Kattekrab
Well-known member
Wit is zooo schoon op ne Porsche.![]()
Niet mijn ding ... nu 'k ga van de zomer de markt een beetje in't oog houden. Maar voor mij graag een Guards Red (of Carmin Red) 991.2 GT3 met eventueel de bucketseats (inbegrepen in clubsport), lift op de vooras en het interieur graag met volleder dashboard gecombineerd met alcantara en rood stiksel. En dat met de manuele bak graag.

Dus:
zoiets dus maar dan met de bucket seats ... al zou ik voor deze config wel tekenen
Heb je al eens met een X5 50e gereden?
Ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat in de modus waar je het meeste in rijdt, hybride op de elektromotor, het allemaal niet zo gezwind gaat in de X5.
Het is een zware jongen per slot van rekening.
Die 490pk is leuk op papier natuurlijk, en een pak meer dan de 320 van de 540d.
Maar ik denk dat het in het normaal gebruik tegenvalt als je van een 540d komt om eerlijk te zijn.
Ik denk persoonlijk dat de X5 50e ook een beetje gaat tegenvallen na de 540d. Waarom?
De 540d heeft 340pk (geen 320pk da's de voorlaatste gen van dat blok) en heeft bijna 800nm ter beschikking. Bij een diesel en dat type motoren zit de kracht in het koppel wat al op 1700 toeren beschikbaar is. Ongeacht in welke modus je staat en je moet invoegen, voorbijsteken of whatever. Je rijdt op die golf van koppel. Da's altijd aanwezig en zonder drama (lees in de toeren te jagen) hebt ge kracht genoeg en gebeurt alles met de vinger in de neus.
De X5 50e heeft eigenlijk 2 krachtbronnen ... electro van 200pk-ish en die 3.0 B58 van een 300pk-ish. Als ge vloert hebt ge idd uw gecombineerd vermogen van 500pk-ish en zal em ongetwijfeld sneller zijn dan de BMW 540d. Ondanks het extra gewicht zit de pk/gewicht verhouding beter op de X5 dan m'n vorige 5.
Maar in de praktijk rijdt ge oftewel elektrisch oftewel op naft. Dus bij alledaags rijden denk ik dat de X5 trager gaat aanvoelen. Van wat ik heb gelezen en heb gehoord in hybride gaat uwe elektromotor ondersteunen hoog in de toeren. In sport zou em al lager in de toeren ondersteunen. Enfin ... dit is allemaal van horen zeggen. In alle eerlijkheid lees en hoor ik vanalles.
Maar ik maak me geen illusies ... de X5 gaat zeker goed rijden en sportief genoeg. Maar het blijft een hoge SUV, waar ge volgens mij sowieso door de hogere zitpositie rustiger mee gaat rijden. Ik heb in alle eerlijkheid veel spijt dat de 540d is weggegaan, want het was zuiver een fiscale beslissing en één van de beste allround wagens die ik heb gehad. Maar uiteindelijk ... als ik sportief wil rijden heb ik nog altijd m'n 997.1 S die ik dus van de zomer wil vervangen door bovenstaande.
Enfin, morgen ga ik om mijn X5 50e, 'k zal't weten te zeggen hoe em rijdt tegenover de 540d.