Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Het iraans regime, daar ben ik op zijn minst allesbehalve een voorstander van, daar geef ik je gelijk in. Maar zowel in dit topic als andere hier in P&A wordt veelal als waarheid beschouwd: Amerika valt moslimlanden/ZA landen aan: "prima, dat zal die 'apenlanden' leren!"
Maar Amerika probeert Groenland in te lijven: "Amerika is een monster!"

Terwijl je overal, ook in Iran, gewone mensen hebt die niets van heel dit politiek iets willen weten of betrokken bij zijn. Maar door de zoveelste keer wordt hun leven en die van hun hele familie en volk verwoest door Amerika.

En het is over dit laatste dat enorm licht gegaan wordt door velen hier. Het is alsof buiten EU of Amerika geen mensen wonen, als die gedood worden, dat boeit toch niet.
Ja akkoord, je leest hier naar mijn zin ook iets te vaak hoe interessant of tof deze hele militaire operatie is. Ik heb redelijk wat Iraniërs als collega's, en die beleving bange dagen. Maar je initiële posts ging wel over iemand 100% gelijk geven die volgens mij ook een zeer eenzijdige, van propaganda doorspekte, kijk op de zaken heeft. Dat is nu wel ongeveer hetzelfde als alles wat de VS doet in het MO toejuichen, maar dan van de andere kant.

Ik weet persoonlijk niet 100% wat van heel deze zaak te denken, maar de waarheid zal sowieso niet zijn wat één van de twee "zijden" als waarheid verkondigt.

Een volgende Irak-scenario dus vrees ik. Denk dat we ons als Europa er best zo veel mogelijk buiten houden.

Op defensief vlak mag/moet Europa gerust voluit gaan, de VS en Israël hebben vrij spel op offensief vlak en moeten ook niets vrezen van eender welke internationale regelgeving, hebben de middelen en ervaring en budget. Maar Europa heeft weinig keuze in deze denk ik - Trump heeft een situatie gecreëerd waar er eigenlijk geen keuze is om te ondersteunen - maar we kunnen wel kiezen hoe, en dat is defensief - UK/Frankrijk hebben de lijnen al uitgezet.

Maar dat is imo niet het doel denk ik .. meer een soort van machtsstrijd voor de komende deccennia

Frustrerend genoeg zijn het een bende oude zakken die binnenkort sowieso doodvallen, die beslissen over de komende decennia. En van de domste oude zak wordt gretig geprofiteerd door zijn collega's bejaarden die zelf nog zoveel mogelijk hun stempel willen zetten.

Ik moet de laatste tijd steeds denken aan het spreekwoord 'With great power comes great responsibility' uit Spiderman. (Ik ben aan een rewatch bezig :unsure: )
Dat is exact wat er vandaag niet gebeurt. In extreme vormen.

Gratis wapens die ze achteraf gaan gebruiken om zich te verdedigen op de fronten waar ze in de steek gelaten worden..

Uiteraard worden ze gewoon gebruikt, maar elke strohalm die ze hebben op een eigen gebied willen ze gebruiken. En ja, 't is degoutant hoe die groep telkens misbruikt wordt.
Of later die wapens gebruiken tegen de VS. Met natuurlijk een hoop verbaasde reacties daarop.

Op defensief vlak mag/moet Europa gerust voluit gaan, de VS en Israël hebben vrij spel op offensief vlak en moeten ook niets vrezen van eender welke internationale regelgeving, hebben de middelen en ervaring en budget. Maar Europa heeft weinig keuze in deze denk ik - Trump heeft een situatie gecreëerd waar er eigenlijk geen keuze is om te ondersteunen - maar we kunnen wel kiezen hoe, en dat is defensief - UK/Frankrijk hebben de lijnen al uitgezet.
Inderdaad.
Persoonlijk zie ik het daar op dit moment liever hard branden want dat is de enige manier dat er zowel in Amerika als in Iran iets kan veranderen.
Maar politiek moet je zien dat je niet degene wordt die stokken in de wielen zit te steken als er mensen sterven. Frankrijk is al actief aanwezig.
Het ideale moment misschien om ervaring op te doen met die 4 F35s dat we hebben. Genoeg Europese bassisen in de omgeving.

De houding van Spanje is een groot probleem voor Europa. Doe mee of doe alsof. Tegenwerken helpt niemand.

Er daagde me wel iets. Nu Europa wapenleveringen doet aan Oekraïne en mogelijk kan volgen, Amerika al zijn wapens in Iran aan het verschieten is. Legt dat de weg niet open om China Taiwan te laten innemen zonder al te veel weerstand?
Enkel als het echt scheef gaat en hij middelen vanuit de Filipijnse zee moet gebruiken.
Er zijn maar een beperkt aantal carrier groups en die worden maximaal ingezet.
Tot op heden lagen er altijd 2 aan de kant van Japan en Taiwan.

