Welke wagen heb jij? Post your pics!

Hier komt een 2e EV firmawagen in huis en zijn de omstandigheden zo dat we toch graag nog een privé wagen hebben om:
1. Een paardentrailer te kunnen trekken (2 ton geremd)
2. Opt gemak met het gezin op reis te gaan
3. Korte afstanden kunnen doen puur op batterij
4. Absoluut max 10k km per jaar te doen

Budget +/- 50k EUR

Er staan aan die prijs behoorlijk wat X5 45e's aangeboven op de 2e hands markt, veelal aan ongeveer 50k km stand bouwjaar rond de 2021. Lijkt me wel een goeie deal? Zien jullie nog andere mogelijkheden?
Ik denk dat je daar sowieso een heel goeie auto mee hebt. De huidige generatie X5 hybride is een serieuze verbetering tov de vorige.

De opties die contextbinder voorstelt zijn ook goeie modellen, al betwijfel ik of je bij de Cayenne in je prijsklasse iets vindt dat geen fake hybride is.. Bij de GLE heb je dan ook nog diesel hybride, wat ook wel een voordeel kan zijn qua verbruik. Want SUV's zuipen wel wat benzine.
Ik zou daar nog Range Rover Sport bij zetten als 'mainstream segment', maar die is dacht ik opvallend minder betrouwbaar dan de rest.

Hier komt een 2e EV firmawagen in huis en zijn de omstandigheden zo dat we toch graag nog een privé wagen hebben om:

Budget +/- 50k EUR

Er staan aan die prijs behoorlijk wat X5 45e's aangeboven op de 2e hands markt, veelal aan ongeveer 50k km stand bouwjaar rond de 2021. Lijkt me wel een goeie deal? Zien jullie nog andere mogelijkheden?
Ik rij nu een goeie 3 jaar rond met deze. Heel tevreden over. Ik doe ook veel korte afstanden die ik elektrisch doe. Kan deze geregeld opladen in het zonnig seizoen wanneer mijne zonnepanelen opbrengen. Kofferruimte valt mss wel wat tegen voor een groot gezin owv de batterij.

Ik rij nu een goeie 3 jaar rond met deze. Heel tevreden over. Ik doe ook veel korte afstanden die ik elektrisch doe. Kan deze geregeld opladen in het zonnig seizoen wanneer mijne zonnepanelen opbrengen. Kofferruimte valt mss wel wat tegen voor een groot gezin owv de batterij.
Op autoreis gaan doen we nu met een GLB met dakkoffer; dus zal wel lukken.
Denk grootste zorg bij aankoop zal zijn om de state of health van de batterij wat in te schatten.

Ben vandaag dan toch is kunnen gaan testrijden met de Ioniq 5 N. Een hele tijd met een smile tot achter mijn oren gereden... In februari staat hem op den oprit. 😁
Hey.
Hoe bevalt hij na al die tijd?
Ondertussen al problemen-bugs-storingen tegengekomen??
We staan hier in twijfel om een zotte aankoop te doen.

3. Korte
Er zijn toch ook EVs die 2 ton mogen trekken?

Ik wil ook graag mijne phev prive overkopen om op gemak op vakantie te gaan, maar ben een beetje van het idee aan het afstappen, 3e auto is gewoon veel last voor niks. Moeste de kinderen al kunnen rijden een no-brainer, maar anders zou ik gewoon een ev nemen die 2 ton mag trekken.

Er zijn toch ook EVs die 2 ton mogen trekken?

Ik ken het leasebudget (nog) niet maar firmawagen budgetten in onze sector zijn eerder bescheiden vs het gemiddelde BG publiek.

Bovendien is het weinig zinvol om een paardentrailer achter een EV te hangen als je af en toe de intentie hebt om iets verder op stap te gaan met de paarden (je geraakt nooit in de ardennen en terug op één lading bvb).

Ja, het blijft duur natuurlijk, mijn berekening komt uit op ongeveer 900€ per maand aan kosten; maar op ons gezinsinkomen valt dat relatief wel mee.

