Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

* Omdat een 5 dagen werkweek achterhaald is in de huidige sombere vooruitzichten: Gezond en royaal op pensioen gaan begin de 50 zoals de boomers zit er niet meer in. Het zal nu al 67 zijn, als je dat al haalt. Velen gaan er in hun 50er jaren al van tussen aan kanker.

Dus waarom nu al niet een stuk pakken van de pensioentijd die je misschien nooit zal halen?
Niet overdrijven, hé. De leeftijd in goede gezondheid stijgt nog:

Ook het aantal mensen dat minstesn 65 jaar wordt stijgt nog altijd. (weliswaar nederlandse cijfers, maar vergelijkbaar: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37360ned/table?fromstatweb)

Het is een misvatting dat deeltijds werken altijd dient om te luieren. In veel gevallen gebruiken mensen dat om:

*Een bijberoep te doen. Vb 4/5 werken en nog 2250 netto uit hoofdberoep halen en nog een 1000 netto uit bijberoep, terwijl ze anders amper 150 netto meer halen uit voltijds werken.

* Zelf hun woning te kuisen en een dag crèche/opvang te sparen. Woensdag is hiervoor een ideale dag.

* Omdat een 5 dagen werkweek achterhaald is in de huidige sombere vooruitzichten: Gezond en royaal op pensioen gaan begin de 50 zoals de boomers zit er niet meer in. Het zal nu al 67 zijn, als je dat al haalt. Velen gaan er in hun 50er jaren al van tussen aan kanker.
2 en 3 zijn vrije tijdsbestedingen he, ongeacht of je nu je kinderen gaat afhalen of je gaat in een hangmat liggen luieren of je gaat trainen voor een marathon. Wat betreft punt 3, ik volg je als je een job hebt die je niet graag doet of waar je je tijd wilt minimaliseren. Ik haal persoonlijk redelijk wat voldoening uit mijn job, dat is zeker niet één van de factoren waar ik minder tijd/energie aan wil spenderen.

Moest ik 4/5 werken, is het laatste wat ik zou doen een dag creche uitsparen. Totaal economisch niet rendabel en een hele dag alleen op een baby/peuter letten is geen ontspanning, dat is werkendag. Die 2 of 3h dat ze slapen op een dag kun je even op adem komen, maar je kunt nog altijd niet weg.

We hebben er hier 2 rondlopen. Deze nacht om 12 h en om 4h kakaccidenten. Ze liggen nu eindelijk middag dutje te doen. Ik heb het avondeten al rap gemaakt en de madam is aan het bijslapen in de Zetel.

Een vijfde van het loon opofferen om dit een dag extra mee te maken, nee Bedankt 😆

Wat Betreft het 4/5 werken en debiel manager gedrag. Je betaalt Ze toch maar 4/5, what's the fuzz about? Vroeger zat ik in een dep met bijna allemaal vrouwen (binna allemaal PhD in science something). Waren bijna allemaal 3/5 of 4/5. Nooit geweten dat er daar iemand debiel over deed. Ja, moeilijk om meetings te plannen, maar zelfs dan konden we al een telefoon gebruiken als het nodig was. Beetje flexible zijn langs alle kanten.

Er was zelfs een vent van 40 die 4/5 werkte om een dag op zijn gemak te kunnen gamen. Maakt toch niet uit waarom je thuis zit?

5d per week werken is even arbitrair als 6 of 4d per week.

@Biljart het plannen van meetings. Ik zit nu in een team van voltijdsen, denk ik. DAt is ook continu meetings schuiven en doen. Soms naar 21h s avonds, soms zelfs naar verlofdagen in EU maar niet in US of vice versa (vb 11 November of 4Th of july).

Als daar nu plots iemand zou afkomen met "dinsdag gaat niet", dan schuuft het. Of dinsdag niet gaat wegens 4/5 of hij moet vroeger naar huis wegens schoolfeest of al een andere meeting gepland, dat doet er in the end niet echt toe..

