Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

• Ja

Stemmen: 100 64,1%
  • Ja, maar niet voor 50+

Stemmen: 36 23,1%
  • Nee, behouden zoals nu

Stemmen: 20 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    156
Alleen de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd is inderdaad geen oplossing, omwille van de punten die hierboven al zijn aangehaald. Ik wil er daar nog één uit toevoegen:
Op de fabriek van mijn neef hebben ze heel vaak hetvolgende voor: ze nemen iemand aan, die komt dan een paar maanden werken (ik herinner me eigenlijk zelfs niet meer exact hoe lang) en daarna komt hij niet meer opdagen. Tot hij een paar maanden later weer verschijnt, en ze hem weer terug aannemen. Waarna hetzelfde liedje zich herhaalt...
Je zou dan zeggen: neem die niet meer aan, maar ja, ze vinden nu eenmaal héél moeilijk personeel.
Maar een beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkering zou daar in elk geval dus ook geen oplossing zijn.

Mijn persoonlijke opinie is dat de overheid véél minder centen zou moeten uitdelen, maar zelf alles in handen nemen. Iedereen heeft recht op voeding, op een dak boven zijn hoofd, op onderwijs, op medische verzorging, maar dat zijn zaken die de overheid rechtstreeks zou moeten regelen voor degene die er nood aan hebben. Nu geeft men gewoon xxxx€ aan iemand en die mag daar mee doen wat hij wil. Uiteraard leidt dat tot misbruiken, want dat geld wordt ook besteed aan drank, rookwaar, gokken.... Dat bedrag houdt ook geen rekening met de persoonlijke situatie van iemand (heeft die al een eigen huis, of woont die in een goedkope sociale woning?) Ik ben er zeker van dat mensen veel meer geneigd zouden zijn om te gaan werken, gewoon omdat ze dan weer zelf kunnen beslissen wat ze doen met de centen.

(Het is hier off topic, maar als ik me goed herinner heeft men dit indertijd ook toegepast op de immigratie: immigranten kregen vroeger ook een bedrag per maand om voor zichzelf te zorgen. Daar werd nogal wat misbruik van gemaakt en daar is een einde aan gemaakt door zelf voorzieningen te treffen voor de migranten (wat nu overigens ook weer problematisch is, maar dat is een ander verhaal))

Alleen de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd is inderdaad geen oplossing, omwille van de punten die hierboven al zijn aangehaald. Ik wil er daar nog één uit toevoegen:
Op de fabriek van mijn neef hebben ze heel vaak hetvolgende voor: ze nemen iemand aan, die komt dan een paar maanden werken (ik herinner me eigenlijk zelfs niet meer exact hoe lang) en daarna komt hij niet meer opdagen. Tot hij een paar maanden later weer verschijnt, en ze hem weer terug aannemen. Waarna hetzelfde liedje zich herhaalt...
Je zou dan zeggen: neem die niet meer aan, maar ja, ze vinden nu eenmaal héél moeilijk personeel.
Maar een beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkering zou daar in elk geval dus ook geen oplossing zijn.
En opnieuw een mooi voorbeeld vh enorme misbruik met werkloosheidsuitkeringen.

Zoals ik reeds heb gezegd: groter verschil tussen doppen en werken (1000 euro nettoloon?), is eerlijker voor diegenen die werken en een inspanning doen en ook motiverender voor werklozen om effectief te gaan werken.

En voor de langdurig werklozen die dan nog niet willen gaan werken (of kunnen): stopzetten van uitkering en leefloon.

Welja, dat heb ik zopas ook gelezen, en vind ik ergens wel bemoedigende cijfers. Tot voor kort zag ik andere cijfers, waar ik dacht slechts 5 mensen over heel België effectief bestraft werden op een gans jaar :eek: . Lijkt me hallucinant weinig dat er maar zo weinig effectief niet actief werk zoeken.

Klopt dus langs geen kanten.
Dat is ook een vorm van misbruik van de werkloosheidsuitkeringen. Volgens sommige hier op het forum is er geen sprake van misbruik en is het systeem zoals het nu werkt een eerlijk en efficient systeem:crazy:
reported. Voor de zoveelste keer weer valse woorden in iemand's mond leggen.

Ik baseerde me op dit artikel JPV. Speciaal opgezocht zodat je ziet dat ik het niet uit mijn mouw schud.
En kijk, ik sprak van 5 maar het zijn er maar 2 die effectief volledig hun uitkering verloren.
Opgepast Artikel gaat dus wel maar over semester 1 he. Ik zei verkeerdelijk 5 per jaar, maar moest dus zeggen 2 voor semester 1 van 2022. Wat dus grosso modo op 4 a 5 per jaar zou komen als we de lijn doortrekken.

