Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

ik kan wel het hele artikel niet lezen, maar ik wist wel al dat je netto niet zo heel veel verliest,
maar toch wil ik het niet doen, omdat je dan langer moet werken, eer je op pensioen kan. DAT is voor mij de grootste struikeblok.

EDIT: foutieve stelling. even lang werken blijkbaar, maar wel minder pensioen geld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is bij mij toch niet het geval. Of ik nu 5/5, 4/5 of 1/2 werk, ik (bediende privé) kan op hetzelfde jaar in (vervroegd) pensioen.
verkeerd verwoord sorry. Minder pensioen GELD dat je ontvangt.
(want ok je zal netto volgens dat artikel niet zoveel verliezen, omdat er minder zal afgehouden worden, maar je pensioen wordt echter wel op je BRUTO berekent...)

mijn sociaal bureau (liantis) zegt:

Wat betreft de vraag omtrent uw pensioen is het zo dat uw pensioen gebaseerd is op het aantal beroepsjaren.

Echter het bedrag van uw pensioen is afhankelijk van het brutoloon dat u verdiende doorheen uw beroepsjaren.

Indien u dus 4/5e werkt zal u minder pensioen opbouwen indien u fulltime werkt, aangezien uw brutoloon dan lager is.

Het moment van wanneer u op pensioen kan gaan is niet afhankelijk van het feit als u deeltijds of voltijds hebt gewerkt.

Voor meer info omtrent uw pensioen kan u terecht bij de Federale Pensioendienst.

Bij ons op het bedrijf doen er enkelen 4/5e vanaf 55 en die verliezen quasi geen loon omdat het bijgepast wordt.
Dus over 8 jaar ga ik hier ook wel gebruik van maken.

Een collega uit mijn ploeg is nu 58 en heeft zelfs gekozen voor half tijds te werken en heeft 185 dagen verlof in een 7 dagen continue stelsel. Die ontvangt nog elke maand 3k netto pm.

Bij ons op het bedrijf doen er enkelen 4/5e vanaf 55 en die verliezen quasi geen loon omdat het bijgepast wordt.
Dus over 8 jaar ga ik hier ook wel gebruik van maken.

Een collega uit mijn ploeg is nu 58 en heeft zelfs gekozen voor half tijds te werken en heeft 185 dagen verlof in een 7 dagen continue stelsel. Die ontvangt nog elke maand 3k netto pm.
Tja als het "bijgepast" wordt, zou je inderdaad gek moeten zijn om dat niet te doen dan....

verkeerd verwoord sorry. Minder pensioen GELD dat je ontvangt.
(want ok je zal netto volgens dat artikel niet zoveel verliezen, omdat er minder zal afgehouden worden, maar je pensioen wordt echter wel op je BRUTO berekent...)
Als je het financieel kan dragen om 4/5e te werken zou ik het niet laten omdat je later een lager pensioen ontvangt. Wie zegt dat je je pensioen haalt? Als je het haalt kan je nog zien om een jaartje langer te werken.

Ik denk er al eventjes over na, vooral omdat ik de huidige werkdruk aan 40u per week nooit zal volhouden. Moest ik in een groot bedrijf werken waar het gemakkelijker te krijgen was werkte ik al wel 4/5e denk ik. Mijn zus werkt sinds enkele jaren 4/5e en bij haar op de lagere school is dat echt 80% van alle leerkrachten. Ze verliest netto 250 euro per maand.

Is het grote probleem van overstappen van voltijds naar deeltijds (4/5e) vaak niet dat de werklast eigenlijk hetzelfde blijft, maar dat je nu gewoon minder tijd hebt om alles te doen? Kan je evengoed voltijds blijven werken, maar op 4 dagen iets harder werken (betere time management) zodat je de 5e dag geruisloos kunt niksen (als je thuiswerkt)? :oi22: Zal bij een hoop jobs wel mogelijk zijn.
Alleen als de werklast effectief met 20% afneemt is overstappen naar 4/5e de moeite (want je verliest verhoudingsgewijs minder netto).

Mijn partner werkt 4/5e maar wel 5 dagen per week. Ipv 8u per dag werkt ze ca. 6u20 minuten per dag waardoor ze om 15u00 netjes kan stoppen, kindjes kan halen, etc...

In de praktijk komt dit in loondienst neer op 20% minder werken en slechts 8% minder (netto) verdienen met de verschillende bijpassingen die eraan vasthangen. Het argument pensioen is later minder boeit ons niet, dat effect zal over 30j allicht verwaarloosbaar zijn.

Ze start eind januari als zelfstandige elders en dan zal het effectief 20% minder omzet zijn maar hetzelfde regime. De stress die we extra zouden hebben met 2 voltijdse werkers is die 20% absoluut niet waard...