Mijn bazen vinden het net mijn grootse troef dat ik zo flexibel inzetbaar ben met mijn deeltijdse uren. Alles tussen 9 en 16u30 is mogelijk in geval van nood, ze houden rekening met de schooluren van de dochter en als ze mij 1 week op voorhand vragen of een afwijking op mijn normale uren mogelijk is en ik dus s morgens kan komen ipv in de namiddag, zeg ik altijd ja. Flexibiliteit van 2 kanten. 🤷🏼

Een beetje off topic, zeker na zo'n lange stilte... Ik werk op papier nog steeds full time, maar ben nu begonnen met mijn zondagsuren te compenseren: in praktijk komt dit neer dat ik nu slechts 30 uren per week moet werken in mijn uurregime tov 36 uren. Verder is de 'hit' in mijn wedde relatief: 2180 netto vast en 350 netto premies t.o.v 2180 netto vast en 570 netto premies vroeger.

Tbh moet ik zeggen dat ik vroeger wel veel meer kon verdienen met overuren te doen, maar sinds Covid ben ik mijn huidige job eigenlijk wel semi 'strontebeu'...

Situatie is dat ik enkel een diploma middelbaar heb en het eerste jaar echt fysieke arbeid heb verricht (de volle 1400 netto toen). Nu heb ik echt een luxe bureaujob bij de Vlaamse overheid t.o.v. mijn studieniveau, maar merk ik wel dat ik die echte arbeid dan weer begin te missen na bijna 7 jaar. Dus combineer ik dit nu met een flexi job in de horeca waar ik mij eigenlijk wel heel hard in amuseer, waar uiteraard ik ook een heel mooie euro aan kan over houden per maand, en heb daardoor vorig jaar besloten om mijn zondagsuren te compenseren om dit voorgaande wat meer te kunnen doen.

En om dan terug on topic te komen: na 7 jaar in mijn huidige job overuurtjes te presteren (48 a 72 uren per week), (en het daardoor semi beu te worden) voel ik me echt dom t.o.v. de luttele euros die ik meer had tegen nu mijn zondagsuren te compenseren, mijn chill 30 uren weekje en nog steeds een semi goed loon te hebben voor die enkele uren wat ik doe...

Laatst bewerkt:
Dat ken ik, is bij mij ook heel vaak het geval.
En dan meestal als ik net wat zaken gepland had om in dat weekend te doen, die ik dan ook heel graag gedaan zou hebben, maar die dan totaal niet lukken door ziek te zijn.
Ik ben persoonlijk trouwens ook voorstander om mensen, een 3 dagen weekend te geven en ze maar 4 dagen te laten werken.
Naar mijn mening is dat op lange termijn ook productiever.

Want zeg nu zelf: Weekend: vrijdag stikkapot (is dat niet zo, dan heb je gewoon niet hard gewerkt die week). Zaterdag heb je dan één fucking weekenddag en zondag ben je alweer halverwege die dag, aan het denken aan maandag. (dus die dag vind ik ook maar een halve weekenddag)

Bij een 4 dagen week heb je 2 dagen echt rust. Bovendien (bij mij toch), als een week 5 dagen duurt dan denk ik: Fuck het duurt nog heel lang voor het weekend is! Als ik eens een maandag of vrijdag verlof heb dan denk ik: Het is al bijna opnieuw weekend! Dan klinkt op het eerste zicht vreemd, maar toch is dit voor mij een extreem groot verschil (qua mentale gedachte)

En verlof? Eerlijk? 32 dagen (recup inclusief) is toch ook gewoon peanuts .. als je al zoveel dagen hebt he.

Maar als je dan daar iets van zegt is: Zaag eens niet! In andere landen hebben ze het meestal nog veel slechter dan in België! Dus je bent ne zeveraar.
OF
Ben je gek? Dan moet ik als werkgever meer mensen aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Maar dat is maar deels waar. Bij sommige jobs kan je mits een efficiënt beleid, hier wel een mouw aan passen.

Opmerking: Hierboven blijft mijn eigen mening, niet iedereen moet het hiermee eens zijn.

Ik ben persoonlijk trouwens ook voorstander om mensen, een 3 dagen weekend te geven en ze maar 4 dagen te laten werken.