Sorry ik wil zeker niet meer je aanvallen, maar misschien is mijn artikel dan gewoon niet accuraat?
In dat geval mijn excuses. Ik ging voort op nieuwsblad..

Edit: die 2 per semester zijn wel herhaaldelijke overtreders die permanent hem verliezen. Daarboven dus 39 die hem tijdelijk verliezen. Groot verschil.

Maar toch is dat al bij al toch vrij weinig? Of zie ik het verkeerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe blindkan je zijn? Het gaat over effectieve SANCTIES. DUs néé, ze waren niet in orde.
In het eerste semester van 2022 verloren slechts twee werkzoekenden het recht op een uitkering. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Ilse Malfroot (Vlaams Belang) heeft opgevraagd bij minister van Werk Jo Brouns (CD&V). “Dit is het ultieme voorbeeld van het zwakke sanctioneringsbeleid”, reageert Malfroot.

In totaal werden dit jaar 15.170 werkzoekenden gecontroleerd door de VDAB. Naar aanleiding van de controles werden 6.225 sancties uitgedeeld. Naast de twee permanente verliezen van de uitkering, werd 32 keer de uitkering tot het niveau van het leefloon verminderd en 29 keer werd deze (tijdelijk) geschorst.

Zoals ik reeds zei: sancties zijn zeer beperkt zowel in aantal als in sanctie (2 permanente schorsingen en 32 x vermindering naar leefloon = 2x niks tov het aantal werklozen). Dus argumenteren met opmerkingen zoals: kijk eens de RVA is streng en werklozen worden gestraft....houden geen steek.

Ik baseerde me op dit artikel JPV. Speciaal opgezocht zodat je ziet dat ik het niet uit mijn mouw schud.
En kijk, ik sprak van 5 maar het zijn er maar 2 die effectief volledig hun uitkering verloren.
Opgepast Artikel gaat dus wel maar over semester 1 he. Ik zei verkeerdelijk 5 per jaar, maar moest dus zeggen 2 voor semester 1 van 2022. Wat dus grosso modo op 4 a 5 per jaar zou komen als we de lijn doortrekken.

Sorry ik wil zeker niet meer je aanvallen, maar misschien is mijn artikel dan gewoon niet accuraat?
In dat geval mijn excuses. Ik ging voort op nieuwsblad..

Edit: die 2 per semester zijn wel herhaaldelijke overtreders die permanent hem verliezen. Daarboven dus 39 die hem tijdelijk verliezen. Groot verschil.

Maar toch is dat al bij al toch vrij weinig? Of zie ik het verkeerd.
De cijfers kloppen op zich, maar gaan niet over wat je ze: ze zullen enkel slaan op de schorsingen op basis van een artikel die enkel tot uitsluiting kan leiden (niet alle) én gezien de VDAB, enkel over Vlaanderen. Als je de juiste cijfers opvraagt, kan je bewijzen wat je wil, tenzij je de context kent :).

De VDAB is bevoegd voor een groot deel van de activering van werklozen, maar is niet bevoegd voor de schorsingen en uitsluitingen naar aanleiding van werkverlating, ontslag door foutieve houding, fraude met uitkeringen of werkweigering.

De RVA schorst én sluit dus ook mensen uit. Enkel zitten die niet in de cijfers die het Vlaams Belang aan de bevoegde minister van de VDAB opvroeg, omdat hij die niet kan geven.

Zo zijn er bvb in 2021 voor verkeerde houding/niet-aanmelding RVA 514 uitsluitingen voor onbepaalde duur, Zie de link PDF vanaf pagina 100 (redelijk technisch, je moet de verschillende soorten uitsluitingen wel kennen).

De cijfers kloppen op zich, maar gaan niet over wat je ze: ze zullen enkel slaan op de schorsingen op basis van een artikel die enkel tot uitsluiting kan leiden (niet alle) én gezien de VDAB, enkel over Vlaanderen. Als je de juiste cijfers opvraagt, kan je bewijzen wat je wil, tenzij je de context kent :).

De VDAB is bevoegd voor een groot deel van de activering van werklozen, maar is niet bevoegd voor de schorsingen en uitsluitingen naar aanleiding van werkverlating, ontslag door foutieve houding, fraude met uitkeringen of werkweigering.