Door er nu 2 toe te wijzen aan Iran is er 1 minder aan Taiwan.
Bijkomend zat 1 van die 2 op het einde van zijn tour. Elke 6 maand is er een rotatie. Als we voor maanden vertrokken zijn gaan die in overtime wat betekent dat uw mensen uitgeput geraken en dat je onderhoud van de vloot moet ophalen in de toekomst. Dus lagere beschikbaarheid omdat uw rotaties niet meer uitkomen.

Inderdaad.
Persoonlijk zie ik het daar op dit moment liever hard branden want dat is de enige manier dat er zowel in Amerika als in Iran iets kan veranderen.
Maar politiek moet je zien dat je niet degene wordt die stokken in de wielen zit te steken als er mensen sterven. Frankrijk is al actief aanwezig.
Het ideale moment misschien om ervaring op te doen met die 4 F35s dat we hebben. Genoeg Europese bassisen in de omgeving.

De houding van Spanje is een groot probleem voor Europa. Doe mee of doe alsof. Tegenwerken helpt niemand.
En waarom zouden wij moeten meewerken? Sorry maar opeens zouden wij terug moeten meedoen met een nieuw avontuurtje nadat we al een jaar bakken stront over ons krijgen want "het is de VS die altijd mag betalen voor de veiligheid van Europa". Wel dat ze hun avonturen in het midden oosten alleen beleven, wij hebben al genoeg aan ons hoofd in het Oekraiene. Je weet wel, die plek waarvan Trump zegt dat wij het maar moeten oplossen. Dat hij er nu ook de gevolgen van draagt om anderen het mes in de rug te jassen.

Zal eerder symbolisch zijn, Spanje gaat niks doen. Ik zie ze geen Amerikanen arresteren of neerschieten.
Ook gewoon weer een stapje verder in de "spanningen" tussen US en Spanje die er al een tijdje zijn. Spanje die dwarslag voor het bijstellen van de NATO norm, Trump die dan weer speciale hogere tariffs voor Spanje wou maar vergeten was dat die onder het verdrag met de EU vielen, Spanje die de aankoop van F35 gecanceld heeft. Trump heeft het niet voor Spanje en Spanje niet voor Trump. En dat maken ze ook duidelijk.

En waarom zouden wij moeten meewerken? Sorry maar opeens zouden wij terug moeten meedoen met een nieuw avontuurtje nadat we al een jaar bakken stront over ons krijgen want "het is de VS die altijd mag betalen voor de veiligheid van Europa". Wel dat ze hun avonturen in het midden oosten alleen beleven, wij hebben al genoeg aan ons hoofd in het Oekraiene. Je weet wel, die plek waarvan Trump zegt dat wij het maar moeten oplossen. Dat hij er nu ook de gevolgen van draagt om anderen het mes in de rug te jassen.
Dit. We gaan sowieso al een hoge prijs betalen voor de onbezonnenheid van Trump in deze (energie, transport, vluchtelingenstromen, potentieel aanslagen). Een puur defensieve aanpak (verdediging van bondgenoten wanneer deze daar om vragen), meer moet Europa hier niet doen. Trump zit meermaals per dag op te scheppen over het beste leger ooit, met oneindige voorraden munitie en echte "warriors". Dan heeft hij Europa ook niet nodig om zijn rommel op te ruimen.

Dat Spanje een tarrif oplegt aan de VS voor elk vliegtuig van hen dat land op Spaans grondgebied.
Dat zal de VS leren jarenlang te profiteren van Spanje (en bij uitbreiding Europa)!
Zoiets? Betalen met gelijke munt?

Er daagde me wel iets. Nu Europa wapenleveringen doet aan Oekraïne en mogelijk kan volgen, Amerika al zijn wapens in Iran aan het verschieten is. Legt dat de weg niet open om China Taiwan te laten innemen zonder al te veel weerstand?
Fun fact, er staan 13 miljard aan wapenleveringen aan Taiwan op pauze omdat Trump binnenkort op staatsbezoek gaat in China.

En Spanje afdreigen, wtf.
De manier waarop hij het dan ook zegt "Niemand kan ons tegenhouden om toch te landen op Spaans grondgebied, wat gaan ze doen?"
Ja inderdaad, wie gaat hem wat maken? Die kerel is oppermachtig en iedereen holt hem maar wat na.
Mijn woorden zijn amper afgekoeld en er wordt effectief een geallieerd land impliciet bedreigd.

Ik ken het niet serieus nemen als mensen beweren dat Trump voorspelbaar is en 'doet wat hij moet doen' en dat dit enig echt voordeel voor ons heeft. Het is een complete net loss voor ons, de hele wereld. Megalomaan kind aan de knoppen beseft dat hij iedereen kan afdreigen.

