- Geen lineaire tv meer sinds een jaar of twee, nog geen seconde gemist
Ik zou graag tips krijgen om de madam te kunnen overtuigen om dat ook te schrappen. We betalen elke maand 40 euro voor digitale tv en voor wat ?
Ik kijk enkel dagelijks naar Terzake en/of De Afspraak om 10h s avonds - nooit live. Voor de rest soms nieuws als er iets belangrijk gebeurd is, maar ook zo goed als nooit live (nieuws om 19h = bed tijd voor kinderen). Enige wat ik live kijk: Darts. Maar dat is ook gewoon als achtergrond geluid terwijl ik iets anders aan het doen ben. Ben wel van Columbus of Arnaut Hauben zijn programma's, maar of je die live of uitgesteld kijkt, dat maakt nu weinig uit.
Voor de rest is het sporza livestream, youtube, disney, netflix op laptop/telefoon/tv via Chromecast
De madam kijkt naar alle wijvenprogramma's: Blind getrouwd, De Mol, Blind gekocht, mijn eigen huis, <insert andere verbouwprogramma's>, maar 95% van de gevallen ook uitgesteld. Meestal zelfs via de VTM app in de Telenet app (want dan is er blijkbaar doorspoelbare reclame soms).
Dus ik zie weinig redenen elke maand 40 euro weg te smijten voor niks...
En vooral, de madam gebruikt het om in de zetel te liggen s avonds en gewoon van brol naar brol te gaan als ze al haar blind gekocht etc uitgekeken heeft. Moest er wat minder lineaire tv zijn, zou ze misschien wat anders doen en s morgens niet pissig zijn dat ze naar de tv geloerd heeft.
- Non-food zaken bijna altijd in bulk aankopen via ibood
Leve Ibood ! Denk dat de helft van mijn garage en bulk stuff van Ibood komt.
- Restjesdag (waar verrassend lekkere combo's uitkomen soms) om te vermijden eten weg te gooien
Ik heb vrienden die een pak hesp of salami of kaas weggooien als het geopend is. Open pak salami, smeer boterhammen, eet, overschot gewoon in de vuilbak. Dag nadien een nieuwe pak open doen.

Dat is volgens mij elke week 50 euro in de vuilbak kieperen. Omdat er wsch keer iemand schijterij gehad heeft omdat ze een pak 3 weken laten liggen hebben en nog van gegeten hebben.
- Voor een grotere aankoop (50€+) altijd enkele dagen/weken bedenktijd nemen "heb ik dit wel echt nodig." Meestal koop je het toch maar is het een weloverwogen beslissing.
Ik heb een lijstje met niet-dringende semi-grote aankopen die *ooit* moeten gebeuren. Kettingzaag, extra batterij voor hegschaar, decoupeerzaag, etc.
Strategie: Niet onmiddellijk kopen. Als je beetje wacht en rondkijkt, zie je op random momenten dealtjes op ibood of in Hubo of zo. En indien niet, kerstcadeau vragen. Krijg je keer iets zinvol ipv random debiliteiten die je vraagt omdat je niet weet wat te vragen. En om de zoveel tijd besef je dat je het eigenlijk toch niet nodig hebt, en kan het van het lijstje.
- Koud water (voor er warm komt) bijhouden en gebruiken voor de planten water te geven
Sorry, maar voor mij is dat 1 van die dingen die veel moeite zijn, je nooit volhoudt en niks opbrengt. Hoeveel liter bespaar je zo per jaar ? Hoeveel water geef je je planten per jaar ? ik geef alle planten hier elke week een gietertje. 5-10l per week, 50w. 500 l. Ik wil nog zo sympathiek zijn om 100% efficientie te veronderstellen. Dat is dus een halve kuub besparen aan 6 euro per kuub. 3 euro per jaar. Daar doe ik geen moeite voor.
- Research doen voor je iets koopt -> 39 rollen isolatie gekocht voor 68€/st bij bouwdepot (geleverd) ipv 101€/st bij Hubo(niet geleverd).
- Investeren in rendabele oplossingen. 39 rollen isolatie kopen ipv de grote man uit te hangen op Tomorrowland (of vul hier een ander duur festival naar believen in).
Ben zo vb compost zelf gaan halen in containerpark. Als je rondkijkt, big bag kost 50-100 euro per bag. Leveren kost dan nog eens 100 of 200 euro. In containerpark kost dat 5 euro per kuub, maar je moet zelf in je remorque scheppen.
