Besparen, op wat letten jullie ?

Hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Een auto kan gaan van heel duur tot gewoon duur. En dan hangt het af welke verplaatsingen je moet doen of het duurder uitvalt, want OV is ook niet goedkoop...
OV is zeker ook niet goedkoop, hangt er ook wel vanaf of je alleen reist of met meerdere personen (gezin). Maar zoals ik zei, doe ik het meeste met de fiets, wat qua onderhoud 50 euro per jaar is ofzo, de fiets zelf heb ik al meer dan 10 jaar.

(plus dan nog de fietsvergoeding van het werk, die toch ook wel wat is, maandelijks)

• Geen lineaire tv meer sinds een jaar of twee, nog geen seconde gemist
  • Non-food zaken bijna altijd in bulk aankopen via ibood
  • Restjesdag (waar verrassend lekkere combo's uitkomen soms) om te vermijden eten weg te gooien
  • Voor een grotere aankoop (50€+) altijd enkele dagen/weken bedenktijd nemen "heb ik dit wel echt nodig." Meestal koop je het toch maar is het een weloverwogen beslissing.
  • Koud water (voor er warm komt) bijhouden en gebruiken voor de planten water te geven
  • Research doen voor je iets koopt -> 39 rollen isolatie gekocht voor 68€/st bij bouwdepot (geleverd) ipv 101€/st bij Hubo(niet geleverd).
  • Investeren in rendabele oplossingen. 39 rollen isolatie kopen ipv de grote man uit te hangen op Tomorrowland (of vul hier een ander duur festival naar believen in).
  • Geen reclame sticker op de brievenbus -> je gaat bewust op zoek naar prijzen om iets te kopen en krijgt niet constant het idee "oh, dit is echt wel een koopje."
  • Rode prijzen in de colruyt benutten om de diepvries aan te vullen met groenten
  • Wekelijks ongeveer 30 minuten bezig zijn met de financiën. Zeer uitgebreide Excel met alle vaste (voorspelbare) kosten erin. Op voorhand dus perfect weten hoeveel geld er over is voor de dagelijkse dingen. En naar het einde van de maand toe nooit met verrassingen komen te zitten.

Al die bovenstaande dingen zorgen er dan wel voor dat we niet altijd hoeven te kijken op een euro en ons ook is kunnen laten gaan. Ergens is een duur terrasje op uitstap of is een extra etentje op vakantie hoeven ons dan geen stress of schuldgevoel te bezorgen.

Ja nee, dat is logisch eh dat je bv. geen stuk vlees extra gaat kopen om voorbereid te zijn op het moment dat iemand binnenvalt. Dat is denk ik nergens zo, zeker niet als je uitgebreid kookt.
Maar ga in de meeste niet-West Europese landen bij mensen op bezoek, dan krijg je spontaan iets te drinken, versnaperingen, ... Italië is misschien het extreme geval, maar Vlaanderen is het dan globaal gezien ook, maar dan in de andere richting.
Qua eten kan dat mss wel zijn, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat me geen drinken werd aangeboden.

OV is zeker ook niet goedkoop, hangt er ook wel vanaf of je alleen reist of met meerdere personen (gezin). Maar zoals ik zei, doe ik het meeste met de fiets, wat qua onderhoud 50 euro per jaar is ofzo, de fiets zelf heb ik al meer dan 10 jaar.

(plus dan nog de fietsvergoeding van het werk, die toch ook wel wat is, maandelijks)

Met een gezin is OV niet te betalen en/of niet handig.

Vroeger gingen we met de trein en tram als het kon. Een auto wegplooien in een stad is toch altijd wat gedoe.

Ik zou nu liever met de trein naar vb de Zoo of PlopsaStation in Antwerpen gaan. Station is hier 500 m van mijn deur en de Zoo/PlopsaAntwerp is op 100 m van station. Alleen kosten de treintickets 30 euro, met korting nog altijd 15 euro. En dan reizen de kinderen nog gratis. De auto is gratis dankzij bedrijfswagen, maar zelfs als je alles zelf moet betalen, is de delta wel klein. Zeker omdat je op je parkeerticket ook serieuze korting krijgt en je parkeert letterlijk aan de ingang.

