Welke wagen heb jij? Post your pics!

Even een flashback voor wie al op TNG-mobiliteit actief was. Na bijna 18 jaar in mijn bezit, maar geboren in 1986, mijn oude funcar nog eens buitengehaald voor zijn laatste trip van 2024. Volgende week groot onderhoud en dan weer de garage in tot de lente.

Bekijk bijlage 35398Bekijk bijlage 35399
Ben jij van 1986, of de auto?

Dit is alleszins mijn absolute droomauto, zeker enen van 1986 (mijn geboortejaar).
Mijn grootvader had een full option 190E, zwart, 2.3 benzine (Als ik me niet vergis die met 185pk).

Toen hij stierf (in 2007) wou ik die heel heel heel graag "erven", maar net voor de 1e keer vader geworden, slechtbetaalde job, vrouw werkte halftijds en er waren vrij veel kosten aan om hem door de keuring te krijgen. Dus me laten ompraten door m'n ouders en vrouw om het niet te doen. Ze hebben hem nog verkocht voor 3000€.

Ik heb er nog steeds hartpijn van dat ik toen niet op m'n strepen gestaan heb.

Als je ziet wat een gelijkaardige die in orde staat tegenwoordig kost..

Ooit, als ik genoeg "fun money" heb wil ik zo enen kopen. Al is het om enkel in m'n garage te zetten en nooit mee te rijden. (Als soort troost ga ik sowieso eens een schaalmodel ervan kopen om in m'n man cave te zetten bij de rest van m'n emotionele memorabilia)

Ben jij van 1986, of de auto?
Beiden. :unsure:
Gekocht op mijn 20ste destijds. Een Duitse import met opties die hier niet te vinden waren (hydraulische vering, webasto, ingebouwde telefoon), ook andere bandenmaat dan de Belgische versie bijvoorbeeld. Hij was gehomologeerd in Duitsland, maar destijds telde dat niet, dus moeten homologeren voor België, uiteindelijk in drie maand tijd geregeld, dus vrij vlot gegaan. Naast het originele plaatje met chassisnr en de gewichten, hangt er nu ook een met 03/2007 als datum op, met de Belgische homologatie.
Ik heb ook nog de Duitse nummerplaten er in liggen als aandenken. Ik ben die toen rijdend vanuit Berlijn gaan halen, zonder te weten of hij eigenlijk wel nog reed. :laugh:

Dit is alleszins mijn absolute droomauto, zeker enen van 1986 (mijn geboortejaar).
Mijn grootvader had een full option 190E, zwart, 2.3 benzine (Als ik me niet vergis die met 185pk).

Toen hij stierf (in 2007) wou ik die heel heel heel graag "erven", maar net voor de 1e keer vader geworden, slechtbetaalde job, vrouw werkte halftijds en er waren vrij veel kosten aan om hem door de keuring te krijgen. Dus me laten ompraten door m'n ouders en vrouw om het niet te doen. Ze hebben hem nog verkocht voor 3000€.
Dat is wel erg jammer. Voor dat geld hadden ze de situatie eigenlijk moeten inschatten, maar op zo'n moment lukt dat niet. Toen mijn grootvader stierf hebben we hier een gelijkaardig verhaal meegemaakt.

Ik heb er nog steeds hartpijn van dat ik toen niet op m'n strepen gestaan heb.

Als je ziet wat een gelijkaardige die in orde staat tegenwoordig kost..

Ooit, als ik genoeg "fun money" heb wil ik zo enen kopen. Al is het om enkel in m'n garage te zetten en nooit mee te rijden. (Als soort troost ga ik sowieso eens een schaalmodel ervan kopen om in m'n man cave te zetten bij de rest van m'n emotionele memorabilia)
De prijzen zijn idd absurd. Ik heb 3000 euro betaald voor die auto. Qua rendabele investering kan dat wel tellen. De oliekoeler is wel lek waardoor de koelvloeistof die er door loopt rechtstreeks de motor in loopt. Dus mayonaise als gevolg. Dermee dat hij volgende week op groot onderhoud (incl interne spoeling) gaat.