Want zeg nu zelf: Weekend: vrijdag stikkapot (is dat niet zo, dan heb je gewoon niet hard gewerkt die week). Zaterdag heb je dan één fucking weekenddag en zondag ben je alweer halverwege die dag, aan het denken aan maandag. (dus die dag vind ik ook maar een halve weekenddag)

Bij een 4 dagen week heb je 2 dagen echt rust. Bovendien (bij mij toch), als een week 5 dagen duurt dan denk ik: Fuck het duurt nog heel lang voor het weekend is! Als ik eens een maandag of vrijdag verlof heb dan denk ik: Het is al bijna opnieuw weekend! Dan klinkt op het eerste zicht vreemd, maar toch is dit voor mij een extreem groot verschil (qua mentale gedachte)

En verlof? Eerlijk? 32 dagen (recup inclusief) is toch ook gewoon peanuts .. als je al zoveel dagen hebt he.

Maar als je dan daar iets van zegt is: Zaag eens niet! In andere landen hebben ze het meestal nog veel slechter dan in België! Dus je bent ne zeveraar.
OF
Ben je gek? Dan moet ik als werkgever meer mensen aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Maar dat is maar deels waar. Bij sommige jobs kan je mits een efficiënt beleid, hier wel een mouw aan passen.

Opmerking: Hierboven blijft mijn eigen mening, niet iedereen moet het hiermee eens zijn.
Sorry hoor, maar die uitspraak vrijdag stikkapot (is dat niet zo, dan heb je gewoon niet hard gewerkt die week). is echt gewoon bullshit. Dus je kan alleen hard gewerkt hebben wanneer je op vrijdag uitgeblust in uw zetel valt? Dan zou ik eerder naar uw werkplek kijken dan naar een 4-dagen week.

Inclusief feestdagen hebben de meeste 5-6 weken verlof per jaar. Als je een 40-uren week doet komen daar nog eens 12 dagen bij. Ze gaan u niet betalen om grotendeels gewoon thuis te zitten eh.

Je werkgever gaat dan altijd meer personen moeten aannemen eh. Tenzij je alle diensten waar je die extra vrije dag gebruik van wilt maken ook wilt sluiten? Al die processen en diensten moeten gewoon 6/7 of 7/7 blijven lopen zoals ze nu doen. En als je dan mensen maar 4 dagen laat werken zal je extra volk moeten aannemen.

Om nog maar te zwijgen over de impact op loon. Of denk je dat uw werkgever u hetzelfde loon gaat geven terwijl je 7.5 uur per week minder presteert?

En om daar nog aan toe te voegen, wie zegt dat die extra vrije dag ervoor zorgt dat je een langer weekend hebt. Jij kan uw extra vrije dag net zo goed op een willekeurige dinsdag krijgen eh. Want je kan nu eenmaal niet iedereen op maandag of vrijdag thuis gaan laten.

ja, ik ben toch ook niet stikkapot na 5 werkdagen en ik werk gewoon elke dag door. Kben wel blij als het vrijdag is en het weekend voor de deur staat, maar stikkapot? Niet meer dan op maandag na een werkdag of eenders welke werkdag. Maar goed, ik zit dan ook gewoon achter een pc wat in Inventor te knoeien :p

Natuurlijk gaan er jobs zijn die dermate fysiek uitputtend zijn dat ge ook blij zijt met uw twee dagen recup en niet iedereen heeft de 'luxe' om zich om te scholen of ander werk te zoeken.
Als de job mentaal extreem uitputtend is zodat ge vrijdag geen klop meer waard zijt, zou ik toch wel eens kijken of ge niks interessanter kunt vinden, want als ge zo tot uw pensioen moet werken, gaat ge dat pensioen niet halen, denk ik, of het moet met regelmatig een tussenpauze door een burnout zijn. Maar ook hier weer: niet iedereen zal die luxe hebben. Of vier dagen van 10u werken daarbij gaan helpen is de vraag. 4 dagen van 8u met behoud van loon zal bijna iedereen wel willen, maar laten we realistisch zijn: dat gaat niet gebeuren he. 38u week is al een heel gevecht geweest om te verkrijgen.

Ik vind 5 dagen werken ook gewoon crazy tbh. Dat wij de mooiste jaren van ons leven spenderen aan meaningless jobs om wat geld te krijgen om dan rommel te kopen die we niet echt nodig hebben.

Van zodra ik het financieel kan ga ik toch ook 4/5 werken. Een veel betere work/life balance.

