werken in een grootkeuken. ervaringen?

TRUMP

Active member
Gegroet,

ik wou es informeren of hier mensen zitten die daar in werken, of hebben gewerkt?
het is een uiteenlopende job, en de ene plaats is de andere plaats niet.

Maar ik zag onlangs een job aanbieding met wel nog leuke uren (8 tot 15 uur) , en het idee dat je buiten stapt om 15 u en aan niets meer moet denken, spreekt me wel aan.
Maar wellicht wel warm in de zomer, druk als het etenstijd is, constant veiligheidsschoenen en haarnetjes dragen, en veel afwas/opkuis nadien...

Betaalt precies wel niet slecht, paritair comité 319.01 , en als die zoals ze beloven, 21 jaar ancienniteit integraal zouden overnemen, zou ik wel redelijk hoog zitten.

Nu, ik wou gewoon eens horen of hier mensen met ervaringen zitten...

Eens proberen als flexi zou ik zeggen, gewoon in een lokale resto ofzo - één van mijn vele buren doet dat al een paar jaar, hij zegt dat zoiets nog best onderschat wordt maar wat afwisseling (afwas, eens achter de gril, eens voorbereiding). Vriend zijn vrouw (Thais maar de taal niet helemaal machtig - beperkt in keuze jobs) werkt al een paar jaar bij McDonalds, daarvoor in grootkeuken van rusthuis gewerkt - McDonalds vind ze aangenamer (ook door ander uurrooster) - maar geeft wel aan dat het bij momenten echt wel hard werken is.

Eens proberen als flexi zou ik zeggen, gewoon in een lokale resto ofzo - één van mijn vele buren doet dat al een paar jaar, hij zegt dat zoiets nog best onderschat wordt maar wat afwisseling (afwas, eens achter de gril, eens voorbereiding). Vriend zijn vrouw (Thais maar de taal niet helemaal machtig - beperkt in keuze jobs) werkt al een paar jaar bij McDonalds, daarvoor in grootkeuken van rusthuis gewerkt - McDonalds vind ze aangenamer (ook door ander uurrooster) - maar geeft wel aan dat het bij momenten echt wel hard werken is.
Een restaurant en een grootkeuken zijn volledig anders. Qua toestellen, qua methodes, qua regels, qua alles eigenlijk.
Ik heb (als afwasser) 5 jaar in restaurants gewerkt en daar bak je vlees enz per stuk, je mise en place is een grote ketel bolognesesaus maken. In een grootkeuken is dat helemaal anders. Da's trays vol kippenfilets in een stomer steken, een vaatwas met een transportband, ...

@OP: Als je het werk op zich ziet zitten zou ik het doen. Da's minder koken voor de passie, toch niet dagelijks, maar je kan daar zeker voldoening uit halen. En inderdaad, de deur dicht trekken en aan niks meer moeten denken is echt een groot voordeel. Ik heb bijna 10 jaar zo'n job gehad en da's zalig.

Gegroet,

ik wou es informeren of hier mensen zitten die daar in werken, of hebben gewerkt?
het is een uiteenlopende job, en de ene plaats is de andere plaats niet.

Maar ik zag onlangs een job aanbieding met wel nog leuke uren (8 tot 15 uur) , en het idee dat je buiten stapt om 15 u en aan niets meer moet denken, spreekt me wel aan.
Maar wellicht wel warm in de zomer, druk als het etenstijd is, constant veiligheidsschoenen en haarnetjes dragen, en veel afwas/opkuis nadien...

Betaalt precies wel niet slecht, paritair comité 319.01 , en als die zoals ze beloven, 21 jaar ancienniteit integraal zouden overnemen, zou ik wel redelijk hoog zitten.

Nu, ik wou gewoon eens horen of hier mensen met ervaringen zitten...

