Besparen, op wat letten jullie ?

Een goed begin is afkicken van alle social media die u constant proberen wijs maken dat ge vanalles móet hebben en doen en dat liefst zoveel mogelijk geld kost zodat er ergens iemand zoveel mogelijk aan kan verdienen.
Dat is correct, maar niet voor mij persoonlijk. Ik doe geen social media behalve dit forum en wat youtube.

Maar je kan ook gewoon hobbies hebben die wat meer kosten. Als pakweg Magic uw ding is dan gaat dat geld kosten.

Hou me er niet mee bezig, eerlijk gezegd.
Wat ik wel doe, als we een toestel nodig hebben( tv, microgolf, afwasmachine…)
Neem ik een bepaald budget, en google de beste in mij gedachten eruit.
Daarvan zoek ik dan de beste prijs via sites als bstore, google…

Ik steel gewoon wat meer. En ga veel op de koffie, en bijgevolg de pot, van de buren.

Dat is correct, maar niet voor mij persoonlijk. Ik doe geen social media behalve dit forum en wat youtube.

Maar je kan ook gewoon hobbies hebben die wat meer kosten. Als pakweg Magic uw ding is dan gaat dat geld kosten.

Gelukkig is BG voldoende asociale media :p

Maar iets serieuzer: een hobby mag ook wel geld kosten, het plezier dat je eruit haalt heeft ook zijn waarde - niet iedereen wordt gelukkig van als een kluizenaar te leven of in de natuur te wandelen. Zolang het in balans blijft met je inkomen, moet ieder voor zich beslissen waar ze wel graag geld aan uitgeven vs. waar ze juist geen geld aan willen geven.

Echt eh, als ik die shopping centra of straten zie in 't weekend, krijg ik het. Telkens file en Jan en. ALLEMAN naar de Colruyt, den Action, enz...
Foei toch, al die mensen die in het weekend hun inkopen gaan doen in de supermarkt! Toppunt van nutteloze aankopen! :sarcastic:

85 procent van verplaatsingen met de fiets, rest met OV. Geen auto dus, denk dat dat wel de grootste besparing is, al kan ik dat zelf moeilijk inschatten want heb nog nooit een auto gehad :unsure:

• zo veel mogelijk denken 'heb ik dit wel nodig'. ik koop eigenlijk weinig.
  • als ik het nodig heb, tweedehands zoeken
  • als ik het niet tweedehands vind, of nieuw wil, pricewatch instellen. bij kleinere producten EAN code googelen om de laagste prijs te vinden en dan in bulk bestellen
  • plex server + smarttubenext voor gratis reclameloos entertainment op tv
  • alle klusjes en renovatiewerken thuis zelf doen
  • altijd het hoogst mogelijke aantal porties koken dat praktisch haalbaar is en dan overschot porties invriezen (heb een grote vriezer)

85 procent van verplaatsingen met de fiets, rest met OV. Geen auto dus, denk dat dat wel de grootste besparing is, al kan ik dat zelf moeilijk inschatten want heb nog nooit een auto gehad :unsure:
Wees maar zeker dat het een gigantische besparing is. Voor we kinderen hadden, konden wij ook zonder auto. Sinds de kinderen hebben we een auto en dat kost ons toch 500 euro per maand schat ik om elke maand nog geen 800km te rijden.

En dat bespaart allemaal samen 100 euro per jaar of zo.

En dan wel op citytrip gaan of 7d hotel ipv 6d hotel. :cheer:
Soms en afhankelijk van de situatie - zelf bespaar ik niet meer bewust maar principieel vermijd ik wel om te veel kledij te kopen of eten weg te gooien, ook koop ik wat vaker bij landbouwers, lokale zaken en groothandels - niet voor de prijs (soms zelfs significant duurder) maar eerder voor kwaliteit/assortiment/versheid.