En praktisch is het ook niet. Het lokale station heeft enkel trappen, geen lift. En met de buggy is dat dolle pret. Verder is een station een nogal gevaarlijke situatie met jonge kinderen. Om te zwijgen over de obvious 'het is altijd druk en je weet niet wanneer de trein komt'. Als je geen kinderen hebt en je doet een dagje uit, dan ga je naar station en je wacht een uur. Je drinkt een koffietje, eet zakje chips, koop een gazetje. Met kinderen is dat een uur nachtmerrie met vermoeide kinderen die zagen en lastig doen.

En zeker voor korte afstanden is een trein eigenlijk echt duur. En voor semi afgelegen regio's is OV echt een time consumer.

Om mensen en masse van A naar B te brengen is de trein efficient. Om al je verplaatsingen te doen of als besparing, not really.

Wij zitten al een paar jaar bij Scarlet, internet en TV aan 42€. Vorig jaar gekeken voor Mobile Vikings en was 39€ dacht ik, het sop de kolen dus niet waard om de digicorder buiten te smijten.
Idem hier .

Al die mensen die zeggen bij orange te zitten.... dat loopt toch nog in de 70+ euro's?

-Geen wasverzachter maar azijn (Azijn is 30cent per liter, wasverzachter kan best wel tot 5euro per liter kosten)
-Kruiden op de markt kopen. potje van 10 gram van wit merk kost 1 euro in de supermarkt, op de markten heb je een zak van 100 gram voor 3 euro.
- If its yellow, let it mellow :p.
- Wonen in een stad :p. Vooral de kostprijs van een auto wordt nog altijd serieus onderschat. Verkeersbelasting en verzekering voor een tweede auto: Je bent al snel 600 euro per jaar kwijt voor autoverzekering/belasting voor een tweede wagen. Reken daar nog onderhoud, herstellingen, afschrijving, parkeerkosten,... bij. Sommige mensen gaan makkelijk 3.000 euro per jaar uitsparen en waarschijnlijk nog veel tijd winnen als ze wat beter wonen.
- Niks kopen eigenlijk. (ik zie veel mensen ieder 6 jaar van salon veranderen? Waarom? Dat is nog totaal niet einde leven.)

Vroeger altijd naar zaken gezocht die "broken" waren:
10 jaar terug kon je met 20 euro een heel jaar mobile vikings hebben via recuperatie aan telefoonlijnen, (Stap 1: koop vikingpunten aan 80% waarde, stap 2: Belkrediet omtoveren naar prepaid paysafekaarten via een Nederlandse telefoonlijn. Stap 3: paysafekaarten laten storten op goksites. Stap 4: Van de goksite naar je bankrekening. Ik denk dat we met teveel waren die dit deden want MV zat toch ooit diep in de schulden)

Ik had een heel jaar internet door een proefproject van Tadaam voor 99 euro (waar ze nog een bon bijstaken voor 99euro bij coolblue. :p). dus 1 jaar lang crappy internet voor 0 euro eigenlijk.

Vroeger nog in gouden tijden aan "matched betting" gedaan wat +-400 euro per maand opleverde,... (bonussen vrijspelen en zo optimaal mogelijk converteren naar cash.). Maar dat is voorbij

• Gasverbruik is -40% gegaan op een paar jaar, waterverbruik -60%, elektriciteit -15% (sinds scheiding, ik verbruik duidelijk minder).

Je zou denken dat samenwonen altijd het leven goedkoper maakt maar in realiteit schiet het verbruik maal 3 :p.

Idem hier .

Al die mensen die zeggen bij orange te zitten.... dat loopt toch nog in de 70+ euro's?
49 euro per maand. Ik heb enkel wel kabel hier (geen fiber, geen telefoonlijn.) dus het is Telenet of Orange.
GSM is van het werk. Enkel 5 euro prepaid kaartje van Orange per jaar om mijn privénummer te behouden.
TV niet nodig.