Ik denk dat je je vooral moet afvragen of zo een heel afgelijnde job met heel veel routine en beperkte verantwoordelijkheid wel echt iets voor jou is. Je zit nu in een job met heel veel vrijheid, maar waar ook veel shit op u gedumpt wordt en waar er eigenlijk gewoon geen lijnen meer zijn over wat wel of niet tot je takenpakket behoort.
De openheid van je job heeft nu een niveau bereikt dat gewoon niet meer ok is. Maar dat kan er voor zorgen dat je daardoor enorm op zoek gaat naar het tegengestelde daarvan: een duidelijk takenpakket, duidelijk begin en einde van je werkdag, niet te veel verantwoordelijkheid.... terwijl je op zich wel graag die vrijheid hebt, alleen mag het niet te extreem worden en mag dat niet misbruikt worden door de werkgever, wat nu wel het geval is.

Dus vraag u vooral eens af, wat je oorspronkelijk leuk vond aan je huidige job en wat nu ook wel goed zou zijn als die té er weer van af is. Probeer niet in de valkuil te trappen van zo hard te zoeken naar datgene wat niet is wat je nu doet, dat je ook de dingen die je wel liggen daaraan uit het oog verliest. Is zo een strikte routine echt iets voor jou, of lijkt je dat nu gewoon heel aantrekkelijk omdat je nu in een extreme situatie zit waar je dat op geen enkele manier meer hebt?

voor alle duidelijkheid, het is niet zelf koken hé, ik ben geen chef kok.
het is vooral helpen: groenten en fruit snijden, afwegen, brood en beleg doen. en nadien afwas en opkuis. maar ook distributie van het eten.

ik ben alvast uitgenodigd voor gesprek. maar ik snap niet goed dat ze me in loonschaal 21 gaan laten starten terwijl ik niets van ervaring heb. dat zou betekenen dat ik start aan 3700 bruto zie ik op hun loonschalen terug (voor full time, maar ze bieden maar 32 uur dus daar moet nog een stuk van af. maar zelfs met dat stuk er van af, denk ik nog steeds een 3000 bruto, wat overeenkomt met wat ik nu heb.)

ok wel geen maaltijdcheques , bedrijfswagen en thuiswerk meer. dus inleveren zowiezo. maar puur qua loon zou het nog niet zo slecht zijn.

vraag is enkel of ik het me niet ga beklagen natuurlijk. mijn vrouw werkt ook de helft van haar tijd in een grootkeuken (vergelijkbaar) en das best wel voort doen hoor. maar als je goede collega's hebt, is dat wel fijn.

ik moet echter wel bekennen, : ik sta thuis nooit in een keuken. ik maak nooit eten klaar. dus is dat dan iets voor mij?
aardappelen/appels schillen bv, nog nooit gedaan.

en elke dag om 6.30 opstaan, nog voor mijn vrouw, ga ik het dan niet beklagen als ik daar dan sta te zweten de dinsdag en de donderdag, terwijl ik anders rustige thuiswerkdagen heb.
Het zou een hele stap zijn natuurlijk. en ik wil die mensen hun tijd ook niet verdoen, door gewoon op gesprek te gaan, als het niets voor mij zou zijn. maar ergens ben ik wel benieuwd. want ik heb youtube filmpjes bekeken, en die zijn heel uiteenlopend.
tot het extreme toe, met lopende banden waarbij iemand een plateau er op zet, en 4 a 5 mensen beurtelings iets op een bord kwakt... :help:

EDIT: wat me ook bang maakt is: als ik deze job zou doen, en het bevalt me niet, of het is niets voor mij, heb ik weinig om "in de schaal te werpen", als ik terug naar administratieve functie wil gaan.
Nu kan ik nog "onderhandelen" bij soortgelijke job dat ik ook thuiswerk of auto wens.

EDIT 2: misschien moet ik gewoon op gesprek gaan zoals gepland. tis om 11 uur op een werkdag, dus vragen om eens te gaan kijken hoe die werkdag er uit ziet, en hoeveel uur per dag dit en hoeveel uur per dag dat... zodat ik een duidelijk beeld heb.
maar verdorie het is toch wel puzzelen hoor, solliciteren terwijl uw huidige baas niets mag weten. weeral uitvlucht zoeken.