Ik heb al verschillende jaren 4/5de gewerkt door door problemen met mijne rug (mijn rustdag was de woensdag). Tot op de moment dat ik in 2019 volledig uitgevallen ben.
Momenteel ben ik terug aan het werk, maar dat is nu nog maar 2/5de, nu terug opwerken richting die 4/5de, of dat ooit 5/5de gaat worden weet ik nog niet.

Ik vind 5 dagen werken ook gewoon crazy tbh. Dat wij de mooiste jaren van ons leven spenderen aan meaningless jobs om wat geld te krijgen om dan rommel te kopen die we niet echt nodig hebben.

Van zodra ik het financieel kan ga ik toch ook 4/5 werken. Een veel betere work/life balance.
Ik heb sarcoïdose gehad (2020) en sindsdien ben ik ondanks dat mijn job niet echt zwaar is, op vrijdag altijd stikkapot.
Die chronische vermoeidheid blijft er een beetje in zitten.
(En of ik nu sport of niet, of ik nu veel rust of niet, dat maakt allemaal geen reet verschil)

Dus ja misschien ben ik te veel aan het generaliseren, want niet correct is, sorry daarvoor dan.

T'is terug veel beter geworden, maar ik vrees dat het nooit meer zal zijn zoals ervoor, toen ik het gevoel had dat ik energie te over had.

Maar ik weet 1 ding. Van het ogenblik dat dit mogelijk is (voor mij op 60 jaar), vraag in een landingsbaan aan en ga ik 4/5de werken.

Ik heb sarcoïdose gehad (2020) en sindsdien ben ik ondanks dat mijn job niet echt zwaar is, op vrijdag altijd stikkapot.
Die chronische vermoeidheid blijft er een beetje in zitten.
(En of ik nu sport of niet, of ik nu veel rust of niet, dat maakt allemaal geen reet verschil)

Dus ja misschien ben ik te veel aan het generaliseren, want niet correct is.
T'is terug veel beter geworden, maar ik vrees dat het nooit meer zal zijn zoals ervoor, toen ik het gevoel had dat ik energie te over had.

Maar ik weet 1 ding. Van het ogenblik dat dit mogelijk is (voor mij op 60 jaar), vraag in een landingsbaan aan en ga ik 4/5de werken.
Verkeerde quote? :unsure:

Maar ik zit er vrijdag mentaal ook altijd wel door. Wat op zich niet zo goed is dus ik hoop met van functie te wisselen na de zomer dat ik toch meer voldoening uit mijn werk ga krijgen.

OF

Je eigen mening maar dan wel waarin je zegt hoe andere mensen productiever zouden zijn... Dat is imho denk ik niet realistisch, ook al is het je mening.

Denk dat niemand voor een ander kan bepalen wat het beste werkt, oftewel 4 dagen 10u werken oftewel 5 dagen 8u werken... Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Niet iedereen is een sprinter, niet iedereen is een marathonloper.

Mijn vriendin werkt 4/5e maar dan wel 5 dagen per week. Dit zorgt ervoor dat ze tussen 8u en 9u start met werken en rond 15u kan stoppen. Ze kan dan de kinderen oppikken van school en begint op het gemak aan het avondeten, dit is voor ons gezin een enorme luxe... We hebben ook moeten leren om deze balans te vinden, ik heb ook een half jaar 4/5e gewerkt op dezelfde manier maar voor mij was dit eerder frustrerend. Ik haal nu eenmaal geen energie uit de huistaken van de kids op te pikken van school, avondeten maken, kinderen helpen met huiswerk en ondertussen nog de strijk doen, mijn vriendin (gelukkig) wel en ik ben haar daar ook heel dankbaar voor...

4 dagen van 8u met behoud van loon zal bijna iedereen wel willen, maar laten we realistisch zijn: dat gaat niet gebeuren he. 38u week is al een heel gevecht geweest om te verkrijgen.

Tot 1870 was de twaalfurige werkdag de regel (7 dagen op 7!)
1905: De verplichte zondagsrust werd ingevoerd
1960: De verplichte zaterdagsrust werd ingevoerd

Dus zeg nooit nooit, .. maar dit is alvast niet voor zeer binnenkort. ;) Daarmee ben ik het wel mee eens.