In de praktijk komt dit in loondienst neer op 20% minder werken en slechts 8% minder (netto) verdienen met de verschillende bijpassingen die eraan vasthangen. Het argument pensioen is later minder boeit ons niet, dat effect zal over 30j allicht verwaarloosbaar zijn.
Bij mij is 20% minder bruto toch 14% minder netto.
(berekend op jaarbasis, rekening houdend met vakantiegeld/eindejaarspremie/afrekening personenbelasting)
Het artikel dat Trump citeerde heeft het helaas maar over een vage "Wie 20 procent minder werkt, verliest netto veel minder dan 20 procent van zijn loon."
Is 14% "veel minder" dan 20%?

Wat pensioen betreft, is het nogal moeilijk uitrekenen.
Mocht ik nu mijn ganse loopbaan 4/5 werken ipv voltijds, zou mijn pensioen netto zo'n 270€/maand lager liggen (berekend met cijfers van vandaag).
Velen werken niet gans hun loopbaan 4/5 maar bvb de laatste 5(-10) jaar.

Is het grote probleem van overstappen van voltijds naar deeltijds (4/5e) vaak niet dat de werklast eigenlijk hetzelfde blijft, maar dat je nu gewoon minder tijd hebt om alles te doen? Kan je evengoed voltijds blijven werken, maar op 4 dagen iets harder werken (betere time management) zodat je de 5e dag geruisloos kunt niksen (als je thuiswerkt)? :oi22: Zal bij een hoop jobs wel mogelijk zijn.
Alleen als de werklast effectief met 20% afneemt is overstappen naar 4/5e de moeite (want je verliest verhoudingsgewijs minder netto).
Hier is het nog anders.

ben enige bediende in bedrijf dus JA werklast zou zelfde blijven bij 4/5 komende van 5/5 .

Maar ik heb het anders opgelost. ik werk dinsdag en donderdag van thuis uit.
de dingen die ik die dagen moeten doen zijn verwaarloosbaar.

Dus vandaar dat ik voorlopig voor dit systeem blijf kiezen (fulltime betaald zijn, maar in feite maar 3/5 werken. 2/5 standby zijn).
Op die manier toch volledig loon, vakantie en pensioenbedrag.

Indien u dus 4/5e werkt zal u minder pensioen opbouwen indien u fulltime werkt, aangezien uw brutoloon dan lager is.
Is het ook niet zo dat je tewerkstellingsgraad meetelt?
Dat iemand met 5k bruto in 4/5 minder pensioen krijgt dan iemand met 5k bruto in 5/5 systeem?

Wederom, weer een wereldvreemde opmerking uit de mond van iemand die 2d levenservaring heeft.

Weet je dat er ook mensen zijn die om 15.30-16.00 MOETEN stoppen met werken en maar rond 9.00 kunnen beginnen. Of die de woensdag middag niet kunnen werken. We noemen die vreemde wezens OUDERS. Je mag nog de beste time management hebben ter wereld, die kleine kinderen wandelen op hun 3 of 4 of 5 of 6y niet te voet naar huis als school gedaan is. Wij hebben vb (schoon)ouders die over de school wonen maar ook die zijn geen 5d per week beschikbaar. En voorschoolse en naschoolse opvang is in veel gemeentes volzet of met een quotum systeem. Bij ons is er vb plaats te kort. Als je 5d inschrijft, krijg je 2d toegewezen.

Voor de creche idem. Wij hebben nu geluk met onze nummer 3. Die hebben we al meer dan 1y voor de geboorte geblokkeerd omdat onze andere kinders daar zaten. Daar hebben we vanaf februari 4d per week. IEMAND moet dus 1d per week op die baby passen. Betere time management zal niet veel helpen. Tenzij je denkt dat het leven van een ouder van jonge kinderen zo veel spare time geeft dat je vlotjes en structureel een werkdag kunt erbij duwen in je andere werkdagen ? Of tenzij je denkt dat je effectief kan werken als je op kinderen moet passen thuis.

Subiet ga je nog van je stoel vallen als blijkt dat veel ouders een maand ouderschapsverlof nemen en dus onbetaald thuis zitten om de zomervakantie te overbruggen met jonge kinderen...

Is het ook niet zo dat je tewerkstellingsgraad meetelt?
Dat iemand met 5k bruto in 4/5 minder pensioen krijgt dan iemand met 5k bruto in 5/5 systeem?

Yep - super fair in Belgie...

Mijn partner werkt 4/5e maar wel 5 dagen per week. Ipv 8u per dag werkt ze ca. 6u20 minuten per dag waardoor ze om 15u00 netjes kan stoppen, kindjes kan halen, etc...

Ze start eind januari als zelfstandige elders en dan zal het effectief 20% minder omzet zijn maar hetzelfde regime. De stress die we extra zouden hebben met 2 voltijdse werkers is die 20% absoluut niet waard...