De RVA schorst én sluit dus ook mensen uit. Enkel zitten die niet in de cijfers die het Vlaams Belang aan de bevoegde minister van de VDAB opvroeg, omdat hij die niet kan geven.

Zo zijn er bvb in 2021 voor verkeerde houding/niet-aanmelding RVA 514 uitsluitingen voor onbepaalde duur, Zie de link PDF vanaf pagina 100 (redelijk technisch, je moet de verschillende soorten uitsluitingen wel kennen).
Het aantal is peanuts en de sanctie 2x niks. Er staat bijvoorbeeld bij: schorsing voor 8 weken. Tja....
En in verhouding tot het totaal aantal werklozen procentueel verwaarloosbaar.
En het zullen echt wel de extremen zijn die geschorst worden, dan moet je toch al heel ver uit de bocht gaan.

Edit: schorsingen door de rva gaat dus om schorsingen omdat iemand zich niet aanmeld bij de RVA. Het gaat niet om schorsingen omdat men werkonwillig is want die gaan via de vdab. Toch een groot verschil.
Dit is toch weer de waarheid geweld aandoen. Schorsingen vd RVA hebben niets te maken met werkonwilligen maar met foute gegevens en cumulatie van uitkeringen.
De cijfers van de vdab zijn de juiste.

Laatst bewerkt:

Dit is toch weer de waarheid geweld aandoen. Schorsingen vd RVA hebben niets te maken met werkonwilligen:

Administratieve sancties van de RVA:
De administratieve sancties zijn uitsluitingen van
het recht op uitkeringen voor een al dan niet in de
tijd beperkte periode, onder andere wegens onjuis-
te aangifte van de gezinstoestand, niet-aangegeven
werk, niet-toegelaten cumulatie met andere ver-
vangingsinkomsten, of het gebruik van onjuiste
stukken.
Het grootste deel van de dossiers is het gevolg van
de detectie door het kruisen van de gegevensban-
ken van niet-toegestane cumulaties van werkloos-
heidsuitkeringen met inkomsten uit arbeid in loon-
dienst of als zelfstandige of met andere sociale
uitkeringen en door het kruisen van de gegevens
met betrekking tot de woonplaats en de gezinssa-
menstelling met de gegevens van het Rijksregister.

Het aantal is peanuts en de sanctie 2x niks. Er staat bijvoorbeeld bij: schorsing voor 8 weken. Tja....
En het zullen echt wel de extremen zijn die geschorst worden, dan moet je toch al heel ver uit de bocht gaan.

Edit: schorsingen door de rva gaat dus om schorsingen omdat iemand zich niet aanmeld bij de RVA. Het gaat niet om schorsingen omdat men werkonwillig is want die gaan via de vdab. Toch een groot verschil.
En waarom kun jij die conclusie er aan koppelen?

"514 is procentueel verwaarloosbaar".

Misschien wilt dat dan zeggen dat jij hier zit te zwansen en dat er gewoon een groot deel van die werklozen TERECHT een werkloosheidsuitkering krijgen. Ipv dat het allemaal profiteurs zijn gelijk jij hier ligt te beweren.

Pas op, ik wil niet zeggen dat persé het omgekeerde waar is. Ik ben gewoon deze extreme uitspattingen van u, waarbij je elk detail aangrijpt om toch maar te kunnen "bewijzen" dat het systeem rot is wat beu.

Dit is toch weer de waarheid geweld aandoen. Schorsingen vd RVA hebben niets te maken met werkonwilligen maar met foute gegevens en cumulatie van uitkeringen.
Je hebt géén benul waarvoor die sancties allemaal uitgeschreven worden en wat de meestvoorkomende fouten zijn die gebeuren, maar je weet wel dat het de extremen die geschorst zijn, dat de duur van de schorsing gemiddeld te weinig is en dat je enkel geschorst wordt als je héél ver uit de bocht gaat.

Ook in je laatste post trek je conclusies uit teksten die je NIET verstaat, ondanks de waarschuwing dat ze redelijk technisch zijn.

Voor mij houdt het hier op. Je kan geduld hebben met iemand, maar je toont geen enkele aansporing om ook maar een beetje moeite te doen.

En waarom kun jij die conclusie er aan koppelen?

