Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Gewoon een stamper.
Zo een knijper lijkt me weeral een vervelend toestel om af te wassen en te bedienen. En ook onhandig om eerst aardappelen erin te moeten doen.
Aardappelen gekookt, afgieten, stampen in de pot. Simpel. Waarom ingewikkeld maken?

Gewoon in de vaatwas gooien, dus geen verschil met een stamper.

Met een stamper alleen is het vrijwel onmogelijk om heel fijne/smeuïge puree te krijgen, daarvoor is een pureeknijper superhandig. @Horse: ik heb die van de Ikea, en doet al jaren zijn werk.

Gewoon in de vaatwas gooien, dus geen verschil met een stamper.

Met een stamper alleen is het vrijwel onmogelijk om heel fijne/smeuïge puree te krijgen, daarvoor is een pureeknijper superhandig. @Horse: ik heb die van de Ikea, en doet al jaren zijn werk.
Stamper + veel boter + roeren = smeuïge puree hier.

De juiste aardappel en de juiste stamper en dat gaat perfect. Zelfs sneller/makkelijker dan met een pers.

Zo een stamper dus:
sDEP0qA.png

En niet deze rommel:
Fnr8FYq.png

Unicorn Magnum plus pepermolen. Wat een plezier!
Geen idee waarom ik zolang heb zitten klooien met die supermarkt brol.

Achteraf gezien had de niet plus variant ook wel ruim volstaan.

Eindelijk geplooid voor een airfryer na jaren. Philips 3000 met zo 2 bakjes, op zich deze week al 3 keer zaken in bereid en ik ben best positief tov de oven.

Nieuwe blender voor smoothies, soepen en sauzen. Zeer content van.

Ook een panini maker gekocht vr kerst, ge weet wel, zo'n 2 platen op elkaar met handvat.

Een gietijzeren Sola braadpan van den Action, voor net geen 20 euro. Ideaal voor brood in te bakken (ik mag onze witte Le Creuset daar niet meer voor gebruiken omdat ie daar te vuil van werd...)

De eerste weken had ik vooral last om de RVS-pan proper te krijgen. Veel aanbaksels, vaak en soms veelvoudig op het vuur moeten zetten met azijn, water en bakpoeder om dat eruit te krijgen. Dat is de laatste tijd véél minder het geval en wat er van aanbaksel is krijg ik sneller weg door er gewoon over te gaan met een borstel. Soms nog wel combo azijn-bakpoeder als het er wat moeilijker af gaat. Komt dat door beter gebruik of door een natuurlijke extra laag op de pan?

Mss omdat je ze beter leert gebruiken :p

Op rvs en zeker als je ze zo grondig kuist achteraf vormt er geen natuurlijke anti-kleeflaag. Dat is enkel zo bij plaatstaal en gietijzer, en ook alleen maar als je ze met water poetst. 1 keer grondig met azijn/bicarbonaat/zout/dreft kuisen en je bent dat opgebouwde laagje kwijt.

Als je een RVS pan lang genoeg (niet alleen heet genoeg) laat opwarmen gaan uw niet-te-verwijderen-aanbaksels echt minimaal zijn.

Als mijn echtgenote eieren bakt is het 10 minuten schrobben nadien. Als ik eieren bak heb ik genoeg aan een velletje keukenrol.

Aanbaksels van vlees zijn veelvuldig aanwezig (jum!) maar die komen altijd meteen los met een beetje bouillon als er een saus moet volgen, of met water als ze proper moet zijn. Maar ik gebruik wel dreft, omdat het ook geen kwaad kan. Mijn Debuyer en Lacor plaatstaal zien maximaal 1 keer per jaar iets anders dan water.

Niet gekocht wel op zoek...

Ik zoek een deftige keukenschaar, iemand tips hiervoor of is eender welke schaar ok?

Heeft iemand ervaring met raspen van het merk Microplane? (Veel "koks" op YouTube gebruiken dat) Ik merk dat het raspen van harde kazen lastig is met die van mij. (merkloos) Dus misschien dat ik wel eens een betere rasp aanschaf.

Gisteren gemerkt dat mijn mandoline van Zyliss (zo een model dat je in 2 kan vouwen met draaiknop voor verschillende diktes) soms hapert bij wortelen. Is dat sowieso lastig met een mandoline of kijk ik hiervoor ook beter eens uit naar een ander alternatief. Liefst ook wel een compacte versie aangezien ik dat niet zo vaak gebruik.

Laatst bewerkt:
Niet gekocht wel op zoek...

Ik zoek een deftige keukenschaar, iemand tips hiervoor of is eender welke schaar ok?

Heeft iemand ervaring met raspen van het merk Microplane? (Veel "koks" op YouTube gebruiken dat) Ik merk dat het raspen van harde kazen lastig is met die van mij. (merkloos) Dus misschien dat ik wel eens een betere rasp aanschaf.

Gisteren gemerkt dat mijn mandoline van Zyliss (zo een model dat je in 2 kan vouwen met draaiknop voor verschillende diktes) soms hapert bij wortelen. Is dat sowieso lastig met een mandoline of kijk ik hiervoor ook beter eens uit naar een ander alternatief. Liefst ook wel een compacte versie aangezien ik dat niet zo vaak gebruik.
hier al 15j microplane. Maar ik verslijt er wel eentje elke 5j ongeveer, sowieso de beste raspen.

We schakelen over naar inductie en de bakpannen zijn niet meer compatibel, dus net een setje (20-24-28cm) van Demeyere besteld, meer specifiek serie Alu Industry 3 met keramische coating.
Wat pannen betreft kook ik al een eeuwigheid met een afstands simpel wit product, dus ik ben benieuwd!

Over inductie gesproken: net mijn nieuwe inductievuur voor het eerst getest in combinatie met de nieuwe pannen.

Is dat normaal dat dat lawaai maakt? Continu een gezoem/gesis dat echt duidelijk aanwezig is. Mijn moeder had ook een inductievuur en dat was muisstil, heel bizar.

Over inductie gesproken: net mijn nieuwe inductievuur voor het eerst getest in combinatie met de nieuwe pannen.

Is dat normaal dat dat lawaai maakt? Continu een gezoem/gesis dat echt duidelijk aanwezig is. Mijn moeder had ook een inductievuur en dat was muisstil, heel bizar.
Het onze heeft dat ook soms, hangt af van de pan en de positie ervan op het vuur (bij ons toch).
Onze tefal pannen hebben dat niet, we hebben zo één green pan (bah) en daarmee komt ons vuur blijkbaar niet zo goed overeen 😅

Dat hangt van het merk af. Ik was zeer tevreden van Siemens op dat vlak. Momenteel hebben we Novy, en ik erger me er dood aan. Dat tikt (!) zelfs continue als er een pan op staat.

Terug
Bovenaan