Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Vandaag toch weer een beeld gekregen van mijn marrokaanse collega. Die haat amerika uit de grond van zijn hart. Bullies was ter sprake gekomen. Dan maar wat doorgevraagd en gepolst en op een gegeven moment zeg ik. 'Ja maar tijdens die protesten, waarom schakelt iran het internet uit. Dat geeft toch een beeld dat het allemaal niet koosjer is?'
Repliek. 'Iran heeft dat gedaan omdat de mossad via het internet communiceerde om de protesten aan te sturen.'
Op de vraag dan waarom er beelden zijn van juichende mensen en trieste mensen na het nieuws va de dood van Khamenei was volgens hem 90% voorstander en 10% tegenstander van Khamenei.

Al bij al is het toch opnieuw eye-opening om te zien hoe ook hier fake news circuleert, met zowel voor- als tegenstanders van het beleid die hun eigen narratief pushen. En dat het in Arabische landen net zo goed van hetzelfde laken een broek is maar met hun eigen nuances.
En waar precies heeft die collega het dan fout? Het is gewoon de waarheid dat Amerika (en Israel nu) na de tweede wereldoorlog in heel de wereld angst en terreur heeft gezaaid. Dat zijn gewoon feiten en keer op keer bewezen en ontelbare documentaires die de verdeel en heers tactiek van Amerika hebben toegelicht. Zowat de helft van de wereld nu heeft een zeer gegronde haat jegens Amerika omwille van hun terreur en verderf die ze zaaien.

Maar ja, dat zal ook wel 'fake news' zijn en de verlichten hier op BG, dié hebben de waarheid.

On a side note.
https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...schrikkelijk-en-niet-behulpzaam/27532402.html

Enerzijds wel serieus dreigend weer van Trump om andere landen op deze manier in zijn conflict te betrekken maar anderzijds is het ook weer een aanval op de meer linksere regeringen van Europa. (Starmer heeft ook een veeg uit de pan gekregen)
Ik vraag me af of de reactie dezelfde zou geweest zijn indien het land een meer conservatievere regering had en ook een njet had gezegd op trump.

Een megalomane gek.
Iran moest maar eens zo een boot van de US Navy kelderen, wat is dan het volgende?
Wat zijn trouwens de reacties van de Amerikaanse bevolking? Het is een hééééél ver van hun bed show, lijkt me.
Pas maar op dat ze van verschillende Iraanse grootsteden geen tweede Gaza maken.
De wereld gaat weer staan toekijken en de daden afkeuren.

En Spanje afdreigen, wtf.
De manier waarop hij het dan ook zegt "Niemand kan ons tegenhouden om toch te landen op Spaans grondgebied, wat gaan ze doen?"
Ja inderdaad, wie gaat hem wat maken? Die kerel is oppermachtig en iedereen holt hem maar wat na.

Een kleine 'hoera' voor het omleggen van de leiders van een moorddadig regime.
Want het is jammer dat het door de VS en Israël dient te gebeuren waarbij men niet weet wat de uitkomst gaat zijn, omdat er geen plan lijkt te zijn.

Amerika is oppermachtig, en Trump weet dat maar al te goed. Militair niet te verslaan. En Israël als best buddy. Europa moet maar ja-knikken. Mark Rutte kan dat alvast wel.

En waar precies heeft die collega het dan fout?
Het Iraanse regime die het internet afsluit is dus omdat de Mossad de protesten aanstuurde? En 90% van de bevolking stond achter Khamenei?

Het is gewoon de waarheid dat Amerika (en Israel nu) na de tweede wereldoorlog in heel de wereld angst en terreur heeft gezaaid. Dat zijn gewoon feiten en keer op keer bewezen en ontelbare documentaires die de verdeel en heers tactiek van Amerika hebben toegelicht. Zowat de helft van de wereld nu heeft een zeer gegronde haat jegens Amerika omwille van hun terreur en verderf die ze zaaien.

Maar ja, dat zal ook wel 'fake news' zijn en de verlichten hier op BG, dié hebben de waarheid.

Natuurlijk dient de VS zijn eigen agenda en spelen de belangen van Israël daarin een grote rol. Maar daarom bestaat het regime van Iran niet uit misbegrepen brave zielen die enkel maar hun land in vrede willen besturen.

De consensus kijkt hier vooral te zijn dat het goed is dat het (bloeddorstig en radicaal) regime onthoofd is, maar de grote vraag toch vooral is wat ze in de plaats gaan krijgen en hoe de wereld er gaat uitzien na deze ondoordacht uitziende move van Israël en de VS.