"514 is procentueel verwaarloos. Schorsingen vd RVA hebben niets te maken met werkonwilligen:

Administratieve sancties van de RVA:
De administratieve sancties zijn uitsluitingen van
het recht op uitkeringen voor een al dan niet in de
tijd beperkte periode, onder andere wegens onjuis-
te aangifte van de gezinstoestand, niet-aangegeven
werk, niet-toegelaten cumulatie met andere ver-
vangingsinkomsten, of het gebruik van onjuiste
stukken.
Het grootste deel van de dossiers is het gevolg van
de detectie door het kruisen van de gegevensban-
ken van niet-toegestane cumulaties van werkloos-
heidsuitkeringen met inkomsten uit arbeid in loon-
dienst of als zelfstandige of met andere sociale
uitkeringen en door het kruisen van de gegevens
met betrekking tot de woonplaats en de gezinssa-
menstelling met de gegevens van het Rijksregister

Je hebt géén benul waarvoor die sancties allemaal uitgeschreven worden en wat de meestvoorkomende fouten zijn die gebeuren, maar je weet wel dat het de extremen die geschorst zijn, dat de duur van de schorsing gemiddeld te weinig is en dat je enkel geschorst wordt als je héél ver uit de bocht gaat.

Ook in je laatste post trek je conclusies uit teksten die je NIET verstaat, ondanks de waarschuwing dat ze redelijk technisch zijn.

Voor mij houdt het hier op. Je kan geduld hebben met iemand, maar je toont geen enkele aansporing om ook maar een beetje moeite te doen.
Jij weet maar al te goed dat de RVA schorsingen amper iets te maken hebben met werkonwilligen.
De meeste schorsingen bij de rva omwille van foute data en niet aangegeven cumulatie.

RVA: schorsingen in totaal 163 in 2021 omwille van weigeren mee te werken (inschakeltraject weigeren,...)
163 van 300.000 werklozen!!!

De rest zijn administratieve sancties : gemiddeld 8 weken schorsing (omwille van cumul,etc...).

Het staat er zwart op wit.

Laatst bewerkt:
Samenvatting: in 2021 zijn er 163 geschorst omwille van het weigeren om mee te werken aan bijvoorbeeld een inschakeltraject,....
163 van 300.000 werklozen. En dat in een coronajaar.

Ik noem dat peanuts.

Officiele cijfers statbel :

In absolute termen bedraagt het aantal werklozen van 15 tot 64 jaar in het derde kwartaal van 2022 299.000, waarvan 64.000 werklozen in Brussel, 112.000 in Vlaanderen en 123.000 in Wallonië.
Het totale aantal vacatures daalt met 1,4%. In het derde kwartaal 2022 waren er 210.778 vacatures bij Belgische ondernemingen, tegenover 213.822 ...

Aantal uitsluitingen in 2021 ( exclusief administratieve uitsluitingen 200?) : 163 werkonwilligen allez niet willen meewerken met de rva...

Voila: Moet er iemand nog meer cijfers hebben? Geen misbruik? Geen slechte wil bij veel werklozen? Dat ga je mij niet wijsmaken....

Edit: en ja ik weet dat daar veel tijdelijke werklozen bij zijn en ook ligging van bepaalde jobs en dergelijke niet ideaal...
De essentie voor een werkloze is simpel: waar een wil is, is een weg!

Laatst bewerkt:

Officiele cijfers statbel :

In absolute termen bedraagt het aantal werklozen van 15 tot 64 jaar in het derde kwartaal van 2022 299.000, waarvan 64.000 werklozen in Brussel, 112.000 in Vlaanderen en 123.000 in Wallonië.
Het totale aantal vacatures daalt met 1,4%. In het derde kwartaal 2022 waren er 210.778 vacatures bij Belgische ondernemingen, tegenover 213.822 ...

Aantal uitsluitingen in 2022 : 163

Voila: Moet er iemand nog meer cijfers hebben? Geen misbruik? Geen slechte wil bij veel werklozen? Dat ga je mij niet wijsmaken....
En hoeveel daarvan zijn dubbele vacatures, voltijdse vacatures, vacatures die matchen met het opleidingsniveau van de werkzoekenden,...?

Om nu puur hypothetisch te gaan: als 60% van die vacatures een bachelor niveau vragen en slechts 10% van de werkzoekenden heeft een bachelorniveau, ben je er vet mee met uw cijfers...

En hoeveel daarvan zijn dubbele vacatures, voltijdse vacatures, vacatures die matchen met het opleidingsniveau van de werkzoekenden,...?

