Besparen, op wat letten jullie ?

Waar ik mij meer en meer aan stoor is dat er bij ons in de ruime buurt bijna geen enkele slager of supermarkt met bedieningstoog meer is. Zodoende moet je altijd van die voorverpakte charcuterie kopen waar dan veel te veel in zit.

Af en toe wil een mens ook wel gewoon nog iets lekker eten eh... Het hoeft niet altijd merk te zijn en sommige dingen van huismerken zijn best lekker. Maar Everyday, daar wandel ik met een grote boog rond.
Ik zeg ook niet dat ge geen merkproducten meer moet kopen hé.
Maar er zijn voor een aantal zeker goeie, goedkopere alternatieven. Zoals die Everyday nootjes: zo veel meer smaak dan Duyvis :coolbrows:

Waar ik mij meer en meer aan stoor is dat er bij ons in de ruime buurt bijna geen enkele slager of supermarkt met bedieningstoog meer is. Zodoende moet je altijd van die voorverpakte charcuterie kopen waar dan veel te veel in zit.
Tekort aan slagers + veel slagers die het zichzelf aangedaan hebben. Toch hier in de buurt.

Ik herinner mij deze nog: https://www.hln.be/lede/de-strijd-o...rktketens-zijn-koortsachtig-op-zoek~a74fd5d2/
En als ik mij niet vergis zijn die niet meer geopend, en afgaand op de foto was dat gebouw nog maar recentelijk gezet. Dus duidelijk wel een tekort.

En als we dan hier in het dorp kijken: vroeger 5 slagers, nu nog maar 2. De 2 beste en die het langste open waren. De andere waren mindere kwaliteit + hielden vast aan hun openingsuren dat voor veel mensen niet pasten. Denk in de week tot 16u of 17u open zijn en enkel zaterdagvoormiddag... En die zijn nooit overgenomen, is ofwel iets anders gekomen of het pand is afgebroken om appartement te zetten.

Tekort aan slagers + veel slagers die het zichzelf aangedaan hebben. Toch hier in de buurt.

Ik herinner mij deze nog: https://www.hln.be/lede/de-strijd-o...rktketens-zijn-koortsachtig-op-zoek~a74fd5d2/
En als ik mij niet vergis zijn die niet meer geopend, en afgaand op de foto was dat gebouw nog maar recentelijk gezet. Dus duidelijk wel een tekort.

En als we dan hier in het dorp kijken: vroeger 5 slagers, nu nog maar 2. De 2 beste en die het langste open waren. De andere waren mindere kwaliteit + hielden vast aan hun openingsuren dat voor veel mensen niet pasten. Denk in de week tot 16u of 17u open zijn en enkel zaterdagvoormiddag... En die zijn nooit overgenomen, is ofwel iets anders gekomen of het pand is afgebroken om appartement te zetten.
Die Renmans in Lede staat nog altijd leeg.

Nee, auto niet verkocht, anders heb ik er geen meer. Maar een pak minder kilometers doen scheelt ook wel in allerhande kosten. Dingen zoals aankoop en verzekering blijven wel natuurlijk.

Hoe kom je dan aan die 17€ per rit/werkdag die je uitspaart aan autokosten?

Dat bedoelde ik dus met laten ophalen ;) Restafval en GFT is hier in containers & gewogen. Je betaalt per ophaling een "aanbiedingskost" en dan per kg. Om de 2 weken ophaling behalve in de zomer, dan wekelijks. Papier & glas wordt gratis opgehaald 1x per maand.

En ter info, mijn verbruik vorig jaar:
DatumTypekg
08/01/2024Rest
18,5​
08/05/2024GFT
46​
03/07/2024GFT
30,5​
11/09/2024GFT
42,5​
06/11/2024GFT
52,5​
08/11/2024Rest
18​
Volgende week gaat de restafvalcontainer voor de eerste keer geledigd worden dit jaar :p GFT is begin mei al eens buitengezet toen ik de tuin lenteklaar gemaakt heb. Wel al een aantal PMD zakken buitengezet dit jaar, dat wordt hier niet gewogen dus geen idee hoeveel (zelfs niet hoeveel zakken :p ).

Conclusie is vooral: zelfs al zou ik niet zo goed sorteren, afvalophaling kost eigenlijk niet zo veel; het bovenstaande was nog geen €25 + dan wat PMD-zakken aan €0,25/zak... Het zou bijna duurder zijn om telkens naar het containerpark te rijden met GFT. Om nog te zwijgen over het praktische probleem sinds ik geen remorque heb en ook geen goesting heb om wekenoude rottende GFT in mijn auto te vervoeren ^^

Hier wordt er niks gewogen, :'( Plastieken zak is 2.5 te betalen in de winkel. Als er 1 papiertje inzit of volledig volgepropt, je geld ben je kwijt en je zak komen ze halen.

Kijk daarvoor is op facebook marketplace of 2ehands. Voor vellers van bomen is dit een afval product. Vorig jaar 10m³ afgeleverd op de oprit 200€.