Maar er zijn eigenlijk wel van die zaken zoals douchegel/shampoo, waspoeder/vloeibaar wasmiddel waar imo het doorsnee gezin met zekerheid gewoon veel te veel van gebruikt door te hoog te doseren. In feite weggegooid geld zonder enige return of gemak. Die zaken zijn niet echt goedkoop te noemen. Ook zaken als telecom/tv/internet/verzekeringen en energiecontracten zijn soms het nakijken waard. Soms ligt het ook voor het oprapen - verwarming met stookolie - recent de tank volgegooid aan bodemprijzen.

Maar je rijk besparen op dagelijkse zaken zonder als een weirdo te leven is onmogelijk, en je mag ook niet vergeten te leven - besparen op kwalitatieve voeding zou (behoudens budgettaire noodzaak) in feite altijd een no -go moeten zijn.

Op het einde van de rit denk ik wel dat mensen die in staat zijn om prijs en functiebewust te kopen en aanvullend impulsaankopen weten te vermijden al goed bezig zijn. Zoiets werkt ook prima langs 2 kanten: je mist in feite niets en het gevolg is dat je meer ruimte krijgt voor andere zaken die mss anders niet of veel later mogelijk waren.

Maar we dwalen af - het is hier nog steeds BG en niet Poverello hé, hier moeten we niet besparen - gewoon 10k/maand op de spaar en beleggersrekening en de rest gewoon uitgeven :ROFLMAO:.

Hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Een auto kan gaan van heel duur tot gewoon duur. En dan hangt het af welke verplaatsingen je moet doen of het duurder uitvalt, want OV is ook niet goedkoop...

Dit is een voorbeeld van best wel duur:
Wees maar zeker dat het een gigantische besparing is. Voor we kinderen hadden, konden wij ook zonder auto. Sinds de kinderen hebben we een auto en dat kost ons toch 500 euro per maand schat ik om elke maand nog geen 800km te rijden.
Laten we er mijn voorbeeld naast zetten. Ik ga enkel de huidige prijs voor verkeersbelasting nemen en verzekeringen ook al was die in het verleden nog goedkoper.
Ik rij al 10j rond met een wagen die toen €8.000 gekost heeft, ik heb al 250k km gedaan ermee. Dus momenteel €800/jaar voor de wagen, hoe langer ik er mee rijd en mogelijkse restwaarde bij verkoop, hoe lager dit bedrag.
BIV was iets van een €120, dus €12/jaar en zakt ook elk jaar dat ik langer met de wagen rijd.
€182/jaar verkeersbelasting.
€518/jaar verzekering.
~€200/jaar onderhoud.
€45,10/jaar keuring.

=> dat is €146/maand vaste kost. Dan nog brandstof. Als ik 800km/maand zou rekenen zoals de persoon hierboven komt dit op €72 (mijn gemiddeld verbruik ligt op 6l/100km; ik heb voor het gemak €1,5/liter gepakt voor benzine ook al is het momenteel iets goedkoper).

En dan de vergelijking met OV. Alles daar hangt af welke verplaatsingen je moet doen natuurlijk en hoe vaak. Als je niet altijd naar dezelfde locatie gaat, is een goedkoper treinabo dus al geen mogelijkheid.
Neem bv. Gent-Sint-Pieters - Brussel-Noord. Dit treinticket enkel kost al €11,10. Je kan er een beetje afscheren met een Standaard Multi (de oude Rail Pass) naar €10,50. Die rit met de wagen is 55km of dus ~€5 aan benzine...

Maar dat is wederom maar een voorbeeld, iedereen zijn situatie is anders en alles hangt af van welke verplaatsingen je doet.

- Gezien het capaciteitstarief laad ik trager den auto op, aan 2,3-2,5 kW ipv 7,4 kW. Scheelt toch wat als je als niet voldoet aan de BG standaard om zonnepanelen te bezitten.

- Af en toe toogood2go in diverse supermarkten, scheelt ook wat, als je goed combineert nog meer.

- Privé nu een Hey abonnement van 5€ per maand i.p.v. 15-30€ bij Proximus of andere. Het is jammer dat men in 2025 nog met datalimieten zit, maar 15 GB voldoet prima. Vooral als je sociale media achterwege laat.