• Gezond wantrouwen jegens consumentisme. Kopen is geen lifestyle of hobby, het is een noodzakelijkheid om aan dingen te raken die je nodig hebt. Wantrouw het dopamineshot bij online aankopen. Laat dingen een dagje in je online winkelkar staan.
  • Enkel het gerenommeerde merk nieuw kopen als je zeker weet dat er geen kost-efficientere alternatieven zijn. Bvb voor batterijen: Ladda van de IKEA werkt heel goed en is een pak goedkoper dan Duracell.
  • Tweedehands auto
  • Eén auto + één speedpedelec als alternatief voor twee auto's.
  • Tweedehands kinderkleren, meubelen, speelgoed, en wasmachine
  • Huismerken kopen
  • Geen gadgets kopen.
  • Water van de kraan
  • Veel peulvruchten eten ipv vlees.
  • Vakantie in buurlanden met tent
  • Amper op café gaan. Afspreken met vrienden voor picknick of wandeling in natuur of in park.
  • Handen uit je mouwen: Eigen fiets onderhouden, reparaties aan huis uitvoeren, kleren stikken, telefoon herstellen.
  • Bij een hobby niet meteen semi-professioneel gerief kopen. Erken the law of diminishing returns: Instapkoersfietsmodel van Decathlon zal 90% zo snel rijden als de fiets van Pogacar.
    De volgende €1000 die je er tegen gooit geeft je 3% extra.
    De volgende €1000 geeft je nog 1% extra.
    De volgende €1000 geeft je 0.3%.
    Tegen dat je aan €15 000 zit heb je een fiets die in theorie even snel kan, maar die van Pogacar wordt wel door team ervaren ingenieurs voor elke rit perfect afgesteld op zijn fysiologie en de rit in kwestie. Het opbod onder amateurs om steeds met duurder gerief het jaagpad te terroriseren is nogal belachelijk.
  • Erken gewoon in het algemeen dat de meeste nieuwe spullen je, behalve het kortstondig dopamineshot bij aankoop, niet gelukkig maken.

Laatst bewerkt:
Het is jammer dat men in 2025 nog met datalimieten zit, maar 15 GB voldoet prima. Vooral als je sociale media achterwege laat.

Gewoon business connectie aanvragen?
Jaren geleden dat in elk geval gedaan bij Telenet; alles van kabel buiten, full HD/4k-streaming, en gewoon aangegeven "ik wil een business-pack". Niet zozeer omwille van de kost, wel omdat daar geen limieten opzitten dus dat kids een hele dag 4k-whatever streamen zelfs zonder te kijken, maakt niet uit. Kon je ook zonder BTW-nr en kostte bovendien nog een pak minder.

Sommige tips zijn toch echt de moeite niet waard eigenlijk, dan hebben we het niet meer over besparen maar over krabben om te moeten rondkomen. Serieus, als ge al gaat beginnen met tandpasta-tubes open te snijden voor de laatste restjes eruit te halen :crazy:
Zelfs bij liberaal tandpaste gebruik, doe je toch al bijna 1 maand over een tube. Daar spaar je dus hoop en al 5 euro mee uit op jaarbasis.

Anderen zijn inderdaad wel meer de moeite, je (fris-)drank gebruik minderen bv. Er zijn tijden geweest dat ik amper frisdrank dronk, maar nu drink ik weer vaak een 1,5L fles en vaak nog een blikje of twee tijdens het rijden met de auto. Voor het geld dat dat mij per dag kost, kan je een week aan water kopen (en als je van de kraan drinkt, is het nog goedkoper).

Wat ik zelf ook overweeg, is om meer naar kantoor te gaan om zo elektriciteit en (in de winter) verwarming uit te sparen. Wij hebben ook een douche op het werk, dus zou op die manier ook heel wat aan water kunnen besparen door zo vaak mogelijk op het werk te douchen. En daar we ook een waterdispenser op het werk hebben, zou ik daar vlak voor ik naar huis ga, mijn drinkbus (zo'n trendy van 1L) ook gewoon kunnen vullen en zelfs daarop sparen.

We hebben onlangs ook ons Disney+ abo stopgezet omdat we er te weinig naar kijken, enkel Prime en Netflix nog.

Vlees probeer ik ook te minderen.