Om nu puur hypothetisch te gaan: als 60% van die vacatures een bachelor niveau vragen en slechts 10% van de werkzoekenden heeft een bachelorniveau, ben je er vet mee met uw cijfers...
In januari 2023 werden 31.404 vacatures rechtstreeks aan VDAB gemeld in het Normaal Economisch Circuit zonder
Uitzendopdrachten(1). In de voorbije twaalf maanden ontving VDAB 379.615 vacatures.
Voor elke maand van de voorbije vijf jaren wordt het aantal in die maand
ontvangen vacatures getoond. De maand-op-maand evolutie en de
seizoenschommelingen zijn duidelijk. Ook is zichtbaar hoe een bepaalde
maand scoort in vergelijking met dezelfde maand in andere jaren.
Voor elke maand wordt het aantal in de voorbije twaalf maanden
ontvangen vacatures getoond. De seizoensinvloeden zijn in deze
grafiek niet zichtbaar en de trend is duidelijker.
Ontvangen vacatures
in de laatste maand in de laatste 12 maanden
jan 2023 verschil met
jan 2022 jan 2023 verschil met
jan 2022
31.404 -9,4% 379.615 +1,6%
Studieniveau Geen vereiste of max. 2e gr 12.068 -15,5% 157.224 +0,9%
Middengeschoold 6.362 -4,3% 74.605 +1,1%
Hooggeschoold 12.974 -5,6% 147.786 +2,6%
Circuit Vast 23.342 -8,0% 285.096 +5,7%
Tijdelijk 8.062 -13,3% 94.519 -9,1%
Middengeschoold : 3e en 4e graad secundair onderwijs / Hooggeschoold : hoger b

Nog een feitelijk voorbeeld: Kennis, 60 plusser: stopt als zelfstandige maar moet nog x maanden werken voor x pensioen.
Zij heeft geen enkel diploma en heeft enkel gewerkt als verkoopster charcuterie.

Zij schrijft zich in als 60plusser in een interimbureau en heeft direct een job (charcuterie inpakken) en doet die job nog een paar maanden tot haar pensioen. Haar baas was tevreden dat hij haar had want : ´veel werklozen zien dit werk niet zitten en doen dit maar even'.

Zoals ik reeds zei: miseriejobs die slecht betaald zijn of werkloosheidsuitkering: De meeste langdurig werklozen kiezen voor die uitkering!
Als iedereen zo gaat redeneren, wie gaat er dan nog poetsen of bij de groendienst of.....Allemaal werkloos?

Laatst bewerkt:
Maar dat is dan toch profitariaat? Foert zeggen en werkloos blijven. Je gaat mij niet wijsmaken dat met de huidige arbeidsmarkt dat die geen job kunnen vinden. Veel langdurig werklozen kiezen bewust voor een uitkering.

Dat is profitariaat ja. Maar uw punt was, dat je dit oplost door mensen meer te laten verdienen.
En daar was mijn antwoord ook al bied je die mensen 2000€ netto MET MC. Voor hen komt dat nog altijd niet over als zijnde de moeite voor het voordeel dat ze er aan verliezen. En ik kan hen, principematig, dat niet kwalijk nemen. Als maatschappij is dat echter niet aanvaardbaar. En daar gaan we op termijn toch wel iets voor moeten voorzien.

Voor mij schuilt de oplossing dan ook niet in het feit van verhoog die lonen, onze belastingen zijn al zodanig laag op de lagere echelon der lonen (houd ook rekening met de werkbonus en de taxshift om werken aantrekkelijker te maken die al gebeurd is (en een gat geslagen heeft in onze begroting)) dat je als je daarmee begint het belonen van presteerders nog maar weer moeilijker wordt.

Net zoals de oplossing niet schuilt in geef ze leefloon. Aangezien je dan evengoed mensen krijgt die zich gewoon wentelen in hun eigen profitariaat.
Al ben ik wel blij dat er zoiets bestaat, net zoals ons sociaal systeem.

