Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kattie

Legacy Member
keulen zei:
Vorige maand 3800 bruto, 2125 netto. Nooit meer overuren laten uitbetalen. Wat een apenland is dit toch, en dan willen de sossen nog meer belastingen.

Ik verdien +- gelijk en laat inderdaad ook nooit geen overuren uitbetalen. Terug opnemen als uren verlof, dan heb je tenminste echt het gevoel dat je er wat voor terug krijgt.

Bv202

Legacy Member
Tefal zei:
Voila:
https://www.mijntaxshift.be/

Je moet wel het bedrag van 2017 aftrekken van dat van 2018: Voor de meesten zal dit een 25 euro netto erbij zijn.

Volgens SD Worx is het verschil groter (ongeveer 40 euro) dan terug te vinden op die website wegens indexering van de belastingschijven waar op die website geen rekening mee is gehouden.

Snipe

Legacy Member
Benieuwd naar de meningen. Ben zelf in elk geval tevreden.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor
Werkervaring (wat/hoelang) : IT(consultancy) - 9 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200
Huidige functie: Product owner
Functiebeschrijving:
Anciënniteit: 9 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38h
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: België
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2500
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
14e maand of winstuitkering: Nee
GSM (eigen bijdrage)?: Ja (geen bijdrage)
Auto (VAA & Budget?): Ja, klasse Golf/A3
Woon-werkverkeer vergoed?: Nee
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): Ja (geen bijdrage)
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Nee
Ecocheques: 250 EUR jaarlijks
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: Nee
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 40km
Afstand woon/werk in tijd: 35min; werk gemiddeld 1dag/week thuis.
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Niet bij contract
Stress?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren? Valt mee
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja

eniac

Legacy Member
Is wel ok lijkt me, zeker gezien je in Limburg werkt.

Elders kan je wel nog zaken vinden zoals maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, deelname in de winst en een grote auto. Maar daar moet je dan misschien wel richting Brussel of Antwerpen voor.

kampers

Legacy Member
Ben eens benieuwd of ik goed betaald word of toch opslag moet vragen.


1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: schrijnwerker BO
Werkervaring (wat/hoelang) : 5j in verkoop
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?):
Huidige functie: Tuincenter (102 denk ik)
Functiebeschrijving: verkoopsmedewerker tuinmeubelen
Anciënniteit: 3j
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1500
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): deels 900
14e maand of winstuitkering: nee
GSM (eigen bijdrage)?: nee
Auto (VAA & Budget?): nee
Woon-werkverkeer vergoed?: ja
Tankkaart: nee
Laptop (eigen bijdrage?): nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): ja
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: nee
Hospitalisatieverzekering ja
Andere voordelen: winkel korting 20%

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 16km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 22min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): overuren als Recup te nemen
Vrijheid om verlof te nemen: deels
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: niets
Glijdende werkuren: nee
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? Deels
Hoe vaak overuren te presteren? Dagelijks
Auto nodig voor het werk? Nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk: nee

soccerke

Legacy Member
Na 6 maanden op nieuwe job een evaluatie gehad en krijg het extra loon dat ik gevraagd had, van 2500 naar 2800 bruto, dus 12% opslag. Daarom vroeg ik mij af wat is een 'normaal' % voor jaarlijkse opslag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

TNTim

Legacy Member
JPV zei:
eens een gewaagde gok genomen (oude gegevens: 2012)

=> inhoudelijk beheer+ uitbouw sociale media
Als je de lijn inhoudelijk en qua stijl doortrekt van wat je op dit forum uitspookt dan gaat u dat goed af gaan.
Veel succes in de nieuwe job/uitdaging!