Hey.
Hoe bevalt hij na al die tijd?
Ondertussen al problemen-bugs-storingen tegengekomen??
We staan hier in twijfel om een zotte aankoop te doen.
Zalige wagen om mee te rijden! Ik stap nog steeds iedere dag met een glimlach in mijn auto.
Vooral dat schakelen is zalig. Die kick die je krijgt als je schakelt is vrij verslavend 😁.

Van de kwaliteit zelf ben ik minder tevreden...
Na 2 maanden verloor ik altijd bandenspanning tot 1,5bar. Dit bleek achteraf een gaatje/scheurtje te zijn in het wiel. Heeft 2 maanden geduurd eer dit in orde was. Levertijden zijn vrij lang voor die onderdelen.

Dan heb ik last van gerammel in de koffer. Dit blijkt ook een gekend issue te zijn. Is de kofferklep die niet goed aansluit in het slot.

Ik merk ook dat het vermogen heel afhankelijk is van de SOC en batterijtemperatuur. Ik stond is naast een fiesta ST en was niet echt veel sneller tot aan 100km/h.

Als je hem voor trackdays wil gebruiken, ga je van een kale reis terugkomen ... Zolder verbiedt elektrische wagens en Spa wordt hem beschouwd als SUV wat niet is toegelaten.

Het lijkt alsof jullie denken beter te weten hoe die wedstrijden logistiek verlopen dan wij.

Met een volle paardentrailer aan een snellader gaan staan is gewoon helemaal niet praktisch. En eens op bestemming wil je ook niet nog eens tot een snellader gaan rijden om in de rest van uw traject te voorzien.

In theorie kan het uiteraard, als er het budget er zou zijn om een EV te leasen die 2 ton kan trekken. Dat is dus ook niet het geval.

Er zijn echt wel een hele hoop goeie redenen waarom je zelden een EV een paardentrailer ziet trekken op de snelweg.

Met een volle paardentrailer aan een snellader gaan staan is gewoon helemaal niet praktisch.
Waarom niet? Er zijn redelijk wat snelladers die je met een aanhangwagen kan gebruiken.
En we spreken in geval van een deftige laadcurve over hooguit 10-15 minuten om een bij te laden.
Althans als je toch binnen België blijft zou dit weinig vertraging moeten opleveren.
Naar het zuiden van Frankrijk met een groot gewicht aan de auto is een totaal ander verhaal.

Budget +/- 50k EUR

GLE350de is een dieselhybride met hoger koppel dan benzinehybride, uitstekend geschikt om te trekken.
Grote batterij, kan tot 90 tot 100km puur elektrisch
Zelfs met lege batterij ga je maar 6-7l verbruiken
Zeker te vinden binnen je budget, zelfs met garantie (Mercedes Certified)

Geen een van mijn vrienden/kennissen geraakt onder de 9l met die GLE als de batterij leeg is. 6-7l lijkt me dan wel een serieuze stretch.

Wellicht hebben uw vrienden/kennissen dan een heel zware voet ;)

Wij gebruikten de dieselhybride namelijk tijdens een dik 2.000 kilometer tellende rit naar Oostenrijk en terug en hoewel deze Mercedes kan snelladen tot 50 kW, lieten we de laders op de snelwegparkings braaf vrij voor de EV's die ze écht nodig hadden. Inderdaad: we reden deze plug-inhybride dus zo goed als uitsluitend met een lege accu — zondaars dat we zijn. Daar had onze GLE echter verrassend weinig last van want bleven we mooi rond de 120 km/u, dan schommelde het gemiddelde verbruik tussen de 6 en de 7 l/100 km. Op de Duitse Autobahn ging het tempo dan wel omhoog en het verbruik volgde, maar zelfs dan was het resultaat niet dramatisch te noemen. Zo eindigden we de hele reis met een gemiddelde van 7,4 l/100 km… Voor een 2,6 ton zware SUV!

Terug
Bovenaan