Volgens mij gaat de oplossing er enkel kunnen komen in functie van een hardvochtiger gedifferentieerd beleid. Waarbij je sneller mensen op zwart zaad zet (en dus niet gewoon laat overgaan naar een leefloon) - ik ben namelijk niet iemand die gelooft in enkel de wortel. Natuurlijk moet je ook blijven inzetten op sensibilisering en het inlichten van de voordelen op langere termijn van te gaan werken (of uw maatschappelijke plicht te doen) Terwijl je aan het verkrijgen van een leefloon of een werkloosheidsvergoeding onaangename maatschappijdienst zou moeten kunnen koppelen. Maatschappijdienst waar je in het begin vb van zou kunnen vrijgesteld zijn. Maar dat op termijn opbouwend werkt.
Zonder dat je hiermee er dan voor zorgt dat je een soort lijfeigenen creëert natuurlijk... maar eerder zodanig dat mensen toch een beetje geprikkeld worden om iets mogelijks plezanters en beter betaald te doen, terwijl de maatschappij er toch iets voor terugkrijgt, en je personen die te lui om te lopen donderen zijn eigenlijk op zwart zaad zet. Als shocktherapie.
Eigenlijk draait het rond ervoor te zorgen dat je als werkloze nooit terecht komt in het straatje van te kunnen gaan stinken in uw nest of eigenlijk het gelukzalige dolce far niente op kosten van de belastingsbetaler.
Het enigste probleem dat ik hierbij zie is... wat gaat die volledige begeleiding aan de maatschappij wel niet kosten en hoe ga je omgaan met karottentrekkers die op die maatschappijdienst zaken naar de botten helpen (in de hoop om niet meer te moeten opdagen). Wat uiteindelijk ook 1 van de redenen is geweest waarom men destijds, of zo heb ik toch verstaan, het "doppen" heeft afgeschaft. De beperkte hoeveelheid van karottentrekkers en misbruiken maakten het de moeite niet.

Al begrijp ik dat dit oneerlijk overkomt voor de mensen die wel elke dag gaan werken en die beperkte profiteurs in hun bed zien stinken. De enigste oplossing die ik daar dan voor zie is klikken. Of anders gezegd, als je iemand kent die misbruik ervan maakt dan is het uw maatschappelijke plicht dat je het meldt ipv dat je het met de mantel der liefde bedekt. Maar toch van uw tak maakt over die profiteurs. Van beide walletjes eten zou oneerlijk zijn.

Die zien die voordelen niet. Werklozen zeggen: moet ik gaan werken voor een paar 100 euro netto meer per maand en alle dagen vroeg opstaan en naar een baas luisteren en dit (meestal) voor een miserie job. Die blijven dan liever doppen dus dat verschil moet oftewel veel hoger zijn oftewel moet je op een gegeven moment als samenleving zeggen: hier stopt uw uitkering.

Iemand die zo ver zit in die gedachtegang. Dan mag je dat verschil nog 1000€ zijn. Zolang als zij tevreden zijn met hun leven, desnoods aangevuld met wat zwart geld, ga je die mensen echt niet met hun gedrag doen stoppen.

Of anders gezegd het loon omhoog gooien of dat verschil vergroten gaat in mijn ogen geen consequentie hebben. Of je moet ze echt volledig zonder geld zetten.
Maar daar hebben sommige mensen in deze thread al gezegd dat dit echt echt echt niet kan in onze maatschappij.

En dan schiet er in mijn opinie niets meer over behalve dat je misbruik sneller moet kunnen detecteren. Maar, laat ons eerlijk zijn, zo lomp zullen de meesten ook wel niet zijn dat ze te lomp zijn om te helpen donderen en dan ook letterlijk even officieel gaan zeggen dat ze niet gaan werken.

Allez, dat is mijn inschatting. Dus als je een goed sociaal opvangnet wenst, en laat ons duidelijk zijn dat wil ik, dan zie ik niet echt magische oplossingen die alles ineens gaan oplossen zoals... verhoog gewoon het loon. Of maak het verschil groter.

Hier ook wel voorstander van dit systeem. (beperken in tijd)
Ik denk dat beperken in tijd niet de oplossing is. Ik heb er namelijk geen probleem mee dat iemand die niet kan werken, dit krijgt. Ik denk echter wel dat we voor mensen die dat wel kunnen strenger gaan moeten zijn.

Al heb ik er niet echt een probleem mee indien we het zouden doen. Al geef je dan zelf al de consequentie aan.

Al zullen er altijd wel achterpoortjes te vinden zijn: Mensen zullen dan weer eventjes werken TOT ze terug in aanmerking komen voor het werkloosheidssysteem.

Ik ken er die effectief 3 - 6 maand gaan werken, om dan 6 maand dop te trekken en het geld op te leven, om dan terug 6 maand ergens te gaan werken en terug te gaan doppen (of zelfs niet doppen, naar Turkije trekken en daar de leuke uithangen om dan terug te keren). Natuurlijk bouwen die niets op, en dat is geen echte lange termijnsgedachte.

Maar dat pak je niet aan door minder dop te geven.