- Geen TV abo, wie kijkt nu nog TV?

- Eén gat in een kous of onderbroek? Dichtnaaien en die nog wat langer gebruiken. (Dankt vriendin)

- Op restaurant geen voorgerecht en of nagerecht meer, is toch overrated, en beter voor de lijn.

- Zondagochtend mentale energie besparen door niet meer naar de bakker te gaan om er in de wachtrij te staan bekvechten met boomers. Gewoon thuis koken!

- Bewust kledij kopen van goeie prijs & kwaliteit. Dat betekende voor mij gisteren, in een shopping center in Minsk, NIKS kopen, want de kwaliteit leek me maar niks na het lezen van de etiket en prijs. Kon wat goedkoper en beter vinden op Zalando, mits solden/kortingen.
Ik kijk nog dagelijks TV, via een tv decoder. Had vorig jaar een switch gemaakt naar streamen alleen maar afgehaakt, ik miste enorm het gewone tv kijken :unsure:

Maar voor de rest houden ik en mijn vriendin er niet zo mee bezig, we kopen wel producten in korting. En zijn wel milieubewust maar niet tot in het extreme elke reclamefolder uitpluizen

Maar er zijn eigenlijk wel van die zaken zoals douchegel/shampoo, waspoeder/vloeibaar wasmiddel waar imo het doorsnee gezin met zekerheid gewoon veel te veel van gebruikt door te hoog te doseren. In feite weggegooid geld zonder enige return of gemak. Die zaken zijn niet echt goedkoop te noemen.
Vandaag de dag is het makkelijker dan ooit om dat in grote hoeveelheden aan te kopen bij pakweg bol.com. Voor mensen die wegwerpluiers gebruiken is dat ook vaak een goed idee. Toen de dochter nog kleiner was en veel luiers gebruikte zat ik zo aan < 30 cent per stuk voor het duurste "model" van Pampers. Nu de maten wat groter zijn is dat meer, maar het blijft nu ook bij een per nacht. Als ik dan van mensen hoorde dat die dingen zo duur zijn vond ik dat toch goed meevallen.

Natuurlijk akkoord dat veel mensen wasmiddel en douchegel overdoseren. Vooral bij wasmiddel heeft dat negatieve effecten. Bij douchegel ook wel meermaals gevloekt op van die verpakkingen die er ook op gemaakt lijken te zijn om zoveel mogelijk te verbruiken. Nu, mijn vrouw is opgegroeid met het idee dat douchegel een soort belachelijke luxe is, dus die was snel akkoord met gewoon terug een blok zeep te gebruiken. En zo heb je ook gewoon enkel zeep en misschien een aroma, wat ik verkies.

Hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Een auto kan gaan van heel duur tot gewoon duur. En dan hangt het af welke verplaatsingen je moet doen of het duurder uitvalt, want OV is ook niet goedkoop...

Dit is een voorbeeld van best wel duur:

Laten we er mijn voorbeeld naast zetten. Ik ga enkel de huidige prijs voor verkeersbelasting nemen en verzekeringen ook al was die in het verleden nog goedkoper.
Ik rij al 10j rond met een wagen die toen €8.000 gekost heeft, ik heb al 250k km gedaan ermee. Dus momenteel €800/jaar voor de wagen, hoe langer ik er mee rijd en mogelijkse restwaarde bij verkoop, hoe lager dit bedrag.
BIV was iets van een €120, dus €12/jaar en zakt ook elk jaar dat ik langer met de wagen rijd.
€182/jaar verkeersbelasting.
€518/jaar verzekering.
~€200/jaar onderhoud.
€45,10/jaar keuring.

=> dat is €146/maand vaste kost. Dan nog brandstof. Als ik 800km/maand zou rekenen zoals de persoon hierboven komt dit op €72 (mijn gemiddeld verbruik ligt op 6l/100km; ik heb voor het gemak €1,5/liter gepakt voor benzine ook al is het momenteel iets goedkoper).

