Wat voor keukengerei heb jij gekocht?

Mijn staafmixer is op z'n laatste benen aan't lopen. Dat was een relatief goedkope Bosch met 750W vermogen die ik ooit als geschenk gekregen heb maar waar ik nooit 100% tevreden over was. Moeilijk om soepen of groentjes voor een puree bv er helemaal glad mee te mixen

ik ben op het punt gekomen dat ik mijn staafmixer enkel nog voor heel specifieke taken ga gebruiken.
Soep uit de blender is zoveel gladder dan met een staafmixer en puree maak ik met een aardappelpers of pureestamper.

Misschien ook naar een combinatie van hakmolen - blender kijken?

Ik heb deze ondertussen in bestelling staan (lang getwijfeld voor de Ninja BN800)

1806810

ik ben op het punt gekomen dat ik mijn staafmixer enkel nog voor heel specifieke taken ga gebruiken.
Soep uit de blender is zoveel gladder dan met een staafmixer en puree maak ik met een aardappelpers of pureestamper.

Misschien ook naar een combinatie van hakmolen - blender kijken?

Ik heb deze ondertussen in bestelling staan (lang getwijfeld voor de Ninja BN800)

1806810
Ik heb thuis een Magimix foodprocessor staan. Fantastisch ding als je grote hoeveelheden maakt, pain in the ass als je kleine hoeveelheden maakt. Er zitten 3 maten van kommen bij maar je moet ze eigenlijk allemaal in elkaar steken als je de kleinste gebruikt en dan maak je ze alle drie vuil. :crazy: Eigenlijk is die kleinste ook al iets te groot met z'n 1.2 liter als je niet zo grote hoeveelheden maakt. En door plaatsgebrek kan ik die niet gewoon op een aanrecht laten staan maar moet ik die altijd uit mijn keukenrek halen.

Heb toen trouwens ook naar die Kenwood gekeken maar de Magimix was toen iets goedkoper (ondertussen een pak duurder precies) en ik had al een blender. Lijkt me ook een zeer goed toestel.
Allez, ik zal voorlopig dan maar de Magimix en blender terug wat meer gebruiken ipv naar een staafmixer te kijken. Dan moet mijn vriendin ze maar schoon maken.

Serieuze vraag: welke pan is het beste voor een steak? Ik heb een RVS-pan die misschien wel eens vervangen moet worden. Ik zou er eentje kunnen kopen van Demeyere maar anderzijds lijkt een gietijzeren skillet me ook interessant omdat ik die op de BBQ kan gebruiken, het nadeel is dat die meer onderhoud vraagt maar misschien ... valt dat best mee? En is geëmailleerd gietijzer te mijden voor steaks? Mijn braadpan van Le Creuset is daaruit gemaakt.

Laatst bewerkt:
Serieuze vraag: welke pan is het beste voor een steak? Ik heb een RVS-pan die misschien wel eens vervangen moet worden. Ik zou er eentje kunnen kopen van Demeyere maar anderzijds lijkt een gietijzeren skillet me ook interessant omdat ik die op de BBQ kan gebruiken, het nadeel is dat die meer onderhoud vraagt maar misschien ... valt dat best mee? En is geëmailleerd gietijzer te mijden voor steaks? Mijn braadpan van Le Creuset is daaruit gemaakt.
Ik heb alledrie!

Gietijzeren pan
+ houdt hitte heel goed vast
+ relatief goede verdeling van de hitte, weinig hotspots
+ goedkoop
- warmt wat trager op dus moet je langer preheaten als je wil searen
- moet regelmatig geseasoned worden om antikleef te krijgen. Beetje gedoe in het begin maar je went er aan
- zwaar

Carbonstaal
+ houdt hitte nog iets beter vast dan gietijzer
+ veel lichter dan een gietijzeren pan
+ goedkoop
- moet ook geseasoned worden maar het materiaal is iets minder poreus dan ijzer waardoor dat iets makkelijker gaat
- reactiever met verschillende zure materialen dus bv tomaat er in doen is een big no no

Roestvrij staal
+ makkelijk in onderhoud
+ goed om een fond mee te maken omdat deeltjes iets meer er aan kleven want kan niet non-stick gemaakt worden
- RVS heeft de minst goeie hitte-eigenschappen van de 3 maar hier hangt veel af van hoe de pan gemaakt is. Bij een pan met meerdere lagen is de hitte-verdeling en -retentie sterk verbeterd. Ik heb een dure Demeyere met meerdere lagen en dat is een wereld van verschil met de goedkopere pan die mijn ouders hebben bv.
- duur omdat je dus beter een van goeie kwaliteit koopt dan een goedkope buchtpan

Tl;dr voor de specifieke toepassing van het bakken van een biefstuk zou ik een gietijzeren of een carbonstalen pan aanbevelen.