Ja Iran is onthoofd maar het is al duidelijk dat het geen kort conflict is. En er is geen blitzkrieg om Iran écht te bevrijden en het regime te verdrijven. Afdreigen en voordelen halen, wat erna verder gebeurt met dat land en de inwoners maakt allemaal geen fuck uit. En Israël staat al te popelen om nog wat scholen, ziekenhuisen, etc op te blazen. :')

Ook gewoon weer een stapje verder in de "spanningen" tussen US en Spanje die er al een tijdje zijn. Spanje die dwarslag voor het bijstellen van de NATO norm, Trump die dan weer speciale hogere tariffs voor Spanje wou maar vergeten was dat die onder het verdrag met de EU vielen, Spanje die de aankoop van F35 gecanceld heeft. Trump heeft het niet voor Spanje en Spanje niet voor Trump. En dat maken ze ook duidelijk.
Respect voor Spanje, geen idee waarom eender welk Europees land er voor zou kiezen om die vliegtuigen aan te kopen om zo Amerika hun rekening te spekken. De US is zich stilaan aan het positioneren als een uitmelker en bij momenten zelfs een vijand van de EU. Je kan er op rekenen dat ze een killswitch hebben en ze verkopen ons de oude shit die ze zelf ook heel easy uit de lucht kunnen halen of het nu GtA of AtA is.

Dit zijn van die sleutelmomenten waar Europa de rug kan rechten imo.

Laatst bewerkt:
En Spanje heeft een linkse regering dus die zijn automatisch al 'de slechte' voor Trump.

Mijn woorden zijn amper afgekoeld en er wordt effectief een geallieerd land impliciet bedreigd.

Ik ken het niet serieus nemen als mensen beweren dat Trump voorspelbaar is en 'doet wat hij moet doen' en dat dit enig echt voordeel voor ons heeft. Het is een complete net loss voor ons, de hele wereld. Megalomaan kind aan de knoppen beseft dat hij iedereen kan afdreigen.

Ja Iran is onthoofd maar het is al duidelijk dat het geen kort conflict is. En er is geen blitzkrieg om Iran écht te bevrijden en het regime te verdrijven. Afdreigen en voordelen halen, wat erna verder gebeurt met dat land en de inwoners maakt allemaal geen fuck uit. En Israël staat al te popelen om nog wat scholen, ziekenhuisen, etc op te blazen. :')
En wellicht nog meer haat voor Amerika en het westen als dit op niets uitdraait. De andere Arabische landen gaan toch ook hun conclusies trekken op den duur. Zij hebben deze oorlog niet gewild en delen nu in de bommen.

Ik moet toch eens goed lachen met de mensen die snel naar de pomp vliegen omdat benzine morgen 2 cent duurder wordt. Snel 5 euro benzine verrijden voor een bezoekje aan de naftepomp want morgen betaal je anders wel 1,40 euro meer voor een volle bak!
Ik vraag mij af of men nu overal nog zo lacht met die prijsstijgingen.

Je kunt ook gewoon meer met de fiets gaan wanneer brandstof duurder wordt. Dat zal meer verschil maken dan 2 euro proberen te besparen door nog snel te tanken.

Elektriciteit en voeding die duurder wordt door hoge energieprijzen dat is erger dan de naft die duurder wordt. Van mijn part vragen ze 3 euro per liter naft aan de pomp. Zal ook helpen tegen het fileprobleem als minder mensen de auto nemen.

Laatst bewerkt:
Ondertussen Israël ook in Libanon stilletjes weer zijn grenzen aan het verleggen, doorgang naar Gaza weer toe,...

Lachende derde in heel het verhaal, en niemand die er wat van zegt.

Respect voor Spanje, geen idee waarom eender welk Europees land er voor zou kiezen om die vliegtuigen aan te kopen om zo Amerika hun rekening te spekken. De US is zich stilaan aan het positioneren als een uitmelker en bij momenten zelfs een vijand van de EU. Je kan er op rekenen dat ze een killswitch hebben en ze verkopen ons de oude shit die ze zelf ook heel easy uit de lucht kunnen halen of het nu GtA of AtA is.

Dit zijn van die sleutelmomenten waar Europa de rug kan rechten imo.
Probleem is dat op vele vlakken we nooit echt een Europees alternatief hebben gehad. En als we het nu hebben is het deels te laat (door reeds vroegere aankoop van US versie, zie HIMARS systeem en pas recent een Frans alternatief, de Foudre) of hebben we te weinig voorraad ervan (zie de befaamde kruisraketten Storm Shadow/Scalp/Taurus).

Leger materiaal is niet iets dat je om de paar jaar gaat vernieuwen, dat gaan tientallen jaren mee. Dus eenmaal je een bepaald wapensysteem hebt kan je het niet even snel vervangen.

Terug
Bovenaan