Maar uiteindelijk heeft het niet zoveel zin om daar hard op te focussen als de rest van het gezin niet meewil. Mijn vrouw wil zich niet bezig houden met zo op de centjes te letten om 2 euro hier en 3 euro daar uit te sparen, dus het is altijd beetje zuur als ik wat tracht te besparen door een week geen frisdrank te drinken, maar zij dan langs de Starbucks gaat voor een Matcha Latte. Maar goed, dat zijn misschien problemen die me niet zo lang meer gaan storen.

Ik vind het hier toch ook wel ver gaan en zeker icm andere topics zoals brutoloon/spaargeld/netto maandinkomen etc.
Ik begrijp bovenstaande voor mensen die elke euro moeten omkeren en zorgen om rond te komen.
Maar zo’n maatregelen om elke maand 550 ipv 500€ op de spaarrekening te zetten of 1100 ipv 1000 of whatever, is dat het allemaal waard?
Als het al zoveel besparing opbrengt natuurlijk.
Beetje logisch nadenken en niet alles buitensmijten uiteraard en grote aankopen afwegen etc, maar op uw vrouw haar vingers slaan omdat ze een toef douchegel teveel gebruikt :unsure:

Mja, mijn verslaving aan Monster Ultra kostte me toch ook al gauw meer dan € 600 per jaar. Dat is toch een leuk bedragje. Ik vervang het nu door meer water. Uiteraard moet je niet alles laten, maar als ik kleine wijzigen kan doen in mijn gedrag die een redelijke impact hebben op mijn financiën doe ik het toch.

Nog een kleine, de blauwe zak goed vullen. Ik zie vaak mensen blikjes en flessen gewoon in die zak steken zonder ze plat te drukken, of nog erger, halfvol buiten zetten. Ik duw mijn plastiek goed in alle hoeken en zorg er voor dat brikken en blikjes goed plat zijn. Zo kan er opvallend veel in die zak.

Ben ik de enigste die op niks bespaart?

Wij kopen wat we willen en kunnen nog altijd voldoende sparen. Tenzij je niet naar een 5-sterren hotel gaan of geen 7d/week restaurant ook ‘besparen’ noemt..

Eenmaal voldoende spaargeld en inkomsten zie ik dan ook het nut niet meer om echt te besparen. Zeker al die kleine prutsen die hier genoemd worden. Maar het valt mij op dat er anderen hier in een gelijkaardige situatie toch nog veel moeite doen. :p

Laatst bewerkt:
  • Geen lineaire tv meer sinds een jaar of twee, nog geen seconde gemist

Ik zou graag tips krijgen om de madam te kunnen overtuigen om dat ook te schrappen. We betalen elke maand 40 euro voor digitale tv en voor wat ?

Ik kijk enkel dagelijks naar Terzake en/of De Afspraak om 10h s avonds - nooit live. Voor de rest soms nieuws als er iets belangrijk gebeurd is, maar ook zo goed als nooit live (nieuws om 19h = bed tijd voor kinderen). Enige wat ik live kijk: Darts. Maar dat is ook gewoon als achtergrond geluid terwijl ik iets anders aan het doen ben. Ben wel van Columbus of Arnaut Hauben zijn programma's, maar of je die live of uitgesteld kijkt, dat maakt nu weinig uit.

Voor de rest is het sporza livestream, youtube, disney, netflix op laptop/telefoon/tv via Chromecast

De madam kijkt naar alle wijvenprogramma's: Blind getrouwd, De Mol, Blind gekocht, mijn eigen huis, <insert andere verbouwprogramma's>, maar 95% van de gevallen ook uitgesteld. Meestal zelfs via de VTM app in de Telenet app (want dan is er blijkbaar doorspoelbare reclame soms).

Dus ik zie weinig redenen elke maand 40 euro weg te smijten voor niks...

En vooral, de madam gebruikt het om in de zetel te liggen s avonds en gewoon van brol naar brol te gaan als ze al haar blind gekocht etc uitgekeken heeft. Moest er wat minder lineaire tv zijn, zou ze misschien wat anders doen en s morgens niet pissig zijn dat ze naar de tv geloerd heeft.

• Non-food zaken bijna altijd in bulk aankopen via ibood

Leve Ibood ! Denk dat de helft van mijn garage en bulk stuff van Ibood komt.