Ik moet er wel dringend meer mee rijden. Haalt nog geen 1000km/jaar, terwijl ik in het eerste jaar dat ik hem had 35.000km had er mee. :laugh:

Ik was een beetje mis qua jaartallen, grootvader is gestorven begin 2010. Een half jaar na de geboorte van onze 1e zoon (viergeslacht). De auto is verkocht toen m'n grootmoeder gestorven was eind 2011.

Er was toen niemand in de familie die enige interesse in auto's had. Dus voor hen was die auto hetzelfde als een random VW Golf of zo.
Uitgezonderd 1 neef (die toen nog geen rijbewijs had) en 1 nonkel (zelfstandige beenhouwer, zaak overgenomen van m'n grootvader), maar die had toen 3 auto's staan en geen plek meer. Ik denk dat de 190E aan een van zijn kameraden verkocht geweest is toen.

Niet zo lang ervoor verkocht die nonkel zijn Saab 9-5 V6 voor een appel en een ei. Ik heb toen ook enorm hard getwijfeld.
Maar als prille twintiger een 3.0 benzineslurper als vervanger van een 1.0 Opel Corsa was er wat over. Zeker qua taksen, verbruik, verzekering,... (Ik heb een tijdje later wel m'n schoonvader zijn Toyota Carina gekregen, nog steeds m'n favoriete auto die ik ooit gehad heb)

Stel je voor, als ik toen iets ouder was geweest, een beter verdienende job had, meer op m'n strepen stond... kon ik op dat moment een Merc 190E en een Saab 9-5 V6 gehad hebben. (Ik denk dat ik toen 4 maand loon per jaar kwijt zou geweest zijn aan taksen, verzekering, verbruik, onderhoud,... van die 2 auto's)
Serieus contrast met de Opel Corsa 1.0 en Toyota Carina 2.0 Diesel die ik kort erna had.

Diezelfde nonkel verkocht enkele jaren geleden z'n BMW 530D (E60) full option voor quasi geen geld. Ook even getwijfeld, maar zo een zware diesel (13j, 380.000km) was er wat over als 2e auto. Was ook de periode dat diesels plots veel zwaarder belast werden.

Doet me ook denken aan een bedrijfswagen die m'n pa had toen ik leerde rijden.
Een Chrysler Voyager 2.8 diesel. Dat was nog voor leasing gangbaar was, dus die was nog gekocht door z'n bedrijf. Rond de periode dat ik mijn rijbewijs haalde kon hij die overnemen voor, ik denk, 5000€. Toen was dit uiteraard absurd voor mij als 1e auto (qua ruimte, verbruik, taks, verzekering,...). 6j later doen m'n vrouw zwanger was van ons 3e kind keken we eeop terug dat dat wel een leuke auto zou geweest zijn (vergeleken met onze Peugeot Partner)

Nu geen interessante auto's in het vooruitzicht vanuit die hoeken.
Nonkel heeft nu een Jaguar F-Pace, dat model minder mijn ding. En m'n pa rijdt nu als laatste bedrijfswagen met een Mercedes CLA. Diesel en te klein voor mij. (Met 3 kinderen en 2 grote honden)

(Damn, even een serieuze trip down memory lane :love2: )

Ik moet er wel dringend meer mee rijden. Haalt nog geen 1000km/jaar, terwijl ik in het eerste jaar dat ik hem had 35.000km had er mee. :laugh:

Ik wil hem gerust af en toe eens lenen om er een toertje mee te doen hoor ;)

Ik was een beetje mis qua jaartallen, grootvader is gestorven begin 2010. Een half jaar na de geboorte van onze 1e zoon (viergeslacht). De auto is verkocht toen m'n grootmoeder gestorven was eind 2011.

Er was toen niemand in de familie die enige interesse in auto's had. Dus voor hen was die auto hetzelfde als een random VW Golf of zo.
Uitgezonderd 1 neef (die toen nog geen rijbewijs had) en 1 nonkel (zelfstandige beenhouwer, zaak overgenomen van m'n grootvader), maar die had toen 3 auto's staan en geen plek meer. Ik denk dat de 190E aan een van zijn kameraden verkocht geweest is toen.

