maar ik zoek wel dingen op die me geluk brengen. Dit kan veel te lang met een hond spelen als ik de kans krijg zijn, Mij goed met de motor uitleven in Duitsland of eens wat muziek maken etc. En als ik dan toch een kutdag heb, it is what it is.
Ik hoop echt dat je de persoon kan helpen, maar laat het jezelf ook niet te ver naar beneden halen, want daar heeft niemand iets aan.