Ik ben het volledig eens dat het lijkt alsof FN stemmers enkel marginalen zijn, zo komt dat duidelijk in beeld.
Maar als de helft van alle inwoners daarop stemmen moeten daar ook vele gewone mensen tussenzitten, hun drijfveren wil ik weten.
Want Guy die daar dingen doet voor de arme mensen is 1 ding (gratis naar pretpark, zak met levensmiddelen, kerstmaaltijden rondbrengen, etc.) , maar wat doet die voor de doorsnee mensen dat er velen op stemmen. Zitten hier geen Ninovieters die dat kunnen verklaren?
Ik woon in een deelgemeente van Ninove, nooit in het centrum gewoond. My two cents... FN heeft een campagne gevoerd waarin ze zowat alles gaan verbeteren. Heel wat kiezers uit de middenklasse gaan dan voor dat wat hen meteen voordeel kan opleveren. Een greep uit zijn programma:
- Betere fietspaden zodat de schoolgaande jeugd veiliger op weg kan. Klopt dat de fietsinfrastructuur niet echt optimaal is en er een paar zeer gevaarlijke punten zijn waar veel fietsende jongeren voorbij moeten op weg naar school.
- Ruimere openingsuren van het gemeentehuis. True, als je een job hebt met uren van 9 tot 17 u. is het moeilijk om op het gemeentehuis te geraken zonder verlof te nemen.
- Open loket ipv alles op afspraak. Hier is echt quasi voor alles een afspraak nodig op het gemeentehuis. FN wilt meer walk-in ipv op afspraak.
- Het stedelijk zwembad staat al lang in de steigers door allerhande onvoorziene omstandigheden tijdens de verbouwing. FN belooft dat snel en prioritair aan te pakken.
- Receptie van het politiecommissariaat 24/24 bemannen.
- Meer middelen voor de lokale brandweerpost, die daar al lang om vraagt.
- Meer aandacht voor de deelgemeenten. Dat zijn er heel wat, zowat de helft woont hier niet in het centrum maar in een boerengat dat rond Ninove ligt. Daar is er de perceptie dat de infrastructuur niet altijd even snel wordt aangepakt als in het centrum. FN gaat dat aanpakken.
Daar kan je dus eigenlijk niet tegen zijn. Alleen rest de vraag hoe ze dat gaan realiseren en wil je daarvoor je stem geven aan een partij die ook nog's een racistische ondertoon heeft?
Voor de rest staan er in dat programma nog een aantal zeer bedenkelijke punten. Het verbod op onverdoofd slachten bvb. FN belooft dat ze dat gaan afdwingen... Daarbij stel ik me de vraag of dat überhaupt iets is dat hier voorvalt (onverdoofd slachten is verboden in Vlaanderen)? En hoe gaan ze dat 'afdwingen'? Bij vaststelling het parket onder druk zetten om zoiets meer aandacht te geven? Dat programmapunt en de scheiding der machten is moeilijk verzoenbaar lijkt me.
Mogelijk zijn veel stemmen dus proteststemmen en niet echt ideologisch ingegeven. Nu, de volgende overstroming die hier de pijnlijk slechte infrastructuur langs de Dender blootlegt gaat FN ook populariteit kosten. Dat is immers Vlaamse materie waar ze niet erg veel grip op hebben. Ze hebben anderzijds wel de perceptie gecreëerd dat ze alle problemen gaan aanpakken.