Niet zo lang ervoor verkocht die nonkel zijn Saab 9-5 V6 voor een appel en een ei. Ik heb toen ook enorm hard getwijfeld.
Maar als prille twintiger een 3.0 benzineslurper als vervanger van een 1.0 Opel Corsa was er wat over. Zeker qua taksen, verbruik, verzekering,... (Ik heb een tijdje later wel m'n schoonvader zijn Toyota Carina gekregen, nog steeds m'n favoriete auto die ik ooit gehad heb)

Stel je voor, als ik toen iets ouder was geweest, een beter verdienende job had, meer op m'n strepen stond... kon ik op dat moment een Merc 190E en een Saab 9-5 V6 gehad hebben. (Ik denk dat ik toen 4 maand loon per jaar kwijt zou geweest zijn aan taksen, verzekering, verbruik, onderhoud,... van die 2 auto's)
Serieus contrast met de Opel Corsa 1.0 en Toyota Carina 2.0 Diesel die ik kort erna had.

Diezelfde nonkel verkocht enkele jaren geleden z'n BMW 530D (E60) full option voor quasi geen geld. Ook even getwijfeld, maar zo een zware diesel (13j, 380.000km) was er wat over als 2e auto. Was ook de periode dat diesels plots veel zwaarder belast werden.

Doet me ook denken aan een bedrijfswagen die m'n pa had toen ik leerde rijden.
Een Chrysler Voyager 2.8 diesel. Dat was nog voor leasing gangbaar was, dus die was nog gekocht door z'n bedrijf. Rond de periode dat ik mijn rijbewijs haalde kon hij die overnemen voor, ik denk, 5000€. Toen was dit uiteraard absurd voor mij als 1e auto (qua ruimte, verbruik, taks, verzekering,...). 6j later doen m'n vrouw zwanger was van ons 3e kind keken we eeop terug dat dat wel een leuke auto zou geweest zijn (vergeleken met onze Peugeot Partner)

Nu geen interessante auto's in het vooruitzicht vanuit die hoeken.
Nonkel heeft nu een Jaguar F-Pace, dat model minder mijn ding. En m'n pa rijdt nu als laatste bedrijfswagen met een Mercedes CLA. Diesel en te klein voor mij. (Met 3 kinderen en 2 grote honden)

(Damn, even een serieuze trip down memory lane :love2: )
Heel herkenbaar allemaal. Soms denk ik ook aan dergelijke kansen die ik verloren ben omdat ik te jong was, maar uiteindelijk waren we dus gewoon te jong en was het niet haalbaar.

Ik wil hem gerust af en toe eens lenen om er een toertje mee te doen hoor ;)
Mijn zoon vindt die kuipzetels fantastisch om in te zitten, dus nog even groeien tot de 135cm en die auto gaat in 't weekend weer vaker rijden. :)
Nu zit hij daar gewoon op de oprit in die kuipzetels achteraan, beetje rond te kijken. :lol:

Wat was jouw nickname toen ?
Ik herken deze wel nog, zat toen ook al op het mobiliteitsgedeelte.
Knap dat je deze nog steeds hebt.
Mijn E34 is toch ook eentje die blijft.
Ook Remake op 9lives. Op TNG iets anders. :unsure:
Was jij dan ook op de meetings in Gent, Staden en Brustem? Ik heb op mijn fb nog foto's van die aan de Ikea staan blijkbaar. :lol: Was daar toen wel met een Impreza.

Ook Remake op 9lives. Op TNG iets anders. :unsure:
Was jij dan ook op de meetings in Gent, Staden en Brustem? Ik heb op mijn fb nog foto's van die aan de Ikea staan blijkbaar. :laugh: Was daar toen wel met een Impreza.
Ik ben eens naar een meeting geweest waar we toen gaan karten zijn, maar weet niet meer waar het was.
Alsook 1 keer op de nurburgring waar toen ook meerder TNG-leden waren.

Ik ben eens naar een meeting geweest waar we toen gaan karten zijn, maar weet niet meer waar het was.
Alsook 1 keer op de nurburgring waar toen ook meerder TNG-leden waren.
ik herinner me 3 meetings.

Allereerste was Ikea in Zaventem.
Na die meeting hebben ze slagbomen en verkeersdrempels op die parking gezet :laugh:

Dan inderdaad eentje waarbij we waren gaan karten.

