Besparen, op wat letten jullie ?

Dat is niet eerlijk eh. Naar gent / brussel met je auto kost ook 10 euro parking.
Ook dat hangt van een aantal factoren af. Zoals waar je net moet zijn en wanneer.
Straatparkeren in Brussel is euh... Moeilijk te snappen soms :P Als we rond Brussel-Noord kijken, is het deel gele zone, oranje zone & paarse zone. In de gele zone sta je 7u voor je €10; dit ma-za van 09-21u. Als je buiten die uren gaat, gratis.
Dan heb je nog de parkings. Zowel betalend als gratis P+R in de rand.

Dusja, net zoals het hele verhaal van mijn post: afhankelijk van een hoop zaken.

Ook dat hangt van een aantal factoren af. Zoals waar je net moet zijn en wanneer.
Straatparkeren in Brussel is euh... Moeilijk te snappen soms :p Als we rond Brussel-Noord kijken, is het deel gele zone, oranje zone & paarse zone. In de gele zone sta je 7u voor je €10; dit ma-za van 09-21u. Als je buiten die uren gaat, gratis.
Dan heb je nog de parkings. Zowel betalend als gratis P+R in de rand.

Dusja, net zoals het hele verhaal van mijn post: afhankelijk van een hoop zaken.
gaat trouwens veranderen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/18/parkeren-brussel-stad-wordt-dubbel-zo-duur/ effe verdubbelen in prijs zeggen ze.

Mexx en esprit toch failliet?

Blijkbaar, wist ik niet van. Mexx faillissement is als ik het zo snel google wel al 10 jaar geleden en daarna hebben ze een doorstart gemaakt. Vorig jaar is het merk van eigenaar gewisseld. Ik denk dat mijn kleren van Mexx recenter zijn dan 10 jaar, maar weer niet zo nieuw dat ze van tijdens het nieuwe ownership zijn.
Esprit zo te zien vorig jaar failliet gegaan in Europa. Ik weet precies "mijn merken" wel uit te kiezen... Misschien te weinig hip en vernieuwend?

Ook dat hangt er weer vanaf waar je moet zijn en wat Brussel Stad is :p Want rond station Brussel-Noord heb je parkeerzone Schaarbeek & parkeerzone Noord. Als ik het artikel lees, gaat dit enkel over parkeerzone Pentagon en mogelijks ook Noord maar niet Schaarbeek ;)

Los van de hoge parkeerkosten in Brussel, in sommige van die zones is de grotere vraag of je je auto nog terugvindt met alle 4 de wielen onder en zonder ingeslagen ruiten. :thinking:

Blijkbaar, wist ik niet van. Mexx faillissement is als ik het zo snel google wel al 10 jaar geleden en daarna hebben ze een doorstart gemaakt. Vorig jaar is het merk van eigenaar gewisseld. Ik denk dat mijn kleren van Mexx recenter zijn dan 10 jaar, maar weer niet zo nieuw dat ze van tijdens het nieuwe ownership zijn.
Esprit zo te zien vorig jaar failliet gegaan in Europa. Ik weet precies "mijn merken" wel uit te kiezen... Misschien te weinig hip en vernieuwend?
Had die ook wel, deftige kwaliteit

Gvd, 'k dacht eens te trakteren op restaurant met 2 vrouwen. De vriendin van m'n vriendin bood spontaan aan om haar deel te betalen maar ik weigerde. Had ze wel niet de duurste ribeye steak genomen zeker...

Ben ik de enigste die op niks bespaart?

Wij kopen wat we willen en kunnen nog altijd voldoende sparen. Tenzij je niet naar een 5-sterren hotel gaan of geen 7d/week restaurant ook ‘besparen’ noemt..

Eenmaal voldoende spaargeld en inkomsten zie ik dan ook het nut niet meer om echt te besparen. Zeker al die kleine prutsen die hier genoemd worden. Maar het valt mij op dat er anderen hier in een gelijkaardige situatie toch nog veel moeite doen. :p
Ik denk dat veel ook gewoon te maken heeft met je ingesteldheid.

Ik word door vrienden vaak een cheapskate genoemd omdat ik in de winkel bijvoorbeeld uitsluitend huismerken koop. Ik vind het verschil in kwaliteit / smaak tussen A-merken en huismerken verwaarloosbaar of onmerkbaar.