En dan de vergelijking met OV. Alles daar hangt af welke verplaatsingen je moet doen natuurlijk en hoe vaak. Als je niet altijd naar dezelfde locatie gaat, is een goedkoper treinabo dus al geen mogelijkheid.
Neem bv. Gent-Sint-Pieters - Brussel-Noord. Dit treinticket enkel kost al €11,10. Je kan er een beetje afscheren met een Standaard Multi (de oude Rail Pass) naar €10,50. Die rit met de wagen is 55km of dus ~€5 aan benzine...

Maar dat is wederom maar een voorbeeld, iedereen zijn situatie is anders en alles hangt af van welke verplaatsingen je doet.
Het kan absoluut goedkoper. 8k 10 jaar geleden is dat vandaag natuurlijk niet meer. Daar ga je nu niet veel auto meer voor vinden waar je nog 250k mee kan rijden gok ik? Ook de benzineprijs staat nu vrij laag tot wat ze de voorbije jaren is geweest. Nog geen herstellingen aan gehad? Bv. al 250k met dezelfde banden lijkt me ook sronduit gevaarlijk? Voor 4 banden zit je tegenwoordig ook snel aan 400 euro, nog los van kosten om ze te wisselen, elke pakweg 50k-60k km zit je dan al aan 1500-2000 euro banden+kosten die je vergeet mee te tellen?

Ik zal ook eens de detail berekening neerschrijven want die 500 euro/maand is nattevingerwerk.

Aankoop 4-5j geleden: 25k nieuw (dat was toen vrij goedkoop voor een nieuwe gezinswagen). Ik reken er 10 jaar mee te rijden en er dan nog 5k voor te krijgen = 2k/jaar = 166/maand
Omnium: 1.2k/jaar = 100/maand
Onderhoud: 300/jaar = 25/maand
Belasting: 200/jaar = 16/maand
Benzine: 12eur/100km (6.5l/100km, gemiddelde prijs de voorbije jaren volgens mijn app 1.8euro/l) = 96/maand (800km)
Keuring: verwaarloosbaar
= 404 euro/maand.

Je kan argumenteren dat dat nog zakt in kostprijs als je hem op rijdt (pakweg 15-20jaar), maar dan krijg je vaak ook kosten aan de hand. Jouw 225/maand lijkt me redelijk ondergrens, en mijn 400/maand gemiddeld, ik denk niet dat de gemiddelde BGer rondrijdt in een wagen met nieuwprijs 25k. :) Veel salaris wagens natuurlijk, maar de nettokost zal daar ook wel snel tegen 400/maand aanschuren.

Op voorhand kan ik dat ook niet inschatten om eerlijk te zijn, buiten de dikte van de stof - ik ben zeker geen kenner op dat vlak. Mijn aanpak is eerder dat ik na een paar jaar zie dat sommige merken al versleten zijn en andere die ik even vaak draag helemaal niet --> voor jeansbroeken, polo's en hemden heb ik zo'n beetje mijn vaste merken die niet te duur zijn maar tot nu toe altijd lang meegaan - dus blijf ik die kopen.
Een paar merken die ik 1 keer geprobeerd heb, komen op de lijst van "1 keer maar nooit meer". Heel af en toe heb je eens merken waarvan de kwaliteit achteruit gaat bij recentere producten, dan vallen die ook af.
Wel duidelijk dat te goedkoop proberen gaan, in veel gevallen impact heeft op de kwaliteit (bv. naden of zolen die na een paar jaar al loskomen). Dus ik zoek ergens een gulden middenweg: geen dure merken maar ook geen goedkope brol.
Ik hou niet van kleren kopen en wens er dan ook zo weinig mogelijk tijd aan te besteden. Kan je hier wat "goede" merken noemen (en eventueel te mijden merken)?