Vandaar dat ik eerder pleit voor een systeem waarbij iedereen een aantal jaren werkloos kan zijn aan de hoogste graad (pakweg max 5 jaar). De volgende schijf (5 tot 10 jaar) ruw weg een 150 euro minder per maand. en zo verder... Zodat uiteindelijk iemand die 20 jaar is werkloos is geweest in zijn leven, die laatste jaren minder krijgt dan iemand die maar 3 jaar is werkloos geweest in zijn leven. Lijkt me toch heel logisch, gezien die eerste ook veel minder heeft bijgedragen.
Cool, ik teken onmiddelijk. Ik werk tot mijn 55ste. Stop dan met werken en geniet voor die 5 - 10 of langer dan van de dop en mijn prepensioen.
Kortom dit is dus evengoed niet de oplossing. En de oplossing gaat dan eerder zitten in het detecteren van de misbruik en de onwil om te gaan werken. Waarna je mensen dan ook voor lange termijn moet kunnen schorsen om enerzijds recht te hebben op werkloosheidsvergoeding en anderzijds zelfs op het leefloon. Opnieuw, niet wanneer ze pech in het leven hebben en effectief hun best doen om werk te zoeken. Maar wel wanneer dit uit abberate of gespeelde onwil is.

Toch even zeggen dat dit niet klopt. Er worden nog heel veel niveau D aangeworven, zowel statutair als contractueel. Voor de gevangenissen en voor onderhoud bij andere FOD’s bvb.

Ik had eerst even een search gedaan, en de enigste niveau D aanwerving die ik was tegengekomen was rond 2013.
Mogelijks heb ik de vermelding dat men enkel nog A en B's wenste aan te werven voor de federale overheid verkeerd verstaan. Al moet ik wel zeggen dat bij ons er geen nieuwe D's of C's meer aangeworven worden, noch C noch D.

Gedeeltelijk, ja. Je kan mensen niet volledig zonder inkomen zetten, daarover zijn we het hopelijk allemaal eens.(?) Mensen laten wegrotten mag geen doel zijn, tenzij je fiscaal extreem conservatief bent natuurlijk.
Maar wat je wel kan doen is door de stap van niet-werken naar werken (zelfs al zijn het de minst betaalde deeltijdse jobs) véél interessanter te maken dan dat het nu is. Nu zijn er hopen 'werk-lozen' die een redelijk laid back leventje hebben met weinig zorgen.
Nog eens, werken is geen plicht, maar jarenlang tamelijk (subjectief) comfortabel kunnen leven op kosten van anderen, er is weinig asocialer.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Wat niet wil zeggen dat ik ze wil laten wegrotten. Maar mensen die kunnen werken, de capaciteiten ervoor hebben, maar toch kiezen om dat niet te doen. Daar zie ik echt niet van in dat we hen eieren onder hun achterste moeten leggen dmv geld dat door mensen die wel hun "plicht" doen wordt afgenomen in de naam van belastingen en aan die mensen wordt gegeven.

Kortom werken is voor mij dus effectief wel een maatschappelijke plicht. Als iedereen de luie profiteur uit hangt, dan stort onze volledige maatschappij in. En dat is nu ook niet echt beter natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Misschien even offtopic maar als men vanuit vakbondmiddens gaat blijven de werkelijkheid (en misbruik) ontkennen, dat gaat het draagvlak van onze sociale zekerheid volledig onderuithalen. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet te verdedigen.

Dat is profitariaat ja. Maar uw punt was, dat je dit oplost door mensen meer te laten verdienen.
En daar was mijn antwoord ook al bied je die mensen 2000€ netto MET MC. Voor hen komt dat nog altijd niet over als zijnde de moeite voor het voordeel dat ze er aan verliezen. En ik kan hen, principematig, dat niet kwalijk nemen. Als maatschappij is dat echter niet aanvaardbaar. En daar gaan we op termijn toch wel iets voor moeten voorzien.

Voor mij schuilt de oplossing dan ook niet in het feit van verhoog die lonen, onze belastingen zijn al zodanig laag op de lagere echelon der lonen (houd ook rekening met de werkbonus en de taxshift om werken aantrekkelijker te maken die al gebeurd is (en een gat geslagen heeft in onze begroting)) dat je als je daarmee begint het belonen van presteerders nog maar weer moeilijker wordt.

Net zoals de oplossing niet schuilt in geef ze leefloon. Aangezien je dan evengoed mensen krijgt die zich gewoon wentelen in hun eigen profitariaat.
Al ben ik wel blij dat er zoiets bestaat, net zoals ons sociaal systeem.

Volgens mij gaat de oplossing er enkel kunnen komen in functie van een hardvochtiger gedifferentieerd beleid. Waarbij je sneller mensen op zwart zaad zet (en dus niet gewoon laat overgaan naar een leefloon) - ik ben namelijk niet iemand die gelooft in enkel de wortel.
Dan krijg je meer criminaliteit en bedelaars. Dat is het Amerikaans systeem. De wortel is hogere minimumlonen, de stok is een leefloon.
Jij kiest direct de harde stok maar dan ga je volgens mij meer criminaliteit en bedelaars krijgen.