Ik drink thuis bijna uitsluitend water van de kraan, maar dat is omdat ik frisdrank niet biijzonder lekker vind, en dat het ook gewoon echt slecht voor je is, is dan ook mooi meegenomen. Flessenwater vind ik redelijk debiel als het water uit de kraan ook gewoon lekker smaakt, wat niet overal het geval is.

Op mijn mountainbike wil ik eigenlijk al lang elektronisch schakelen, maar dat kost behoorlijk wat geld. Daarnaast zit er al gewoon heel goed gerief op mijn fiets, dus dan wringt het bij mij om het wel te kopen. Want ergens besef ik eigenlijk ook dat de teleurstelling na de aankoop - is dit het verschil maar? - waarschijnlijk groter gaat zijn dan de initiële dopamine-boost die er zou zijn na aankoop.

Iets wat mij altijd is bijgebleven is toen ik hoorde over een studie die polste naar de ervaring van mensen die al jaren droomden van een bepaalde auto. Door de band genomen was vrijwel iedereen teleurgesteld in de aankoop. In je hoofd is een blitse wagen geweldig. In realiteit is de beleving een heel dure wagen eigenlijk niet veel beter dan een gewone comfortable wagen.

En dat is eigenlijk voor bijna alles zo. Ik ga mij een goeie fiets aanschaffen, maar daar waar ik velen zie upgraden naar de nieuwste snufjes, blijf ik rijden met mijn sowieso al meer dan behoorlijk gerief.

Design dingen zeggen mij niets, dus de meubels komen uit de Ikea.
Een standing desk vond ik dan wel belangrijk - heeft ook een échte impact op je thuiswerk - dus dan komt er wel gewoon een degelijk model in huis.

Mijn computer is een mix van nieuwe onderdelen, tweedehands-onderdelen en ali-express-onderdelen. Werkt prima en presteert even goed als mensen die er 600 euro meer aan uitgeven.

Op de autostrade rijd ik al heel mijn leven in België 110 kilometer per uur - je komt hooguit 3 minuten later aan. Als ik naar Zuid Frankrijk rijd ga ik wel gewoon 130 rijden omdat het wel een pak scheelt in tijd.

Geld in de vuilbak smijten - omdat het mijn leven niet leuker of aangenamer maakt - geeft mij wat een wrang gevoel, en daarom vinden vrienden het soms nodig om mij een cheapskate te noemen. Maar ik zou geen gram gelukkiger zijn met een computer die games speelt aan 120 FPS ipv 100 FPS, en dan hou ik dat geld liever in mijn zak.

edit: kledij kopen beperk ik ook tot een absoluut minimum omdat het hatelijk is. Een t-shirt uit de H&M of gelijkaardig is voor mij even mooi als een Tommy Hillfigger (of wat het coole merk tegenwoordig ook moge zijn)

In tijden van inflatie komen er in de kranten altijd artikels met tips om te besparen. Ik heb daar nog nooit iets in gezien dat ik niet deed of overwogen had.

Tubes tandpasta open snijden ga ik mij dan weer niet mee bezig houden.

Laatst bewerkt:
In de app van de zender kan je vaak vlotjes tot 1j (en meer) terug gaan.
Belangrijk, ik was zoiezo al geen "zapper" en heb het mijn vrouw ook afgeleerd :) .
Maar dus niet cross-zender in 1 app. Zou dat niet bestaan? Als er dat is, vliegt dat toch gewoon overal buiten?

Het meest nuttige dat wij ooit gedaan hebben is de hoofdrekening waar het inkomen op binnen komt enkel houden voor de vaste kosten en spaaropdrachten. Voor de rest gaat er een maandbedrag naar een aparte (gratis) bankrekening waar zowel ik als mijn vrouw een bankkaart van hebben, en hier doen we onze (levensonkosten) mee. Dus naar de Colruyt, Apotheek, ergens parkeren, ijsje eten.. Hier kijken we niet heel strict naar, als we maar toekomen met dit bedrag. Persoonlijk ben ik wel redelijk alert bij inkopen doen voor prijzen te vergelijken, promo's van producten die je kan bewaren, etc. Moet er toch een aanzienlijke aankoop gebeuren van de hoofdrekening (denk bv. aan een gsm) dan bespreken we dat eerst of het kan.

Voor de rest af en toe uitzoeken waar je in de vaste kosten kan besparen (de typische wissel energieleverancier). Ik merk wel op dat hierin vooral verzekeringen enorm gestegen zijn de laatste jaren. Maar daar vind ik het moeilijk vanuit mijn gezinshoofdrol om op te gaan besparen (als in minderwaardige dekkingen).