:niceone:

Nineshots

Legacy Member
soccerke zei:
Na 6 maanden op nieuwe job een evaluatie gehad en krijg het extra loon dat ik gevraagd had, van 2500 naar 2800 bruto, dus 12% opslag. Daarom vroeg ik mij af wat is een 'normaal' % voor jaarlijkse opslag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Dat hangt af van je ervaring. Bij lagere lonen kan je boven 10% geraken, bij een loon van 4000 bruto ga je dat niet zo snel meer halen.
Er is geen richtlijn van % per jaar, het stopt ergens ook gewoon. Of je moet tot aan je 65e een loon van 20k kunnen halen ofzo.

pivo1914

Legacy Member
Ik dacht dat de farmaceutische bedrijven zo veel loon kregen als operator (vergelijkbaar met de betere uit de chemie), maar als ik hier een loontabel bekijk van PFIZER (toch al een grote speler) valt dit toch een beetje dik tegen...

http://www.acv-industrie-mechelen.be/files/Loonbarema-Pfizer_1-januari-2016_xlsx.pdf

Als je dan vaste nacht doet en je ploegenpremie erbij neemt, kom je aan een 20.5 Euro/uur * 1.305 procent = 26.75 Euro/uur -> 38 uren week = 1016.5 Euro * 13 weken / 3 maand = 4400 euro na 10 jaar dienst EN vaste nacht.

Als ik dan kijk in de chemie , waar je aan +5500 Euro kan geraken is dat toch een enorm verschil hoor.

Gr

SomeDude

Legacy Member
Kattie zei:
Ik verdien +- gelijk en laat inderdaad ook nooit geen overuren uitbetalen. Terug opnemen als uren verlof, dan heb je tenminste echt het gevoel dat je er wat voor terug krijgt.

Als je minder dan 130 (of zo iets op jaarbasis) overuren laat uitbetalen is dat nochtans niet zo zwaar belast

SomeDude

Legacy Member
soccerke zei:
Na 6 maanden op nieuwe job een evaluatie gehad en krijg het extra loon dat ik gevraagd had, van 2500 naar 2800 bruto, dus 12% opslag. Daarom vroeg ik mij af wat is een 'normaal' % voor jaarlijkse opslag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

0!

borgus

Legacy Member
soccerke zei:
Na 6 maanden op nieuwe job een evaluatie gehad en krijg het extra loon dat ik gevraagd had, van 2500 naar 2800 bruto, dus 12% opslag. Daarom vroeg ik mij af wat is een 'normaal' % voor jaarlijkse opslag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Principieel is je loon een vertegenwoordiging van de waarde die je creëert voor je werkgever. Als je elke jaar 10% meer waarde creëert dan het jaar er voor door dat je steeds sneller, beter en efficiënter werkt. Dan kan je 10% vragen elk jaar. Natuurlijk is dat niet houdbaar voor de gemiddelde mens. Anders zou iedereen die begint op 2000 bruto na 40 jaar carriere op 90.000bruto zitten. Er zit altijd een soort van platfond op je skills. Iemand met 10 of 20 jaar ervaring in een bepaalde skill zal gelijkaardig presteren. In het begin ga je normaal sterk stijgen elk jaar (als je het slim speelt toch). De eerste 10 jaar kan je met de nodige inzet, durf en een fractie geluk om in de goeie sector te zitten, wel kunnen groeien van 2000 naar 3000-4000. Nadien zal het vooral gaan over doorgroeien naar hogere functies, Management/eigen zaak/... In dat geval kan je op termijn door groeien naar 5 cijfers per maand, en als je echt veel geluk hebt misschien zelfs 6 maar dan behoor je toch wel tot de 0.1% van de wereld.

eniac

Legacy Member
300 euro bruto als "gewone" opslag is in elk geval al best mooi vind ik.
Persoonlijk heb ik dat nog nooit gehad - enige keren dat ik een grotere loonsverhoging kreeg was op het ogenblik dat een keer dat ik op het punt stond van werkgever te veranderen, en een keer dat ik ook effectief veranderd ben.

Maar op zich hoeft dat ook niet. De kracht van gestaag, YoY, te blijven stijgen moet niet onderschat worden. Als je 10 jaar lang er gemiddeld €150 bijkrijgt, en er nog eens een jobwissel van een €500 bijplakt, ga je bijvoorbeeld op 10 jaar ook van pakweg 2000 naar 4000.

Met 300 kan je dus absoluut tevreden zijn lijkt me, tenzij je echt al onderbetaald was. Maar dat moet je in je situatie zelf inschatten.

beryl

Legacy Member
borgus zei:
Principieel is je loon een vertegenwoordiging van de waarde die je creëert voor je werkgever. Als je elke jaar 10% meer waarde creëert dan het jaar er voor door dat je steeds sneller, beter en efficiënter werkt. Dan kan je 10% vragen elk jaar. Natuurlijk is dat niet houdbaar voor de gemiddelde mens.