• Restjesdag (waar verrassend lekkere combo's uitkomen soms) om te vermijden eten weg te gooien

Ik heb vrienden die een pak hesp of salami of kaas weggooien als het geopend is. Open pak salami, smeer boterhammen, eet, overschot gewoon in de vuilbak. Dag nadien een nieuwe pak open doen. :hakkuh: Dat is volgens mij elke week 50 euro in de vuilbak kieperen. Omdat er wsch keer iemand schijterij gehad heeft omdat ze een pak 3 weken laten liggen hebben en nog van gegeten hebben.

• Voor een grotere aankoop (50€+) altijd enkele dagen/weken bedenktijd nemen "heb ik dit wel echt nodig." Meestal koop je het toch maar is het een weloverwogen beslissing.

Ik heb een lijstje met niet-dringende semi-grote aankopen die *ooit* moeten gebeuren. Kettingzaag, extra batterij voor hegschaar, decoupeerzaag, etc.

Strategie: Niet onmiddellijk kopen. Als je beetje wacht en rondkijkt, zie je op random momenten dealtjes op ibood of in Hubo of zo. En indien niet, kerstcadeau vragen. Krijg je keer iets zinvol ipv random debiliteiten die je vraagt omdat je niet weet wat te vragen. En om de zoveel tijd besef je dat je het eigenlijk toch niet nodig hebt, en kan het van het lijstje.

• Koud water (voor er warm komt) bijhouden en gebruiken voor de planten water te geven
Sorry, maar voor mij is dat 1 van die dingen die veel moeite zijn, je nooit volhoudt en niks opbrengt. Hoeveel liter bespaar je zo per jaar ? Hoeveel water geef je je planten per jaar ? ik geef alle planten hier elke week een gietertje. 5-10l per week, 50w. 500 l. Ik wil nog zo sympathiek zijn om 100% efficientie te veronderstellen. Dat is dus een halve kuub besparen aan 6 euro per kuub. 3 euro per jaar. Daar doe ik geen moeite voor.

• Research doen voor je iets koopt -> 39 rollen isolatie gekocht voor 68€/st bij bouwdepot (geleverd) ipv 101€/st bij Hubo(niet geleverd).
  • Investeren in rendabele oplossingen. 39 rollen isolatie kopen ipv de grote man uit te hangen op Tomorrowland (of vul hier een ander duur festival naar believen in).

Ben zo vb compost zelf gaan halen in containerpark. Als je rondkijkt, big bag kost 50-100 euro per bag. Leveren kost dan nog eens 100 of 200 euro. In containerpark kost dat 5 euro per kuub, maar je moet zelf in je remorque scheppen.

Ik ga zo goed als wekelijks naar containerpark met remorque om tuinafval of andere brol gaan dumpen. Ik heb tijdens de verbouwing van de zijtuin elk bezoek afgerond met een 5 minuten schopsessie om de remorque te vullen. Heel de zijtuin op mijn gemak kunnen compostinbrengen aan 50 euro in totaal ipv voor 1000 euro een berg op je oprit te hebben.

En inderdaad, soms is de logica voor zulke dingen niet logisch. Ik zocht houtsnippers voor dezelfde zijtuin. Bleek dat 20 zakken van 50 l goedkoper waren dan een big bag/bulk. Waarom, no idea.

• Geen reclame sticker op de brievenbus -> je gaat bewust op zoek naar prijzen om iets te kopen en krijgt niet constant het idee "oh, dit is echt wel een koopje."
  • Rode prijzen in de colruyt benutten om de diepvries aan te vullen met groenten

Vriezer fallacy. ik zeg altijd tegen mijn madam "We steken dit nu in de vriezer zodat we het binnen 6 mnd bij de kippen kunnen gooien ipv nu". :laugh:

• Wekelijks ongeveer 30 minuten bezig zijn met de financiën. Zeer uitgebreide Excel met alle vaste (voorspelbare) kosten erin. Op voorhand dus perfect weten hoeveel geld er over is voor de dagelijkse dingen. En naar het einde van de maand toe nooit met verrassingen komen te zitten.