De belangrijkste les voor elke niet-supermacht is dat je absoluut niet kan rekenen op de grootmachten waar je op papier mee in een alliantie zit
Ook voor Iran zelf is er teleurstelling, die hadden goede banden opgebouwd met Rusland en China. Maar als het er echt op aankomt is de reactie enkel diplomatische woorden.

Rusland heeft nu al 3x niets gedaan met Assad, Maduro en dan Khamenei. Van China werd meer een economische stok verwacht maar Iran is een te kleine garnaal om iets concreet te doen. Je moet al met een vergrootglas zoeken om hun reactie te zien, wereldgrootmacht straalt het toch niet uit.

De volgende in de rij is Cuba, dat wordt al meerdere keren bedreigd. Die hebben al helemaal geen stevig leger en van de Russen moeten ze het evenmin hebben, rijp voor het rapen.

Dit. De belangrijkste les voor elke niet-supermacht is dat je absoluut niet kan rekenen op de grootmachten waar je op papier mee in een alliantie zit, en dat je dus best gewoon zo snel mogelijk zelf een nucleair arsenaal hebt.
Uiteindelijk kan ik ook niets anders dan Iran gelijk geven als ze een kernwapen willen.

Blijkbaar zou de CIA Koerdische troepen bewapenen om zo een grondoffensief te starten in het westen van Iran. Daar zullen ze in Turkije ook niet mee amused zijn.

Als iran geen kernwapens wil maken, dat ze dit doen ook tonen, door toegang te verlenen aan de personen die dit controleren.

Dat deden ze wel onder de deal die Trump eenzijdig heeft opgezet, en zelfs nog een aantal jaren nadien toen de Europese landen de deal nog probeerden recht te houden. Die certificaties toonden destijds aan dat Iran zich aan de voorwaarden van de deal hield.

Ook voor Iran zelf is er teleurstelling, die hadden goede banden opgebouwd met Rusland en China. Maar als het er echt op aankomt is de reactie enkel diplomatische woorden.

Rusland heeft nu al 3x niets gedaan met Assad, Maduro en dan Khamenei. Van China werd meer een economische stok verwacht maar Iran is een te kleine garnaal om iets concreet te doen. Je moet al met een vergrootglas zoeken om hun reactie te zien, wereldgrootmacht straalt het toch niet uit.

De volgende in de rij is Cuba, dat wordt al meerdere keren bedreigd. Die hebben al helemaal geen stevig leger en van de Russen moeten ze het evenmin hebben, rijp voor het rapen.

Er zijn weliswaar geen defensieverdragen tussen die landen. Het strategische belang van een Iran voor China is ook niet van die aard dat het voor hen de moeite is er actief op in te grijpen anders dan de gewoonlijke veroordelingen.

Rusland had eventueel in Syrië kunnen ingrijpen, maar ik zie niet in wat ze in Venezuela of Iran hadden kunnen doen?

Uiteindelijk kan ik ook niets anders dan Iran gelijk geven als ze een kernwapen willen.

De catch 22 van de wereld waarin we leven. Na Oekraïne, Lybië en nu Iran versterkt het maar weer eens het beeld dat er geen enkele garantie echt toe doet, en dat de enige echte veiligheid die je jezelf kan bezorgen komt via het bezitten van nucleaire wapens.

Het Iraanse regime die het internet afsluit is dus omdat de Mossad de protesten aanstuurde? En 90% van de bevolking stond achter Khamenei?

Natuurlijk dient de VS zijn eigen agenda en spelen de belangen van Israël daarin een grote rol. Maar daarom bestaat het regime van Iran niet uit misbegrepen brave zielen die enkel maar hun land in vrede willen besturen.

De consensus kijkt hier vooral te zijn dat het goed is dat het (bloeddorstig en radicaal) regime onthoofd is, maar de grote vraag toch vooral is wat ze in de plaats gaan krijgen en hoe de wereld er gaat uitzien na deze ondoordacht uitziende move van Israël en de VS.
Het iraans regime, daar ben ik op zijn minst allesbehalve een voorstander van, daar geef ik je gelijk in. Maar zowel in dit topic als andere hier in P&A wordt veelal als waarheid beschouwd: Amerika valt moslimlanden/ZA landen aan: "prima, dat zal die 'apenlanden' leren!"
Maar Amerika probeert Groenland in te lijven: "Amerika is een monster!"

Terwijl je overal, ook in Iran, gewone mensen hebt die niets van heel dit politiek iets willen weten of betrokken bij zijn. Maar door de zoveelste keer wordt hun leven en die van hun hele familie en volk verwoest door Amerika.

En het is over dit laatste dat enorm licht gegaan wordt door velen hier. Het is alsof buiten EU of Amerika geen mensen wonen, als die gedood worden, dat boeit toch niet.