Ik maak mijn steaks sinds kort enkel sous vide of reverse sear en dan is dat gewoon de pan zeer heet laten worden en kort een minuut per kant searen, daarvoor zijn die materialen het best. Met de RVS pan kan ik ook een mooie sear krijgen maar het duurt langer waardoor de binnenkant ook iets meer gaat opwarmen. Ik gebruikte tot voor kort vooral mijn RVS pannen maar voor puur vlees te bakken ben ik meer aan't overschakelen op carbonstaal. RVS gebruik ik voornamelijk nog als ik ook een saus wil maken met de fond.

Ik heb alledrie!

Gietijzeren pan
+ houdt hitte heel goed vast
+ relatief goede verdeling van de hitte, weinig hotspots
+ goedkoop
- warmt wat trager op dus moet je langer preheaten als je wil searen
- moet regelmatig geseasoned worden om antikleef te krijgen. Beetje gedoe in het begin maar je went er aan
- zwaar

Carbonstaal
+ houdt hitte nog iets beter vast dan gietijzer
+ veel lichter dan een gietijzeren pan
+ goedkoop
- moet ook geseasoned worden maar het materiaal is iets minder poreus dan ijzer waardoor dat iets makkelijker gaat
- reactiever met verschillende zure materialen dus bv tomaat er in doen is een big no no

Roestvrij staal
+ makkelijk in onderhoud
+ goed om een fond mee te maken omdat deeltjes iets meer er aan kleven want kan niet non-stick gemaakt worden
- RVS heeft de minst goeie hitte-eigenschappen van de 3 maar hier hangt veel af van hoe de pan gemaakt is. Bij een pan met meerdere lagen is de hitte-verdeling en -retentie sterk verbeterd. Ik heb een dure Demeyere met meerdere lagen en dat is een wereld van verschil met de goedkopere pan die mijn ouders hebben bv.
- duur omdat je dus beter een van goeie kwaliteit koopt dan een goedkope buchtpan

Tl;dr voor de specifieke toepassing van het bakken van een biefstuk zou ik een gietijzeren of een carbonstalen pan aanbevelen.

Ik maak mijn steaks sinds kort enkel sous vide of reverse sear en dan is dat gewoon de pan zeer heet laten worden en kort een minuut per kant searen, daarvoor zijn die materialen het best. Met de RVS pan kan ik ook een mooie sear krijgen maar het duurt langer waardoor de binnenkant ook iets meer gaat opwarmen. Ik gebruikte tot voor kort vooral mijn RVS pannen maar voor puur vlees te bakken ben ik meer aan't overschakelen op carbonstaal. RVS gebruik ik voornamelijk nog als ik ook een saus wil maken met de fond.
't Is een gietijzeren pan geworden (Lodge Cast Iron) van 26 cm. Straks inbranden en deze week eens in gebruik nemen.

Ik had nog een klein gietijzeren pannetje gevonden waar ik gisteren nog een spieringkotelet in heb gebakken en dat geeft alleszins wel een mooiere sear dan de oudere RVS-pan die ik had (goedkope kwaliteit) laat staan de antikleefpannen die ik heb liggen.

Waar ik zekere aan moet denken: ovenhandschoenen gebruiken en de pan laten afkoelen op een plek waar mijn dochter niet aan kan.

Nieuwe kookboeken:
- Diana Kennedy - The Essential Cuisines of Mexico: weer een stap dichter bij mijn doel om van elke regionale keuken en kookboek te bezitten.
- Chad Robertson - Tartine Bread: tijdens mijn verlof voorzichtig een poging wagen om brood te bakken

Allerlei bakspullen voor het brood: wijde mengkom, enkele containers, deegspatel, rijsmandje.