1 van de grootste frustraties hier in het gezin. Mijn madam heeft maar 2 modes. "Kan betalen" en "Kan niet betalen". Het concept "Kan maar wil niet betalen" bestaat niet. Lees: budgeteren doet ze niet aan mee. Meestal vraagt ze 'cege, kunnen we dat betalen'. En dan zeg ik gewoon 'nee' en dan is de kous af. Maar soms zeg ik 'ja'.

Vb, we willen een nieuw tuinhuis. "Kunnen we dat betalen". Wel ja, we hebben zowiezo een nieuw tuinhuis nodig en hoeveel kan dat kosten denk ik dan. Ik kom wel eens in de Hubo en zo en dan zie je bordjes van 5,000 - 10,000 voor de grotere gevallen en dan denk ik 'aanvaardbaar en kunnen we wel betalen'. Ik ben al naar gemeentehuis geweest om de bouwaanvraag info te hebben, wat rondgekeken wat ik zou willen. Madam had al wat tuinhuisboeren gecontacteerd. Zitten we vorige week eens samen. Komt ze met offertes af als je alles optelt (beton plaat, vloer, tuinhuis, overkapping, hottub, ...) van 70-100k. En als ik dan vraag 'hoeveel had je zo in gedachten om te spenderen?'. 'Kweet niet, hoeveel kunnen we spenderen'. 'Ik ga mijn appartement niet verkopen om een tuinhuis te zetten, he. Misschien moeten we eerst eens een budget bespreken'. Gebleit.

Dag later was ze wat gekalmeerd. We gaan door die offertes. Dat zit vol met debiele brol. Schuifraam aan 1 van de 2 kanten van de overkapping. >10k. Tegels in het tuinhuis, thermowood onder de EPDM, Thermowood ipv OSB aan de binnenkant van het tuinhuis, overal overhangetjes en uitstulpingetjes van 30cm om dan een spot in te zwieren. Na "moeilijke discussies" (niet dus) van een uur zijn we van 100k naar 20k gezakt en ze heeft nog altijd haren goesting :oink:

Je komt toch snel bij de 'in zak zetterij' of de 'geld uit de zakken klopperij voor debiliteiten' eens je boven een bepaald bedrag gaat. Met de keuken was dat ook. Daar zijn we ook van 40k naar 20k gegaan met zo goed als geen inboeting aan functionaliteit. Led strips --> weg (bespaarde een hoop kabel gepruts aan de kant waar geen aansluiting was), keukenblad dat op en neer kon --> weg (really ?), stoom+gewone+micro oven --> microcombi+stoomcombi (bespaarde > 2000 euro), allerlei prullen met plinten en boordjes en weet ik veel wat --> allemaal weg, frigo met ijsblokken -->weg (retard idee, we gebruiken ijsblokken 2x per jaar. Er ligt al 2 y een halve zak met ijsblokjes in de kelder vriezer, zo veel gebruiken we dat. bespaarde ook een aansluiting en afvoer speciaal voor de ijskast...) en nog dingen waar ik niet aan denk.

Al die bovenstaande dingen zorgen er dan wel voor dat we niet altijd hoeven te kijken op een euro en ons ook is kunnen laten gaan. Ergens is een duur terrasje op uitstap of is een extra etentje op vakantie hoeven ons dan geen stress of schuldgevoel te bezorgen.

• Speedpedelec voor woon-werk en ook daarbuiten alles met de fiets wanneer mogelijk. Rij nu de helft minder met de auto dan vroeger en krijg een 17 € fietsvergoeding per werkdag met de fiets (plus nog eens hetzelfde bedrag aan autokosten die hierdoor wegvallen).

• Kan je deze even verduidelijken? Auto verkocht dan?

Toen we pas gingen samenwonen hebben we ook veel proberen besparen met goedkoopste abo, zaken opzeggen, enkel nog koken met wat in promo staat.

Daarna tot de conclusie gekomen dat de beste aanpak eigenlijk is het verhogen van uw inkomen (en natuurlijk niet alle geld blind buitensmijten) - van job veranderen, bijscholen, studeren,..

Met een scheiding bespaar je geen geld hé.