Laatst bewerkt:
voor alle duidelijkheid, het is niet zelf koken hé, ik ben geen chef kok.
het is vooral helpen: groenten en fruit snijden, afwegen, brood en beleg doen. en nadien afwas en opkuis. maar ook distributie van het eten.

ik ben alvast uitgenodigd voor gesprek. maar ik snap niet goed dat ze me in loonschaal 21 gaan laten starten terwijl ik niets van ervaring heb. dat zou betekenen dat ik start aan 3700 bruto zie ik op hun loonschalen terug (voor full time, maar ze bieden maar 32 uur dus daar moet nog een stuk van af. maar zelfs met dat stuk er van af, denk ik nog steeds een 3000 bruto, wat overeenkomt met wat ik nu heb.)

ok wel geen maaltijdcheques , bedrijfswagen en thuiswerk meer. dus inleveren zowiezo. maar puur qua loon zou het nog niet zo slecht zijn.

vraag is enkel of ik het me niet ga beklagen natuurlijk. mijn vrouw werkt ook de helft van haar tijd in een grootkeuken (vergelijkbaar) en das best wel voort doen hoor. maar als je goede collega's hebt, is dat wel fijn.

ik moet echter wel bekennen, : ik sta thuis nooit in een keuken. ik maak nooit eten klaar. dus is dat dan iets voor mij?
aardappelen/appels schillen bv, nog nooit gedaan.

en elke dag om 6.30 opstaan, nog voor mijn vrouw, ga ik het dan niet beklagen als ik daar dan sta te zweten de dinsdag en de donderdag, terwijl ik anders rustige thuiswerkdagen heb.
Het zou een hele stap zijn natuurlijk. en ik wil die mensen hun tijd ook niet verdoen, door gewoon op gesprek te gaan, als het niets voor mij zou zijn. maar ergens ben ik wel benieuwd. want ik heb youtube filmpjes bekeken, en die zijn heel uiteenlopend.
tot het extreme toe, met lopende banden waarbij iemand een plateau er op zet, en 4 a 5 mensen beurtelings iets op een bord kwakt... :help:

EDIT: wat me ook bang maakt is: als ik deze job zou doen, en het bevalt me niet, of het is niets voor mij, heb ik weinig om "in de schaal te werpen", als ik terug naar administratieve functie wil gaan.
Nu kan ik nog "onderhandelen" bij soortgelijke job dat ik ook thuiswerk of auto wens.

EDIT 2: misschien moet ik gewoon op gesprek gaan zoals gepland. tis om 11 uur op een werkdag, dus vragen om eens te gaan kijken hoe die werkdag er uit ziet, en hoeveel uur per dag dit en hoeveel uur per dag dat... zodat ik een duidelijk beeld heb.
maar verdorie het is toch wel puzzelen hoor, solliciteren terwijl uw huidige baas niets mag weten. weeral uitvlucht zoeken.
Ik stel me toch wel wat vragen hoor... Als je zelf nooit in een keuken staat, ga je dit dan wel enkele jaren kunnen volhouden? Is op zich harde arbeid én het ligt niet in je interesses... Puur omdat het je goede uren lijken vind ik bijzonder mager om dan een switch te doen.

Ik stel me toch wel wat vragen hoor... Als je zelf nooit in een keuken staat, ga je dit dan wel enkele jaren kunnen volhouden? Is op zich harde arbeid én het ligt niet in je interesses... Puur omdat het je goede uren lijken vind ik bijzonder mager om dan een switch te doen.
Ik volg je, maar mensen die in een fabriek werken, ik zeg maar wat airco fabriek, of auto fabriek, denk je dat die allemaal zoveel affiniteit hebben met airco's en auto's? Ik denk dat ze vooral weinig verantwoordelijkheid willen, hun uren kloppen liefst met leuke collega's en uren.

Maar goed, misschien is voor een keuken wel meer affiniteit vereist..

Ik volg je, maar mensen die in een fabriek werken, ik zeg maar wat airco fabriek, of auto fabriek, denk je dat die allemaal zoveel affiniteit hebben met airco's en auto's? Ik denk dat ze vooral weinig verantwoordelijkheid willen, hun uren kloppen liefst met leuke collega's en uren.