Ik ga zo goed als wekelijks naar containerpark met remorque om tuinafval of andere brol gaan dumpen. Ik heb tijdens de verbouwing van de zijtuin elk bezoek afgerond met een 5 minuten schopsessie om de remorque te vullen. Heel de zijtuin op mijn gemak kunnen compostinbrengen aan 50 euro in totaal ipv voor 1000 euro een berg op je oprit te hebben.
En inderdaad, soms is de logica voor zulke dingen niet logisch. Ik zocht houtsnippers voor dezelfde zijtuin. Bleek dat 20 zakken van 50 l goedkoper waren dan een big bag/bulk. Waarom, no idea.
- Geen reclame sticker op de brievenbus -> je gaat bewust op zoek naar prijzen om iets te kopen en krijgt niet constant het idee "oh, dit is echt wel een koopje."
- Rode prijzen in de colruyt benutten om de diepvries aan te vullen met groenten
Vriezer fallacy. ik zeg altijd tegen mijn madam "We steken dit nu in de vriezer zodat we het binnen 6 mnd bij de kippen kunnen gooien ipv nu".
- Wekelijks ongeveer 30 minuten bezig zijn met de financiën. Zeer uitgebreide Excel met alle vaste (voorspelbare) kosten erin. Op voorhand dus perfect weten hoeveel geld er over is voor de dagelijkse dingen. En naar het einde van de maand toe nooit met verrassingen komen te zitten.
1 van de grootste frustraties hier in het gezin. Mijn madam heeft maar 2 modes. "Kan betalen" en "Kan niet betalen". Het concept "Kan maar wil niet betalen" bestaat niet. Lees: budgeteren doet ze niet aan mee. Meestal vraagt ze 'cege, kunnen we dat betalen'. En dan zeg ik gewoon 'nee' en dan is de kous af. Maar soms zeg ik 'ja'.
Vb, we willen een nieuw tuinhuis. "Kunnen we dat betalen". Wel ja, we hebben zowiezo een nieuw tuinhuis nodig en hoeveel kan dat kosten denk ik dan. Ik kom wel eens in de Hubo en zo en dan zie je bordjes van 5,000 - 10,000 voor de grotere gevallen en dan denk ik 'aanvaardbaar en kunnen we wel betalen'. Ik ben al naar gemeentehuis geweest om de bouwaanvraag info te hebben, wat rondgekeken wat ik zou willen. Madam had al wat tuinhuisboeren gecontacteerd. Zitten we vorige week eens samen. Komt ze met offertes af als je alles optelt (beton plaat, vloer, tuinhuis, overkapping, hottub, ...) van 70-100k. En als ik dan vraag 'hoeveel had je zo in gedachten om te spenderen?'. 'Kweet niet, hoeveel kunnen we spenderen'. 'Ik ga mijn appartement niet verkopen om een tuinhuis te zetten, he. Misschien moeten we eerst eens een budget bespreken'. Gebleit.
Dag later was ze wat gekalmeerd. We gaan door die offertes. Dat zit vol met debiele brol. Schuifraam aan 1 van de 2 kanten van de overkapping. >10k. Tegels in het tuinhuis, thermowood onder de EPDM, Thermowood ipv OSB aan de binnenkant van het tuinhuis, overal overhangetjes en uitstulpingetjes van 30cm om dan een spot in te zwieren. Na "moeilijke discussies" (niet dus) van een uur zijn we van 100k naar 20k gezakt en ze heeft nog altijd haren goesting
Je komt toch snel bij de 'in zak zetterij' of de 'geld uit de zakken klopperij voor debiliteiten' eens je boven een bepaald bedrag gaat. Met de keuken was dat ook. Daar zijn we ook van 40k naar 20k gegaan met zo goed als geen inboeting aan functionaliteit. Led strips --> weg (bespaarde een hoop kabel gepruts aan de kant waar geen aansluiting was), keukenblad dat op en neer kon --> weg (really ?), stoom+gewone+micro oven --> microcombi+stoomcombi (bespaarde > 2000 euro), allerlei prullen met plinten en boordjes en weet ik veel wat --> allemaal weg, frigo met ijsblokken -->weg (retard idee, we gebruiken ijsblokken 2x per jaar. Er ligt al 2 y een halve zak met ijsblokjes in de kelder vriezer, zo veel gebruiken we dat. bespaarde ook een aansluiting en afvoer speciaal voor de ijskast...) en nog dingen waar ik niet aan denk.
Al die bovenstaande dingen zorgen er dan wel voor dat we niet altijd hoeven te kijken op een euro en ons ook is kunnen laten gaan. Ergens is een duur terrasje op uitstap of is een extra etentje op vakantie hoeven ons dan geen stress of schuldgevoel te bezorgen.