Amerika valt moslimlanden/ZA landen aan: "prima, dat zal die 'apenlanden' leren!"
Hoe kan je iran vgl met Groenland?

Een land die al decennia's onder een harde radicale moslim regime zit, die openlijk de vernieting van Israël wilt, die op de betogers schiet, schijnrechtbanken met de doodstraf tot gevolg, waar vrouwen en meisjes verplicht een hoofddoek moeten dragen etc..

Dit land zou je willen vgl met Groenland, dat ook een navo en democratische land is.

Laatst bewerkt:
Zal eerder symbolisch zijn, Spanje gaat niks doen. Ik zie ze geen Amerikanen arresteren of neerschieten.
Als een Amerikaans vliegtuig daar landt is het voor een reden. Vermoedelijk onderhoud of brandstof of rust voor de piloten. Spanje kan eenvoudig er voor zorgen dat er geen brandstof of andere voorraden het vliegtuig bereiken. Dat kan geweldloos: sorry, de poort van het vliegveld is op slot. Dan is het aan de VS om geweld te gebruiken indien ze dat willen. Lijkt me weer een stapje verder te zijn. Zeker niet onmogelijk maar misschien toch wel iets onwaarschijnlijker.

Als een Amerikaans vliegtuig daar landt is het voor een reden. Vermoedelijk onderhoud of brandstof of rust voor de piloten. Spanje kan eenvoudig er voor zorgen dat er geen brandstof of andere voorraden het vliegtuig bereiken. Dat kan geweldloos: sorry, de poort van het vliegveld is op slot. Dan is het aan de VS om geweld te gebruiken indien ze dat willen. Lijkt me weer een stapje verder te zijn. Zeker niet onmogelijk maar misschien toch wel iets onwaarschijnlijker.
Gewoon de landingsbaan blokkeren als er een vliegtuig gelanden is lijkt mij ook een vreedzame oplossing. De piloot en het toestel zijn dan in veiligheid.

Blijkbaar zou de CIA Koerdische troepen bewapenen om zo een grondoffensief te starten in het westen van Iran. Daar zullen ze in Turkije ook niet mee amused zijn.
Waarom zouden de Koerden zich daartoe lenen? Ze werden in het verleden al in de steek gelaten na het verlenen van hand-en-spandiensten in de strijd tegen IS... Ze riskeren nu nogmaals gewoon gebruikt te worden.

Waarom zouden de Koerden zich daartoe lenen? Ze werden in het verleden al in de steek gelaten na het verlenen van hand-en-spandiensten in de strijd tegen IS... Ze riskeren nu nogmaals gewoon gebruikt te worden.
Gratis wapens die ze achteraf gaan gebruiken om zich te verdedigen op de fronten waar ze in de steek gelaten worden..

Uiteraard worden ze gewoon gebruikt, maar elke strohalm die ze hebben op een eigen gebied willen ze gebruiken. En ja, 't is degoutant hoe die groep telkens misbruikt wordt.

Er daagde me wel iets. Nu Europa wapenleveringen doet aan Oekraïne en mogelijk kan volgen, Amerika al zijn wapens in Iran aan het verschieten is. Legt dat de weg niet open om China Taiwan te laten innemen zonder al te veel weerstand?

Er daagde me wel iets. Nu Europa wapenleveringen doet aan Oekraïne en mogelijk kan volgen, Amerika al zijn wapens in Iran aan het verschieten is. Legt dat de weg niet open om China Taiwan te laten innemen zonder al te veel weerstand?
Of is China de volgende in het rijtje van "oh nee pas op want.." die dan plat op hun gezicht gaan vallen?

Het iraans regime, daar ben ik op zijn minst allesbehalve een voorstander van, daar geef ik je gelijk in. Maar zowel in dit topic als andere hier in P&A wordt veelal als waarheid beschouwd: Amerika valt moslimlanden/ZA landen aan: "prima, dat zal die 'apenlanden' leren!"

Terwijl je overal, ook in Iran, gewone mensen hebt die niets van heel dit politiek iets willen weten of betrokken bij zijn. Maar door de zoveelste keer wordt hun leven en die van hun hele familie en volk verwoest door Amerika.

En het is over dit laatste dat enorm licht gegaan wordt door velen hier. Het is alsof buiten EU of Amerika geen mensen wonen, als die gedood worden, dat boeit toch niet.
Hoe er amper gesproken wordt over de dood van meer dan 100 schoolmeisjes aan het begin van deze militaire actie, daar staat mijn verstand op stil.

En wat is de kans dat hieruit een vrij democratisch Iran ontstaat? Quasi nihil vrees ik. Dus waarom alweer?

Terug
Bovenaan