Maar goed, misschien is voor een keuken wel meer affiniteit vereist..
Heb jij al enkele jaren in een fabriek gewerkt? Wees zeker dat als die mensen een "betere" keuze zouden hebben, ze vaak ook daar niet zouden werken hoor ;)

Is vooral hard werken imo, ik heb zelf als 16-jarige ooit even in Mc Donalds meegedraaid en acheraf nog eens een vakantiejob i/e grootkeuken, was toch wel het hardste werken voor een lage vergoeding. Sindsdien wel altijd veel respect gehad voor werknemers die dit doen.

Heb jij al enkele jaren in een fabriek gewerkt? Wees zeker dat als die mensen een "betere" keuze zouden hebben, ze vaak ook daar niet zouden werken hoor ;)
Goh pas op, ge hebt er genoeg die er staan ook voor hetgeen @TRUMP zegt ook éh. Afgelijnde uren en nul shit erbuiten zijn factoren die veel mensen ook gewoon graag hebben 🤷‍♂️

Wat Guazala zegt klopt gewoon, probeer te denken wat je echt graag wil doen ipv te focussen op wat je niet wil doen vanuit je huidige job.

Veel succes in elk geval, wat het ook wordt!

Is vooral hard werken imo, ik heb zelf als 16-jarige ooit even in Mc Donalds meegedraaid en acheraf nog eens een vakantiejob i/e grootkeuken, was toch wel het hardste werken voor een lage vergoeding. Sindsdien wel altijd veel respect gehad voor werknemers die dit doen.
Tis nu wel geen fastfood maar eerder een scholengemeenschap dus toch heel wat anders.

En lage vergoeding is het niet. Snap niet dat ze 21 jaar irrelevante werkjaren willen meenemen waardoor je aan 3700 bruto komt terwijl ik al 11 jaar relevante kantooradministratie heb en op mijn huidige job slechts 3000 bruto. Wordt ik dan zo onderbetaald?
Of vinden ze in die grootkeuken zo moeilijk mensen dat ze daar overbetalen?

Tis nu wel geen fastfood maar eerder een scholengemeenschap dus toch heel wat anders.

En lage vergoeding is het niet. Snap niet dat ze 21 jaar irrelevante werkjaren willen meenemen waardoor je aan 3700 bruto komt terwijl ik al 11 jaar relevante kantooradministratie heb en op mijn huidige job slechts 3000 bruto. Wordt ik dan zo onderbetaald?
Of vinden ze in die grootkeuken zo moeilijk mensen dat ze daar overbetalen?
Ik denk inderdaad dat jij voor de shit die je te verwerken krijgt, en wat ze op je schouders leggen jouw loon zéér zwaar onderbetaald is.

Ik noem dat de West-Vlaamse "famillie-KMO" mentaliteit.
Wat voornamelijk wil zeggen dat je een beetje (veel soms) slaaf van je werkgever bent, en je ze daarvoor best ook nog eens regelmatig bedankt!

Heb zo eens een kmo'tje in Brugge bezocht (als klant), was wat later op de namiddag en liep uit tot pakweg 19:00. Vond het vreemd dat zo goed als iedereen nog op kantoor was zo laat, achteraf vernomen dat dat was omdat "naar huis gaan voor de baas" not done was!
Ook geen overuren of recup ervoor!
Kreeg ik mijn Antwerps hoofd niet rond!
Is wel aan het minderen, maar is er echt nog niet uit hoor!

Ook niet vergeten dat het wettelijk minimumloon, voor de domste ongeschoolde arbeid (en dat is niet denigrerend bedoelt hé), als schoolverlater met nul jaren anciëniteit, al net geen 2200€ bruto is!

Eigenlijk mogen we héél blij zijn dat er voldoende mensen zijn die repetitieve "zero interest" jobs doen voor wat voor hun de belangrikste factor/payback die zero verantwoordelijkheid is, samen met 100% om 17:00 die deur dicht te kunnen trekken tot de werkdag erna.

Ik zou het niet kunnen (voor eender welk loon), ik heb die constante uitdagingen en kennisverbreding nodig, ik zou zonder dat gek komen!

Terug
Bovenaan