Soms en afhankelijk van de situatie - zelf bespaar ik niet meer bewust maar principieel vermijd ik wel om te veel kledij te kopen of eten weg te gooien, ook koop ik wat vaker bij landbouwers, lokale zaken en groothandels - niet voor de prijs (soms zelfs significant duurder) maar eerder voor kwaliteit/assortiment/versheid.
Kleren kopen is gewoon een verschrikkelijk concept. Ik snap het niet. Uren in een winkel rondlopen, passen, etc bwuurk. "Ik heb schoenen nodig". Ga naar winkel en koop schoenen. Binnen en buiten op 10 minuten. Madam gaat naar de winkel zonder ze iets nodig heeft. Raar concept. Ik ga toch ook niet in de Colruyt eens wat rondlopen en zien of er iets interessant te kopen is...
Maar er zijn eigenlijk wel van die zaken zoals douchegel/shampoo, waspoeder/vloeibaar wasmiddel waar imo het doorsnee gezin met zekerheid gewoon veel te veel van gebruikt door te hoog te doseren. In feite weggegooid geld zonder enige return of gemak. Die zaken zijn niet echt goedkoop te noemen.
Gewoon om de zoveel tijd eens een pakketje kopen voor een jaar. Ik koop al mijn vaatwastabs, wasproduct, douchegel op Ibood of andere websites als er van die bulk acties zijn. Zelfs Kruidvat heeft soms -70% acties voor bulk aankopen. Idem met pampers. Na 5y kinders nog altijd niet door hoe het systeem in elkaar zit. De ene dag kost een pamper 60 cent, een week later in dezelfde winkel 35 cent, nog een week later bulk actie aan 22 cent voor dezelfde pamper. Ik koop 4 dozen. Week later is het opnieuw 60 cent.

De tweeling heeft zelfs van die cheapass kruidvat pampers. De baby niet, na 3x is die poep een open wonde -_-
Ook zaken als telecom/tv/internet/verzekeringen en energiecontracten zijn soms het nakijken waard. Soms ligt het ook voor het oprapen - verwarming met stookolie - recent de tank volgegooid aan bodemprijzen.
Madam notoir slecht in zulke zaken. Deze week nog met Telenet gebeld omdat we de oude router en access points teruggestuurd hadden (en geruild voor 360 pods); uiteraard nog alles blijven aanrekenen. Had het wel verwacht, dus had daarom eens de factuur gevraagd aan madam en gecheckt. Bleek dat we ook al meer dan een jaar een onnodige data uitbreiding betalen van 10 euro per maand. Thanks Telenet. Madam had nochtans ervoor gebeld meer dan een jaar geleden waar ze zeiden 'alles is geregeld', quod non. Als ik het niet gecheckt had, was het 20 per maand wegpissen voor niks.
Maar je rijk besparen op dagelijkse zaken zonder als een weirdo te leven is onmogelijk, en je mag ook niet vergeten te leven - besparen op kwalitatieve voeding zou (behoudens budgettaire noodzaak) in feite altijd een no -go moeten zijn.
Op het einde van de rit denk ik wel dat mensen die in staat zijn om prijs en functiebewust te kopen en aanvullend impulsaankopen weten te vermijden al goed bezig zijn. Zoiets werkt ook prima langs 2 kanten: je mist in feite niets en het gevolg is dat je meer ruimte krijgt voor andere zaken die mss anders niet of veel later mogelijk waren.
Als je wil besparen, moet je besparen waar het geen effort kost, geen impact heeft op je leven en de moeite is om te besparen. We zijn geen 16y meer, he. Ken jezelf. Ik weet ook wel dag elke dag het wc papier niet dubbel plooien 10 cent bespaart op het einde van het jaar 30 euro is. Maar ik zal na 2 weken ophouden en het niet meer doen omdat ik het vergeet, ik om de zoveel tijd door mijn papier schiet en just because I can.
Of zoals mijn madam die om de 2 maand toetert 'ik ga elke dag boterhammen smeren'. Elke keer na week 1 met 4x, week 2 met 2x is het gedaan en dan weer gewoon broodjes bestellen als ze op werk komt.
Maar als je inderdaad geen debiele dure impulsaankopen doet en niet structureel geld wegpist, kom je al ver. Ooit collega gehad die elk jaar 2 nieuwe hobbies had en telkens all in ging. "FIETSEEEEN". Koopt fiets van 10k en heel de reutemeteut. Na 6 mnd alles verkopen. Dan was het "Vespa rijden". Kopen. Na 6mnd verkopen. Dan duiken. Dan weet ik veel wat. Dan is je geld snel op hoor.
Of zoals vriendin van mijn ex. Was prof met bijschnabbel jobkes, 5000-6000-7000 netto per maand. En elke week klagen en zagen dat ze niet rond kwam. Ja, penthouse huren in centrum Gent met 3 slaapkamers terwijl ze geen vent met kinders had, elk (!) weekend citytrip met de vlieger. Om de 3-4 weken lang weekend naar USA of Zuid Afrika of whatever bestemming 'om wat zon te pakken'. Geld uitgeven is geen kunst...
Maar we dwalen af - het is hier nog steeds BG en niet Poverello hé, hier moeten we niet besparen - gewoon 10k/maand op de spaar en beleggersrekening en de rest gewoon uitgeven

.
Nog beter. 1M op de beleggersrekening en van je dividenden leven.