3de was een groot verlaten domein (verlaten landingsbaan of militair domein? Zit zeer ver int geheugen).
Herinner me nog dat er dan dragraces gedaan werden, maar dat idee werd al snel stopgezet door de enorme steenslag die daar veroorzaakt werd.

ik herinner me 3 meetings.

Allereerste was Ikea in Zaventem.
Na die meeting hebben ze slagbomen en verkeersdrempels op die parking gezet :laugh:

Dan inderdaad eentje waarbij we waren gaan karten.

3de was een groot verlaten domein (verlaten landingsbaan of militair domein? Zit zeer ver int geheugen).
Herinner me nog dat er dan dragraces gedaan werden, maar dat idee werd al snel stopgezet door de enorme steenslag die daar veroorzaakt werd.
Die werd vooral stilgelegd doen de MP toekwam :lol:
Ben daar ook paar keer rond gegaan met die 190. Die baan lag spekglad.

Toen er iemand te laat in de remmen ging en met zijn Corsa door/over plantenbak ging 😂
- Vista die volle bak achteruit met iemand anders zijn auto tegen een paal reed.
- Een die te laat remde en achterop Lientje (?) haar auto reed en nadien vervelend deed voor de afhandeling.
- Motard die zijn portemonnee verloor waar hij niet mocht rijden. Gelukkig vond de politie hem en zijn ze die vriendelijk komen brengen.

Die TNG meetings waren toch soms wel een hoop varkens bijeen als je het zo bedenkt. :unsure:

En welke motor ligt er in je E190? Is misschien obvious, maar ik ken niet zo veel van het model, buiten het feit dat een iconische Mercedes is uiteraard. Ik dacht dat die met 4 of 6 cilinder verkrijgbaar was?

En welke motor ligt er in je E190? Is misschien obvious, maar ik ken niet zo veel van het model, buiten het feit dat een iconische Mercedes is uiteraard. Ik dacht dat die met 4 of 6 cilinder verkrijgbaar was?

2.3-16 met 185pk.
4-cylinder dus moest het niet duidelijk zijn, met 16 klepjes.

Voor zover ik weet is de enige 190 met 6 cylinder de 190E 2.6, buiten de zeer gelimiteerd uitgebrachte AMG versie (3.2 6 cylinder, 200 exemplaren gemaakt). Als er zo eentje te koop komt mag je je aan een bedrag met 6 cijfers verwachten, en ik twijfel dat het eerste cijfertje een 1 gaat zijn.

Een 5 cylinder diesel zat er ook tussen

4-cylinder dus moest het niet duidelijk zijn, met 16 klepjes.

Voor zover ik weet is de enige 190 met 6 cylinder de 190E 2.6, buiten de zeer gelimiteerd uitgebrachte AMG versie (3.2 6 cylinder, 200 exemplaren gemaakt). Als er zo eentje te koop komt mag je je aan een bedrag met 6 cijfers verwachten, en ik twijfel dat het eerste cijfertje een 1 gaat zijn.

Een 5 cylinder diesel zat er ook tussen
Idd, maar AMG was toen nog geen onderdeel van Mercedes, maar een stand-alone firma, zoals Brabus er nu nog is.

Dus de 2.6 was de enige originele 6-cilinder te vinden. Zat in een voor de rest onaangepaste 190 en was meer gericht op comfort dan snelheid.
Die 5 cilinder diesel heb ik ooit nog overwogen als daily, maar de dure taksen voor de lage prestaties hebben mij toen toch tegengehouden.

En op wat slaat die EVO1 en EVO2 op een E190? Zijn dat modellen die gebouwd zijn als homologatie voor DTM te kunnen rijden ermee, of staat dat er los van?

En op wat slaat die EVO1 en EVO2 op een E190? Zijn dat modellen die gebouwd zijn als homologatie voor DTM te kunnen rijden ermee, of staat dat er los van?
Idd voor homologatie van de DTM wagens. Van elk zijn er 502 gebouwd met elk hun nummer. Die hadden dan de 2.5-16 motor er in liggen met nog wat meer pk's dan de "standaard" 2.5-16. En natuurlijk ook een nog veel opvallendere bodykit onder andere.

Terug
Bovenaan