Je eigen mening maar dan wel waarin je zegt hoe andere mensen productiever zouden zijn... Dat is imho denk ik niet realistisch, ook al is het je mening.
Je moet dit wel op de lange termijn bekijken. En dat bedoel ik: Werk eens gedurende je lange loopbaan, 35 tot 40 jaar lang 5 dagen op 7?
Of werk 35 tot 40 jaar lang 4 dagen op 7? In percentage uitgedrukt wie gaat het productiefste gewerkt hebben?

Die vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Echter voor jij nu gaat reageren met: Heel zeker het eerste ...

Hier is een (vrij recent) onderzoek dat dit toch wel in vraag stelt
Wil je een 4-daagse werkweek? Toon dit onderzoek aan je baas

Natuurlijk is dit maar een onderzoek, zegt dit niet alles en dit onderzoek is zeker niet sluitend. Maar het doet je toch nadenken.

Je moet dit wel op de lange termijn bekijken. En dat bedoel ik: Werk eens gedurende je lange loopbaan, 35 tot 40 jaar lang 5 dagen op 7?
Of werk 35 tot 40 jaar lang 4 dagen op 7? In percentage uitgedrukt wie gaat het productiefste gewerkt hebben?

Die vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Echter voor jij nu gaat reageren met: Heel zeker het eerste ...

Hier is een (vrij recent) onderzoek dat dit toch wel in vraag stelt
Wil je een 4-daagse werkweek? Toon dit onderzoek aan je baas

Natuurlijk is dit maar een onderzoek, zegt dit niet alles en dit onderzoek is zeker niet sluitend. Maar het doet je toch nadenken.
Ik antwoord eigenlijk wat ik daarnet al zei => Wat het meest productief zal zijn is voor iedereen anders...

Stapje verder zelfs, voor 1 persoon zal wat op dit moment het beste is over een jaar mogelijk dan weer iets anders zijn doordat de eigen omstandigheden veranderen.... Iemand die bvb. nog geen kinderen heeft zal mogelijk productiever zijn op een 4-dagen werkweek, voeg daar echter nog een kind aan toe en dan kan het zijn dat een 10u werkdag averechts gaat werken en dat de productiviteit opeens serieus daalt en een 5-dagen werkweek weer veel beter zal werken...

Nogmaals, ik geloof dus niet in "A is het beste" of "B is het beste", iedereen zal daar anders in zijn. Niet alleen de thuisomstandigheden hebben hier invloed in maar ook welke sector werkt de persoon, welke functie/taken heeft de persoon, of zelfs wat voor persoon is de persoon...

ik zie me toch niet productiever zijn op 10/dag en ook niet echt gelukkiger. ksta nu al om 7u10 op (voor mij al vroeg genoeg) en ben pas thuis rond 18h00. Als ge me nog vroeger gaat laten opstaan, ga ik zeker niet productief zijn de eerste uren en als ik 2 u langer moet blijven, ben ik pas rond 20h00 thuis. Als ge dan nog moet koken, zijt ge pas om 21u aan het eten. Das ook al niet gezond en bovendien schiet er dan nog heel weinig van je avond over om wat te ontspannen.
Nee, voor mij zou 40u op 4dagen echt niet aangenamer zijn dan op 5 dagen.

Ik hoop met de toenemende automatisering van alle soorten jobs dat vrijdag of maandag ook deel van het weekend wordt.
Het lijkt mij gewoon logisch om een extra dag rust te nemen als dat kan, potentieel wordt je productiever, maar ik denk vooral gelukkiger over het algemeen.
Je kan dan nog altijd een passie project of een bijjob doen als je dat echt wil, zoals er velen zijn die hun weekend volplannen.

Ik werk4/5de met tijdkskredit ouderschapsverlof.
Ik werk wel elke dag maar gewoon minder.. Dat maakt het veel relaxter om de kinderen af te zetten/op te halen.
Geen stress meer voor de files etc.. Op het einde van de week moet ik gewoon 31.2uur gewerkt hebben, dan is dat in orde..
Ik denk als mijn tijdskrediet op is ik gewoon verderdoe met de 4/5de te werken. Dat maakt alles een pak flexibeler.
Ook voor mijn vrouw die veel minder flexibel kan zijn dan ik is dat heel handig. Ik kan mij altijd regelen zodat zij dat niet moet doen.

School begint om 8u50 en is gedaan om 15u45.. Ik weet niet hoe ge dat zou moeten regelen als ge voltijds werkt..

Terug
Bovenaan