Het kan absoluut goedkoper. 8k 10 jaar geleden is dat vandaag natuurlijk niet meer. Daar ga je nu niet veel auto meer voor vinden waar je nog 250k mee kan rijden gok ik? Ook de benzineprijs staat nu vrij laag tot wat ze de voorbije jaren is geweest. Nog geen herstellingen aan gehad? Bv. al 250k met dezelfde banden lijkt me ook sronduit gevaarlijk? Voor 4 banden zit je tegenwoordig ook snel aan 400 euro, nog los van kosten om ze te wisselen, elke pakweg 50k-60k km zit je dan al aan 1500-2000 euro banden+kosten die je vergeet mee te tellen?
Was een jonge tweedehandswagen, kan je nu ook koopjes doen. Zal inderdaad geen €8k meer zijn maar jonge occasies in hetzelfde segment zie ik nu ook voor €9k~€10k op 2ehands sites...

Banden en andere herstellingen zijn geschat meegerekend. Maar ik heb nog geen grote kosten gehad (die niet door de verzekering gedekt waren). Banden zijn Firestone Multiseason 2 en daar doe ik 70~80k km mee. Deze kosten €68/band online (wat al meer is dan wat ik de laatste keer betaald heb). Bandenwissel laatste keer dat ik het liet doen was €19/band bij mijn garage. Dus complete bandenwissel = €350. En dat is gemiddeld om de 4j, dus €87/j.
Dingen zoals olie+filter vervangen, luchtfilter vervangen, remmen nakijken (blokjes en schijven vervang ik niet zelf, maar ik kan wel zelf zien wanneer het nodig is) en vloeistoffen bijvullen is niet bepaald moeilijk dus doe ik zelf. Als je inderdaad elke 15k km een klein onderhoud laat doen (en niks zelf doet), dan lopen de kosten op...

Ohja, en een leuke statistiek bij deze opmerking:
Je kan argumenteren dat dat nog zakt in kostprijs als je hem op rijdt (pakweg 15-20jaar), maar dan krijg je vaak ook kosten aan de hand. Jouw 225/maand lijkt me redelijk ondergrens, en mijn 400/maand gemiddeld, ik denk niet dat de gemiddelde BGer rondrijdt in een wagen met nieuwprijs 25k. :) Veel salaris wagens natuurlijk, maar de nettokost zal daar ook wel snel tegen 400/maand aanschuren.
In België reden in 2024 volgens statbel 6.089.564 personenwagens rond waarvan 1.248.287 (of dus 20%) bedrijfswagens.
Volgens een onderzoek van eind vorig jaar is de gemiddelde leeftijd van een personenwagen in België 10j. Dit is inclusief die 20% bedrijfswagens die voornamelijk heel jonge wagens zijn en dat gemiddelde naar beneden trekken. En die oudere wagens gaan ook geen omnium meer hebben zoals in jouw voorbeeld. Mogelijks inderdaad wel meer kosten, maar dat is ook geen zekerheid (zie naar mijn wagen).

Soms en afhankelijk van de situatie - zelf bespaar ik niet meer bewust maar principieel vermijd ik wel om te veel kledij te kopen of eten weg te gooien, ook koop ik wat vaker bij landbouwers, lokale zaken en groothandels - niet voor de prijs (soms zelfs significant duurder) maar eerder voor kwaliteit/assortiment/versheid.

Kleren kopen is gewoon een verschrikkelijk concept. Ik snap het niet. Uren in een winkel rondlopen, passen, etc bwuurk. "Ik heb schoenen nodig". Ga naar winkel en koop schoenen. Binnen en buiten op 10 minuten. Madam gaat naar de winkel zonder ze iets nodig heeft. Raar concept. Ik ga toch ook niet in de Colruyt eens wat rondlopen en zien of er iets interessant te kopen is... :laugh:

Maar er zijn eigenlijk wel van die zaken zoals douchegel/shampoo, waspoeder/vloeibaar wasmiddel waar imo het doorsnee gezin met zekerheid gewoon veel te veel van gebruikt door te hoog te doseren. In feite weggegooid geld zonder enige return of gemak. Die zaken zijn niet echt goedkoop te noemen.

