Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Ik heb zo eens rondgehoord op de werkvloer en er zijn er wel die 4/5e werken, maar dat is dan met een bijberoep op die 5e dag. Of vaderschapsverlof...

Echt 4/5e werken puur voor het plezier en extra vrije tijd, doet precies niemand die ik ken.

Ik heb zo eens rondgehoord op de werkvloer en er zijn er wel die 4/5e werken, maar dat is dan met een bijberoep op die 5e dag. Of vaderschapsverlof...

Echt 4/5e werken puur voor het plezier en extra vrije tijd, doet precies niemand die ik ken.
Ik vermoed dat de leeftijd en de sector waarin je werkt daarin wel gaat meespelen.

En gaan die personen die nu 4/5e werken met vaderschapsverlof terug voltijds werken als die is afgelopen? Is dat vaak geen opstapje om daarna ook gewoon 4/5e te blijven werken.

4/5 werken als man is precies een misdaad, je zal al rap als luie aap aanzien worden. Persoonlijk vind ik 5 dagen werken te lang en levert het te weinig op in verhouding tot de tijd dat je er per jaar aan verspilt. Nu ik aan een hogeschool werk, kom ik misschien wel aan 38 werkuren, maar ik ben het eerste kwartaal maar 3 dagen/week op campus.

Het klote arbeidsysteem in dit land voorziet geen beloning in vrije tijd voor mensen met een hoge intelligentie, efficiëntie, die sneller werken dan hun collega's. In tegendeel, die mensen worden gewoon afgestraft en krijgen werk bij. Ze gaan misschien meer verdienen, maar geen enkele werkgever gaat zeggen: ah hier je kan het werk in 32 u, je mag die dag thuis blijven met behoud van volledig loon.

Laatst bewerkt:
4/5 werken als man is precies een misdaad, je zal al rap als luie aap aanzien worden. Persoonlijk vind ik 5 dagen werken te lang en levert het te weinig op in verhouding tot de tijd dat je er per jaar aan verspilt. Nu ik aan een hogeschool werk, kom ik misschien wel aan 38 werkuren, maar ik ben het eerste kwartaal maar 3 dagen/week op campus.

Het klote arbeidsysteem in dit land voorziet geen beloning in vrije tijd voor mensen met een hoge intelligentie, efficiëntie, die sneller werken dan hun collega's. In tegendeel, die mensen worden gewoon afgestraft en krijgen werk bij. Ze gaan misschien meer verdienen, maar geen enkele werkgever gaat zeggen: ah hier je kan het werk in 32 u, je mag die dag thuis blijven met behoud van volledig loon.
Jawel,

Die worden ambtenaar ofwel zelfstandige.

Als je een beetje ambitieus bent, want dat ben je als je uw werk in minder tijd kan doen dan de rest, ga je dan als zelfstandige toch gewoon die 5de dag gebruiken om bij te werken?
Waarom staat ambitie gelijk met 'meer kunnen werken of verdienen' ? Misschien is uw ambitie om meer vrije tijd te hebben?

Als je een beetje ambitieus bent, want dat ben je als je uw werk in minder tijd kan doen dan de rest, ga je dan als zelfstandige toch gewoon die 5de dag gebruiken om bij te werken?
Het probleem is dat je beiden niet mag combineren. Ik kan dus niet 5/5 ambtenaar zijn, 12u/dag werken en op dag 5 als zelfstandige werken.
Ik neem nu bijvoorbeeld iedere dag dat ik als zelfstandige werk verlof op (zoals het hoort). Als ik meer werk binnenkrijg ga ik wellicht 4/5 werken.

Ik merk dat bij ons velen gewoon thuis zijn nu, die komen zelf niet naar de campus en zijn heel de dag offline. Best bizar hoe daar totaal geen controle op is.
Docenten, en zeker proffen, worden gewoon geacht verantwoordelijk genoeg te zijn. Zeker voor proffen zou het vrij snel opvallen als er geen projecten worden ingediend, doctoraatsstudenten niet worden begeleid, enz. Daar geldt ook eerder een cultuur van mijn werk is mijn leven.

