Ik be´ toch niet overtuigd van die wachtpolis hoor... Akkoord je premie van je individieel voortgezette hospitalisatieverzekering zal goedkoper zijn door toepassing tarifaire leeftijd bik onderschrijving wachtpolis, maar daar betaal je nu ook wel voor. En euro's vandaag zijn in principe meer waard dan de euro's binnen eoveel jaar.
Bovendien: ga ik er nog wel zijn op mijn 67e?
I'll take my chances en als mijn premie op 67 wat hoger ligt, so be it...
VAPW vind ik toch ook geen no brainer hoor. Enkel als je alle andere fiscale producten hebt gemaximaliseerd, maar zelfs dan nog. Ik heb PSP en LTSP gemaximaliseerd en vind dat voldoende met een taxatie die zowel op premie als op het uitgeleerd kapitaal nog netaanvaardbaar is.
Kans is ook reeel dat de politiek 2P - waartoe de VAPW behoort- zullen viseren wanneer ze geld nodig hebben. Goed mogelijk dat de fiscaliteit dus minder interessant wordt. En dat is ze nu in feite al niet.
.Bij 3P acht ik die kans kleiner omdat ze dan nog meer mensen treffen en dit echt een heilig huisje is.
VAPW laat ik tussen midden, wachtpolis is wel degelijk iets wat ik cruciaal acht. Euro's vandaag zijn meer waard dan binnen zoveel jaar, vergeet niet dat er jaarlijks gemiddeld 4% medische indexatie is (bij uitzonderingen zoals 2021-2022 zal het eerder ICP zijn maar dat is uitzonderlijk) van de hospitalisatiepolis en dit percentage vermoedelijk alleen maar zal stijgen, ruim boven inflatie en zal dus die premie van de hospi enkel maar een pak duurder worden.
We hebben 2-3j terug de studie gemaakt omdat we voor een bedrijf met een populatie van ca. 2000 werknemers de wachtpolis gingen aanbieden en masse. We hebben dan gekeken voor verschillende leeftijdscategorieën wat nu eigenlijk het voordeel is aan het einde van de rit, rekening houdend met een jaarlijkse inflatie van de medische index van 2,25%, wat dus sterk onderschat was (sinds 2017-2018 behoren ook ambulante kosten en tandzorgen tot de medische index wat een forse stijging van de index meebrengt). Dan keken we telkens voor iemand van 20-30-40-50-60j in Vlaanderen wat het verschil was in de scenario's:
A) Hospitalisatie via werkgever zonder wachtpolis privé
B) Hospitalisatie via werkgever met wachtpolis privé
Waarbij we dus zowel de premies van de hospitalisatieverzekering (privé) van een 65-jarige op dit moment (stel dat je dan kan stoppen) aan de 2,25% medische index aanpasten tot pensioenleeftijd (om te weten wat de WN's zonder wachtpolis zouden betalen eens ze die leeftijd bereikten) en vervolgens ook de premie van een privé hospitalisatieverzekering van de huidige leeftijd van de WN indexeerden enerzijds (om te weten wat de WN zou moeten betalen op 65-jarige leeftijd) en de premie van de wachtpolis jaarlijks indexeerden om te weten wat de kost van de WN voor de privé wachtpolis was tot aan pensioenleeftijd.
We vielen met heel het kantoor van onze stoel toen we de resultaten zagen...
- Een 20-jarige die begon met de wachtpolis had de kost van 8.500 EUR (wachtpolis premie van 20j tot 65j) er op nog geen 4 jaar uit. Met wachtpolis was de jaarlijkse premie van de hospitalisatieverzekering nl. 1.000 EUR (in het jaar 2063 wel), zonder wachtpolis was de jaarlijkse premie van de hospitalisatieverzekering 3.250 EUR. "Winst" op 80-jarige leeftijd 30K+.
- Een 34-jarige, totale kost van de wachtpolis 7.845 EUR, er op nog geen 6 jaar uit. Met wachtpolis premie hospi op 65-jarige leeftijd van 1.000 EUR, zonder wachtpolis jaarlijkse premie van 2.400 EUR. Winst op 80-jarige leeftijd 18K+.
- Een 44-jarige, totale kost van de wachtpolis 7.200 EUR, er op nog geen 8 jaar uit. Met wachtpolis premie hospi op 65-jarige leeftijd van 1.000 EUR, zonder wachtpolis jaarlijkse premie van 1.920 EUR. Winst op 80-jarige leeftijd 10K+.
- Enkel voor een 59-jarige, totale kost van wachtpolis 3.500 EUR duurde het net geen 16 jaar om dat eruit te halen en zou je dus kunnen zeggen, tegen dan 81 jaar, haal je dat wel, zo ja, is het voor die paar jaar erna nog de moeite, etc...
Maar denk als we rekening hielden met dat we de gemiddelde leeftijd van 80 mogen halen (waar we denk ik toch op rekenen/hopen), was het voor ruim drie kwart van de werkbevolking enorm interessant om die wachtpolis aan te gaan.
Soit, de wiskunde is misschien wat ruw maar het feit dat we qua medische index omlaag geschat hebben, denk ik dat het verschil wel dit zal zijn of nog drastischer.