En tenslotte ook eindelijk een mandoline gekocht, de Benriner Super 95. Samen met een paar snijresistente handschoenen.

Mijn wokpan gisteren nog eens helemaal afgeschuurd en terug proberen inbranden. Toch een laagje of 8 gedaan. Getest met spiegeleitje. Plakte van de eerste seconde compleet vast aan de pan. K*t. Blijf dat inbranden toch maar een geklooi vinden.

Mijn wokpan gisteren nog eens helemaal afgeschuurd en terug proberen inbranden. Toch een laagje of 8 gedaan. Getest met spiegeleitje. Plakte van de eerste seconde compleet vast aan de pan. K*t. Blijf dat inbranden toch maar een geklooi vinden.
Tefal :P

Iemand tips voor kookpotten? Door de verhuis hebben we nu een inductievuur en de kwalitatievere potten die ik ooit als student bij m’n moeder geschooid heb, werken hier niet op. De papierdunne potten die ik voor een appel en een ei gekocht heb ooit, werken wel maar ik kook daar niet graag mee. Dus op zoek naar een kwalitatieve set potten, misschien kan ik ergens nog een solden scoren op het beter materiaal.

Iemand tips voor kookpotten? Door de verhuis hebben we nu een inductievuur en de kwalitatievere potten die ik ooit als student bij m’n moeder geschooid heb, werken hier niet op. De papierdunne potten die ik voor een appel en een ei gekocht heb ooit, werken wel maar ik kook daar niet graag mee. Dus op zoek naar een kwalitatieve set potten, misschien kan ik ergens nog een solden scoren op het beter materiaal.
Met kookpotten kan je niet heel veel verkeerd doen als je de wat bekendere merken neemt. Demeyere Proline of Industry, Fissler Profi, Le Creuset. Iets goedkoper zijn Zwilling (zelfde bedrijf als Demeyere), WMF, Cuisinart, Kuhn Rikon Rösle,...

Bij sets moet je ook altijd kijken of je wel alles erin nodig hebt. Ik heb het hier al eens gepost maar ik zou initieel gewoon een paar potten aanbevelen die misschien iets duurder zijn maar die je de rest van je leven hebt:
- een gietijzeren braadpan (dutch oven) die ook in de oven kan van bv. Le Creuset of Staub
- een grote soeppot van minstens 5L (voor op het grootste vuur van een inductieplaat)
- een iets kleinere pot van 3-4L voor oa groentjes in te stoven, voor rijst te koken etc. (voor op het middelste vuur van een inductieplaat)
- een brede hapjespan (sauteerpan met rechte wand) waar je eenpansgerechten in kan maken bv. Demeyere Industry

Andere kookpotten kan je altijd erna nog bijkopen. Ik ben begonnen met een driedelige set van Fissler, bestaande uit de grote en iets kleinere pot van hierboven, samen met een nog kleinere kookpot die ik nog amper gebruik. Daarna geleidelijk aan beginnen bij kopen. Zo goed als alles dat ik erna bij gekocht heb (hapjespan, conische sauteuse, een stainless steel wok die een miskoop was), is van Demeyere. Op de wok na heel erg tevreden van alles.

Laatst bewerkt:
Met kookpotten kan je niet heel veel verkeerd doen als je de wat bekendere merken neemt. Demeyere Proline of Industry, Fissler Profi, Le Creuset. Iets goedkoper zijn Zwilling (zelfde bedrijf als Demeyere), WMF, Cuisinart, Kuhn Rikon Rösle,...

Bij sets moet je ook altijd kijken of je wel alles erin nodig hebt. Ik heb het hier al eens gepost maar ik zou initieel gewoon een paar potten aanbevelen die misschien iets duurder zijn maar die je de rest van je leven hebt:
- een gietijzeren braadpan (dutch oven) die ook in de oven kan van bv. Le Creuset of Staub
- een grote soeppot van minstens 5L (voor op het grootste vuur van een inductieplaat)
- een iets kleinere pot van 3-4L voor oa groentjes in te stoven, voor rijst te koken etc. (voor op het middelste vuur van een inductieplaat)
- een brede hapjespan (sauteerpan met rechte wand) waar je eenpansgerechten in kan maken bv. Demeyere Industry

Andere kookpotten kan je altijd erna nog bijkopen. Ik ben begonnen met een driedelige set van Fissler, bestaande uit de grote en iets kleinere pot van hierboven, samen met een nog kleinere kookpot die ik nog amper gebruik. Daarna geleidelijk aan beginnen bij kopen. Zo goed als alles dat ik erna bij gekocht heb (hapjespan, conische sauteuse, een stainless steel wok die een miskoop was), is van Demeyere. Op de wok na heel erg tevreden van alles.