Wat je aan je werkgever kan vragen is niet enkel afhankelijk van de waarde die je creëert voor die werkgever. Het is ook, en voornamelijk, afhankelijk van je marktwaarde. Als jij 500 euro extra opbrengt voor je werkgever zal je die 500 euro niet kunnen vragen als iemand anders diezelfde toegevoegde waarde aanbiedt in ruil voor slechts 100 euro. Die toegevoegde waarde is slechts een bovengrens, je werkgever zal je nooit meer willen geven dan je toegevoegde waarde, zelfs al ligt je marktwaarde hoger.

eniac

Legacy Member
beryl zei:
Wat je aan je werkgever kan vragen is niet enkel afhankelijk van de waarde die je creëert voor die werkgever. Het is ook, en voornamelijk, afhankelijk van je marktwaarde. Als jij 500 euro extra opbrengt voor je werkgever zal je die 500 euro niet kunnen vragen als iemand anders diezelfde toegevoegde waarde aanbiedt in ruil voor slechts 100 euro. Die toegevoegde waarde is slechts een ondergrens, je werkgever zal je nooit meer willen geven dan je toegevoegde waarde, zelfs al ligt je marktwaarde hoger.

Dat geldt ook maar in een markt waar er meer mogelijke werknemers zijn dan er jobs voorhanden zijn en de inwisselbaarheid van mensen groot is.

In een markt waar jobs moeilijk ingevuld raken kan een individuele werknemer gerust meer verdienen dan iemand die identiek dezelfde job doet - door beter te onderhandelen bij indiensttreding, of door assertiever te zijn in loonsgesprekken of zijn loonsverwachtingen beter naar voor te brengen.

beryl

Legacy Member
eniac zei:
Dat geldt ook maar in een markt waar er meer mogelijke werknemers zijn dan er jobs voorhanden zijn en de inwisselbaarheid van mensen groot is.

In een markt waar jobs moeilijk ingevuld raken kan een individuele werknemer gerust meer verdienen dan iemand die identiek dezelfde job doet - door beter te onderhandelen bij indiensttreding, of door assertiever te zijn in loonsgesprekken of zijn loonsverwachtingen beter naar voor te brengen.

Tuurlijk. Het is vaak ook zeer moeilijk om de echte marktprijs van iemand te kennen, of zijn gecreëerde waarde. Door imperfecte informatie zal er in de realiteit heel wat marge zitten op wat je kan verdienen. Maar als principe is het wel zo dat een werkgever je nooit meer zal willen betalen je gecreëerde waarde en je ook niet meer zal willen betalen als hij die waarde ook op een andere, goedkopere manier kan creëren (door bvb iemand anders aan te nemen).

Moest je al je toegevoegde waarde kunnen doorrekenen aan je werkgever zouden werkgevers maximum break even kunnen draaien .

borgus

Legacy Member
Ik heb ook nooit gezegd dat toegevoegde waarde = loon. Je loon is in een perfecte situatie een vertegenwoordiging van je toegevoegde waarde, je voegt 10.000 toe je baas pakt 20% je krijgt 8.000 (fictieve cijfers). Stel het jaar nadien voeg je 11.000 toe je baas pakt 20%, dan kan je in principe 8.800 vragen. 10% extra :) want ook je baas zijn deel is 10% groter geworden. Natuurlijk zijn er nog andere factoren, maar in de sector waar ik mij bevind (IT) zie je toch vaak dat het eerder een employee driven market dan een employer driven market is. Er is werk voor elke goeie IT'er en meer ook. Dus als employee kan je zeer makkelijk en snel springen tussen werkgevers en extra loon krijgen. Ook al proberen veel grotere consultancy bedrijven/software huizen u andere dingen wijs te maken. Ik heb met 10 maanden ervaring bv kunnen springen van 2200euro bruto + bedrijfswagen, naar 3800euro bruto zonder bedrijfswagen.

En binnen 6 maanden / 1 jaar zal er wel weer een nieuwe sprong volgen hopelijk richting de 4000/4500.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan