Nee, alleenstaande deeltijdsen kiezen er niet altijd voor om deeltijds te werken. Genoeg sectoren waar voltijds geen optie (verkoop bvb) is of mensen die alleenstaand zijn zonder netwerk van opvang voor hun kinderen als ze op zaterdag of tot 19u moeten werken.
En ja, er zijn héél wat mogelijkheden voor extra belastingen, dat zal je mij niet horen ontkennen.
Ivkm A:
1) niet alle werklozen zijn zonder werk. Je bent werkloos als je in die periode 1 dag (niet-tijdelijk) werkloos was of niet uitgeschreven was.
De werkloosheid is ook héél gefragmenteerd.
2) Wie de eerste dag werkloos is, telt hier ook mee, zelfs al ben je aan het solliciteren voor bvb een hogere bediendejob (waar sollicitatieperiodes vaak langer zijn)
3) Colruyt om de hoek is niet voor iedereen om de hoek. Bvb: werkloosheid in Henegouwen is hoog, in Luxemburg lager dan in Antwerpen
(werkloosheid december)
Bekijk bijlage 16982
4) Er zijn héél wat mensen die werkloos zijn, maar voor héél wat jobs niet arbeidsgeschikt. Dit omdat ze bvb in opleiding zitten, omdat ze geen (voldoende) NL kunnen, omdat ze een arbeidshandicap hebben, omdat ze door de Colruyt niet gewild worden (60+'er bvb).
Als je alle werklozen in Vlaanderen neemt, heb je er 191.647 (iets andere definitie dan het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering). Schrap je iedereen die een arbeidshandicap heeft, geen NL kent en >60 jaar is (Colruyt is fysiek niet zo eenvoudig), dan kom je al maar op 61.194 . Daar zitten dan iedereen die al aan het werk is recent (of aan het solliciteren is) nog bij. De Colruyt vlakbij mij kan volgens dezelfde redenering putten uit exact 600 werklozen uit gans arrondissement Ieper. Inclusief zij die aan het solliciteren zijn, deeltijds werken met opleg of recent werk hebben, hé. En dat zijn dan zowel de hooggeschoolden als de laaggeschoolden. (Tuurlijk zijn er nog uit andere regio's, maar in mijn buurt is ook daar het aantal een stuk minder).
B): die zit dan ook niet in de cijfers van de werklozen en trekt ook geen bijkomende steun, gezien samenwonend met iemand met een inkomen.
Oja: bron van dit alles: RVA Online statistieken & Arvastat van VDAB