Ik heb ook 10m3 houtsnippers per jaar snoeiafval. Dat vliegt in de moestuin of tussen de druiven of zo. Of tussen de groenafval in de compost bakken of bij de schapen om te knabbelen. Maar voor de voortuin wil ik wel ietsje deftiger en daar zijn het schorssnippers, al ietsje moeilijker te vinden.

Als je wil besparen, diepvries is altijd goedkoper dan vers (uit de winkel) en vaak zelfs nog verser omdat het zo snel ingevroren is.
Al zijn sommige dingen uit de diepvries gewoon niet lekker (hallo prei).

Niks beter dan ingevrozen erwtjes. Altijd verwonderd dat vb gehakt of 'niet-kritisch' vlees in de colruyt systematisch goedkoper is dan vers. Het komt uit dezelfde slager afdeling...

Hier zijn wel nog goeie slagers. Grote gebouwen, rijen tot buiten, dure prijzen. Die verdienen wel goed geld. Maar het is hard werk. Open van vroeg tot laat. weekend, zondag.

Ik doe eigenlijk niets heel bijzonders om spaarzaam te zijn. Beetje logische dingen:

1) Ik werk in de winter vaak op kantoor. Is voor mij electriciteit en verwarmingskosten uitsparen aangezien ik single ben er dan niemand thuis iets verbruikt.

2) In de winkel uiteraard seizoensproducten kopen en een beetje opletten. Ik ga in putteke winter geen aardbeien kopen.

3) 1x per jaar passeer ik ook eens bij de grabbelton voor producten zoals shampoo, zeep, kuisproducten, ... Zijn de gewone merken, maar dan net allemaal goedkoper dan in de gewone winkel.

Dus ik let wel op mijn centen maar niet tot het extreme. Ik ga echt niet beginnen mijn eigen zeep te maken of een hele dag havermout fretten. En als'k in de winter kou heb zet ik wel degelijk de verwarming op.
Er bestaat namelijk ook nog zoiets als leven zonder buitensporig te doen.

Ik ben bijna zover, maar met Telenet-box heb je 1 interface met alle zenders en kan je 1 week terugkijken.
In de app van de zender kan je vaak vlotjes tot 1j (en meer) terug gaan.
Belangrijk, ik was zoiezo al geen "zapper" en heb het mijn vrouw ook afgeleerd :) .

Hangt natuurlijk van een hoop zaken af. Een auto kan gaan van heel duur tot gewoon duur. En dan hangt het af welke verplaatsingen je moet doen of het duurder uitvalt, want OV is ook niet goedkoop...

Dit is een voorbeeld van best wel duur:

Laten we er mijn voorbeeld naast zetten. Ik ga enkel de huidige prijs voor verkeersbelasting nemen en verzekeringen ook al was die in het verleden nog goedkoper.
Ik rij al 10j rond met een wagen die toen €8.000 gekost heeft, ik heb al 250k km gedaan ermee. Dus momenteel €800/jaar voor de wagen, hoe langer ik er mee rijd en mogelijkse restwaarde bij verkoop, hoe lager dit bedrag.
BIV was iets van een €120, dus €12/jaar en zakt ook elk jaar dat ik langer met de wagen rijd.
€182/jaar verkeersbelasting.
€518/jaar verzekering.
~€200/jaar onderhoud.
€45,10/jaar keuring.

=> dat is €146/maand vaste kost. Dan nog brandstof. Als ik 800km/maand zou rekenen zoals de persoon hierboven komt dit op €72 (mijn gemiddeld verbruik ligt op 6l/100km; ik heb voor het gemak €1,5/liter gepakt voor benzine ook al is het momenteel iets goedkoper).

En dan de vergelijking met OV. Alles daar hangt af welke verplaatsingen je moet doen natuurlijk en hoe vaak. Als je niet altijd naar dezelfde locatie gaat, is een goedkoper treinabo dus al geen mogelijkheid.
Neem bv. Gent-Sint-Pieters - Brussel-Noord. Dit treinticket enkel kost al €11,10. Je kan er een beetje afscheren met een Standaard Multi (de oude Rail Pass) naar €10,50. Die rit met de wagen is 55km of dus ~€5 aan benzine...

Maar dat is wederom maar een voorbeeld, iedereen zijn situatie is anders en alles hangt af van welke verplaatsingen je doet.
Dat is niet eerlijk eh. Naar gent / brussel met je auto kost ook 10 euro parking.

Sowieso al gezegd geweest, en sowiso al op gereageerd geweest met: JaMa Ik KaN nI zOnDeR of DaT kOsT hElEmAaL niet zoveel.

Geen auto.

En dan moet ge voor de rest in uw leven geen besparingen doen ;)

Sowieso al gezegd geweest, en sowiso al op gereageerd geweest met: JaMa Ik KaN nI zOnDeR of DaT kOsT hElEmAaL niet zoveel.

Geen auto.

En dan moet ge voor de rest in uw leven geen besparingen doen ;)
Je kan alles gewoon worden, maar zoals anderen hier ook al terecht hebben gezegd: eenmaal er kinderen rondgevoerd worden is dat toch zijn kost waard hoor. Zeker als je niet in een stad woont is het gemak me nu wel wat waard. "Wat" is echter geen luxemerk of nieuwe wagen.