Voor het overige hebben ik en mijn vrouw wel een soort van zuinige mentaliteit. Uit eten en zo hoeft niet echt voor ons, we smeren dagelijks onze boterhammen voor op het werk, ... We gaan wel misschien iets meer op vakantie omdat we dat kwalitatieve gezinstijd vinden maar dat is dan ook wel altijd een air bnb in een rustige omgeving. Het enige waar we allebei (teveel) geld aan uitgeven, is onze auto. We zijn beiden autoliefhebber en de motorisatie en uitvoering mag dan ook wat meer zijn dan het basismodel. Maar we dragen er dan ook wel zorg voor en de enige reden om een nieuwe auto te kopen was uiteindelijk gezinsuitbreiding.

Grootste besparing is hard werken: weinig tijd om geld uit te geven

Andere besparingen: relatief bescheiden wonen, geen zotte vakanties,…

==> dat zijn een grote brokken zodat ik niet op de kleintjes (winkel, kledij,…) moet letten.

Maar dus niet cross-zender in 1 app. Zou dat niet bestaan? Als er dat is, vliegt dat toch gewoon overal buiten?
Nee, want net zoals andere streamingdiensten willen VTM Go, VRT Max, etc u zo lang mogelijk op hun platform houden. Nu zie ik wel niet hoe het schakelen tussen 2 apps zoveel frictie kan zijn. Zelfs als al die apps in 1 overkoepelende app zouden zitten zou je nog altijd niet kunnen zappen zoals nu.

Da's imo ook een goeie besparing: plan uw menu voor de week die komt en ga één keer naar de supermarkt om alles te kopen. Zo vermijd je impulsaankopen. Uiteraard is af en toe eens afwijken geen ramp maar in regel volgen we dit wel en dat helpt echt.

Verder is het meeste al aangehaald: bulk deals, bepaalde zaken uitstellen/afvragen hoe noodzakelijk het is, bij noodzakelijke grote aankopen de verschillende opties goed bekijken.

Voor de rest:
- afstappen van merkproducten (bv deze choco in plaats van deze, of Everyday nootjes in Duyvis.
- zelf een aantal groenten planten: courgette, pompoenen, prei.. allemaal geen moeilijke planten.
- idem met fruit als zijn alle aarbeiplanten er dit jaar wel aan gegaan :(
- groenten en fruit in seizoen kopen
- afval sorteren en de moeite doen om zelf naar het containerpark te doen. De eerste 500kg groenafval is daar gratis. Vs betalen per ophaling en per kilo wanneer je het in de groencontainer doet
- dan kom je aan dit: 84kg restafval op een jaar vs 250 gemiddeld
- Bekijk bijlage 41940
Dat zijn lokaal specifieke dingen. Containerpark is hier gewoon duur. Voor alles. Prijs voor groen is bv. hetzelfde als in de container thuis.

Zou dat niet bestaan?
De Telenet app...
Die zenders zijn ook niet van gisteren natuurlijk eh. Alles wat ze cross-platform doen moeten de inkomsten gedeeld worden. Als jij netjes de VTM/GOPLAY/... app opstart om hun zender te kijken is het moneytime.

Ik denk dat veel ook gewoon te maken heeft met je ingesteldheid.
Dit vooral. Ik doe wel het een en ander dat voor sommigen als een hele opgave zou aanvoelen, maar voor mij is dat eigenlijk de basislijn: hoe ik in het leven sta. Aan dingen waar ik weinig uitgeef doe ik dat vooral omdat het me weinig zegt, en ik ook opgevoed ben om geen "onnodige" kosten te doen. Anderzijds geef ik zonder problemen wel geld uit aan wat ik interessant vind, al heb ik het "geluk" dat dit doorgaans geen dure interesses zijn. Ik zou dus evengoed zoals @Racing_Genk kunnen zeggen dat ik op niets bespaar.

Laatst bewerkt:
De allergrootste besparing die ik maak, en hier reeds vernoemd werd, is het niet nemen van een tweede wagen.

Het zou waarschijnlijk iets comfortabeler geweest zijn in die 7 jaar die we nu samen wonen, misschien zeg ik 2x per jaar een afspraak af omdat de wagen niet beschikbaar is. We rijden graag met de fiets wat ook helpt.

Ik schat de kost van een wagen in op 6000 euro per jaar ... dat komt neer op 42000 euro gespaard op 7 jaar. Dat is 42k eur die momenteel volledig in aandelen zit.