Een docent heeft denk ik geen onderzoekscomponent in zijn takenpakket, maar ik vermoed dat daar ook wel evaluatiemechanismen bestaan.

4/5 werken als man is precies een misdaad, je zal al rap als luie aap aanzien worden. Persoonlijk vind ik 5 dagen werken te lang en levert het te weinig op in verhouding tot de tijd dat je er per jaar aan verspilt.
Ik spreek alleen voor mijzelf. Tijdens weken waar ik 1 dag verlof neem, of waarbij er 1 dag verlof of ne feestdag tussenvalt, presteer ik 'gemiddeld' beter dan tijdens een 5 dagen week en doe ik netto MEER. Ook al doe ik altijd mijn best.

Maar oh wee als je in België 1 baaldag neemt (wat in Nederland effectief wel bestaat).

Tuurlijk zijn er project waarbij je 50 uren per week doet, 2 maanden lang. Ook ik heb zo'n periodes .. Soms moet dat ook.
Maar ik spreek zowiezo over gemiddelden over een carriere van 20+ jaar (in mijn geval).

Ik spreek alleen voor mijzelf. Tijdens weken waar ik 1 dag verlof neem, of waarbij er 1 dag verlof of ne feestdag tussenvalt, presteer ik 'gemiddeld' beter dan tijdens een 5 dagen week en doe ik netto MEER. Ook al doe ik altijd mijn best.

Maar oh wee als je in België 1 baaldag neemt (wat in Nederland effectief wel bestaat).
Wat is in Nederland een baaldag? Want daar heb ik letterlijk nog nooit van gehoord op het werk. Wel bij de politie in België.

Laatst bewerkt:
Wat is in Nederland land een baaldag? Want daar heb ik letterlijk nog nooit van gehoord op het werk. Wel bij de politie in België.
Ik werk voor een NL bedrijf en daar krijgen véél werknemers (Die van Nederland bedoel ik) gewoon 2 dagen betaald verlof, zonder reden hoeven op te geven. Ook géén attest nodig van de arts.

Laatst bewerkt:
Ik werk voor een NL bedrijf en daar krijgen véél werknemers gewoon 2 dagen betaald verlof, zonder reden hoeven op te geven. Ook géén attest nodig van de arts.
En wat is het verschil met normaal verlof? Hoeveel verlofdagen heeft de gemiddelde Nederlander?

Ik wil maar zeggen, stel dat de gemiddelde Belg 27 verlofdagen heeft, en de gemiddelde Nederlander 25+2 baal dagen, dan is dat toch exact hetzelfde?

(Disclaimer: Ik ken het concept niet, noch het gemiddeld aantal dagen, gewoon even aan het verifiëren)

En wat is het verschil met normaal verlof? Hoeveel verlofdagen heeft de gemiddelde Nederlander?

Ik wil maar zeggen, stel dat de gemiddelde Belg 27 verlofdagen heeft, en de gemiddelde Nederlander 25+2 baal dagen, dan is dat toch exact hetzelfde?

(Disclaimer: Ik ken het concept niet, noch het gemiddeld aantal dagen, gewoon even aan het verifiëren)
Ik werk voor een NL bedrijf en daar krijgen véél werknemers gewoon 2 dagen betaald verlof, zonder reden hoeven op te geven. Ook géén attest nodig van de arts.
Ik werk ook in Nederland en daar is het zo dat ge eigenlijk nooit een doktersbriefje moet afgeven. Ge belt op met de mededeling dat ge ziek zijt en ge gaat dan weer werken als ge beter zijn. Het kan wel zijn dat ge naar de bedrijfsarts moet gaan die dan bepaalt of ge nog thuis moet blijven of niet. Of er komt iemand langs bij u thuis om te "controleren". Bij een weekje ziek zijn zal dat niet snel gebeuren.

Dan hebt ge ook nog medisch verlof. Dat wilt zeggen, althans bij ons, dat ge bij elk medisch bezoek (tandarts, dokter, ziekenhuis, kiné,...) 3u betaald verlof hebt om dat bezoek te doen. Dat kan zelfs elke week bij de kiné zijn bijvoorbeeld. Daar staat niet echt een limiet op. De reden is dat in Nederland die praktijken ook gewoon sluiten om 17u en ge anders er niet terecht kunt.