Ik zit eraan te denken om een dutch oven of heel brede hapjespan te kopen maar weet niet wat het beste zou zijn om stoovlees, balletjes in tomatensaus of spaghetti in te maken?

Ik zit eraan te denken om een dutch oven of heel brede hapjespan te kopen maar weet niet wat het beste zou zijn om stoovlees, balletjes in tomatensaus of spaghetti in te maken?
Ze kunnen daar allebei voor gebruikt worden maar ik zou eerder de dutch oven nemen om een paar redenen: veel meer gebruikstoepassingen (je kan daar bv. ook brood in bakken), makkelijker om in de oven te krijgen en minder sausspetters rond de pot door de hogere wand. Heeft wat langer nodig om op te warmen maar houdt de warmte wel beter vast.

Wel sowieso eentje nemen met een emaillaag aan de binnenkant als je er regelmatig tomatensaus in zou maken. Gewoon gietijzer kan aangetast worden door zure etenswaren.

Ik gebruik hier al jaren een le creuset kopie van de IKEA. Daar kan je heel veel richtingen mee uit en die kan ook in de oven voor bijvoorbeeld stoofvlees...

Hier even vragen:

Een inbouwoven komt met meerdere bakplaten en roosters (evt stoomplaten) als je die koopt.

Laten jullie die er permanent in, ook als je dingen maakt in de oven?

Ik laat ze er alledrie in, ondanks dat ik meestal het rooster gebruik. Het is een “opbergissue” want die dingen zijn nooit helemaal proper en het is een vervelende afmeting.

Wat doen jullie?

Hier even vragen:

Een inbouwoven komt met meerdere bakplaten en roosters (evt stoomplaten) als je die koopt.

Ik laat ze er alledrie in, ondanks dat ik meestal het rooster gebruik. Het is een “opbergissue” want die dingen zijn nooit helemaal proper en het is een vervelende afmeting.

Wat doen jullie?

Die liggen bij gebruik van de oven hier op een bankje (twee trapjes) dat altijd in de keuken staat (mijn vrouw is verticaal beperkt).

Hier even vragen:

Wat doen jullie?
In de handleiding van mijn Siemens ovens staat dat ongebruikte platen en roosters eruit moeten tijdens de bereiding.

Ik denk dat dit is omdat het meer energie vereist om die mee op te warmen, en omdat ze sommige bakprocessen negatief kunnen beïnvloeden (circulatie?).

Wij hebben boven de ovens een kast van dezelfde breedte, waar die platen netjes in passen. We hebben eveneens een lade onder de vaatwas waar die in passen.

Hier even vragen:

Wat doen jullie?
Ik heb twee bakplaten, de ondiepste ligt eigenlijk altijd in de laagste stand om vuil etc op te vangen. Het tweede rooster laat ik ook steken. De diepe bakplaat gaat er wel uit als ik iets op de roosters klaar maak.
Bij bakken met onderwarmte gaat alles er wel uit.
En als het echt on de weg ligt steek ik alles in de tweede oven...

Hier laat ik ook de roosters er in en ligt de bakplaat beneden voor dingen op te vangen als ik met hete lucht werk. Bij onderwarmte gaat de bakplaat er hier ook uit.

Het zal misschien iets trager opwarmen maar dat zal over een paar minuten hooguit gaan en langs de andere kant wordt de hitte misschien ook wel langer vast gehouden in een volle oven?

Ik heb onder de oven een grote brede schuif. Net gekeken en daar passen de roosters en bakplaten eigenlijk mooi in, nooit eerder geprobeerd. Maar iets zegt me dat ik toch voor de luie oplossing ga blijven gaan.

Terug
Bovenaan