Goh, ik wil zo snel de rekening niet maken. Hoeveel meer we verbruiken met moeder de gans die enkel tevreden is met 23 graden binnenshuis in de winter terwijl ze vertikt om broek + trui + dekentje te gebruiken in de zetel bv. Of die overal met de auto naartoe vervoerd wil worden ipv fiets of OV gebruiken. Of hoe ze de hele dag TV laat aanstaan voor achtergrond lawaai, ipv dat op haar laptop te doen die sowieso al aanstaat voor het werk.
Ze wil ook voornamelijk enkel A-merken, koopt elke week veel te veel vlees, waardoor we 25%-33% moeten weggooien want noch zij, noch de kinderen eten ooit hun bord leeg. Ondertussen wel veel snoepgoed en koekjes in huis om tussendoor te snacken als iemand aan hongerke heeft. Zij is het ook die veel te veel kleren voor onze kinderen koopt. Zowel de zoon als dochter hebben meer dan 5 paar schoenen, hebben 10+ broeken, t-shirts, truien, etc.
Zij is het ook die elke 2 jaar op All-In vakantie wil naar Italie of Turkije, zij wil niet goedkoper een appartementje huren want ahja, op vakantie wil ze toch niet zelf eten klaarmaken of achteraf een paar uur besteden aan alles op te kuisen, etc.
Last but not least huren we nog altijd, en bij het kiezen, is zij toch diegene die altijd hamert op een moderne, goed uitgeruste flat die perfect gelegen moet zijn, ipv iets ouder en iets minder centraal te gaan wonen om zo een paar 100 euro per maand uit te sparen.
Of hoevaak ik mij in de afgelopen 10 jaar niet heb laten gaan wat betreft eten, snoepen, en drinken uit frustratie met haar.
Of een ander gevolg van het huwelijk met onrechtstreekse impact op de financieen is hoe ik mij wegens de problemen gemakkelijk heb laten verleiden tot cheap instant gratification dmv gamen en andere ongein ipv studeren om mezelf verder te ontwikkelen. Dat zal deels te maken hebben met mijn persoonlijkheid ook, maar studeren met zware stress thuis is echt niet simpel en ik heb nu ook al 6 maanden last van slaapproblemen omdat ik eindelijk besloten heb toch door te zetten. Dus extra kosten met medicijnen en doktersbezoeken.

Ik durf gerust te stellen dat mijn uitgaven voor mezelf en mijn kinderen een heel stuk lager zouden liggen zonder haar invloed. Uiteraard, het wegvallen van haar salaris zal natuurlijk een grote impact hebben op de inkomsten, maar ik ben er zeker van dat ik het op financieel vlak niet plots moeilijk ga krijgen ofzo, ondanks een at best middenklasse salarisje.

Kan je deze even verduidelijken? Auto verkocht dan?
Nee, auto niet verkocht, anders heb ik er geen meer. Maar een pak minder kilometers doen scheelt ook wel in allerhande kosten. Dingen zoals aankoop en verzekering blijven wel natuurlijk.

stoom+gewone+micro oven --> microcombi+stoomcombi (bespaarde > 2000 euro),

Niet zetten is altijd goedkoper uiteraard, maar ook daar: niet per definitie akkoord gaan met aangegeven prijzen, en gewoon de kl*ten aan het lijf hebben om daar iets van te zeggen, kan ook al veel doen.

CQ hier: combi micro/gewoon, combi stoom/gewoon en ne gewone; totale aankoopwaarde zonder meer: 4 à 4,5k€. Mailtje richting einde jaar naar den elektrowinkel genre "mannekes, ik wil dees, dees en dees, maakt me eens een prijske": 2,6k aub voor alle drie geleverd aan huis, enkel zelf installeren (lees, pries insteken, en 2 vijzen vastmaken). Easy as that.

Niet dat dat stoomgeval veel werk heeft, mabon 🙃

Ik zou graag tips krijgen om de madam te kunnen overtuigen om dat ook te schrappen. We betalen elke maand 40 euro voor digitale tv en voor wat ?
Gewoon opzeggen en zeggen dat ze de apps heeft... Hier was het eerst: ja maar dit en dat. Na 2 dagen was het gedaan en was ze de apps gewoon.

Terug
Bovenaan