Het klinkt als 2 systemen die behoorlijk misbruikt kunnen worden, maar eigenlijk valt dat allemaal goed mee. Ik denk alleen door de mensen die in België ook snel bij de dokter zitten voor een briefje.

Ipv allerlei stelsels op poten te zetten om minder werken te faciliteren, zou men beter (buiten het bestaande kader overuren) stelsels ontwikkelen van 6/5 of 7/5 (ook met premies van de overheid) omdat in veel bedrijven de resterende voltijdsen het werk moeten overnemen van de wildgroei aan 4/5den en 3/5den en 2,5/5den en ga zomaar door.

Niet alle werkgevers werven meer mensen aan om deeltijds werk op te vangen en statistisch gezien zijn deeltijdse medewerkers ook vaker ziek (ziekteverzuim ligt hoger dan bij voltijdse medewerkers- wie bij een CPBW betrokken is kent die cijfers en dat is nationaal gezien zo).

ook het fabeltje van “ik moet nu evenveel doen op 4dagen dan op 5 dagen”, daar moet ik eens goed mee lachen.

Ipv allerlei stelsels op poten te zetten om minder werken te faciliteren, zou men beter (buiten het bestaande kader overuren) stelsels ontwikkelen van 6/5 of 7/5 (ook met premies van de overheid) omdat in veel bedrijven de resterende voltijdsen het werk moeten overnemen van de wildgroei aan 4/5den en 3/5den en 2,5/5den en ga zomaar door.

Niet alle werkgevers werven meer mensen aan om deeltijds werk op te vangen en statistisch gezien zijn deeltijdse medewerkers ook vaker ziek (ziekteverzuim ligt hoger dan bij voltijdse medewerkers- wie bij een CPBW betrokken is kent die cijfers en dat is nationaal gezien zo).

ook het fabeltje van “ik moet nu evenveel doen op 4dagen dan op 5 dagen”, daar moet ik eens goed mee lachen.
Dus, mensen die 4/5 werken maar klagen dat ze meer werk krijgen dan redelijk is geloof je niet, maar mensen die 5/5 werken en hetzelfde doen wel? Vreemde logica.

Ik denk trouwens dat de situatie net slechter zal worden als je zo'n 6/5 of zelfs 7/5 stelsels gaat invoeren. Een bedrijf dat zich anders genoodzaakt zou zien om iemand extra aan te nemen, moet dan gewoon iemand vinden die geen nee kan zeggen om 7/7 te werken. Lijkt me echt geen gezonde situatie.

Er zijn altijd slechte werkgevers, slechte bazen enzovoorts. Dus zeggen dat bovenstaande een fabeltje is, is in mijn ogen echt gewoon zeggen dat ALLE werkgevers en bazen allemaal héél lieve mensen zijn. Sorry maar ik kan dat echt niet anders verwoorden.

Anderzijds denk ik dat er ook gewoon werknemers zijn die 4/5de werken, zich daar bewust of onbewust een beetje schuldig over voelen tov de collega's en dan zelf voor 40u werk in hun bak leggen hé en die 4 dagen dan chronisch 10 uur gaan werken ipv 8u (en géén enkele werkgever of baas gaat dan klagen daarover).

Als je in het bedrijf 5 mensen hebt die 4/5e werken (en grosso modo hetzelfde werk doen...) Dan kan de wg dat gewoon oplossen door een extra kracht in dienst te nemen ?

Of misinterpreteer ik jouw gechargeerd post?

Niet alle werkgevers werven meer mensen aan om deeltijds werk op te vangen
Da's in mijn ogen dan ook gewoon fout. Dat andere collega's een te grote workload krijgen, is 100% de verantwoordelijkheid van de werkgever. Die is in de eerste plaats akkoord moeten gaan met die 4/5. De schuld geven aan de part timers zelf is belachelijk.

Terug
Bovenaan