42k eur aan 5% beleggen en de 500 eur per maand die je uitspaart ook in aandelen steken geeft je 600k na 30j of 320k na 20j.

Ik ben nu een beetje ah dromen misschien maar ik zie bij mijn vrienden toch heel vaak dat de tweede wagen vooral een wagen op reserve is, een beetje uit luxe of luiheid of gewoonweg uit gewoonte. Onze ouders hadden dit ook, onze buren hebben dit ook, waarom wij dan niet ? Over de reële kosten en alternatieven wordt dan niet zo snel nagedacht.

En dat bespaart allemaal samen 100 euro per jaar of zo.

En dan wel op citytrip gaan of 7d hotel ipv 6d hotel. :cheer:

Als je denkt dat je met al die dingen uit die lijst maar 100 euro op een jaar bespaart heb je het niet begrepen.

De allergrootste besparing die ik maak, en hier reeds vernoemd werd, is het niet nemen van een tweede wagen.

Het zou waarschijnlijk iets comfortabeler geweest zijn in die 7 jaar die we nu samen wonen, misschien zeg ik 2x per jaar een afspraak af omdat de wagen niet beschikbaar is. We rijden graag met de fiets wat ook helpt.

Ik schat de kost van een wagen in op 6000 euro per jaar ... dat komt neer op 42000 euro gespaard op 7 jaar. Dat is 42k eur die momenteel volledig in aandelen zit.

42k eur aan 5% beleggen en de 500 eur per maand die je uitspaart ook in aandelen steken geeft je 600k na 30j of 320k na 20j.

Ik ben nu een beetje ah dromen misschien maar ik zie bij mijn vrienden toch heel vaak dat de tweede wagen vooral een wagen op reserve is, een beetje uit luxe of luiheid of gewoonweg uit gewoonte. Onze ouders hadden dit ook, onze buren hebben dit ook, waarom wij dan niet ? Over de reële kosten en alternatieven wordt dan niet zo snel nagedacht.
Als je zonder kan is dat handig, maar ik ga vast niet de enige zijn waar een tweede auto een noodzaak is. Door beide een variabel werkschema te hebben en ik dan nog eens op verschillende locaties werk, is 1 auto of zelfs openbaar vervoer gewoon niet te doen.
We hebben 1 grote auto waar we alle gemeenschappelijke verplaatsingen mee doen en een Fiat 500 voor woon-werk van de madam en wat korte ritten. Die Fiat is in 2017 nieuw gekocht voor 12.300 euro met de bedoeling om op te rijden, kostte ons tot nu toe gemiddeld 150 euro onderhoud en herstellingen per jaar, een 180 euro taks en een 350 euro verzekering. De naft die er in gaat moet je niet meetellen, want anders zou die in de grote auto gaan. Dat autootje kost dus echt geen 6000 euro per jaar.

We maken bijna altijd gewoon een weekmenu, en vaak op basis van wat er in de aanbieding is. Daarna doen we één keer per week boodschappen met een lijstje dat we van tevoren gemaakt hebben. Dat lijstje maken we vooral om er zo snel mogelijk van af te zijn, maar op die manier vermijd je ook impulsaankopen natuurlijk. Vlees koop ik vaak in grote hoeveelheden als er een goede deal is, en dan vries ik het in of maak ik meteen grote porties klaar, zoals spaghetti, chili, gehaktballetjes of gehaktbrood wanneer gehakt in promo staat. Restjes nemen we mee als lunch of worden gebruikt voor soep of een wok of pasta.

Ik heb de indruk dat we door elke dag zelf te koken en bewust om te gaan met restjes redelijk wat besparen, zeker als ik vergelijk met wat vrienden uitgeven aan boodschappen.

Bij de meeste mensen die ik ken waar er 2 auto's zijn (of er nu wel of geen bedrijfswagens bij zitten), is dat omdat ze beiden een auto nodig hebben voor hun woon-werkverkeer, bij 1 gezin een combinatie van nodig voor het werk en om de kinderen naar 1001 wedstrijden in heel België te brengen.

Voor die 2 keer per jaar, zou je iets zoals Cambio overwegen - als dat realistisch is waar je woont? Een vriend van mij heeft zelden een auto nodig en gebruikt zo 1 keer per maand een Cambio in plaats van de vaste kost voor een auto.
Heck, zelfs een taxi 2 keer per jaar is nog pakken goedkoper dan een tweede auto, ook al lijkt de kost per keer weggaan misschien hoog.

Terug
Bovenaan