Als dat ouderschapsverlof/tijdskrediet is, telt dat zelfs mee als gelijkgestelde periode en is er 0 pensioenverlies (aleja, tenzij ze dat binnen 5 of 10y terug veranderen...).

Hier doet de madam dat ook. Ook om 15.15 stoppen en kinders afhalen. Met al de bijpassingen etc is dat nauwelijks loonverlies (misschien 100- 200 euro netto per maand) als je MC en eindejaarspremie etc meetelt).

Vanaf januari start mijn ouderschapsverlof. 4 weken werken en dan 1 week thuis.
Ik kijk er enorm naar uit en wat ik minder ga verdienen weegt niet op tegen mijn mentale rust die ik ga winnen.

Wederom, weer een wereldvreemde opmerking uit de mond van iemand die 2d levenservaring heeft.

Weet je dat er ook mensen zijn die om 15.30-16.00 MOETEN stoppen met werken en maar rond 9.00 kunnen beginnen. Of die de woensdag middag niet kunnen werken. We noemen die vreemde wezens OUDERS. Je mag nog de beste time management hebben ter wereld, die kleine kinderen wandelen op hun 3 of 4 of 5 of 6y niet te voet naar huis als school gedaan is. Wij hebben vb (schoon)ouders die over de school wonen maar ook die zijn geen 5d per week beschikbaar. En voorschoolse en naschoolse opvang is in veel gemeentes volzet of met een quotum systeem. Bij ons is er vb plaats te kort. Als je 5d inschrijft, krijg je 2d toegewezen.

Voor de creche idem. Wij hebben nu geluk met onze nummer 3. Die hebben we al meer dan 1y voor de geboorte geblokkeerd omdat onze andere kinders daar zaten. Daar hebben we vanaf februari 4d per week. IEMAND moet dus 1d per week op die baby passen. Betere time management zal niet veel helpen. Tenzij je denkt dat het leven van een ouder van jonge kinderen zo veel spare time geeft dat je vlotjes en structureel een werkdag kunt erbij duwen in je andere werkdagen ? Of tenzij je denkt dat je effectief kan werken als je op kinderen moet passen thuis.

Subiet ga je nog van je stoel vallen als blijkt dat veel ouders een maand ouderschapsverlof nemen en dus onbetaald thuis zitten om de zomervakantie te overbruggen met jonge kinderen...

Chill down, er bestaan nog andere mensen in de wereld dan mensen met klein pajotters eh.

Chill down, er bestaan nog andere mensen in de wereld dan mensen met klein pajotters eh.
Da’s zeker waar, maar de meeste mensen die een carrière aan het uitbouwen zijn hebben toch ook kinderen lijkt me. Het team dat ik momenteel aanstuur (8 personen) zijn mensen van tussen de 29 en 50 jaar, en die hebben letterlijk allemaal kinderen.

Alleja dat zegt uiteraard niks, maar er zijn toch héél veel werknemers met kinderen lijkt me.

Ik zou meer kunnen werken per dag, maar dat zou dan willen zeggen dat mijn vrouw die 4 dagen minder moet werken. Geen idee hoe we het anders geregeld kunnen krijgen.

Ik werk 3/5e om met met mijn bijberoep te combineren. Het voelt wel drukker aan (soms) dan toen ik gewoon voltijds werkte, maar zou niet meer terug willen. Veel plezanter nu en ook veel meer vrijheid. 😄

Mijn vrouw werkt 4/5de. Momenteel doet ze dat met ouderschapsverlof, maar daarna gaan we dat gewoon verderzetten zonder ouderschapsverlof. Die tijd, rust en mentale gezondheid zijn gewoon te belangrijk.

Mijn vrouw werkt 4/5de. Momenteel doet ze dat met ouderschapsverlof, maar daarna gaan we dat gewoon verderzetten zonder ouderschapsverlof. Die tijd, rust en mentale gezondheid zijn gewoon te belangrijk.

Er zijn nog jaren tijdskrediet beschikbaar als het ouderschapsverlof op is.

Ik heb al verschillende jaren 4/5de gewerkt door door problemen met mijne rug (mijn rustdag was de woensdag). Tot op de moment dat ik in 2019 volledig uitgevallen ben.
Momenteel ben ik terug aan het werk, maar dat is nu nog maar 2/5de, nu terug opwerken richting die 4/5de, of dat ooit 5/5de gaat worden weet ik nog niet.
Sinds oktober zit ik op 3/5de, wanneer ik de stap naar 4/5de terug ga maken weet ik nig niet.
Van het ziekenfonds heb ik tot en met september 2024 de toelating om aan 3/5de werken.

Terug
Bovenaan