Natuurlijk moet je ook blijven inzetten op sensibilisering en het inlichten van de voordelen op langere termijn van te gaan werken (of uw maatschappelijke plicht te doen) Terwijl je aan het verkrijgen van een leefloon of een werkloosheidsvergoeding onaangename maatschappijdienst zou moeten kunnen koppelen. Maatschappijdienst waar je in het begin vb van zou kunnen vrijgesteld zijn. Maar dat op termijn opbouwend werkt.
Zonder dat je hiermee er dan voor zorgt dat je een soort lijfeigenen creëert natuurlijk... maar eerder zodanig dat mensen toch een beetje geprikkeld worden om iets mogelijks plezanters en beter betaald te doen, terwijl de maatschappij er toch iets voor terugkrijgt, en je personen die te lui om te lopen donderen zijn eigenlijk op zwart zaad zet. Als shocktherapie.
Ga je naast iedere langdurige werkloze een politieagent zetten? Is niet realistisch...
Eigenlijk draait het rond ervoor te zorgen dat je als werkloze nooit terecht komt in het straatje van te kunnen gaan stinken in uw nest of eigenlijk het gelukzalige dolce far niente op kosten van de belastingsbetaler.
Het enigste probleem dat ik hierbij zie is... wat gaat die volledige begeleiding aan de maatschappij wel niet kosten en hoe ga je omgaan met karottentrekkers die op die maatschappijdienst zaken naar de botten helpen (in de hoop om niet meer te moeten opdagen). Wat uiteindelijk ook 1 van de redenen is geweest waarom men destijds, of zo heb ik toch verstaan, het "doppen" heeft afgeschaft. De beperkte hoeveelheid van karottentrekkers en misbruiken maakten het de moeite niet.

Al begrijp ik dat dit oneerlijk overkomt voor de mensen die wel elke dag gaan werken en die beperkte profiteurs in hun bed zien stinken. De enigste oplossing die ik daar dan voor zie is klikken. Of anders gezegd, als je iemand kent die misbruik ervan maakt dan is het uw maatschappelijke plicht dat je het meldt ipv dat je het met de mantel der liefde bedekt. Maar toch van uw tak maakt over die profiteurs. Van beide walletjes eten zou oneerlijk zijn.
Mensen tegen elkaar opzetten is en publiekelijk stigmatiseren is ook niet echt een aanrader.

Iemand die zo ver zit in die gedachtegang. Dan mag je dat verschil nog 1000€ zijn. Zolang als zij tevreden zijn met hun leven, desnoods aangevuld met wat zwart geld, ga je die mensen echt niet met hun gedrag doen stoppen.

Of anders gezegd het loon omhoog gooien of dat verschil vergroten gaat in mijn ogen geen consequentie hebben. Of je moet ze echt volledig zonder geld zetten.
Maar daar hebben sommige mensen in deze thread al gezegd dat dit echt echt echt niet kan in onze maatschappij.

En dan schiet er in mijn opinie niets meer over behalve dat je misbruik sneller moet kunnen detecteren. Maar, laat ons eerlijk zijn, zo lomp zullen de meesten ook wel niet zijn dat ze te lomp zijn om te helpen donderen en dan ook letterlijk even officieel gaan zeggen dat ze niet gaan werken.

Correct. Dat is nu al het geval met veel langdurig werklozen: die kennen die regeltjes op den duur ook wel.
Allez, dat is mijn inschatting. Dus als je een goed sociaal opvangnet wenst, en laat ons duidelijk zijn dat wil ik, dan zie ik niet echt magische oplossingen die alles ineens gaan oplossen zoals... verhoog gewoon het loon. Of maak het verschil groter.

Ik denk dat beperken in tijd niet de oplossing is. Ik heb er namelijk geen probleem mee dat iemand die niet kan werken, dit krijgt. Ik denk echter wel dat we voor mensen die dat wel kunnen strenger gaan moeten zijn.
Ziekteuitkering voor diegene die niet kunnen werken omwille van ziekte, leefloon voor diegene die niet willen. Werkloosheidsuitkering voor diegenen die werkloos zijn tussen 2 jobs. (18maanden max?)

PS: Ik begrijp niet dat er op het forum nog mensen zitten die denken dat het systeem momenteel eerlijk en efficient is.

Terug
Bovenaan