Gewoon om de zoveel tijd eens een pakketje kopen voor een jaar. Ik koop al mijn vaatwastabs, wasproduct, douchegel op Ibood of andere websites als er van die bulk acties zijn. Zelfs Kruidvat heeft soms -70% acties voor bulk aankopen. Idem met pampers. Na 5y kinders nog altijd niet door hoe het systeem in elkaar zit. De ene dag kost een pamper 60 cent, een week later in dezelfde winkel 35 cent, nog een week later bulk actie aan 22 cent voor dezelfde pamper. Ik koop 4 dozen. Week later is het opnieuw 60 cent. :cheer: De tweeling heeft zelfs van die cheapass kruidvat pampers. De baby niet, na 3x is die poep een open wonde -_-

Ook zaken als telecom/tv/internet/verzekeringen en energiecontracten zijn soms het nakijken waard. Soms ligt het ook voor het oprapen - verwarming met stookolie - recent de tank volgegooid aan bodemprijzen.

Madam notoir slecht in zulke zaken. Deze week nog met Telenet gebeld omdat we de oude router en access points teruggestuurd hadden (en geruild voor 360 pods); uiteraard nog alles blijven aanrekenen. Had het wel verwacht, dus had daarom eens de factuur gevraagd aan madam en gecheckt. Bleek dat we ook al meer dan een jaar een onnodige data uitbreiding betalen van 10 euro per maand. Thanks Telenet. Madam had nochtans ervoor gebeld meer dan een jaar geleden waar ze zeiden 'alles is geregeld', quod non. Als ik het niet gecheckt had, was het 20 per maand wegpissen voor niks.

Maar je rijk besparen op dagelijkse zaken zonder als een weirdo te leven is onmogelijk, en je mag ook niet vergeten te leven - besparen op kwalitatieve voeding zou (behoudens budgettaire noodzaak) in feite altijd een no -go moeten zijn.

Op het einde van de rit denk ik wel dat mensen die in staat zijn om prijs en functiebewust te kopen en aanvullend impulsaankopen weten te vermijden al goed bezig zijn. Zoiets werkt ook prima langs 2 kanten: je mist in feite niets en het gevolg is dat je meer ruimte krijgt voor andere zaken die mss anders niet of veel later mogelijk waren.

Als je wil besparen, moet je besparen waar het geen effort kost, geen impact heeft op je leven en de moeite is om te besparen. We zijn geen 16y meer, he. Ken jezelf. Ik weet ook wel dag elke dag het wc papier niet dubbel plooien 10 cent bespaart op het einde van het jaar 30 euro is. Maar ik zal na 2 weken ophouden en het niet meer doen omdat ik het vergeet, ik om de zoveel tijd door mijn papier schiet en just because I can.

Of zoals mijn madam die om de 2 maand toetert 'ik ga elke dag boterhammen smeren'. Elke keer na week 1 met 4x, week 2 met 2x is het gedaan en dan weer gewoon broodjes bestellen als ze op werk komt.

Maar als je inderdaad geen debiele dure impulsaankopen doet en niet structureel geld wegpist, kom je al ver. Ooit collega gehad die elk jaar 2 nieuwe hobbies had en telkens all in ging. "FIETSEEEEN". Koopt fiets van 10k en heel de reutemeteut. Na 6 mnd alles verkopen. Dan was het "Vespa rijden". Kopen. Na 6mnd verkopen. Dan duiken. Dan weet ik veel wat. Dan is je geld snel op hoor.

Of zoals vriendin van mijn ex. Was prof met bijschnabbel jobkes, 5000-6000-7000 netto per maand. En elke week klagen en zagen dat ze niet rond kwam. Ja, penthouse huren in centrum Gent met 3 slaapkamers terwijl ze geen vent met kinders had, elk (!) weekend citytrip met de vlieger. Om de 3-4 weken lang weekend naar USA of Zuid Afrika of whatever bestemming 'om wat zon te pakken'. Geld uitgeven is geen kunst...

Maar we dwalen af - het is hier nog steeds BG en niet Poverello hé, hier moeten we niet besparen - gewoon 10k/maand op de spaar en beleggersrekening en de rest gewoon uitgeven :ROFLMAO:.

Nog beter. 1M op de beleggersrekening en van je dividenden leven.

Terug
Bovenaan