Ik hou niet van kleren kopen en wens er dan ook zo weinig mogelijk tijd aan te besteden. Kan je hier wat "goede" merken noemen (en eventueel te mijden merken)?

Het is ook maar mijn ervaring die daarom niet persé een goeie richtlijn is ;)
Zou interessant zijn om ook de ervaringen van anderen te lezen!
  • Jeansbroeken: positieve ervaringen met Esprit.
    Ook met Armani Jeans. Blijkbaar is dat merk samen gegaan met Emporio Armani in 2017, die broeken zijn dus al minstens 8 jaar oud - maar geen idee of Emporio Armani nu nog dezelfde kwaliteit is, en/of niet gestegen is in prijs met die rebranding... Armani heeft ook sub-merken die gruwelijk duur zijn; wel altijd die jeans met goeie korting gekocht, wat binnen dit topic past.
    Voorlopig ook tevreden van Gap en Lee Cooper, al zijn dat recentere aankopen.
    Minder tevreden van Tom Tailor, misschien pech maar toch 1 van de 3 jeansbroeken waarvan er naden aan de zakken na misschien een jaar al loskwamen.
  • Polo's: Mexx, Esprit. Al voelt de ene polo binnen 1 merk soms een stuk goedkoper dan de andere - je weet nooit de dikte of het gewicht op het moment dat je zoiets bestelt, dat zou nog iets interessant zijn voor websites om te vermelden (zoals bij beddengoed of zo)
  • Hemden (klassieke voor op het werk): Olymp, Ledub, Seidensticker. Vooral ook omdat die echt "strijkvrije" hemden hebben; de niet strijkvrije of zelfs zogezegd strijkvrije van veel andere merken zijn in vergelijking een accordeon als ze uit de wasmachine of kast komen
  • Pullovers: draag en heb ik te weinig, ik denk niet dat ik van een bepaald merk meer dan 1 pull heb
  • T-shirts: ook teveel verschillende merken om een deftig beeld te hebben. Wel een paar keer Pier One (goedkoop merk op Zalando) geprobeerd en geen enkele van gehouden, maar dat kan even goed aan de pasvorm gelegen hebben als aan mijn eerste indruk van de kwaliteit
  • Schoenen: zelfde opmerking hier, teveel verschillende merken. Inclusief een paar merken waarvan de klassieke schoenen nog geen jaar meegingen, maar op basis van 1 paar is dat lastig om die meteen af te schieten...

Je kan alles gewoon worden, maar zoals anderen hier ook al terecht hebben gezegd: eenmaal er kinderen rondgevoerd worden is dat toch zijn kost waard hoor. Zeker als je niet in een stad woont is het gemak me nu wel wat waard. "Wat" is echter geen luxemerk of nieuwe wagen.

Het is gewoon een andere manier van u te vervoeren klopt helemaal. En zeker iets dat een beetje tijd nodig heeft om het gewoon te worden. Op sommige zaken minder practisch/minder makkelijk, op sommige zaken practischer/makkelijker.

En het is inderdaad wat het u waard is uiteindelijk. Maar dit is een gesprek dat ik veel voer omdat ik al jaren de hardcore fietser ben dat overal naartoe fietst.

En vele weten wel dat het hun centen kost, maar weten nooit precies hoeveel. En denken dat het een pak minder is, dan wat het effectief kost tot op de euro.

(Waarmee ik ni wil zeggen dat jij da ni weet hee)

ik denk dat ik er eigenlijk minder op let dan vroeger, maar wat ik wel nog steeds doe is gaan tanken aan een goedkoop station. Het dichtste tankstation is het duurste, dus daar ga ik nooit, maar op weg van en naar het werk passeer ik een paar gekende goedkopere stations, dus ik tank daar altijd. Maar als ze zeggen: 'morgen gaat de benzine in prijs stijgen, ga ik nu niet speciaal mijn tank nog gaan volgooien'.
Verder probeer ik ook wat te kijken wat in aanbieding staat in de AH, maar dikwijls koop ik juist daardoor dingen die ik niet nodig had :p

Bij eten zal ook de smaak vooral primeren of ik merk of wit product ga. Bijv. meeste sauzen, zoals mayo en ketchup heeft een merkproduct weinig extra waarde. Voor sommige zaken zijn de goedkopere producten zelf lekkerder dan de dure (looking at you lasagne van den aldi)

kleren wacht ik ook tot solden. Daar is meestal toch nooit iets dringend bij.

Voor de meeste zaken probeer ik ook prijs/kwaliteit te bekijken. Vroeger kocht ik al gauw het goedkoopste, maar dat was dan ook dikwijls duurkoop of gewoon echt niet goed. Nu zal ik gemakkelijker in midrange kopen, maar nooit het duurste.
En meestal duurt het ook wel wat eer ik iets koop, want lees veel reviews, en dan nog eens, en dan nog eens, en dan nog eens, en dan twijfel ik nog een beetje :p

Terug
Bovenaan