Da's imo ook een goeie besparing: plan uw menu voor de week die komt en ga één keer naar de supermarkt om alles te kopen. Zo vermijd je impulsaankopen. Uiteraard is af en toe eens afwijken geen ramp maar in regel volgen we dit wel en dat helpt echt.
Maar dat is een foute oplossing voor een legitiem probleem. Als je probleem is dat je te veel koopt, koop dan minder. Daarvoor heb je niet noodzakelijk een weekmenu nodig. Iedereen weet toch dat als je 10 vleesjes in de kar legt, je te veel mee hebt. Met of zonder weekmenu. Of als je een knolselder en 3 prei en 2 pakken asperge en 2 dozen champignons en een zak wortel, dat dat te veel is ?
We hebben het ook geprobeerd, hoor. Maar bij ons was er altijd wel een last minute change of een kind heeft bij de moeke/vake warm gegeten woensdag en 's avonds een boterham wil of er was kip met curry gepland en ze willen alle 2 pannenkoeken of we gaan naar frietkot omdat ze te lang in de tuin gespeeld hebben en geen tijd meer of of. Resultaat is dat het zo goed als nooit het weekmenu was dat gepland was. En dan zit je op einde van de week met ofwel een pak wortels, of 3 hamburgers of whatever over dat niet te combineren is in een gerecht.
Wat bij mij werkt is voor een week van 7d, eten voor 5d meenemen. Dus 5 vleesjes. Voor ik vertrek naar de winkel mag elk kind en moeder een gerecht roepen dat ze willen, dat komt op het aankoop lijstje. De rest vul ik aan. En dan typisch neem ik standaard een zak wortels, wat paprika's, wat tomaten mee zodat ik met gemak een gerecht of 10 kan maken zonder veel te plannen op voorhand. En de gaten vul ik dan op met ofwel spaghetti uit de vriezer of macaroni maken (5 min werk, altijd alles voor in huis) of scampi diabolique maken (altijd alles voor in huis) of iets anders dat in de vriezer zit.
Verder is het meeste al aangehaald: bulk deals, bepaalde zaken uitstellen/afvragen hoe noodzakelijk het is, bij noodzakelijke grote aankopen de verschillende opties goed bekijken.
Voor de rest:
- afstappen van merkproducten (bv
deze choco in plaats van
deze, of
Everyday nootjes in
Duyvis.
Ja, zeker voor basic staples zoals patatten of rijst of water of bananen.
Voor de rest zijn er wel verschillen tussen merk en niet-merk producten. Ik denk dat iedereen wel zijn lijstje heeft van wat van een merk moet zijn en wat niet. Chocoladewafels van Everyday, sign me up. Prince koeken van Everyday, niet te fretten. Pickel chips van Everyday, sign me up.
- zelf een aantal groenten planten: courgette, pompoenen, prei.. allemaal geen moeilijke planten.
Ik heb ook een grote moestuin, maar voor de winst moet je dat toch niet doen, he ? Prei staat 6 mnd in de grond en moet je toch veel onkruid wieden om deftige prei te hebben. Courgette en pompoen kost nu toch niet echt veel in de winkel. Enige dat rendabel is, zijn paprika's, meloenen, peper, tomaten. En dan is dat nog rekenen aan Afrikaanse uurlonen.
- idem met fruit als zijn alle aarbeiplanten er dit jaar wel aan gegaan
Na dit jaar geef ik aardbeien op. Ik zet elk jaar voor 20 euro planten en ik heb de laatste 3-4y misschien 10 aardbeien kunnen oogsten. Ofwel te nat, ofwel te droog ofwel zijn de beesten er mee weg.
- groenten en fruit in seizoen kopen
Ja, nobrainer. Maar verrassend hoe weinig mensen de groentenseizoenen kennen. Aardbeien in februari. Niet te fretten en duur.
Los van de prijs is de kwaliteit/smaak ook gekoppeld aan het seizoen (obviously). Als ik mensen asperges zie opdienen als kerstmenu, dan vloekt dat toch in mijn hoofd. Asperges na St Jans dag, heiligschennis.
- afval sorteren en de moeite doen om zelf naar het containerpark te doen. De eerste 500kg groenafval is daar gratis. Vs betalen per ophaling en per kilo wanneer je het in de groencontainer doet
- dan kom je aan dit: 84kg restafval op een jaar vs 250 gemiddeld
-
Bekijk bijlage 41940
Je moet natuurlijk willen en kunnen. Ik heb hier 4 kuub compostbakken staan en een kippenren. Alles organisch - inclusief gras, snoei, hagenscheerafval - wordt hier lokaal verwerkt. Is het te dik, gaat het door de hakselaar. Is het te dik daarvoor, gaat het in de vuurkorf houtvoorraad. Denk dat wij max 1 zak rest om de 2 weken buitenzetten (voor 3/4 gevuld met pampers) en 1 zak PMD om de 2 weken. Papier komen ze hier tegenwoordig halen dmv een eigen container die je voor je deur moet zetten, gratis ende voor niks.
Andere familieleden sorteren niet en geen groencontainer en zo. Gewoon alles in de restafval zak. 3 zakken per week buitenzetten met stinkend eten en zo. Gras afrijden en in een vuilzak proppen en dan scheuren en stinken en waaaaaaaaaaa.
Dat is nu ook niet de grote money saver voor mij.
Dat gaat meer om het principe. En met mijn tuin grotendeels een tijdsissue. Als ik elke keer mijn snoeiafval moet afvoeren naar containerpark, dan mag ik elke lente en herfst 10x naar containerpark rijden. En je mag maar 2x per dag binnen... Terwijl ik op 1 weekend alle bomen kan snoeien en alles door de hakselaar kan draaien. En ik krijg er premium mulch en/of compost van terug.